آیا نرم افزار بدون باگ وجود دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آیا نرم افزار بدون باگ وجود دارد؟

افرادی که برنامه‌نویس هستند معمولا به دنبال بهترین راهکارها بوده و همواره کمال گرا هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا نرم افزاری درست بکنند که دقیقا شبیه به چیزی باشد که در اولین قدم به آن فکر می‌کردند. نرم افزاری بی عیب و نقص که می‌تواند تمام نیازهای کاربران را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. اما در این روند شاید فکر کنید که آيا امکان دارد نرم افزاری ایجاد شود که بدون باگ و مشکل باشد؟ اصلا چرا باگ‌ها باید وجود داشته باشند؟

در این مقاله اختصاصی از وبسایت راکت قصد داریم شما را با این موارد آشنا کنیم و متوجه شویم که آیا واقعا می‌توان نرم افزار بدون باگی را ایجاد کنیم؟

در قدم اول بیایید به یک تعریف مشترک از باگ‌ها برسیم و با ساختار دقیق آن‌ها آشنایی پیدا کنیم. در ادامه آن به این نتیجه خواهیم رسید که آیا نرم افزار می‌توان بدون باگ توسعه پیدا بکند یا خیر.

تعریف باگ‌های نرم افزاری

باگ شامل خطا، شکست و یا مشکلاتی می‌شود که در یک نرم افزار اتفاق می‌افتد و منجر می‌شود که یک نرم افزار نتواند به درستی کار بکند. باگ‌ها رفتار نرم افزاری که ایجاد کرده‌ایم را غیر معمول با آنچه که ما قصد ایجاد‌شان را داشته‌ایم تغییر می‌دهند.

دسته‌بندی باگ‌ها

بحرانی: باگ‌های بحرانی دسته‌ای از باگ‌ها هستند که کلیت یک سیستم یا نرم افزار را از کار انداخته و اجازه کار کردن به نرم افزار را به صورت کلی نمی‌دهند.

عمده: در این حالت نرم افزار اجرا می‌شود اما نمی‌تواند کارایی درستی از خود نشان بدهد.

در حد متوسط: این دسته از باگ‌ها باعث ایجاد خروجی‌های نادرست برای برنامه می‌شوند.

کوچک: همانطور که از نام‌ش پیداست این دسته تنها تاثیرات بسیار کمی روی برنامه گذاشته و باگ‌های چندان مهمی به شمار نمی‌روند.

کاستی ظاهری: این باگ تنها به بخش رابط کاربری و تجربه کاربری مربوط می‌شود و بیانگر کارکرد درست توابع و... برنامه نیست.

چرا باگ‌ها بوجود می‌آیند؟

 حال که با انواع باگ‌ها آشنایی پیدا کردید نوبت آن است که متوجه شوید به چه دلیل باگ‌ها بوجود می‌آیند و چه چیزی باعث پدید آمدنشان می‌شود.

  • تکامل تکنولوژی: تکنولوژی به سرعت تغییر کرده و برنامه شما همواره پتانسیل آن را دارد که از پیشرفت نسخه‌های جدید ابزاری که از آن استفاده می‌کنید عقب بماند. برای مثال تصور بکنید یک اپلیکیشن برای نسخه ۹ آندروید توسعه داده‌اید و حال گوگل نسخه ۱۰ را عرضه می‌کند. در این مرحله برنامه شمها برای اینکه بیشترین سازگاری را با نسخه ۱۰ داشته باشد باید تطبیق بیابد. اگر این اتفاق نیافتد ممکن است خطاها و باگ‌های جدیدی شکل بگیرد.
  • برنامه‌های پیچیده: در یک برنامه ساده که در چند خط نوشته می‌شود شانس وجود باگ بسیار پایین است. اما نرم افزار هر چقدر پیچیده‌تر و بزرگ‌تر می‌شود احتمال وجود باگ و خطا در آن بیشتر و بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که برای مدیریت برنامه‌های پیچیده از متدهای مختلف مدیریتی استفاده می‌کنند تا بتوانند با کمترین میزان خطا پیچیده‌ترین نرم افزارها را ایجاد کنند.
  • محیط اجرایی: شما می‌توانید برنامه را روی سیستم عامل و لپ تاپ خودتان به هر اندازه‌ای که دوست دارید امتحان بکنید اما در هر صورت شما نمی‌توانید محیط‌های اجرایی دیگران را نیز کنترل کنید. برای مثال شاید کاربر شما از یک مرورگر قدیمی استفاده می‌کند در این صورت وبسایت شما لود نشده و این یک مشکل به حساب می‌آید. اما در این مورد نباید سخت‌گیری شود و این مشکل بیشتر از طرف کاربران است. اما گاهی از اوقات استفاده کردن از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در توسعه ابزارها و اپلیکیشن‌ها می‌تواند برای بیشتر کاربران دردسر ساز باشد.

حال برای اینکه ما بتوانیم یک پروژه را در حداکثر ایده‌آل‌های‌مان توسعه بدهیم باید چه کاری را انجام بدهیم؟ در ادامه این مقاله چنین موضوعی را بررسی خواهیم کرد.

فرایند توسعه یک پروژه

زمانی که شروع به ایجاد یک پروژه می‌کنید باید در قدم اول درک عمیقی از نقشه راه خودتان داشته باشید. اما قبل از آن ابتدا باید خود نقشه راه را ایجاد بکنید. با داشتن یک نقشه راه و پیروی کردن از آن مطمئن می‌شوید که کمترین مشکل در آینده برای شما و پروژه‌تان ایجاد می‌شود.

قدم اول: انتظارات و اهداف

انتظار داشتن از توسعه دهندگان‌تان برای توسعه یک اپلیکیشن بدون باگ و مشکل تقریبا انتظاری نابجاست. بنابراین بهتر است انتظار از توسعه یک اپلیکیشن کاملا بی نقص را از سرتان پاک کنید. بجای آن بهتر است روی تحویل یک برنامه که به خوبی می‌تواند کار بکند و انتظارات اولیه‌تان را برآورده می‌کند فکر کنید.

قدم دوم: کارکردهای واضح

در قدم بعدی به این فکر کنید که دقیقا چه کارکردها و ویژگی‌هایی را از برنامه‌تان می‌خواهید. در این صورت می‌توانید به خوبی بدانید که دقیقا باید چه چیزهایی را ایجاد کنید و به چه شکلی نیز باید این کارها را انجام بدهید.

قدم سوم: هزینه‌ها را بسنجید

اگر با یک نرم افزار پیچیده سر و کار دارید باید بدانید که هزینه‌های توسعه و نگهداری این نرم افزار برای‌تان هزینه بر تمام می‌شود. در نتیجه بهتر است قبل از اینکه شروع به توسعه نرم افزار بکنید به بودجه‌تان نگاهی بیاندازید. در غیر اینصورت ممکن است در آینده با مشکلات جدی مواجه شوید.

قدم چهارم: تست کردن

bug

در تمام مراحل توسعه نرم افزار و حتی توسعه پلن‌های‌تان این موضوع را از یاد نبرید که به تست کردن نیاز دارید. شما باید بتوانید به صورت مداوم تست‌های‌تان را انجام دهید و از این کار دست برندارید. تنها در این حالت است که شما می‌توانید از مشکلات و نواقص پروژه‌تان خبردار شوید.

در پایان: آیا نرم افزار بدون باگ وجود دارد؟

در جواب این سوال باید بگوییم تقریبا خیر! همواره نرم افزارها پتانسیل آن را دارند که در آن‌ها باگ و مشکلات وجود داشته باشد. در این صورت بهتر است قبل از انجام هر کاری انتظارات خودتان را از اینکه هر چیزی ۱۰۰ درصد باشد پایین‌تر آورده و به این فکر کنید که شاید نتوانیم برنامه بدون باگ ایجاد کنیم اما خواهیم توانست برنامه‌ای که به خوبی می‌تواند کار بکند را بسازیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا