کاربردی‌ترین ابزارهای توسعه سمت سرور
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

کاربردی‌ترین ابزارهای توسعه سمت سرور

توسعه سمت سرور بدون استفاده از ابزارها و کتابخانه‌های بروز کار چالش برانگیزی‌ است. به همین دلیل باید همواره با ابزارهای مختلف آشنایی کافی داشته باشید و بدانید که در چه حالتی از هر کدام آن‌ها استفاده کنید.

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم ابزارهایی را برای توسعه سمت سرور معرفی کنیم که در بخش‌های مختلف می‌توانند به شما کمک کنند تا فرایند توسعه آسان‌تر و سریع‌تری داشته باشید.

اما قبل از معرفی این ابزارها بیایید با شیوه انتخاب ابزار درست آشنا شویم.

انتخاب ابزارهای درست برای توسعه Back-End

انتخاب ابزارهای درست برای توسعه سمت سرور درست مانند انتخاب مصالح مناسب برای ساخت یک خانه است. این مصالح یا ابزارها، در نهایت دو آينده خواهند داشت: یا در فرایند ساخت و نگهداری پروژه به خوبی عمل می‌کنند و یا اینکه در یک قسمتی از کارها باعث می‌شوند که همه چیز نابود شود و یا در بهترین حالت، نگهداری پروژه را به یک معضل تبدیل کنند.

به همین دلیل نیاز است که در انتخاب ابزارهای‌تان برای توسعه سمت سرور نهایت دقت را به خرج دهید. پنج نکته برای این موضوع وجود دارد که سعی کنید آن‌ها در هنگام انتخاب ابزار مورد نظرتان رعایت کنید.

  1. انتخاب ابزار براساس نیازمندی پروژه: انتخاب یک مجموعه ابزار برای همه پروژه‌ها کار درستی نیست چرا که هر پروژه نیازمندی‌های متفاوتی داشته و در نتیجه فرایند انتخاب ابزار متفاوتی نیز دارد. به همین دلیل ابزارهای مورد نیازتان را براساس نیازمندی‌های پروژه انتخاب کنید.
  2. زبان برنامه نویسی، پایه همه چیز: زبان برنامه نویسی پایه و اساس کل پروژه شماست. سعی کنید از کاربردی‌ترین زبان های برنامه نویسی در حوزه توسعه سمت سرور استفاده کنید. پایتون، PHP، جاوا و نودجی‌اس می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.
  3. انتخاب فریمورک مناسب: فریمورک‌ها به شما کمک می‌کنند تا همه نیازمندی‌های‌ منطقی اپلیکیشن‌تان را با سرعت و امنیت بیشتری ایجاد کنید. بعد از انتخاب زبان برنامه نویسی، حتما سراغ پر استفاده‌ترین و معتبرترین فریمورک همان زبان بروید. برای مثال اگر PHP را به عنوان زبان برنامه نویسی خود انتخاب کرده‌اید، حتما سراغ فریمورک Laravel بروید.
  4. آینده‌نگری مالی: در فرایند انتخاب ابزارها سعی کنید به جنبه مالی‌شان نیز فکر کنید. البته این مورد در ایران که همه ابزارها را می‌توان به رایگان در اختیار گرفت چندان مهم نیست. اما اگر مجبور به خرید لایسنس و... هستید حتما جنبه مالی ماجرا را در نظر بگیرید.
  5. در نظر گرفتن توانایی‌های تیم: یک ابزار هر چقدر هم حرفه‌ای باشد، این کاربران آن ابزار هستند که می‌توانند به صورت درست از آن استفاده کنند. حتما از ابزارهایی استفاده کنید که تیم توسعه‌تان با آن‌ها آشنایی داشته و می‌دانند که چگونه با آن کار بکنند.

معرفی ابزارهای Back-End Development

در این قسمت از مطلب ما برخی از ضروری‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای توسعه سمت سرور را به شما معرفی می‌کنیم.

محیط توسعه یا IDE

یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی که بیشتر وقت‌تان را برای توسعه سمت سرور در آن صرف می‌کنید، محیط توسعه یا همان IDE است. تعداد محیط‌های توسعه‌ای که می‌توانید برای این موضوع پیدا کنید بسیار زیاد بوده و همین موضوع گهگاهی باعث می‌شود تا انتخاب یک مورد مناسب به یک چالش اساسی تبدیل شود.

برای اینکه بهتر یک محیط توسعه را انتخاب کنید نیاز است تا یکسری موارد را در نظر بگیرید:

  • پشتیبانی رسمی و کامل از زبان برنامه نویسی مورد نظرتان
  • پشتیبانی از فریمورکی که قرار است با آن کار کنید
  • رایگان یا غیر رایگان بودن آن
  • میزان پشتیبانی آن توسط توسعه دهنده اصلی
  • وجود منابع آموزشی کافی برای یادگیری کامل آن
  • امکانات ویرایشی کامل و جامع مانند Syntax Highlighter، Auto Completion، IntelliSense و... .

تا به اینجای کار یکی از محبوب‌ترین محیط‌های توسعه‌ای که توسط میلیون‌ها برنامه نویس نیز مورد استفاده قرار گرفته‌ است VSCode بوده که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود و پشتیبانی جامع و کاملی دارد. وجود پلاگین‌ها در این ویرایشگر باعث شده تا ویژوال استدیو کد برای بسیاری از توسعه دهندگان با زبان‌های برنامه نویسی مختلف یک انتخاب مناسب باشد.

جدای از VSCode ویرایشگر و محیط‌های توسعه دیگری نیز هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. Jetbrains، Vim، Sublime و Komodo از جمله محبوب‌ترین محیط‌های توسعه هستند.

ترمینال

10 Cool Command Line Apps for Ubuntu - OMG! Ubuntu

ترمینال یا خط فرمان یک رابط کاربری متنی است که در آن می‌توانید دستورات مختلفی را اجرا کنید. بسیاری از کارها در دنیای توسعه هستند که تنها از طریق یک محیط متنی قابلیت اجرا را دارند و دستورات دیگری نیز وجود دارند که کار کردن با آن‌ها در محیط ترمینال به صورت سریع‌تری اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل است که توسعه دهندگان بسیار زیادی هستند که حتما از یک محیط خط فرمان در کارهای‌شان استفاده می‌کنند.

در محیط ویندوز به صورت پیشفرض Powershell و در محیط لینوکس و مک Terminal وجود دارد که در این زمینه به شما کمک می‌کنند. همچنین ابزارهایی مانند iTerm2، Oh My Zsh و Fish نیز به عنوان جایگزین‌های مطرحی می‌توانند انتخاب شوند.

سیستم کنترل نسخه

Version Control یا سیستم کنترل نسخه یکی از مهمترین ابزارهایی‌ست که باید توسط همه توسعه دهندگان مورد استفاده قرار بگیرد. از طریق این ابزار می‌توانید به نسخه‌های مختلف اپلیکیشنی که توسعه می‌دهید دسترسی داشته باشید، بازبینی‌ها را مدیریت کنید و همچنین یک امکان همکاری کامل با هم تیمی‌های خود را ایجاد کنید.

اساسی‌ترین ابزار برای ایجاد یک سیستم کنترل نسخه Git است. شما به عنوان یک توسعه دهنده سمت سرور نیاز دارید که حتما از این ابزار استفاده کنید.

اما گیت به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای شما را رفع کند. به همین دلیل نیاز است که حتما از سیستم‌های کنترل نسخه آنلاین هم استفاده کنید. Github، Gitlab و BitBucket از جمله پر کاربردترین و مهمترین سیستم‌های کنترل نسخه آنلاین هستند.

کانتینرسازی و ارکستریشن

An Introduction to Containers, Docker, and Kubernetes | by Lawrence Han |  Medium

کانتینرها یکی از مهمترین تکنولوژی‌های حوزه Back-End و DevOps هستند که توسعه دهندگان سمت سرور باید آگاهی کاملی از چگونه استفاده کردن از آن‌ها داشته باشند. شما با استفاده از کانتینرها می‌توانید پکیج‌های مستقلی از نرم افزارتان را ایجاد کنید که تمام نیازمندی‌های لازم برای اجرا را در خودشان داشته باشند.

از این طریق می‌توانید با سهولت بیشتری کدبیس‌تان را برای دیگران ارسال کنید و همچنین آن‌ها را دیپلوی کنید.

همچنین ارکستریشن به فرایندی گفته می‌شود که در آن، استقرار، مدیریت، مقیاس‌دهی و شبکه‌سازی کانتینرها به صورت خودکار صورت می‌گیرد.

هر دو این ابزارها بسیار کاربردی بوده و نیاز است که حتما با آن‌ها کار کنید. Docker و Kubernetes در این زمینه به صورت کامل به شما کمک می‌کنند. حتما از هر دو این ابزارها استفاده کنید.

API Testing

API بخش مهم و جدانشدنی از اپلیکیشن‌های مدرن امروزی است. در فرایند توسعه سمت سرور حتما باید شیوه توسعه APIها را یاد بگیرید. اما قدم بعدی در ایجاد APIها، تست کردن آن‌هاست.

شما می‌توانید این APIها را در محیط Live و در داخل خود اپلیکیشن تست کنید، اما این موضوع بسیار وقت گیر و در مواردی غیر دقیق است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که حتما از یک API Tester استفاده کنید.

Postman، Curl و Selenium از این دست ابزارها هستند.

SQL Client

در هنگام توسعه بانک اطلاعاتی خود، اگر از یک سیستم RDBMS کامل استفاده کنید، چندان نیازی به SQL Client نخواهید داشت. اما اگر به دنبال یک ابزار سریع و ساده برای مدیریت و نگهداری از دیتابیس‌های‌تان هستید حتما از یک SQL Client استفاده کنید.

از جمله محبوب‌ترین این ابزارها می‌توان به DBeaver، pgAdmin، DataGrip و DbVisualiser اشاره کرد.

ارتباط و همکاری

مدیریت تیم و ایجاد امکانات ارتباطی یکپارچه یک کار سخت و پیچیده است. به همین دلیل نیاز است که به بهترین شکل ممکن امکانات ارتباطی و همکاری را در تیم‌تان ایجاد کنید. ابزارهای بسیار زیادی نیز در این زمینه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

Jira، Trello، Slack و Discord از جمله ابزارهای مناسب برای این کار هستند.

در پایان

در اختیار داشتن ابزارهای کاربردی و حرفه‌ای برای توسعه سمت سرور می‌تواند میزان بهره‌وری شما را بسیار افزایش دهد و همچنین باعث شود تا پروژه‌تان را به نحو احسن توسعه دهید.

در این مطلب از وبسایت راکت ما مهمترین ابزارهای توسعه سمت سرور را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم ابزار کاربردی در این زمینه می‌شناسید آن را به ما معرفی کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا