جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
مجموعه‌ای از بهترین کد ادیتورهای 2018
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

مجموعه‌ای از بهترین کد ادیتورهای 2018

تقریبا تمام سیستم‌ عامل‌ها به صورت پیشفرض حاوی یکسری کد ادیتورهای منحصر به فرد هستند اما واقعیت را بگوییم چنین مواردی برای کدنویسی بسیار بهینه طراحی نشده‌اند و توسعه‌دهندگان وب بیشتر دوست دارند تا با ابزاری کار بکنند که کمی پیشرفته تر باشد و سرعت عمل آن‌ها را بالاتر ببرد. خوشبختانه صد‌ها جایگزین برای این موارد تا به اکنون طراحی شده است. در این مطلب ما به شما بهترین کد ادیتورهای ۲۰۱۸ را معرفی می‌کنیم که برخی از آن‌ها به صورت رایگان و برخی دیگر به صورت پولی ارائه شده‌اند.

چرا به یک کد ادیتور پیشرفته نیاز دارید؟

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و وب از کد ادیتورها برای ایجاد پروژه‌های جدید و یا تغییر در فایل‌ها استفاده می‌کنند. کد ادیتور به شما این قابلیت را می‌دهند که براساس زبان برنامه‌نویسی مورد نظرتان، پیشرفته‌تر عمل کنید و بتوانید به قابلیت‌های حرفه‌ای چون دیباگینگ، تستینگ، Auto compilation و... دسترسی داشته باشید. اگر سعی در توسعه یک نرم افزار پیچیده را داشته باشید، استفاده از کد ادیتور پیشرفته روند کاری را برای‌تان بسیار آسان تر می‌کند.

بهترین کد ادیتورهای مبتنی بر همکاری

تعدادی کد ادیتور آنلاین به وجود آمده‌اند که هدف اصلی آن‌ها علاوه بر ویرایش کدها، ایجاد همکاری در بین توسعه‌دهندگان است. این همکاری می‌تواند برای یک مصاحبه کاری، کار تیمی و یا هر چیز دیگری استفاده شود. همچنین از این طریق می‌توانید کدهای‌ مورد نظرتان را به اشتراک بگذارید.

۱. CodeShare

CodeShare اولین سرویسی است که به شما اجازه به اشتراک گذاری کدها به صورت بلادرنگ را می‌دهد. استفاده از این ابزار برای استخدام افراد به صورت دورکاری، بازبینی کدها، دیباگینگ و... بسیار مفید است. یک ویژگی منحصر به فرد این ابزار نسبت به موارد دیگر این است که این ابزار به شما قابلیت مکالمه از طریق ویدیو را در حین کدنویسی می‌دهد. این مسئله در بسیاری از مواقع می‌تواند مفید باشد.

برای کار روی این ابزار نیاز است که یک حساب کاربری ایجاد کنید. البته بدون این کار نیز می‌توانید از آن استفاده نمایید اما کدها در این صورت تنها ۲۴ ساعت باقی می‌ماند و پس از آن حذف خواهند شد.

۲. Codeanywhere

Codeanywhere ویژگی‌های مفید بسیاری را به شما برای کدنویسی ارائه می‌دهد. برای این ابزار یک ادیتور داخلی قرار دارد که به شما اجازه می‌دهد تا به صورت ریموت ارتباط برقرار کنید، همچنین در این ابزار یک ترمینال وجود دارد که به شما قابلیت نوشتن دستورات Bash را می‌دهد.

با استفاده از Codeanywhere شما می‌توانید به آسانی فایل‌های‌تان را به اشتراک بگذارید برای اینکار می‌توانید  تنها از طریق یک لینک ساده پروژه‌تان را به اشتراک بگذارید.

Codeanywhere به صورت کلی رایگان است اما اگر بخواهید ویژگی‌های حرفه‌ای تری داشته باشید می‌توانید با پرداخت میزانی پول اشتراک بگیرید.

۳. CodePen

CodePen در حال حاضر به عنوان یک ابزار و پلتفرم بسیار مناسب برای همکاری شناخته می‌شود. شما می‌توانید penهای‌تان را مستقیما روی پلتفرم CodePen قرار دهید و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. با این حال این ابزار همراه با یک ویژگی منحصر به فرد به نام Collab نیز عرضه می‌شود که به شما قابلیت پیاده‌سازی همکاری با دیگران را می‌دهد.

اگرچه Collab یک امکان حرفه‌ای است و باید برای استفاده از آن پول پرداخت کنید اما افرادی که مشارکت کننده هستند در یک پروژه به غیر از فرد اصلی، می‌توانند به صورت رایگان از حالت همکاری با دیگر اعضا استفاده کنند.

بهترین کد ادیتورهای رایگان سال ۲۰۱۸

تمام گزینه‌های زیر از بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کنند اما هیچکدام آن‌ها به صورت کامل تمام زبان‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. قبل از اینکه یک کد ادیتور را دانلود کنید، وبسایت سازنده را بررسی نمایید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که ابزار از انتخاب‌های شما پشتیبانی می‌کند یا خیر. اگر در حال توسعه وبسایت باشید این ابزارها می‌توانند بسیار مفید باشند.

۱. Atom

اتم را می‌توان تقریبا یک کد ادیتور تازه دانست. اولین نسخه از این ویراشگر در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این ویرایشگر را می‌توانید برای ویندوز، لینوکس و مک استفاده نمایید. قابلیت‌ شخصی‌سازی در این ویرایشگر بسیار بالا است. همچنین میزان پشتیبانی بسیار بالایی از طرف جامعه توسعه‌دهندگان دارد. تا به حال برای این ویرایشگر بیشتر از هزاران پلاگین و پوسته توسعه داده شده است. از آنجایی که خود این ویرایشگر با استفاده از HTML، CSS و جاوااسکریپت توسعه داده شده است، انجام کارهای مرتبط به توسعه و طراحی وب با آن بسیار سریع و بهینه است.

۲. Visual Studio Code

درست مانند اتم، VSCode نیز ویرایشگر جدیدی است. این ویرایشگر در سال ۲۰۱۵ توسعه مایکروسافت برای سه پلتفرم ویندوز، مک و لینوکس ارائه شد. از آن به بعد تا به حال هر روز مخاطبین و توسعه‌دهندگان بسیار بیشتری از این ویرایشگر استفاده می‌کنند. Marketplace این ویرایشگر تعداد افزونه‌ها و پوسته‌های بسیار زیادی تا به حال منتشر کرده است اما جدای از آن ویژگی‌های کلیدی و داخلی بسیاری دارد که در بین این موارد می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد:

  • مدیریت گیت داخلی
  • IntelliSense و Autocompletion هوشمند
  • دیباگینگ داخلی

براساس آزمایش‌های بسیاری که انجام شده VSCode نسبت به ویرایشگرهای دیگر بسیار سریع‌تر اجرا می‌شود. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این ادیتور قابلیت اجرای آن در حالت Zen Mode است. در این حالت تمام پنجره‌ها/منوها مخفی شده و محیط ادیتور به صورت Full Screen نمایش داده می‌شود.

۳. Brackets

Brackets با در نظر گرفتن توسعه‌دهندگان Front-End درست شده است. این ادیتور نیز برای مک، ویندوز و لینوکس توسعه داده شده است. گول ظاهر ساده این ادیتور را نخورید، ویژگی‌های بسیاری که این ادیتور با خود به همراه دارد به شما به عنوان یک توسعه دهنده فرانت-اند قابلیت‌های بسیاری را می‌دهد. یکی از ویژگی‌های بسیار معروف این ابزار قابلیت Live Preview است که با استفاده از آن می‌توانید به صورت بلادرنگ تغییرات داخل ادیتورتان را در مرورگر دنبال کنید. پلاگین‌های دیگری نیز برای این ادیتور توسعه داده شده که می‌تواند از موارد دیگری مانند اعتبارسنجی W3C و ابزارهای پایتون پشتیبانی بکند.

۴. Notepad++

Notepad++ را می‌توان یک ادیتور پیشرفته‌تر از Notepad برای ویندوز دانست. در این ابزار قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از زبان‌های مختلف، هایلایت سینتکس و مواردی از این دست را مشاهده کرد. می‌توانید سندهای مختلفی را در تب‌های متفاوتی باز کنید و آن‌ها را به صورت همزمان مدیریت نمایید.

این ابزار جدای از آنکه برای ویندوز قابل دسترس است، همچنین نسخه‌ای برای موبایل نیز عرضه کرده است. پلاگین‌های مختلفی نیز تا به حال برای این ابزار توسعه داده شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده بکنید.

۵. TextMate

TextMate یک کد ادیتور عالی برای توسعه‌دهندگانی است که از سیستم عامل مک استفاده می‌کنند. این ابزار تمام قابلیت‌های پایه‌ای که برای یک ادیتور می‌توانید در نظر بگیرید را در خود دارد. همچنین قابلیت استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را در این ابزار دارید. با استفاده از TextMate می‌توانید پروژه‌های Xcode را نیز مدیریت کنید.

۶. Vim

Vim با وجود آنکه یکی از قدیمی‌ترین ویرایشگرهای دنیا است (انتشار در ۱۹۹۱) اما در حال حاضر نیز توسعه‌دهندگانی از آن استفاده می‌کنند. حتی در سال ۲۰۱۸ اسکریپت‌ها و بروزرسانی‌های بسیاری برای این ابزار نوشته شده است. آموزش‌ها و مستندات بسیاری برای این ابزار نوشته شده است که می‌توانید به آسانی آن ها را پیدا کنید. Vim به خوبی روی تمام پلتفرم‌ها کار می‌کند.

۷.  Komodo Edit

رابط کاربری Komodo Edit گزینه‌های بسیار زیادی برای توسعه به شما ارائه می‌دهد. برای مثال حالت Focus Mode تمام نوار منوها و موارد دیگر را پنهان کرده و به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید تنها روی بخش کدها تمرکز کنید. همچنین قابلیت‌های بسیار دیگری را نیز در ارتباط با Komodo Edit در اختیار دارید که می‌توان در بین آن‌ها به دیباگینگ، تست واحد و... اشاره کرد.

بهترین ادیتورهای پولی

۱. Sublime Text

فقط به این دلیل که Sublime Text ابزاری کم حجم است به این معنا نیست که ویژگی‌های کمی دارد. Sublime Text در ابتدا تنها با یک API پایتون شروع شد و همین به توسعه‌دهندگان کمک می‌کرد تا کارهای کدنویسی در تمام روزهای‌شان را انجام دهند. میانبرهای کلیدی بسیار زیادی برای این ابزار توسعه داده شده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید روند توسعه کدها را بسیار سریع‌تر انجام دهید. این ابزار به صورت چند سکوی برای سیستم‌ عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است.

Sublime Text نسخه رایگان terial را در اختیارتان قرار می‌دهد اما برای خرید لایسنس آن نیاز است که هزینه‌ای معادل ۸۰ دلار پرداخت کنید.

۲. CoffeeCup HTML

همانطور که از نام این گزینه پیدا است، CoffeeCup HTML ادیتور بسیار ایده‌آل و مناسبی برای ایجاد و مدیریت سندهای HTML است. بنابراین این ابزار در بین توسعه‌دهندگان وب معروف و مرسوم است. برای این ابزار نسخه رایگانی توسعه داده شده است اما اگر بخواهید از ویژگی‌های حرفه‌ای آن استفاده کنید باید هزینه‌ای معادل ۴۹ دلار را پرداخت کنید.

۳. Coda

Coda کد ادیتوری است که منحصرا برای سیستم عامل مک توسعه داده شده و ویژگی‌های بسیار زیادی در خود دارد. همچنین به لطف وجود اکوسیستم پلاگین محور به شما این قابلیت را می‌دهد که ویژگی‌های بسیار بیشتری را به محیط توسعه خود بیاورید. اگر که به دنبال چنین برنامه‌ای در محیط ویندوز هستید می‌توانید از UltraEdit استفاده کنید. قیمت این ابزار معادل با ۹۹ دلار است.

۴. BBEdit

BBEdit نیز یکی دیگر از ادیتورهای منحصر به فرد برای مک است که قابلیت‌هایی مانند ادغام شد با گیت، هایلایت کدها و... را داراست. قیمت این ابزار ۴۹.۹۹ دلار است. 

در پایان

اگر که در دنیای توسعه وب تازه‌کار هستید پس بهتر است که با یک ادیتور متنی متن باز مانند Atom و یا Bracket کارتان را شروع بکنید. بسیاری از ادیتورهای رایگان به اندازه‌ای قدرتمند هستند که نیازهای شما را به خوبی رفع می‌کنند. اگر زمانی متوجه شدید که برخی از ادیتورهای رایگان نمی‌توانند به خوبی برای شما کار بکنند می‌توانید سراغ نسخه‌های حرفه‌ای تری بروید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است