گزارش هایی از Google Analytics که باید بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

گزارش هایی از Google Analytics که باید بدانید

اگر شما مالک یا مدیر سایت و یا مشغول به بازاریابی اینترنتی باشید احتمالا از تحلیلگر گوگل (Google Analytics) استفاده کرده‌اید، اما آیا واقعا از تمام پتانسیل آن بهره می‌برید؟

برای بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، مهارت‌هایی وجود دارد که مهم‌تر از درک عمیق گوگل آنالیتیکز و قابلیت‌های اندازه‌گیری نرخ تبدیل آن است. این ابزار دقیقا به شما می‌گوید تلاش‌هایتان در کجا نتیجه داده‌است. متاسفانه تسلط کامل برروی گوگل آنالیتیکز، حتی برای بازاریابان باتجربه، چالش برانگیز است چرا که اطلاعات و امکانات بیش از حد زیادی در آنالیتیکز وجود دارد.

در این مقاله گزارش های کلیدی که در بازاریابی اینترنتی و دیجیتال باید با آن آشنا باشید را بررسی می‌کنیم که با آن‌ها می‌توانید چشم‌انداز بهتری از عملکرد بازاریابی دیجیتال خود پیدا کنید.

گزارش عملکرد موبایل در Google Analytics برای بازاریابی اینترنتی

بشر امروزی اولین نسلی است که جهان موبایل را تجربه می‌کند. در حال حاضر، تعداد کاربران موبایل بیشتر از تعداد کاربران دسکتاپ است و فروش آنلاین موبایل، ۳۰ درصد از کل فروش آنلاین را در آمریکا تشکیل می‌دهد.

در واقع، موبایل آنقدر مهم است که حتی گوگل، سایت‌هایی که دارای نسخه‌ی موبایل (Mobile Friendly) نیستند را جریمه می‌کند. برای بازاریابی اینترنتی دانستن این نکته حیاتی است که طراحی صفحات متناسب برای موبایل می‌تواند عامل بقای آن‌ها در رقابت نتایج موتورهای جستجو و برنده‌شدن در جذب مشتری شود.

گزارش عملکرد موبایل به شما نشان می‌دهد سایت شما (نه اپ) چطور در موبایل به نمایش درمی‌آید و چه کارهایی برای بهبود آن باید انجام دهید. همچنین شما می‌توانید مشتریان خود را براساس نوع دستگاه و مرورگرشان تفکیک کنید. با این کار می‌توانید بفهمید سایت شما در کدام دستگاه‌ها ضعیف‌تر است.

دسترسی به این گزارش آسان است :  Audience -> Mobile -> Overview

این مسیر به شما نشان می‌دهد سایت شما برروی پلتفرم‌های مختلف (ویندوز موبایل، اندروید، iOS، و …) چطور عمل می‌کند.

همچنین شما می‌توانید ابعاد دیگری به گزارش اضافه کنید تا کاربردی‌ترین‌ها را ببینید. دقت کنید حتما از ۳ مورد Bounce rate، مدت زمان حضور مخاطبان در سایت و صفحاتی که مورد بازدید قرار گرفته‌اند، یادداشت بردارید تا بفهمید تجربه کاربری شما در کدام یک از کانال‌های موبایل شکست خورده‌است و در کدام زمینه بهتر عمل کرده‌اید.

مطلب پیشنهادی:ضریب خروج یا Bounce Rate چیست؟

گزارش جذب بازدید در Google Analytics

در بازاریابی اینترنتی و بازاریابی دیجیتال لازم است بدانید مخاطبین تا چه اندازه برروی تبلیغات شما کلیک می‌کنند، یا پست مهمانی که اخیرا منتشر کرده‌اید، برایتان بازدید جذب کرده‌است یا خیر؟ درباره استراتژی سئوی خود چه نظری دارید؟ آیا واقعا کار می‌کند؟

گزارش جذب بازدید، همه این‌ موارد و بیشتر را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای بسیاری از بازاریابان، این اولین مرحله در فرآیند گزارش‌گیری است. این یک گزارش استاندارد است که می‌توانید در پنل کاربری خود در تحلیلگر گوگل در آدرس Acquisition -> Overview پیدایش کنید. با استفاده از این مورد می‌تواند یک تفکیک سریع از منابع جذب ترافیک سایت خود بدست آورید.

در اینجا تب Referrals (Acquisition -> Overview -> All Traffic -> Referrals) از یک دید، خاص است. از این جهت که به شما می‌گوید کدام سایت‌ها به سایت شما بازدیدکننده فرستاده‌اند. با کلیک برروی سایت ارجاع‌دهنده می‌توانید صفحاتی که مخاطبین هنگام واردشدن به سایت شما بازدید کرده‌اند را ببینید.

گزارش بازده محتوا در Google Analytics

آیا شما محتوای زیادی برای سایت خود تولید می‌کنید و بعد با بازدید کم آن در آمارها مواجه می‌شوید؟

آویناش کاشیک، نویسنده گوگل آنالیتیکز و مبلغ بازاریابی دیجیتال در گوگل، این گزارش را ایجاد کرد تا این مشکل بزرگ را حل کند. گزارش بازده محتوا ورودی‌ها، بازدید صفحات، پرش‌ها و اهداف تکمیل‌شده را اندازه می‌گیرد تا به شما در پاسخ به سوالاتی مانند این کمک کند:

چه محتوایی بیشترین تعامل را با مخاطب دارد؟

چه نوع محتوایی (تصویر، ویدیو، گیف، اینفوگرافیک و بررسی) بهترین عملکرد را در برابر خواننده شما دارد؟

کدام محتوا خواننده را به مشتری تبدیل می‌کند؟

کدام محتوا بیشتر توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود؟

گزارش آنالیز کلمه کلیدی در Google Analytics

گرفتن بازدید طبیعی از گوگل عالی است. متاسفانه، از زمانی که گوگل شروع به رمزگذاری اطلاعات جستجوها در سال ۲۰۱۲ کرد، گزارش کلمه کلیدی بازدید شما اغلب به این صورت نشان داده می‌شود:

با این حال، شما هنوز هم می‌توانید چشم‌انداز خوبی از بازدیدکنندگانتان با آنالیز عملکرد کلمه‌های کلیدی رمزگذاری نشده، به دست بیاورید.

این گزارش توسط eConsultancy ایجاد شد که می‌تواند محبوب‌ترین (و در دسترس‌ترین) کلمات کلیدی ورودی به سایت شما را آنالیز کند. این گزارش معیارهای بازدیدکننده، نرخ تبدیل، اهداف کلی و زمان بارگذاری صفحه کلمات کلیدی را به شما نشان می‌دهد.

از این اطلاعات برای فهمیدن بهترین کلمات کلیدی برای سایت شما، کلمات سهیم در رسیدن به اهداف خود و بهترین بهینه‌سازی کلمات کلیدی در آینده استفاده کنید.

تحلیل بازدیدکنندگان جدید و برگشتی در Google Analytics

جذب یک بازدیدکننده برای اولین بار بسیار عالی است. اما از دید بازاریابی اینترنتی باید این مخاطبین را به خواننده، دنبال‌کننده و مشتری‌ ثابت خود تبدیل کنید که به آنها یازدیدکنندگان برگشتی گفته می‌شود.

این گزارش استاندارد گوگل آنالیتیکز به شما می‌گوید چند درصد از بازدیدکنندگان شما مجددا برای بازدید سایت و صفحات شما برگشته‌اند. می‌توانید این گزارش را در آدرس: Audience -> Behavior -> New vs. Returning در اکانت گوگل خود پیدا کنید.

معمولا، معیارهای بازدیدکنندگان جدید و برگشتی بطور کلی باهم تفاوت دارند. بازدیدکنندگان برگشتی، تمایل دارند بیشتر در سایت بمانند و Bounce Rate پایین‌ترین داشته‌باشند.

گزارش صفحات فرود در Google Analytics

کاربران از همه نوع صفحه‌ای به سایت شما وارد می‌شوند. بعضی ممکن است آدرس سایت شما را مستقیما تایپ کنند، بعضی شما را در موتورهای جستجو پیدا می‌کنند و بعضی ممکن است برروی لینک شما در توییتر یا شبکه‌های اجتماعی دیگر کلیک کنند.

این گزارش، صفحاتی را نشان می‌دهد که کاربران در اولین ورود و بازدید در آن فرود می‌آیند. براساس اطلاعات این گزارش می‌توانید کشف کنید، کاربران توسط کدام یک از صفحات شما جذب می‌شوند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید صفحاتی را که ضریب خروج (Bounce Rate) بالایی دارند را شناسایی کرده و تمهیداتی برای پایین‌آوردن Bounce Rate آن‌ها بیاندیشید.

این گزارش را در آدرس Behavior -> Site Content -> Landing Pages پیدا کنید.

گزارش Bounce Rate و Exit Rate در Google Analytics

Bounce Rate، درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که وارد سایت شده و هیچ عملی انجام نمی‌دهند و در کمتر از چند ثانیه صفحه فرود را ترک می‌کنند.

Exit Rate، درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که وارد سایت شده و به چندین صفحه قبل از ترک سایت، سر می‌زنند.

این گزارش Bounce Rate و Exit Rate را در صفحات مختلف مقایسه می‌کند. این گزارش را می‌توانید در آدرس: Behavior -> Site Content -> All Pages پیدا کنید.

بعد، برروی Bounce Rate و % Exit در تب Explore کلیک کنید.

این کار مقایسه تصویری کاملی از Bounce و Exit ریت همه صفحات شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری برای هر صفحه بدست بیاورید.

از این گزارش برای پیداکردن صفحات با تعامل کم و رفع مشکلات تجربه کاربری سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بازدیدکنندگان بعد از بازدید از ۳ صفحه یا ۲ صفحه سایت شما را ترک می‌کنند، احتمالا مشکلی در تجربه کاربری سایت شما وجود دارد (تبلیغات زیاد، کپی بد، یک لینک غیرمرتبط در سایدبار و...).

گوگل آنالیتیکز یک ابزار آمارگیری مهم است که در بازاریابی اینترنتی باید استفاده شود، اما بهره‌بردن از تمام امکانات می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. با استفاده از ترکیبی از گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده و استاندارد، می‌توانید یک چشم‌انداز باارزش از کاربرانتان بدست بیاورید.

ابزار تحلیلگر گوگل یا گوگل آنالیتیکز کاربرد ویژه‌ای برای افراد تازه‌وارد دارد. در این ابزار، شما می‌توانید گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده و حرفه‌ای برای خود بسازید و داشبورد ویژه‌ای داشته‌باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید