جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
7 نکته برای افزایش بهره‌وری برنامه‌نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

7 نکته برای افزایش بهره‌وری برنامه‌نویسان

نکات و توصیه‌های بسیاری در رابطه با نحوه‌ی انجام درست کارها به توسعه‌دهندگان داده شده است، اما به نظر شما آن‌ها کافی هستند؟ شما می‌توانید کارهای روزمره خود را به شکلی تاثیرگذار انجام دهید، اما ابتدا باید یک سری نکات غیرمعمول را رعایت کنید. این نکات بسیار مهم، عملکرد شما را در خفا بهبود می‌بخشند.

می‌خواهم این مقاله را با دو مورد بسیار مهم شروع کنم پس با من همراه باشید:

1. دانش خود را به سمت کار سوق دهید

بدون شک این موضوع یکی از مهمترین نکات است. تمام انسان‌ها می‌خواهند کارهای دلخواه خود را انجام دهند. اگر در کنار انجام دادن کارهای مورد علاقه‌ی خود بتوانید دستمزد هم دریافت کنید، همه چیز بسیار بهتر و لذت‌بخش خواهد شد. ما باید دانش خود را روی موضوعات خاصی متمرکز کنیم. شما باید زمان و تلاش خود را به سمتی هدایت کنید که برای‌تان سودآور باشد.

وقت طلاست. از مسائل اساسی موجود در پروژه‌های برنامه‌نویسی می‌توان به زمان تحویل، آزمایش، پیاده‌سازی و غیره اشاره داشت. بنابراین از فرصت یادگیری خود به بهترین شکل استفاده کنید. البته مطالب زیادی در اینترنت وجود دارد که با کمک آن‌ها نیز می‌توانید نحوه‌ی درست انجام دادن کارها را پیدا کنید.

2. تغذیه و خواب خوبی داشته باشید

در حرفه‌ی برنامه‌نویسی یک عادت بد وجود دارد که در آن افراد سعی دارند کمترین میزان خواب را داشته باشند. مثلاً برنامه‌نویسانی که روی یک پروژه مشترک کار می‌‌کنند، می‌خواهند بفهمند که چه کسی کمتر می‌خوابد. همین مسئله در سایر بخش‌های جامعه نیز به وضوح دیده می‌شود. افراد بستری شده در بیمارستان‌ها به دنبال این هستند که چه کسی در اتاق بدترین بیماری را دارد.

شراکت داشتن در پروژه‌ها اصلاً ایراد ندارد، اما با یک استراحت مناسب می‌توانیم روی کارهای خود بهتر تمرکز کنیم. اگر به اندازه‌ی کافی بخوابیم، احتمال حواس‌پرتی ما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برنامه‌نویسی جزو مشاغلی است که به تمرکز بالایی احتیاج دارد. بنابراین برای رسیدن به یک عملکرد مطلوب باید شیوه‌های درست زندگی را رعایت کنیم. رعایت این نکات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم کارهای خود را موثرتر انجام دهیم.

داشتن یک برنامه‌ی مشخص می‌تواند برای شما مفید باشد. شما در برنامه‌های خود باید حداقل 8 ساعت خواب را لحاظ کنید. خب حالا بیایید به موضوع تغذیه بپردازیم؛ سعی کنید غذای خود را دور از کامپیوتر میل کنید. باید محلی را انتخاب کنید که در آن بتوانید ذهن خود را از مشغله‌های کاری دور کنید. با این روش قطعاً از غذای خود لذت خواهید برد. گاهی اوقات با دور بودن از کامپیوتر می‌توانید به جواب مشکلات خود پی ببرید.

3. به طور متناوب وقفه ایجاد کنید

ما با ایجاد وقفه‌های دوره‌ای می‌توانیم به چشم‌های خود استراحت دهیم. این استراحت دید ما را بازتر کرده و باعث می‌شود تا بتوانیم تمرکز بیشتری روی کارهای آینده خود داشته باشیم. گاهی اوقات به دلیل وجود کارهای زیاد، برنامه‌نویس خسته می‌شود و کدهایی را می‌نویسد که بعداً به چندین بازبینی احتیاج دارند. اما با ایجاد وقفه‌های مفید در روند کار می‌توانید این تعداد بازبینی را به حداقل برسانید.

گاهی اوقات جدا شدن از کارها دشوار است. شاید برای تسلط پیدا کردن به این مسئله به چند سال تمرین نیاز داشته باشید. بعد از یک ساعت کار کردن، چند دقیقه وقفه ایجاد کنید تا ذهن‌تان کمی استراحت کند. بعد از این وقفه شما دوباره انرژی لازم برای ادامه‌ی کار را در اختیار خواهید داشت.

4. خودتان را جمع و جور کنید

گاهی اوقات ما مشغول مطالعه کردن هستیم، اما ذهن‌مان جای دیگری است. همین مسئله باعث می‌شود تا مجبور شویم برای فهمیدن دوباره‌ی مطالب آن‌ها را از اول بخوانیم. این موضوع با نکته‌ی قبلی مرتبط است. وقتی روی چیزهایی که می‌خوانیم تمرکز نداشته باشیم، مجبوریم زمان بیشتری را برای فهمیدن آن‌ها سپری کنیم.

همین موضوع در برنامه‌نویسی نیز صدق می‌کند. گاهی اوقات بارها در ذهن خود پروژه‌ای را تجسم کرده‌ایم و انجام آن را راحت تصور کردیم. اما وقتی شروع به کد نوشتن می‌‌کردیم، می‌دیدیم که چگونه پروژه پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود. در چنین شرایطی باید از کدنویسی دست بکشیم و به دنبال راهکار باشیم. باید ببینیم که کجا را اشتباه رفته‌ایم. با تغییر زاویه‌ی دید خود نسبت به پروژه می‌توانیم تمام جنبه‌های آن را زیر نظر داشته باشیم. موارد دیگری نیز در این رابطه مفید خواهند بود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

5. مستندات خوبی را دست آورید

مستندات می‌توانند تاثیر چشمگیری در موفقیت و بهره‌وری ما داشته باشند. شما می‌توانید مستندات خوبی را در تمام زمینه‌ها اعم از زبان‌ و فریمورک‌ها ایجاد کنید. مستندی که قابلیت کمک کردن به شما را داشته باشد، برای افزایش ترافیک در طول روزهای کاری شما ایده‌آل خواهد بود.

6. یک محیط آرام و تمیز

شما باید یادداشت‌های واضح، مختصر و مناسبی را داشته باشید چون این موضوع به بهره‌وری شما کمک خواهد کرد. با خواندن این نوشته‌ها، دیگری لزومی به بازخوانی و تفسیر کدها نیست. یادداشت‌‌ها را میتوان جزو یکی از مهم‌ترین میانبرها برای توسعه‌دهندگان دانست. یادداشتی که نتواند هدف خود را به خواننده انتقال دهد، بی‌‌فایده بوده و هیچ ارزشی ندارد.

حفظ یک ساختار کد تمیز و منظم باعث می‌شود تا بتوانیم در محیطی تمیز و منظم نیز کار کنیم. مطمئناً شما در یک محیط طبقه‌بندی شده و منظم می‌توانید زودتر چیزهایی را که می‌خواهید را پیدا کنید. همین موضوع در مورد کدهای ما نیز صادق است. اگر بتوانیم از همان ابتدا همه چیز را تمیز و ساده نگه داریم، شناسایی قسمت‌ها، بلوک‌ها، متغیرها و غیره بسیار آسان‌تر خواهد شد.

با این کار می‌توانیم به اشکالات پروژه پی ببریم که به نوبه‌ی خود باعث تسهیل در پروسه‌ی اشکال‌زدایی خواهد شد. با خطایابی کردن تمام خطوط و رفع تمام اشکالات، پروژه‌ی ما می‌تواند حداکثر عملکرد خود را داشته باشد. ما در این مسیر میانبرهای زیادی را پیدا می‌‌کنیم که زندگی ما را آسان‌تر می‌کنند.

7. برای جدا شدن از کارهای روزمره ورزش کنید

ورزش از بروز مشکلات جسمی جلوگیری می‌کند. ورزش کردن باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می‌شود. وقتی انرژی ما بیشتر شود، به تبع فعال‌تر خواهیم شد. ما برای رهایی از کارهای روزمره می‌توانیم ورزش کنیم. برنامه‌نویسان زمان زیادی را پای کامپیوتر می‌گذرانند و این یک مشکل بسیار جدی محسوب می‌شود.

ما با ورزش کردن می‌توانیم به ارزش‌های زیادی از جمله نظم، کار گروهی، اشتیاق، فداکاری و شادی دست پیدا کنیم. ورزشی که دوست دارید را انتخاب کرده و از همین فردا آن را انجام دهید. از بهانه آوردن دست بکشید. اگر تا به حال ورزش نکرده‌اید، می‌توانید با 10 دقیقه پیاده‌روی در روز شروع کنید. بعد از گذشت چند هفته، زمان ورزش کردن خود را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

شما با رعایت این نکات می‌توانید بهره‌وری خودتان را افزایش دهید و کارها را موثرتر از همیشه به اتمام برسانید. این 7 مورد جزو موارد غیرمعمول برای افزایش بهره‌وری هستند و امیدوارم که این مقاله توانسته باشد نظر شما را به خودش جلب کند.

 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است