استفاده از Breadcrumb ها در طراحی سایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

استفاده از Breadcrumb ها در طراحی سایت

Breadcrumb ها یک روش مسیریابی ثانویه هستند که مانند نوار پیشرفت عمل می کنند. شما معمولا آن را دقیقا در زیر نوار مسیریابی اصلی می بینید.

برخی از طراحان وب عقیده دارند که breadcrumb ها تجربه کاربری را افزایش نمی دهند، و شاید برای همه سایت ها مناسب نباشد. درحالی که، بعضی مواقع آن ها می توانند بسیار مفید باشند.

چه موقع از Breadcrumb استفاده کنیم؟

احتمالا شما در برخی از وب سایت هایی که بازدید می کنید Breadcrumb ها را دیده اید. شما می توانید آن ها را در وب سایت Best Buy ...

... و Amazon مشاهده کنید.

شما می توانید صفحه ای را که درآن قرار دارید براساس سلسله مراتب پیدا کنید. بنابراین شما دقیقا می دانید که در کجای ساختار سایت قرار دارید. Breadcrumb مانند نقشه هایی است که در فروشگاه ها و ساختمان ها می بینید که محلی را که در آن قرار دارید را با عنوان "شما اینجا هستید" مشخص کرده اند. سپس می توانید اگر مایلید برای خروج جهت ها را دنبال کنید.

بدیهی است که به چنین چیزی در ساختمان های یک طبقه جایی که همه چیز مشخص است نیاز ندارید. این برای یک وب سایت هم صادق است. شما فقط زمانی به Breadcrumb نیاز دارید که در روش سلسه مراتبی برای رسیدن به صفحه مورد نظر در سایت به سه مرحله یا بیشتراحتیاج دارید. در ساده ترین شکل آن، لینک های مسیریابی Breadcrumb به صورت افقی مرتب شده اند و توسط "<" از هم جدا شده اند، که جایگاه صفحه را در ارتباط با لینک های قبلی آن مشخص می کند. هدف Breadcrumb این است که از گم شدن کاربران درسایت شما جلوگیری کند.

به عنوان مثال، اگر کابر در سایت جستجو کرد و به صفحه ای در پایین سلسه مراتب سایت شما رفت جایی که نمی خواهد آنجا باشد، Breadcrumb به او کمک خواهد کرد تا مسیر صفحه اصلی سایت را پیدا کند. کاربران به سادگی باید روی لینک صفحه ای که میخواهند به آن برگردند کلیک کنند در انتهای همه لینک ها صفحه نخست سایت قرار دارد.

انواع Breadcrumb

Breadcrumb ها سه نوع اصلی دارند که عبارتند از: 1) موقعیت محور 2) ویژگی محور 3) مسیر محور

1- موقعیت محور

Breadcrumb هایی که براساس موقعیت هستند به کابر صفحه ای را که هم اکنون در آن قرار دارند را نشان می دهند. همیشه اولین لینک در این نوع "صفحه نخست" سایت هست و با لینک صفحه ای که در آن قرار دارند تمام می شود، که قابل کلیک نیست.

این نه تنها به کاربران در پیدا کردن مسیر کمک می کند، بلکه به موتور های جستجو درباره محتوای صفحات وب سایت اطلاعات می دهد که فهرست کردن آن ها را آسان می کند.

2- ویژگی محور

این نوع از Breadcrumbها ویژگی های اشیا خاص در صفحه را به جای موقعیت کنونی به کاربر نشان می دهند. این ویژگی ها براساس فرا داده لینک هستند که میتوانند به چند ویژگی متفاوت تقسیم شوند، بنابراین برای کاربر این امکان را فراهم می کند که انتخاب کند چه چیزی را می خواهد ببیند. این نوع معمولا در وب سایت های فروشگاهی استفاده می شود زیرا توسط آن خریداران چیزی را که می خواهند آسان تر پیدا می کنند. ویژگی ها توسط یک خط عمودی جدا می شوند.

شما می توانید ترکیبی از موقعیت محور و ویژگی محور بر اساس محصولاتی که عرضه می کنید داشته باشید. موقعیت محور ها لینک های کلیک شدنی هستند ، در حالی که ویژگی محور ها نیستند، اما شما می توانید برای حذف ویژگی روی "X" کلیک کنید.

برای مثال، شما دنبال پیراهن های آستین بلند مردانه هستید و شما به صفحه پیراهن های آستین کوتاه می رسید. روی "X" مربوط به ویژگی "آستین کوتاه" کلیک می کنید و به جای آن ویژگی "آستین بلند" را انتخاب کنید.

با این حال، چون گزینه های زیادی برای  Breadcrumbهای ویژگی محور وجود دارد، این گزینه ها بدلیل محتوای تکراری باعث سخت شدن فهرست کردن محتوای سایت توسط موتور های جستجو می شوند.

3- مسیر محور

این Breadcrumb ها بیشتر مانند تاریخچه هستند تا چیز دیگری، بنابراین بیشتر شبیه دکمه بازگشت عمل می کنند. آن ها قدم های کاربر برای رسیدن به صفحه مورد نظر را ثبت می کنند. این نوع از breadcrumb برای اهداف مسیریابی پیشنهاد نمی شود زیرا واقعا کمک کننده نیستند. حتی برای برخی کاربران گمراه کننده هستند.

مزایای استفاده از Breadcrumb ها

Breadcrumb ها برای سایت هایی با پیاده سازی مناسب مفید هستند. آن ها رفتن به سطوح بالاتر را برای کاربران آسان تر میکنند بدون اینکه کاربران مجبور باشند از بازگشت های پی در پی استفاده کنند. این روش تعداد کلیک های کاربر برای رسیدن به صفحه مورد نظر را کاهش می دهد، که کمک میکند کاربران سرحال بمانند. همچنین آن ها فضای زیادی را آشغال نمی کنند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که ازآن ها در زمان مناسب استفاده نکنید.

نکات استفاده از Breadcrumb ها

  • عمق – همانطور که قبلا اشاره کردم، شما باید از Breadcrumb ها برای سایت هایی با سه سطح یا بیشتر استفاده کنید.
  • صفحه نخست – صفحه نخست سایت شما همیشه باید اولین لینک باشد، زیرا در آن تمام دسته بندی های اصلی سایت و همچنین صفحات ارتباط با ما و درباره ما قرار دارند.
  • نماد – این توصیه شده که از "<" برای جدا کردن لینک ها بجای "/" استفاده کنید چون"<" جهت را نمایش می دهد.
  • مکان – معمولا مکان کاربر در آخر سلسه قرار میگیرد. برای نمایش آن از متنی که قابل کلیک نباشد استفاده کنید و آن را برجسته کنید.

سخن آخر

Breadcrumb ها برای همه سایت ها مفید نیستند، اما برای برخی سایت ها با ساختار های پیچیده و محصولات زیاد، می توانند کمک بزرگی برای کاربران باشند. همچنین Breadcrumb ها در سئو سایت نیز موثر هستند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@sajadkhoshnoudi

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید