کارآفرین معمولا به کسی اطلاق میشود که میتواند در نقشهای مختلفی فعالیت بکند و تواناییهای یک رهبر مناسب را برای به موفقیت رسانیدن یک تجارت داشته باشد. برای تبدیل شدن به یک کارآفرین یه سری ملزومات وجود دارد که این ملزومات از یک شخص به شخص دیگری ممکن است کاملا به شکلی متفاوت ارزیابی شود.
کارآفرینی را میتوان نتیجه یک میل درونی برای بهتر کردن و یا تغییر دادن دانست. این میل و اشتیاق زمانی که بتواند با یکسری از تواناییهای مشخص ادغام شود و در کنار همدیگر قرار گیرد، موفقیت را وارد کار یک کارآفرین میکند.
در این مطلب قصد داریم به بررسی ۷ مورد از این تواناییها بپردازیم. داشتن این تواناییها شما را نسبت به ۴۰۰ میلیون کارآفرینی که در جهان وجود دارد، در یک سطحی از منحصر به فرد بودن قرار میدهد.
۱. دید وسیع تری داشته باشید
همواره همراه با مقوله کارآفرینی، رویکرد خلاق نیز وارد کار میشود. کارآفرینان موفق همواره دید گستردهتری برای حل مسائل دارند و خود را به یک چهارچوب محدود نمیکنند. در این حالت است که بیشترین امکانات و احتمالات را پیدا میکنند.
به صورت مختصر باید گفت که کارآفرینی زمانی ایجاد میشود که فکر جهانی متوقف شده است. ساختن شرکت و شروع آن کاری بسیار ساده است، آنقدر ساده که هر کسی میتواند آن را انجام دهد، اما انجام کاری خلاقانه و حرفهای در آنجا ابدا کار هر کسی نیست؛ کارآفرین کسی است که به این موضوع معنا میدهد.
۲. توانایی در ارتباط برقرار کردن
یکی از بخشهای بسیار مهم و البته مرسوم در روند کاری شما، ارتباط و تعامل برقرار کردن با مردم بیشتر و بیشتری در دنیا است. خواه که فرد مقابل شما مشتری، کارمند و یا سرمایه گزاری عادی باشد، در نهایت شیوه انتقال دادن پیام و فکر شما به طرف مقابل تاثیر بسیار زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.
جدای از توانایی صحبت کردن، بخشی از مهارت ارتباط برقرار کردن مربوط به گوش دادن به دیگران میشود. تبادل کردن اطلاعات میتواند ایدهها و فکرهای بسیار جدیدتری را برای شما نمایان سازد و نردبانی برای موفقیت شما باشد.
افراد خردمند صحبت میکنند چرا که چیزی برای گفتن دارند؛ نادانها صحبت میکنند چرا که مجبور به گفتن هستند! -افلاطون
۳. توانایی تبدیل مشکلات به موفقیت
پیادهسازی و رشد یک شرکت کار چندان سادهای نیست و در روند آن فراز و نشیبهای بسیار زیادی وجود دارد. یکی از تواناییهای بسیار مهم کارآفرینان، توانایی برخورد درست با مشکلات و تبدیل کردن آنها به موقعیتهایی برای بهتر شدن است. آنها باید به ذهن خودشان یاد دهند که نتیجه خوبی را از یک اتفاق ناگوار شکل دهند.
۴. صلاحیتهای رهبری
پیش بردن یک تجارت صرفا به معنای بررسی کردن میزان فروش و سودهای حاصل از کار نیست. بیشتر از هر چیزی برای به پیش بردن یک تجارت نیاز است که توانایی افراد تیمتان را به چالش بکشید و آنها را وادار کنید تا بهترین کارشان را به شما ارائه دهند. بهترین کارآفرینان همواره آن دسته از افرادی هستند که صلاحیتهای مربوط به رهبریت را دارند و میدانند که چگونه یک تیم را مدیریت بکنند. این افراد خود را ترغیب میکنند و به عنوان یک منبع برای انگیزه و الهامبخشی به دیگران شناخته میشوند.
با این کار آنها پتانسیل لازم برای پیش بردن یک تیم و پروژههای مربوط به آنها را خواهند داشت. جدای از علاقه و ایجاد یکدلی در تیم، پشتیبانی کردن از همکاران و کمک به آنها در فرایند یادگیری موضوعات جدید، کارهایی است که یک کارآفرین با دارا بودن صلاحیتهای رهبری میتواند انجام دهد.
۵. چند وظیفه بودن
کارآفرینان رئیس خودشان هستند. این بدان معناست که به عنوان یک مدیر باید بتوانند چند کار را همزمان انجام دهند و آنها را مدیریت کنند. از مشکلات بسیار کوچک تا مشکلات بزرگی که در یک چهارچوب اتفاق میافتد، همه کارها باید به صورتی تحت نظارت کارآفرین اصلی باشد.
کلید اصلی موفقیت به عنوان یک کارآفرین مدیریت درست و اصولی این کارهاست. چند وظیفهگی ساده نیست و نیاز دارد که بتوان به بهترین روش ممکن آن را مدیریت کرد.
۶. مدیریت منابع مالی
شیوه مدیریت ورودی و خروجیهایی که به عنوان یک کارآفرین به تجارت شما اعمال میشود بسیار مهم است. براساس یک آمار حدود ۲۹٪ استارتاپهایی که با شکست مواجه میشوند، نتوانستهاند در بازه زمانی درست، روشی بهینه و منطقی برای مدیریت منابع مالی ارائه دهند.
کارآفرینان باید بدانند که چه زمانی در کجا و برای چه کاری چه مقدار هزینه را خرج میکنند. توانایی در آنالیز این مقادیر و محتوا توانایی بسیار مهمی است که باید در ارتباط با آن یک کارآفرین آگاهی داشته باشد.
بسیاری از مردم پولی را که بدست آوردهاند برای خرید چیزهایی صرف میکنند که نمیخواهند، برای تاثیر گذاشتن روی افرادی که دوستشان ندارند! - ویل راجرز
۷. توانایی در محاسبه ریسکها
یکی از نکات بسیار مهمی که یک رهبر به عنوان توانایی باید داشته باشد، محاسبه میزان ریسکی است که انجام میدهد. ریسک در انجام یک کار میتواند مربوط به اجرای یک پلن مالی جدید، پروژه جدید و یا هر کار دیگری باشد. باید بتوانید میزان ریسک آسیب دیدن شرکت و یا فاکتورهای بسیار دیگری را در نظر بگیرید.
کارآفرینان موفق میدانند که ریسک کردن بخشی بسیار مهم کار و زندگیشان است. از این رو آنها میدانند که در چه شرایط و موقعیت زمانی میتوانند از یک چیزی سود بگیرند.
اگر نکات گفته شده در این مطلب را بخشی از شخصیت خود میدانید پس میتوانم به شما تبریک بگویم. شما در زمینه راه اندازی یک استارتاپ و کارآفرینی در سطح جهانی توانمند هستید و میتوانید کارتان را به جلو ببرید.
ریچارد برانسون میگوید که: «دو کارآفرین موفق هیچوقت شبیه به همدیگر نیستند» از این رو چیزهای بسیار زیاد دیگری وجود دارد که میتوانید آنها را یاد بگیرد و سراغشان بروید.
شما گاهی نیاز دارید که مسیر خودتان را برای موفقیت پیدا کنید. اما مواردی که در این مطلب خواندید، مواردی هستند که عموما باید به آنها توجه شود.
شما نظرتان راجع به فرایند موفقیت در زمینه کارآفرینی چیست؟
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید