تمام آنچه که باید در مورد MVC بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

تمام آنچه که باید در مورد MVC بدانید

در این مقاله در مورد MVC صحبت می‌کنیم که به عنوان Model View Controller نیز شناخته می‌شود. در هر کجای مهندسی نرم‌افزار MVC به کار گرفته می‌شود. بنابراین بیایید به سراغ مطالب برویم.

MVC چیست؟

Model View Controller یک معماری توسعه نرم‌افزار است. هدف این الگو تقسیم یک برنامه بزرگ به چندین قسمت است که برای نشان دادن هر بخش هدف خاص خود را دارد.

بیایید به مثالی نگاه کنیم که در آن کاربری درخواست صفحه خاصی از سرور را دارد. بر اساس اینکه URL کاربر مورد نظر از سرور چیست، درخواست را می‌گیرد و به یک کنترل کننده خاص می‌فرستد. این کنترل کننده وظیفه رسیدگی به کل درخواست کاربر را دارد و به سرور می‌گوید که چه کاری انجام دهد. مدل بین دو بخش دیگر قرار گرفته و مشاهده می‌شود و نباید حاوی کد زیادی باشد. اولین چیزی که هنگام دریافت درخواست از کنترل کننده اتفاق می‌افتد، مدل مورد نظر است.

برای کسب اطلاعات بر اساس درخواست، مدل مسئول تمام منطق داده‌های یک درخواست است. به این معنی است که مدل با پایگاه داده ارتباط برقرار می‌کند و ذخیره اطلاعات، به روزرسانی، حذف و تغییر داده‌ها را بر عهده دارد. کنترل کننده هرگز نباید مستقیما با منطق داده‌ها در ارتباط باشد.

این فقط باید از مدل برای انجام تعاملات استفاده کند، بدان معنی است که کنترل کننده هرگز نگران چگونگی مدیریت داده‌هایی که ارسال و دریافت می‌کند نیست، بلکه فقط باید به مدل بگوید چه کاری انجام دهد و به آنچه مدل باز می‌گرداند نیز پاسخ دهد. همچنین مدل هرگز نگران رسیدگی به درخواست‌های کاربر نیست و اینکه در صورت عدم موفقیت یا موفقیت باید چه کاری انجام شود، همه اینها توسط کنترل کننده مدیریت می‌شود و مدل فقط به تعامل با داده‌ها اهمیت می‌دهد. پس از اینکه مدل پاسخ را به کنترل کننده ارسال کرد، سپس لازم است با قسمت view (صفحه‌ای که توسط کاربر مشاهده می‌شود) ارتباط برقرار کند.

view فقط به نحوه ارائه اطلاعاتی که کنترل کننده می‌فرستد مربوط می‌شود. به این صورت است که view یک فایل الگویی است که HTML را براساس داده‌های controller به صورت پویا ارائه می‌دهد.

نگرانی در مورد چگونگی مدیریت داده‌ها و کنترل آن‌ها وجود ندارد و فقط به نحوه ارائه داده‌ها اهمیت می‌دهد. view ارائه نهایی را به کنترل کننده ارسال می‌کند و کنترل کننده ارسال آن ارائه را به کاربر کنترل می‌کند. نکته مهم در مورد این الگو این است که مدل سازی کنید و مشاهده کنید و هرگز با یکدیگر تعامل نداشته باشید. وجود یک کنترل کننده بین مدل و ویو بدین معناست که ارائه داده و منطق داده‌ها به طور کامل از هم جدا شده‌اند که ایجاد برنامه‌های پیچیده را بسیار آسان می‌کند.

مزایا

  • توسعه همزمان
  • مدیریت آسان
  • ساده در نگهداری
  • نوشتن برنامه‌های پیچیده
  • مورد پسند توسعه دهندگان

در این مقاله ما در مورد اینکه MVC چیست و چه کاربردی دارد، صحبت کردیم و درباره آن اطلاعات کسب کردیم. بنابراین با این اوصاف می‌خواهید یک برنامه با MVC بسازید؟

برای جزییات بیشتر، این مقاله را نیز بخوانید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید