7 نکته مهم طراحی کاراکتر برای طراحان وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

7 نکته مهم طراحی کاراکتر برای طراحان وب

داشتن اطلاعات کافی در ارتباط با طراحی کاراکتر در دنیای وب می‌تواند در بسیاری از وبسایت‌ها امری مفید و کاربردی باشد. ما در این مطلب به شما ۷ نکته مهم طراحی کاراکتر را توضیح خواهیم داد که هر کدام می‌توانند به شکلی هوشمندانه در فرایند تصویرسازی برای وب مفید باشند. 

استفاده از تصاویر (اغلب دو بعدی و فلت) در دنیای وب تکنیک‌های منحصر به فرد خود را دارد. برای مثال امروزه نمایش کاراکترهای کارتونی در صفحه اصلی یک تکنیک مدرن به حساب می‌آید. تقریبا امروزه می‌شود استفاده از این حالت را در همه جا مشاهده کرد.

دلیل این کار ساده است: هر دو قشر جوان و پیر شخصیت‌های کارتونی را دوست دارند. استفاده از شخصیت‌های کارتونی می‌تواند برای سناریوهای متفاوتی کاربردی و جذاب باشد. برای مثال در امر آموزش می‌توانند یک مسئله پیچیده را به یک امر ساده تبدیل کنند.

۱. استفاده از کاراکترهای انسانی

اگر وبسایتی آموزشی داشته باشید و یا اینکه از سرویسی رونمایی می‌کنید که قصد جذب هر چه بیشتر کاربران را دارد، بهتر است از المان‌هایی استفاده کنید که بیشترین نزدیکی را با آن‌ها داشته باشد.

استفاده کردن از کاراکترهای انسانی یک راه بسیار ساده و البته منطقی برای انجام چنین کاری است. به عنوان یک مثال صفحه اصلی وبسایت Netwise را در نظر بگیرید. 

در حالیکه نام وبسایت نمی‌تواند بیانگر چیز زیادی باشد اما مطمئنا تصویرسازی انجام شده در صفحه اصلی می‌تواند مفهوم خاصی را به مخاطب ارائه کند. در این تصویر یکسری فرد وجود دارد که سعی دارند تا با کمک همدیگر یک کار بزرگ را به کمک همدیگر حل نمایند.

۲. ساده و شفاف نگه داشتن

برخی اوقات تنها چیزی که شما نیاز دارید صداقت است، در ارتباط با دنیای طراحی وب نیز شما به همان چیز اما با نامی دیگر نیازمندید: شفافیت. ما مشکلی با پیچیدگی نداریم اما در برخی از حالت‌ها به شدت نیاز به ساده نگه‌داشتن وجود دارد. در شکل گیری یک ارتباط، اولین چیزی که مشاهده می‌کنید همان چیزی‌ست که دریافت می‌کنید. این قاعده اصلی برای درست کردن یک رابطه در مدت زمان کوتاه است. فارغ از این موارد باید گفت که این ساده نگه‌داشتن یکی از قواعد اصلی برای طراحی کاراکتر نیز است.

برای آنکه در اولین دیدار از وبسایت کاربرتان را سردرگم نکنید و بتوانید به سرعت نظر وی را جلب نمایید، استفاده از این تکنیک راه‌حل خوبی است. Absurd Design مثال خوبی از چنین وضعیتی است. در حالیکه نام وبسایت ممکن است برای بسیاری از افراد گُنگ باشد اما طراحی و تصویرسازی موجود بیانگر همه چیز است.

۳. استفاده از تصویر حیوانات بامزه

وبسایت شما گاهی نیاز به یک شخصیت دارد تا بتواند در خاطرها باقی بماند. در واقع استفاده از تصاویر همیشه صرفا برای ارسال یک پیام استفاده نمی‌شود، گاهی اوقات اگر در یک وبسایت از یک کاراکتر بامزه استفاده کنید، می‌توانید نام و آدرس وبسایت‌تان را در ذهن مخاطب بجای بگذارید.

نگاهی به وبسایت Oboosho بیاندازید. این وبسایت به مشتریان سرویس‌های تمیزکاری و نظافت خانه را ارائه می‌کند. به نظر وبسایت خسته‌کننده‌ای می‌رسد اما زمانی که به آن مراجعه می‌کنید واقعا وبسایت شاهکاری است. تمام المان‌های وبسایت در خدمت هدف اصلی وبسایت قرار گرفته‌اند و استفاده از یک شخصیت کارتونی منحصر به فرد نیز توانسته که وبسایت را سر پا نگه دارد.

۴. نمایش کارهای روتین با استفاده از کاراکترهای متحرک

انیمیشن یکی از المان‌های مهمی است که باید امروزه در دنیای مدرن طراحی وب از آن استفاده کرد. البته لازم نیست که حتما انیمیشن‌های بزرگی باشند صرفا استفاده از انیمیشن‌های کوچک نیز می‌تواند مناسب باشد. انیمیشن‌ها معمولا قابلیت پشتیبانی بیشتری از پیام و هدف اصلی وبسایت را دارند. به عنوان یک مثال منحصر به فرد از این تکنیک می‌توانید به وبسایت Zapare Technologies نگاهی بیاندازید.

می‌توان انیمیشن‌های کوتاه و البته زیرکانه مختلفی را در این وبسایت مشاهده کرد. البته این انیمیشن‌ها صرفا کارهای روتین را نمایش می‌دهند، اما وقتی که به آن‌ها نگاه می‌کنیم یک انرژی و پیام مثبت را مشاهده می‌کنیم.

۵. المان‌های تصویری بامزه

استفاده کردن از المان‌های تصویری بامزه یک روش دیگر برای تصویرسازی مناسب در وبسایت است. به عنوان یک مثال خوب به Alber Graphics نگاه کنید.

این وبسایت که یک آژانس طراحی است تصاویر مختلفی را ایجاد کرده که در یک مورد آن شوخ طبعی و ظرافت بسیار زیادی به کار رفته است.

۶. استفاده از یک ابرقهرمان

بیایید صادق باشیم: گاهی اوقات ما هم به فکر ابرقهرمان‌ها و توانایی‌های آنان هستیم. ما هم دوست داریم زمین را نجات بدهیم، برابری ایجاد کنیم و… . چنین موضوعی می‌تواند به عنوان یک المان کارتونی در وبسایت استفاده شود.

استفاده کردن از این کاراکترها می‌تواند روی پیامی که قصد ارسال آن را دارید تاثیرگذار باشد.

به عنوان یک مثال نگاهی به وبسایت نمونه کار Salvatore Casalino بیاندازید. زیبا نیست؟ وبسایت به خوبی می‌تواند نظر کاربران را به خود جلب کند و جلوه‌ای زیبا از المان‌های کارتونی را به ما نشان دهد.

۷. استفاده از استایل‌های مختلف

تصویرسازی یکی از فعالیت‌هایی است که قابلیت استفاده از رویکردها و استایل‌های مختلف در آن وجود دارد. براساس هدف و قالب کلی وبسایت شما می‌توانید از انواع مختلف تصویرسازی استفاده کنید.

به عنوان مثال نگاهی به دو وبسایت ZoCo Design و Design Critique بیاندازید.

در پایان

کاراکترهای کارتونی ابزارهای قدرتمندی هستند. آن‌ها قابلیت بهبود وضعیت تجربه کاربری را دارند و می‌توانند در رابط کاربری شما نیز بدرخشند. به نظر می‌رسد که در یک رقابت تنگاتنگ با وبسایت‌ها و سرویس‌های مشابه، استفاده درست از تصویرسازی بتواند شما را برنده ماجرا بکند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا