طراحی وب یکی از مهم ترین بخش های استراتژی بازاریابی اینترنتی است.
این در روش های مختلف تاثیر بزرگی روی تجربه دیجیتال مشتری می گذارد. زیبایی شناسی, کارآیی و سایر فاکتور های حیاتی وب سایت شما برای موفقیت بلندمدت کمپانی شما ضروری است.
اما چطور این بصورت چشمگیر روی موفقیت های شما تاثیر می گذارد؟
در این مقاله ما نگاهی به پنج جنبه ی اصلی طراحی وب میاندازیم و بررسی میکنم چطور میتونید اون ها رو بهبود ببخشید.
1 - ظاهر
بدیهی است که اکثر تاثیر طراحی وب روی ظاهر سایت شما هست. شما انتخاب می کنید که سایتتون چطور نمایش داده بشود, که نقش بزرگی روی تاثیر اولیه روی بازدیدکنندگان جدید دارد.
اغلب شما میشونید که متخصصان بازاریابی در مورد طراحی وب به دو نوع اشاره می کنند :
- وب سایت های قدیمی که انگار در سال 1996 ساخته شده اند!
- وب سایت های جدید تر و جذاب تری که به سمت استانداردهای طراحی مدرن سوق می کنند.
خیلی از وب سایت ها بین این دو گزینه هستند, اما آنها در نهایت به یکی نزدیک تر هستند.
این که سایتی در میانه ی این دو گزینه داشته باشیم, ممکن هست, مثل سایتی که بسیار جذاب به نظر می رسد, اما آخرین بار سال 2007 آپدیت شده است.
صرف نظر از این که سایت شما چطور به نظر میرسد, هدف این هست که سایت رو بصورت آپدیت و با روند طراحی مدرن نگه داریم.
معمولا طراحی وب مدرن شامل موارد زیر می شود :
- طراحی واکنش گرا
- اسکرول به صورت Parallax
- فونت های بزرگ و برجسته
- تصاویر چشم نواز
- چندرسانه ای
طراحی واکنش گرا
یعنی کدهای وب سایت طوری نوشته شده باشد که وب سایت خودش رو با توجه به دستگاهی که وب سایت رو باز می کنه, تطبیق بده.
بنابراین اگر فردی چه از طریق موبایل چه دسکتاپ وارد سایت شما شود, باید تجربه ی کاربری خوبی کسب کند و اطلاعات مورد نظرش را پیدا کند.
اسکرول به صورت Parallax
یعنی دو عنصر بصری در یک صفحه هم را بپوشانند و زمانی که کسی اسکرول کند, اون ها با سرعت های مختلف حرکت کنند.
سپس وقتی کسی در صفحات سایت شما پیمایش می کند, تجربه ی بصری لبه های برش دار باعث میشود که به خواندن مطالب جذب شود.
فونت های بزرگ و برجسته
در سال های اخیر رواج پیدا کرده است. اساسا طرح کلی این هست که از فونت های sans-serif که روی اسکرین ها به راحتی قابل خواندن هستند, استفاده کرد.
این باعث میشه حس خوبی به خوانندگان القاء بشه و به اون ها اجازه میده مفهوم کامل هر جمله رو در سایت شما متوجه بشوند.
تصاویر چشم نواز
گرافیک های بزرگ با عرض کامل هستند که در بالای مقاله ها قرار می گیرند و به شما خلاصه ای از نمایش بالای متن زیر رو ارائه می کنند.
دلیل اهمیت این تصاویر آن است که موضوعشان با هدف اصلی مقاله ارتباط دارد. این ها بهترین گزینه برای معرفی در شبکه های مجازی هستند و می توانند وبسایت شما را معرفی کنند.
در نهایت چندرسانه ای
به تصاویر, ویدیوها و سایر عناصر بصری اشاره می کند که کمک می کنه فراتر از متن رفته و بازدیدکنندگان رو آموزش بدید.
چندرسانه ای گزینه ی خوبی برای هر صفحه ی وب سایت شما هست, از یک پست بلاگ گرفته تا یک راهنمای صد صفحه ای قابل دانلود!
وقتی شما این رو اضافه کردید, محتوای شما برای خوانندگان خوانا تر, جذاب تر و لذت بخش تر می شود.
اما تمام این ها باید در ظاهر وب سایت شما قرار بگیرند. تاثیر طراحی وب بیشتر از چیزی هست که یک وب سایت به نظر می رسه.
2 - حرفه ای بودن
حرفه ای بودن تصوری است که شما قبل از این که بازدیدکننده سایت شما را بخواند, برای او به وجود می آورید.
وقتی فردی وارد سایت شما می شود, طبیعتا شما می خواهید او درک کند که سایت شما بسیار مدرن و قابل احترام است. این تصور بصورت گسترده به این بستگی دارد که طراحی وب شما چطوری شما را معرفی می کند.
عناصر مختلف طراحی وب روی حرفه ای بودن تاثیر می گذارد, مثل :
- صفحه ی فرهنگی
- عکس از کارکنان
- نتایج مشتری ها
یک صفحه ی فرهنگی بخشی از وب سایت شما هست که به شرح رویکرد کمپانی شما در مورد اتفاقات روزمره می پردازد.
آیا شما ارزش خاصی در کمپانی تون دارید؟ آیا جشن خاصی برگزار می کنید؟ آیا سنت خاصی رو گرامی می دارید؟
تمام این کارهای اضافی برای صفحه ی فرهنگی مناسب هستند زیرا نشان می دهد شما در کنار کارهای اصلی به چه فعالیت هایی می پردازید. توجه کنید که این میتونه برای مشتری ها جالب باشه که بدانند کارکنان شما خوش حال هستند.
تصاویر کارکنان هم راه بلند مدت تقویت حرفه ای بودن شما هست. این که تصاویر ساعات خوش یا ساعات کار رو نشون بدید, به خود شما بستگی داره. در هر صورت شما دارید تصویری رو می سازید که به بازدیدکنندگان نشان بدهد کمپانی شما بیشتر از یک نام برند هست.
در نهایت شما میتونید نتایج مشتری ها رو به نمایش بگذارید. اگر شما بتوانید کارتون رو در هر نوعی ارزش سنجی کنید - حتی اگر تعداد کامپیوتر های تعمیر کرده ی سال اخیر باشه - شما می تونید این اطلاعات رو در وب سایتتون برجسته کنید.
این کار حرفه ای بودن شما را بیان می کند, چون شما نشان می دهد که مشتری هایتان را از یاد نمی برید. بازدیدکنندگانی که این اطلاعات رو مشاهده می کنند, متوجه می شوند که بیزینس شما روی مشتری تمرکز دارد.
3 - وضوح
وضوح یعنی وب سایتتون رو طوری طراحی کنید که بازدیدکنندگان بتوانند به سرعت چیزی که می خواهند را پیدا کنند.
اکثر مواقع, این یعنی نحوه پیمایش وب سایت رو بهبود بدید. پیمایش ساده و آشنا باعث میشه تا بازدیدکنندگان سریعا به چیزی که می خواهند, برسند.
امروزه پیمایش در انواع مختلف می آید :
- Breadcrumb
- منوهای کشویی
پیمایش Breadcrumb به این صورت هست که هر وقت کسی به صفحه ی جدید برود, سایت شما به صورت خودکار صفحات قبلی رو به نوار پیمایش اضافه می کند. سپس اگر کاربر بخواهد میتونه به راحتی به صفحات قبلی برود.
یک منوی کشویی به افراد اجازه میدهد موس خود را روی یک عنوان نگه دارد و دسته بندی های آن را مشاهده کند. سپس اون ها میتونند روی موضوعی مد نظرشون کلیک کنند و به اطلاعات برسند.
این استراتژی های پیمایش می توانند با همدیگر هم کار کنند. صفحه ی خانه ی شما میتونه از منوهای کشویی استفاده کنه و وقتی کسی به صفحه ی جدید کلیک کرد, شما میتونید پیمایش breadcrumb رو نمایش بدید تا کاربر بتونه به راحتی به صفحات قبلی هم برگرده.
طبیعتا شما گزینه های خیلی زیادی برای پیمایش وب سایتتون دارید. اما این ها دو مورد پرطرفدار و مفید در دنیای طراحی وب هستند.
4 - زمان بارگذاری
زمان بارگذاری به مدت زمان انتظار فردی اشاره دارد که برای نمایش وب سایت در نمایشگر دستگاهش صرف می کند. زمان بارگذاری یک جنبه برای رتبه بندی گوگل محسوب می شود, و از اونجا که اکثر کاربران به سمت استفاده ی اینترنت در موبایل هاشون پیش می روند, برای موفقیت آنلاین بسیار حیاتی است.
کاربر اینترنت مدرن به وب سایت هایی علاقه مند است که در کسری از ثانیه بالا بیاید و - از اون مهم تر - اطلاعات کمتری دانلود کند.
بنابراین شما چطور میتونید زمان بارگذاری وب سایتتون رو کاهش بدید؟
- بهینه سازی سایز تصاویر
- حذف فایل های چندرسانه ای پخش خودکار
- استفاده از فضاهای سفید
ابتدا شما میتونید بهینه سازی سایز تصاویر رو در وب سایتتون انجام بدید تا مطمئن بشید سایت شما در کم ترین زمان ممکن بالا می آید.
برای انجام این کار, از فرمت JPG برای تصاویر وب سایتتون استفاده کنید. این بهترین راه برای نمایش تصاویر یا گرافیک های رزولوشن بالا با کم ترین سایز فایل هست.
سپس شما باید فایل های چندرسانه ای پخش خودکار مثل ویدیو ها و صدا ها رو حذف کنید.
این یعنی سایت شما باعث نمیشه که حجم زیادی از اینترنت کاربران موبایل کاسته بشه.
پخش خودکار چندرسانه ای راه اشتباهی برای برجسته کردن محتوای شما هست. اکثر کاربران اگر ببینند که مجبور هستند این فایل ها رو ببینند یا بشنوند, سایت شما رو ترک خواهند کرد.
در عوض شما میتونید حالت اختیاری رو برای پخش این فایل های چندرسانه ای قرار بدید.
در آخر شما میتونید از تمام پتانسیل خود برای استفاده از فضای سفید بهره ببرید.
فضای سفید هر بخش استفاده نشده در صفحات شما هست. اون هایی که نه متن, نه تصویر و نه ویدیو دارند - هیچ چیز!
فضای سفید متن و عناصر شما رو گسترش می دهند تا راحت تر دیده شوند, به خصوص برای کاربران موبایل.
این باعث میشه کاربران راحت تر هرچیزی رو در صفحات شما درک کنند و مجبور نشوند صفحه رو بارگذاری مجدد کنند.
خلاصه این کار باعث میشه فضای سفید در دو مرحله کار کنه. اول کمک می کنه صفحات سریع تر بارگذاری شوند و دوم اون ها رو خواناتر میکنه.
5 - تبدیلات
تبدیلات مسلما مهم ترین بخش طراحی وب هستند.
به هرحال کسب و کار شما بدون آن ها رشد پیدا نمی کند.
طراحی وب میتونه روی تبدیلات در هزاران روش مختلف تاثیر بگذارد و تمام اون ها مهم هستند, اما این ها چند نمونه از تاثیرگذار ترین موارد هستند :
- رنگ
- اصل KISS
- چهره ها
رنگ به نظر عمومی میرسه, اما در طراحی وب این به طرح رنگی اشاره میکنه تا بصورت هوشمندانه از کنتراست برای برجسته کردن پیشنهادهای فروشی استفاده کنه.
پس اگر سایت شما از یک طرح رنگ سرد استفاده میکنه, از رنگ های گرم مثل قرمز یا زرد برای محتوای مد نظرتون استفاده کنید. این کمک میکنه تا برجسته شوند و مردم بتوانند راحت تر اونها رو پیدا و تبدیل کنند.
اصل KISS مخفف عبارت "این رو ساده نگه دار" (keep it simple, stupid) است.
ایده اینه که طرح های ساده تر, طرح های بهتری هستند. وقتی شما یک وب سایت ساده و سازماندهی شده داشته باشید, کار تبدیل رو برای بازدیدکنندگان ساده تر کردید.
شما برای فروش محصولاتتون نیازی به بک گراندهای پیچیده و گرافیک های جذاب ندارد - بهتره که ساده نگهش دارید.
در نهایت, چهره ها ممکنه برای یک اصل طراحی وب عجیب به نظر برسه. اما ایده این هست که چهره های انسانی میتونه به بازدیدکنندگان کمک کنه تا به کسب و کار شما مربوط شوند.
شما میتونید از تصاویر موجود استفاده کنید, اما بهترین حالت این هست که از تصاویر خودتان استفاده کنید.
مثلا وقتی شما فردی رو به عنوان نماینده ی انسانی کمپانی تون نمایش میدید, مردم احساس بهتری برای برقراری ارتباط با شما پیدا می کنند.
این ممکنه ناکارآمد به نظر برسه, اما در بلند مدت باعث کسب اعتماد و روابط بیشتر میشه و در نهایت مشتری های جدید جذب میشوند.
با استفاده از تمام این طرح ها, سایت شما برای جذب مشتری های جدید سازماندهی می شود.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید