درس هایی از اولین شکست ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

درس هایی از اولین شکست ؟

اینکه از شکست‌ استارت‌آپ‌ها درس بگیریم، برای هر فردی که می‌خواهد یک سرمایه‌گذاری جدید را شروع کند، مهم و ضروری است.این که بتوان به خوبی رفتار استارت آپ هارا رصد نمود و از شکست آنها تجربه کسب کرد باعث میشود که در روند استارت آپ خود تغییراتی اعمال کند تا شکست رقبا را تجربه نکند و منحنی رشد خود را با سرعت بیشتری افزایش دهد و همچنین درس گرفتن از شکست‌ها می‌تواند منحنی یادگیری برای کارآفرین جدید را کوتاه کند.

شاید شکست هر استارت آپی به خودی خود در ذهن هر کارآفرینی نگرشی منفی و نا امیدانه ای ایجاد کند اما چیزی که افراد و استارتآپ ها را به افراد و کارآفرین موفق تبدیل میکند پشت کار و نا امید نشدن است زیرا شکست مقدمه ی پیروزی است و هر پیروزی یک شبه و به یک باره ایجاد نمیشود.

باید بگوییم که عوامل بسیاری وجود دارند که خارج از کنترل کارآفرین هستند و ممکن است منجر به شکست‌ او شوند، اما آنچه بدیهی به نظر می‌رسد اینکه با خواندن داستان یک شکست می‌توان از موارد مشابه جلوگیری کرد. در این مقاله سعی داریم داستان شکست یکی از این استارت‌آپ‌ها و درس‌هایی که می‌توان از آن آموخت را برایتان شرح دهیم.

در این مقاله سعی داریم نکاتی را از یک استارت آپ شکست خورده ی هندی دریافت کنیم تا در استارت آپ خودمان به صورت یک تجربه امتحان شده به کارگیریم تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.

شرکت HouseThis به عنوان یک استارت آپ هندی که در صنعت مستغلات تنها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ فعالیت داشت،شناخته می شود. این استارت‌آپ اولین شرکت هندی از نوع سهامی خاص بود که در زمینه املاک و مستغلات با تمرکز بر هندی‌های غیرمقیم کار می‌کرد. موسس این شرکت ادیتیا مهتا میباشد.او درباره ی  شکست خود میگوید: پس از دو سال از شروع فعالیت، تصمیم گرفتم اولین استارت‌آپم را تعطیل کنم. درک آنچه از ابتدا اشتباه بود و اشتباهاتی که ایجاد شده بود، مهم است؛ اما تاثیر دادن این درس‌ها در سرمایه‌گذاری‌های آینده نیز به همان اندازه از اهمیت برخوردار است.

حال به درس هایی که این کارآفرین هندی از این شکست آموخته است اشاره میکنیم:

تمرکز بر محصول

 نقش ادیتیا مهتا در سازمان پشتیبانی فروش و سرمایه‌‌گذاری بود. گرچه شرکت او یک استارت‌آپ تکنولوژی‌محور بود، اما تصور او این بود که می‌تواند به یک عرضه‌کننده شایسته که مراقب همه چیز است برون‌سپاری کند. اهمیت داشتن یک مدیر ارشد فنی در هیات‌مدیره، بی‌نهایت مهم است؛ کسی که نه تنها شایسته است، بلکه به اندازه شما به این محصول علاقه‌مند است. این موضوع زمانی که یک استارت‌آپ تکنولوژی محور را راه‌اندازی می‌کنید، اهمیت بیشتری می‌یابد. با همه اینها، یک عرضه‌کننده تنها یک عرضه‌کننده است.

انتظارات کارمندان را برآورده کنید

 ممکن است سرمایه‌گذاری کرده باشید و تلاش کنید تا به سرعت شرکت  خود را گسترش دهید. کارمندانی که تازه استخدام کرده‌اید می‌خواهند در برهه‌ای از زمان مهم باشند. اطمینان یابید که آنها ریسک‌ها و مزایای کار کردن در یک محیط استارت‌آپ را درک کرده‌اند. اگر تصور آنها این است که در یک شرکت بزرگ کار می‌کنند و انتظار همان سطح از امنیت شغلی را دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که با یک شکست ناامید شوند و احتمال کمتری وجود دارد که تلاش فوق‌العاده‌ای که معمولا در یک محیط استارت‌آپ مورد نیاز است را به‌کار گیرند.(یک استارت آپ امنیت شغلی لازم را ندارد این شما هستید که با بهره گیری از توانایی های مختلف خود این امنیت را در استارت آپتان فراهم می کنید و آنرا گسترش میدهید).

بیش از حد زمان برای سرمایه‌گذاری صرف نکنید

 شکی نیست که سرمایه‌گذاری در یک برهه‌ای از زمان مهم است. اما تلاش برای کسب سرمایه‌گذاری نباید شما را از تمرکز بر محصول غافل کند. ادیتیا مهتا زمان بسیار زیادی را برای سرمایه‌گذاری صرف کرد تا زمانی که علاقه سرمایه‌گذار را شاهد بود. اما  او دریافت که محصولش عقب‌تر از برنامه است و همین موضوع باعث شد علاقه سرمایه‌گذار کاهش یابد و در نتیجه بعد از مدتی سرمایه ای به طرف شرکتش وارد نشد.

افراد را در سازمان متناسب سازید

 همواره وسوسه‌ای برای ایجاد یک تیم اصلی از افرادی که با یکدیگر دوست هستند یا از شرکت قبلی آنها را می‌شناسید وجود دارد. انجام این کار ممکن است منجر به استخدام افرادی شود که تناسب خوبی با نقش مورد نظر ندارند. حقیقت این است که اعتماد ناخودآگاه شما به آن فرد، مهم‌تر از مهارت‌های او می‌شود و این باعث میشود که افراد در جایگاه خود قرار نگیرند و قسمتی از شرکت شما دچار اختلال شود.

حتی پس از به‌دست آوردن سرمایه‌گذاری به خودراه‌اندازی ادامه دهید

استارت‌آپ‌های بسیاری را دیده‌ ایم که پس از به‌دست آوردن سرمایه‌ و سرمایه گذار، بسیار راحت پول خرج می‌کنند.بی شک جذب سرمایه باعث تسهیل در روند جذب نیروی انسانی متخصص و بالا بردن سطح تکنولوژی در شرکت میشود ولی مخارج بی‌معنی نه تنها شرکت را تضعیف می‌کند، بلکه با شکست نهایی فشارهای بیشتری به آن وارد می‌ آورد.

در مورد استراتژی شرکت منعطف باشید

یکی از مزایای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ این است که تغییر خط‌ فکری و استراتژی نسبت به یک سازمان بزرگ آسان‌تر است. نسبت به بازار و چشم‌انداز اقتصادی هوشیار باشید و انجام کاری که بخشی از برنامه اصلی نیست را آسان‌تر بپذیرید. ممکن است این کار شرکت شما را حفظ کند.(در یک استارت آپ کار به صورت تیمی و گروهی پیش میرود و شما به عنوان مدیر باید این انعطاف را داشته باشید که نظرات مختلف را بشنوید و بهترین آنهارا انتخاب کنید).

بدانید که چه زمانی باید دست از کار بکشید

موسسان استارت‌آپ به‌طور معمول از نظر احساسی دلبسته آن می‌شوند، مخصوصا اگر این استارت‌آپ اولین شرکت آنها باشد اما توصیه ما این است که عمل‌گرا باشید. اگر می‌بینید که همه چیز ناپایدار است یا علاقه مشتری آن طور که باید به محصول شما شکل نمی‌گیرد،در این صورت اگر استراتژی خاصی ندارید کسب و کارتان را تعطیل کنید. با این کار از صدمات بزرگ‌تر جلوگیری کرده‌اید.

منبع: yourstory

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پشتیبانی راکت

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات