۹ راه که مشتری ها وبسایت خودشان را نابود می‌کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۹ راه که مشتری ها وبسایت خودشان را نابود می‌کنند

وبسایتی که شما طراحی می کنید ممکن است ساعت ها، روزها و هفته ها طول بکشد، اما نابود کردن آن توسط مشتری می تواند تنها در چند دقیقه انجام شود. به عنوان یک طراح وبسایت، می دانید که عناصری در طراحی وبسایت وجود دارد که در کنار هم قرار دادن آنها می تواند منجر به موفق شدن طراحی و زیبا شدن وبسایت شود. متاسفانه بیشتر مشتری های غیر حرفه‌ای این موضوع را درک نمی کنند. هیچ چیز بدتر از آن نیست، وبسایتی را که روزها وقت تان را برای طراحی آن صرف کرده‌اید، با انجام چند کار ساده توسط مشتری نابود شود.

مشتری های شما در رابطه با طراحی وبسایت تجربه و دانشی ندارند، به همین دلیل است که شما را برای ساختن یک وبسایت استخدام کرده‌اند. در چنین حالتی باید بدانید که مشتری ها می توانند به مهمترین عوامل مخرب وبسایت خودشان تبدیل شوند. وقتی که مشتری ها در رابطه با مفاهیم اصلی طراحی وبسایت دانشی ندارند اما نظر  می دهند، این خود می تواند به بدترین شیوه دشمن وبسایت تلقی شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با چندین عامل از این دست آشنا سازیم:

۱. کپی کردن محتوا

گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر علاقه مند به نشان دادن مطالب یونیک و اصلی هستند، پس اگر مشتری شما مشغول به کپی کردن محتوای وبسایت های دیگر و قرار دادن آن ها در وبسایت خود شود، آنها ممکن است مجازات شوند.

محتوای تکراری یکی از عاملان اصلی برای از دست دادن ترافیک و میزان محبوبیت در موتورهای جستجو است. برای جلوگیری از این اتفاق باید هر بار قبل از انتشار مطالب توسط مشتری ها، از میزان یونیک و اصل بودن آنها اطلاع کسب کنید و در این رابطه با مشتری خود حرف بزنید. 

۲. استفاده از تصاویر بی کیفیت

مطمئنا به عنوان یک طراح وب، میزان اهمیت استفاده از تصاویر با کیفیت بالا و رزولوشن بالا را درک می کنید. ممکن است مشتری شما دانشی در رابطه با این موضوع نداشته باشد. تصاویر با کیفیت بالا می تواند به رشد شهرت و اعتبار وبسایت شما کمک کند، همچنین یکی از عاملان اصلی برنده شدن در رقابت به حساب می آید.

اگر مشتری های شما این قاعده را رعایت نکنند، مطمئنا به طراحی زیبای وبسایت شما آسیب وارد می کند.

۳. استفاده از افزونه های بیش از حد

بیشتر اوقات ما مشتری را مبتلا به «سندروم بوفه باز» می‌نامیم. این اتفاق زمانی رخ می دهد، که آن ها چشمشان به هزاران افزونه رایگان می افتد. آنها افزونه ها را یکی یکی بدون مشورت با طراح یا توسعه دهنده وبسایت، اضافه می کنند. 

انجام این کار توسط مشتری باعث می شود که مشکلات مربوط به بارگذاری لایه ها، کاهش کارایی، تهدید امنیت وبسایت و … اتفاق بیافتد. افزونه ها می توانند بسیار مفید و کارا باشند اما در اضافه کردن آنها باید توجه کرد.

۴. اضافه کردن موسیقی به وبسایت

بیشتر کاربران معتقد هستند که اضافه کردن موسیقی به پس زمینه وبسایت باعث ایجاد مزاحمت می شود. در این حال مشتری ها نیز فکر می کنند که اضافه کردن چنین حالتی به وبسایت بسیار جالب و دیدنی است، اما آنها مسلما اشتباه می کنند. پیشنهاد می کنم اگر مشتری از شما خواست که چنین حالتی را در وبسایت فعال کنید، بیشترین سعی خود را برای منصرف کردن وی انجام دهید.

۵. استفاده کردن از تصاویر بسیار بزرگ

استفاده از تصاویر بزرگ و تمام اندازه، نمی تواند از نظر زیبایی وبسایت مشکلات بزرگی را درست کند اما، با این مشکلات سرعت لود وبسایت به شدت کاهش پیدا می کند. سرعت پایین لود وبسایت نه تنها مشکلاتی را برای کاربران درست می کند بلکه روی بهینه سازی موتورهای جستجوگر نیز تاثیر مخربی می گذارد. خوبی تصاویری که کسی برای دیدن آنها منتظر نمی شود چیست؟

اضافه کردن تصاویر بسیار بزرگ به وبسایت اشتباه بزرگی است، این در حالی اتفاق می افتد که اکثر آپلودر ها اجازه آپلود تصویر با هر اندازه‌ای را به مشتری ها می دهد. همچنین بیشتر مشتری ها متوجه این موضوع نیستند که چه تصویری بسیار بزرگ است، پس بهتر است که برای تصاویر آنها یک اندازه پیشفرض را تعیین کنید.

۶. اضافه کردن لینک های زیاد به منو

بیشترین چیزی که باعث می شود کاربران وبسایت شما را رها کنند، لایه بندی وبسایت است. اگر لایه بندی وبسایت مخصوصا در بخش منو وبسایت ناکارآمد باشد، آنها میلی برای ماندن در وبسایت پیدا نخواهند کرد. مشتری ها بیشتر اوقات فکر می کنند که برای راهنمایی بهتر کاربران و دسترسی آنها به تمام وبسایت باید از لینک های بسیاری در بخش منو اصلی وبسایت استفاده کرد. 

مطمئنا شما به عنوان یک طراح وب از اهمیت این موضوع متوجه هستید، پس بهتر است که مشتری را نیز از این اهمیت آگاه سازید.

باید این موضوع را در نظر بگیرید که اگر کاربری وارد وبسایت شود و در نگاه اول نتواند چیزی که می خواهد را پیدا کند، از وبسایت خارج می شود.

از طرفی هم اضافه کردن لینک های نا مربوط به بخش منو نیز یکی از مسائل و مشکلات مهمی است که مشتری ها درست می کنند.

۷. استفاده از عناصر ناسازگار در طراحی

اگر مشتری شما متوجه کاری که می کند نشود، مطمئنا تمام زحمتی که برای طراحی زیبا یک وبسایت انجام داده‌اید، نابود می شود.

با وجود آنکه مشتری های وبسایت شما هیچ زمینه در طراحی وبسایت ندارند، پس به سادگی مفهوم اینکه باید قسمت های مختلف وبسایت منسجم باشند را زیر پا می گذارند. در این حال وبسایت زیبایی که شما ساخته‌اید به سادگی به یک وبسایت زشت و ناپسند تبدیل می شود. راهی که برای اجتناب از این وضعیت باید پیمود این است که نباید با مشتری، ارتباط خود را قطع کنید. باید مدام روی کارهای وی نظارت داشته باشید.

۸. قرار دادن موارد زیاد در یک صفحه

تحقیقات نشان داده که استفاده زیاد از محتوا در یک صفحه می تواند بازدید کننده وبسایت را بترساند. به عنوان یک طراح می دانید که به چه میزان باید در صفحات محتوا وجود داشته باشد، اما مشتری چنین عقیده ای ندارد. مشتری خیال می کند که اضافه کردن این حجم از محتوا می تواند کاربر را خشنود سازد، اما این کار بیشتر جنبه منفی در وبسایت دارد.

استفاده از یک صفحه وب می تواند نامحدود باشد. چون در حقیقت هیچ فضای محدودی وجود ندارد،‌ اما به عنوان یک طراح باید به مشتری بگویید که این کار باعث می شود کاربران از وبسایت ناراضی باشند. 

۹. اضافه کردن المان هایی که با موبایل سازگاری ندارند

ما در دنیای موبایل ها زندگی می کنیم، پس اضافه کردن المان هایی به سایت که به خوبی روی موبایل نشان داده نمی شوند و یا اینکه لود نمی شوند، می تواند آسیب زیادی به تجارت شما وارد کند. پس بهتر است شرایطی را فراهم کنید که همه بتوانند با هر دستگاهی به وبسایت دسترسی داشته باشند.

مشتری خود را متقاعد کنید که هر بار تغییری در وبسایت ایجاد کرد آن را با موبایل نیز مشاهده کند. اینگونه می شود از درست بودن قرارگیری المان ها مطلع شد. 

در پایان

وبسایتی که شما طراحی کرده اید بسیار مناسب است اما اگر آن را به مشتری بسپارید می تواند آن را نابود کند. هیچوقت ارتباط خود را با مشتری قطع نکنید و روی تمام کارهایی که انجام می دهد نظارت داشته باشید. به خاطر داشته باشید که مشتری شما از میزان دانشی که دارید در زمینه طراحی وبسایت برخوردار نیست. پس باید وی را راهنمایی کنید. بهترین راه برای راهنمایی آنها گفتن مواردی است که در بالا ذکر شد. باید به آنها بگویید که چکاری را انجام دهند و چکاری را نه!

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا