CMS یا فریمورک PHP : کدامیک برای کار من مناسب است ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

CMS یا فریمورک PHP : کدامیک برای کار من مناسب است ؟

چهار ویژگی که CMS ها رو از فریمورک های PHP متمایز میکنه. وقتی می خواهید یک وبسایت برای یک کمپانی بسازید, اینکه مشتری این تفاوت ها رو درک کنه موجب هموارتر شدن راه توسعه و نگهداری وب سایت خواهد شد. 

CMS و فریمورک های PHP : تعاریف

CMS یا سیستم مدیریت محتوا, همین طور که از اسمش پیدا هست, به شما به عنوان صاحب کسب و کار قدرت مدیریت محتوای وبسایتتون رو میده. وقتی که وب سایت ساخته شد, شما میتونید وارد بشید و به تمام عملگرها دسترسی داشته باشید. شما میتونید متنی رو در یک صفحه ی خاص تغییر بدید, یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید, محصولات جدید اضافه کنید, انبار رو مدیریت کنید, قیمت ها رو تغییر بدید و هر عملیاتی که در سمت بک اند سایت CMS محور شما وجود داره رو انجام بدید. بنابراین لازم نیست شما برای هر تغییری به توسعه دهنده ی سایت مراجعه کنید. محبوب ترین گزینه های CMS در حال حاضر وردپرس, دروپال و جوملا هستند.

یک فریمورک کدهای سفارشی نوشته شده توسط افراد خاصی هستند که در چهارچوب قوانین مشخص قرار دارند. این به توسعه دهندگان اجازه میده تا افزونه ها و نرم افزارهای دلخواهشون رو با زبان PHP و توسط این کتابخانه ها بنویسند. همچنین میتوان از فریمورک های دیگر برای پشتیبانی ویژگی های مختلف استفاده کرد. فریمورک ها کمک می کنند تا یک توسعه دهنده بتواند سایت سفارشی سازی بهتری برای سایت انجام بدهد, اما سایت باید منحصرا توسط یک تیم IT طراحی و نگهداری شود. کاربران واقعی فریمورک ها افراد فنی هستند. یک فرد غیرفنی احتمالا در توابع و زبان های برنامه نویسی این کار گم خواهد شد. فریمورک های محبوب PHP شامل لاراول, CodeIgniter و Zend هستند.

چهار تفاوت در ویژگی ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب یک CMS آماده یا فریمورک PHP, چهار ویژگی مهم زیر رو در ساخت و نگهداری سایت در نظر بگیرید :

چهار عملگر امنیت, انعطاف, ارتقاء و تجربه کاربری (UX) بصورت متفاوت در CMS ها و فریمورک های PHP مدیریت می شوند.

1. امنیت

امروزه امنیت یکی از مهم ترین دغدغه های وبسایت ها و اپلیکیشن های کسب و کار آنلاین است. هکرها تلاش می کنند تا راهی برای حمله به وبسایت پیدا کنند و از این طریق سایت رو تخریب کرده یا تغییراتی که دوست دارند رو اعمال کنند یا اطلاعات مورد نظرشون رو دریافت کنند. این میتونه ارزش یک وبسایت کسب و کار رو کاهش بده.

اکثر CMS ها بصورت متن باز هستند و کد پایه ی اونها برای همه قابل دسترس هست. توسعه دهندگان زیادی هستند که پلاگین ها و ابزارها و افزونه هایی رو برای CMS طراحی می کنند. وقتی  توسعه دهندگان نقطه ضعفی پیدا کنند, یک نسخه جدید با رفع اون مشکل منتشر می کنند. نکته ی مهم این است که پلاگین های قابل اعتماد, از منبع معتمد روی سایتی که با CMS آماده ساخته شده, نصب شود.

سایت هایی که با فریمورک های PHP ساخته شده اند, امنیت بیشتری نسبت به CMS های آماده دارند. از اونجا که کدهای سفارشی استفاده می شود, شکستن ساختار امنیتی این ها سخت تر است. همچنین اکثر فریمورک ها عملگرهای داخلی برای کدگذاری و عملیات های مختلف در برابر مشکلات امنیتی زیر دارند : 

  • تزریق SQL
  • حملات XSS
  • حملات CSRF

نتیجه گیری : وبسایت هایی که به خوبی توسط فریمورک PHP توسعه داده شده اند, امنیت بیشتری دارند.

2. انعطاف

بسته به نیازمندی های هر کسب و کار سایت شما ممکنه به عملگرهای مختلف و اتصال به اپلیکیشن های دیگه نیاز داشته باشه. گاهی اوقات شما سایتی میخواهید که عملیات های مختلفی که به هم وابسته اند رو انجام بده و به خوبی با سیستم های متفاوت ارتباط برقرار کنه, برای مثال : 

  • فرض کنیم سایت شما باید به یک CRM مثل Salesforce متصل بشه تا اطلاعات ثبت نام تماس رو ارسال کنه.
  • یا اینکه سایت شما باید به یک سیستم پردازش سفارش متصل بشه. مثلا FileMaker, وقتی که مشتری شما سفارش میده اگر بخواهید بصورت مستقل از سایت شما پردازش بشه, از این سیستم ها استفاده می کنید. البته در واقع سفارش ها از طریق سایت شما تولید می شوند.
  • ممکنه که شمابخواهید در سایتتون از یک پلاگین خاص جاوا اسکریپت استفاده کنید و این پلاگین در CMS ها آماده سازی نشده باشد.

از اونجا که سایت های CMS می توانند انواع عملگرها رو در اپلیکیشن ها داشته باشند, خیلی قابل انعطاف نیستند. در اپلیکیشن های پیش ساخته, خلاقیت میتونه محدود بشه. تعدادی از ماژول ها و پلاگین ها در یک CMS ممکنه که نیاز به تغییرات و سفارشی سازی داشته باشند. فریمورک ها شامل کتابخانه های مختلفی هستند که به راحتی براساس نیاز کسب و کار شما سفارشی سازی می شوند.

نتیجه گیری : وقتتی حرف از انعطاف باشه, فریمورک های PHP سرتر هستند.

3. ارتقاء

اینکه سایت شما با جدیدترین تکنولوژی ها آپدیت باشه, واقعا مهم هست. ارتقاء به امنیت وبسایت کمک میکنه. 

CMS های آماده معمولا هرماه آپدیت جدید میدهند. این وبسایت ها باید همواره آخرین نسخه ی موجود رو داشته باشند. اما اگر آپدیت هم نباشند, کارایی دارند با این تفاوت که ممکنه امنیت و رابط کاربری سطح پایین تری داشته باشند. موارد زیر معمولا در CMS ها بروزرسانی می شوند :

  • آپدیت امنیتی
  • ویژگی های جدید
  • پشتیبانی از SEO
  • پشتیبانی از افزونه های جدید

فریمورک ها آپدیت های منظمی مثل CMS های آماده ندارند. اکثر فریمورک های PHP آپدیت های رو برای قابلیت های جدید منتشر می کنند, اما معمولا این آپدیت ماهیانه نیست. برخی از این فریمورک ها شش ماه آپدیتی نمیدهند اما همچنان کارآمد و امن هستند.

نتیجه گیری : با توجه به ارتقاء, انتخاب بین CMS آماده و فریمورک های PHP بستگی به صاحبان کسب و کار دارد, هر کدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارند.

4. تجربه کاربری

اکثر CMS ها مدیریت ساده ای برای محتوای وبسایت فراهم می کنند. صاحبان کسب و کار میتونند اطلاعات وبسایت رو بدون مشکلی تغییر بدهند. معمولا CMS ها قالب های واکنش گرا ارائه می کنند, بنابراین به خوبی در دستگاه های موبایل کار می کنند.

یک فریمورک PHP معمولا رابط کاربری استاندارد پیش فرض نداره, که باعث میشه CMS ها رابط بهتری داشته باشند. اما توسعه دهندگان میتونند توسط کتابخانه های موجود رابط کاربری جذابی بسازند. فریمورک های CSS مثلا بوت استرپ یا SASS توسط فریمورک های PHP استفاده می شوند تا تجربه ی کاربری بهتری بسازند. کاربران میتونند با استفاده از این فریمورک ها سایت های واکنش گرا بسازند. 

نتیجه گیری : CMS ها تجربه کاربری بهتری با زحمت کم تر فراهم می کند.

بهترین گزینه برای کسب و کار شما چیست؟

آیا شما بهترین مورد رو بین CMS های آماده و فریمورک های PHP برای کسب و کارتون انتخاب کردید؟ تا الان شما با کارایی اصلی این دو مورد آشنا شدید و میدونید که اونها چطور با امنیت, انعطاف, ارتقاء و تجربه کاربری برخورد می کنند. به عنوان صاحب کسب و کار شما باید با توجه به نیازمندی ها بهترین مورد رو انتخاب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید