10 IDE مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های نودجی‌اس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

10 IDE مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های نودجی‌اس

کنترل داشتن روی کدها یکی از مهمترین قسمت‌های پروسه توسعه نرم‌افزار است. برای چنین کاری برنامه‌نویسان به یکسری ابزار کدنویسی و دیباگر مناسب نیاز دارند. البته علارغم داشتن کنترل روی کدها، یک IDE مناسب باعث می‌شود که سرعت و کارایی شما بسیار افزایش یابد. به این خاطر به IDE اشاره می‌کنیم چرا که یک IDE بسیار بزرگ‌تر از تنها یک کد ادیتور است. در واقع کد ادیتور خود بخشی از یک IDE است. یک IDE علاوه بر کد ادیتور شامل ابزارهای متفاوتی برای دیباگینگ، خودکارسازی، کامپایل و… می‌شود. 

برخی از IDEها تنها به یک زبان برنامه‌نویسی مربوط می‌شوند، اما در طرف دیگر IDEهایی وجود دارد که برای زبان‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. Eclipse، NetBeans، Xojo و Xcode از این سری IDEها هستند.

از آنجایی که نودجی‌اس تا به اکنون توانسته موفقیت‌های بسیار زیادی به دست بیاورد و توسط شرکت‌های مختلفی استفاده شود تصمیم گرفتیم تا شما را با ابزارهای توسعه نودجی‌اس آشنا کنیم. نودجی‌اس در حال حاضر طرفداران بسیار زیادی بین توسعه‌دهندگان پیدا کرده و این موضوع از آنجایی که تقریبا تنها ۱۰ سال از گذشت ساختن‌ش می‌گذرد جالب و شگفت آور است. 

نودجی‌اس یک محیط اجرایی متن باز است که به توسعه‌دهندگان جاوااسکریپت این کمک را می‌کند تا برنامه‌های سمت سرور بنویسند. معماری نودجی‌اس رویداد محور است و مدل non-Blocking را برای I/O در نظر گرفته است. این موضوع باعث می‌شود تا بتواند برای اپلیکیشن‌های بلادرنگ انتخاب بسیار مناسبی باشد. اگر به یادگیری نودجی‌اس علاقه‌مند شده‌اید باید بگویم که ما در راکت دوره‌های آموزشی بسیار مناسبی برای یادگیری نودجی‌اس تولید کرده‌ایم که می‌توانید از طریق این لینک به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۱۰ IDE مناسب برای نودجی‌اس

1. Cloud 9

Cloud 9 یک IDE رایگان و مبتنی بر ابر است که برای توسعه اپلیکیشن‌های مدرن استفاده می‌شود. این ابزار از تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی از جمله نودجی‌اس، PHP، سی‌پلاس‌پلاس و… پشتیبانی می‌کند. این ابزار کدنویسی آنلاین به شما اجازه می‌دهد تا کدهای‌تان را بنویسید اجرا کنید و به سادگی فرایند دیباگینگ را روی آن‌ها انجام دهید. البته Cloud 9 بیشتر از یک ویرایشگر ساده است، در این ابزار ویژگی‌هایی مانند ویرایشگر تصویر، پیشنمایش زنده و… وجود دارد.

2. IntelliJ IDEA

IntelliJ IDEA یک IDE قدرتمند برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب است که از تکنولوژی‌های قدرتمندی مانند Node.JS، Angular.js، جاوااسکریپت و… پشتیبانی می‌کند. این IDE ماژولار است، به این معنا که می‌توانید ویژگي‌های بیشتری را با استفاده از ماژول به آن اضافه کنید. در صورتی که قصد دیباگ پروژه‌های مبتنی بر نودجی‌اس را نیز داشته باشید باید ماژول مربوطه را در IntelliJ نصب کنید.

3. WebStorm

WebStorm ابزاری است که برای دنیای وب توسعه داده شده است. از همین رو می‌تواند بهترین کارایی را برای جاوااسکریپت از خود نشان دهد. ویژگی‌هایی که این IDE به شما می‌دهد عبارت است از Code Completion، Navigation، خودکارسازی، ریفاکتورینگ و… . در این ابزار یک ترمینال داخلی نیز وجود دارد که با ابزار دیباگینگ به خوبی می‌تواند ارتباط برقرار کند.

4. Komodo IDE

Komodo یک IDE چند سکوی است که از زبان‌های مختلفی از جمله پایتون، PHP، Go، نودجی‌اس و… پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری این ابزار بسیار جذاب است. ویژگی‌های مختلف آن نیز باعث شده که کارایی و زیبایی در رابط کاربری با همدیگر یک محصول عالی را بوجود بیاورند. در این ابزار قابلیت‌های دیباگینگ، Syntax/Highlighting، خودکارسازی و… وجود دارد.

5. Koding

Koding یک IDE متن باز و مبتنی بر ابر است که برای توسعه اپلیکیشن‌های Node.js، PHP، Ruby و… استفاده می‌شود. Koding ویژگی‌های بسیار زیادی را ارائه می‌کند که از بین آن‌ها می‌شود به Syntax/Highlighting، میانبرهای مختلف، سیستم پیشنمایش زنده و… اشاره کرد.

6. Eclipse

Eclipse را می‌توان یکی از کاملترین IDEها در بین تمام IDEها معرفی کرد. Eclipse به صورت کلی برای توسعه‌دهندگان جاوا توسعه داده شده اما از آنجایی که ماژولاریتی بالایی دارد می‌تواند برای زبان‌های مختلف دیگری نیز استفاده شود. در این ابزار می‌توانید شاهد ویژگی‌های مختلفی چون دیباگینگ، auto-completion و… باشید.

7. Aptana

Aptana یک IDE مبتنی بر Eclipse است که بیشتر روی توسعه وب و فریمورک‌های محبوب این حوزه تمرکز دارد. زبان‌هایی که توسط این IDE پشتیبانی می‌شود عبارت است از PHP، Python، Ruby، نودجی‌اس و… . در این ابزار یک دیباگر داخلی وجود دارد که برای رفع کردن مشکلات اپلیکیشن‌تان می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

8. Sublime Text

Sublime Text یک کد ادیتور حرفه‌ای‌ست اما از آنجایی که قابلیت استفاده از پلاگین را دارد می‌تواند به یک IDE حرفه‌ای تبدیل شود. Sublime Text فارغ از ویژگی‌های متفاوتی که ابزارهای بالا ارائه دادند می‌تواند در انتخاب و ویرایش چندین نام متغیر بسیار سریع عمل کند، کلیدهای میانبر متفاوتی را ارائه دهد و ویژگی‌های متفاوت دیگری که در کار با آن متوجه خواهید شد.

9. Atom

Atom نیز یک کد ادیتور است که می‌تواند به یک IDE قدرتمند تبدیل شود. البته اتم بسیار ابزار مدرن‌تری نسبت به ابزارهای قبلی است. از آنجایی که خود اتم نیز با استفاده از جاوااسکریپت توسعه داده شده، بنابراین برای توسعه اپلیکیشن‌های جاوااسکریپتی سازگاری بالایی دارد.

10. Brackets

Brackets یک تکست ادیتور مانند دو ابزار قبلی است با این تفاوت که مخصوص توسعه‌دهندگان رابط کاربری و افرادی که با جاوااسکریپت کار می‌کنند توسعه داده شده است. البته این ابزار نیز قابلیت پشتیبانی از پلاگین‌های مختلفی را دارد و می‌تواند برای هر کاری استفاده گردد. این ابزار توسط Adobe ساخته شده و پشتیبانی کاملی نیز از طرف همان شرکت دارد.

دو گزینه دیگر

Codenvy

Codenvy یک ابزار کدنویسی مبتنی بر ابر است که به شما قابلیت نوشتن، اجرا و دیباگ برنامه‌های مختلفی را می‌دهد. این ابزار گزینه‌ای بسیار مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های نودجی‌اس‌ی به شما می‌رود.

CodeLite

Codelite یک IDE متن باز است که مخصوص زبان‌های برنامه‌‌نویسی PHP، سی‌پلاس‌پلاس و جاوااسکریپت توسعه داده شده است. این ابزار به صورت کامل از نودجی‌اس پشتیبانی می‌کند و حتی یک دیباگر مخصوص نیز برای آن دارد. 

در پایان

اگر شما یک توسعه‌دهنده نودجی‌اس باشید باید بگویم که هیچ کمبود منابعی برای شما وجود ندارد. شما آموزش‌های بسیار زیادی در اختیار دارید و همچنین ابزارهای متفاوتی برای توسعه در اختیار شما قرار گرفته است. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا