چرا باید لاراول را نسبت به CMS هایی مثل وردپرس انتخاب کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چرا باید لاراول را نسبت به CMS هایی مثل وردپرس انتخاب کنیم؟

در این دنیای مدرن، که دیگر همه چیز دیجیتالی شده؛ ساخت یک وب‌سایت حرفه‌ای برای هر تجارت و شغلی داری اهمیت بالایی است. این کار به طور قابل توجهی به مشاغل کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان را به مشتری‌های آینده خود تبدیل کنند. اما با این حال ساخت یک وب‌سایت چندان کار ساده‌ای هم نیست. قبل از اینکه در نهایت بتوانید وب‌سایت خود را راه‌انداری کنید، باید موارد مختلف مهمی را در نظر بگیرید؛ سوالاتی مانند کدام بستر برای تجارت شما بهترین خواهد بود؟ کدام سرور میزبان را باید انتخاب کنید؟ آیا یک سیستم مدیریت محتوای ساده مانند وردپرس نیازها‌‌ی تجارت من را برآورده می‌کند؟ یا به یک چارچوب محکم php مانند لاراول نیاز دارم؟

در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا هنگام انتخاب بین دو پلتفرم محبوب برای ساخت وب‌سایت، وردپرس و لاراول، تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید و چرا باید با دومی پیش بروید.

وردپرس در مقابل لاراول

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا ( CMS) است، که می‌تواند وب‌سایت‌ها را با استفاده از تم‌های قابل تنظیم یا راه‌های متناسب تولید کند. بسیاری از کاربران غیرفنی وردپرس را ترجیح می‌دهند، زیرا انعطاف پذیری بالایی دارد و در نتیجه چرخه توسعه را سریع‌تر می‌کند. وردپرس ساده و سازگار با سئو (SEO-friendly) است، و تا حد زیادی برای توسعه وب‌سایت‌های مختص محتوا استفاده می‌شود.

وردپرس در سال 2003 راه‌اندازی شد و اکنون به محبوب‌ترین CMS تبدیل شده است. این CMS داری طیف گسترده‌ای از پلاگین‌ها است، که برای گسترش کارایی وب سایت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وردپرس به طور خاص برای مدیریت محتوا طراحی شده؛ بنابراین، برای مشاغلی که به دنبال ایجاد یک وب سایت مبتنی بر محتوا مانند وبلاگ‌ها ، روزنامه‌ها ، اوراق بهادار و ... هستند، وردپرس راه‌حل بهتری است. اما اگر تمرکز اصلی شما در ایجاد وب‌سایتی برای جذب مشتریان است، قطعا طراحی وب‌سایت و سرویس‌های توسعه را بیش از وردپرس ترجیح می‌دهید.

لاراول

از طرف دیگر لاراول یک چارچوب php است که یک پلتفرم محکم‌تر و مطمئن‌تر را ارائه می‌دهد، تا بتواند به راحتی وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های پیچیده را توسعه دهد. لاراول می‌تواند به شما در حل برخی از چالش‌های معمول برنامه‌نویسان مانند رفع رایج‌ترین آسیب پذیری‌های فنی، یا ساخت سیستم‌های احرازهویت کمک کند.

انتخاب لارول برای مشاغلی که وب‌سایت‌ها یا وب اپلیکیشن‌های تجاری پیچیده را ترجیح می‌دهند، اولویت بیش‌تری دارد.

براساس فریمورک Symfony 2، لاراول بیش از 9000 پکیج (پلاگین) دارد. این فریمورک تمام ابزارهای مورد نیاز برای ساخت یک سیستم پیشرفته را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد.

کدها به شما این اجازه را می‌دهند که عملکرد را تنظیم کرده و از دستورالعمل های جدید استفاده کنید.

چه موقع نباید از وردپرس استفاده کنیم ؟

وقتی صحبت از سیستم‌های مدیریت محتوا است، وردپرس بدون شک بهترین مزیت‌ها را دارد. اما در عین حال، محدودیت های مختلفی نیز دارد که باید قبل از انتخاب آن، در نظر بگیرید.

اگرچه هر پلتفرمی بارها و بارها به‌روز می‌شود تا اشکالات را برطرف سازد، اما گاهی اوقات این به‌روز رسانی‌ها قادر به حل همه‌ی مشکلات نیستند یا حتی بعضی از آن‌ها هرگز برطرف نمی‌شوند.

در این جا ما سعی می‌کنیم برخی از محدودیت‌های وردپرس را ذکر کنیم.

امنیت

 

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که وب‌سایت‌های وردپرس با آن روبه‌رو هستند، امنیت است. در گذشته نیز وردپرس با اشکلات امنیتی زیادی روبه‌رو بوده است، که منجر به آسیب‌ پذیری و حساسیت در تم ها و پلاگین ها می‌شود. علاوه بر این، هکرها می‌توانند با امتحان کردن نام کاربری و ترکیب کردن رمزهای عبور متفاوت، به حساب FTP شما دست پیدا کنند. اگر چه می‌توانید از طریق برخی از پلاگین‌های امنیتی، از وبسایت خود محافظت کنید اما هنوز هم خطر آن زیاد است.

بروزرسانی

اگرچه وردپرس مرتباً آپدیت‌های ماهانه امنیتی را منتشر می‌کند، اما نصب آن‌ها می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که وجود دارد این است که، احتمال دارد هنگام نصب این بروزرسانی‌ها سایت شما Down شود، به خصوص اگر از یک تم سفارشی استفاده می‌کنید. علاوه بر این، بروزرسانی‌ها باید توسط یک توسعه دهنده وردپرس انجام شود، پس بهتر است هزینه‌های ماهانه اضافی را حذف کنید.

پلاگین(افزونه)

افزونه‌های وردپرس باعث افزایش کارایی شما می‌شوند. هریک از این افزونه‌ها توسط یک توسعه دهنده شخص ثالث، ساخته و بارگذاری می‌شود.

این افزونه‌ها ویژگی‌های منحصر به‌فردی را به وردپرس اضافه می‌کند که در پلتفرم اصلی، موجود نیست. از آنجا که این افزونه‌ها توسط برنامه‌نویس‌های مختلف ایجاد شده‌اند ممکن است ضعف‌های امنیتی زیادی داشته باشند. علاوه بر این بیشتر افزونه‌ها برای اضافه کردن قابلیت‌های خاص به یک وب‌سایت خاص ایجاد شده‌اند، و ممکن است در هنگام استفاده، با سایر افزونه‌های شما دچار مشکل شوند.

سرعت

  

سرعت بارگذاری یک وب‌سایت به شدت بر تجربه کاربر و سئو تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که وردپرس سبک‌های مختلفی برای ایجاد وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند، بسیاری از کدها بدون استفاده و یا ناکارآمد باقی می‌مانند (‌از شیوه کدنویسی بدردنخوری استفاده می‌کنند‌)، که باعث کند شدن سرعت وب‌سایت شما می‌شود، علاوه بر این کدی که بهینه نباشد می‌تواند در برابر هکرها آسیب پذیر باشد.

با این وجود، این مشکلات توسط یک توسعه دهنده وردپرس، افزونه‌های قابل اعتماد و انتخاب یک هاستینگ معتبر قابل حل است.

و اما اگر علاقه‌مند به ساخت وب‌سایتی هستید که بر هرکسی که از وب سایت شما بازدید می‌کند تاثیر بگذارد، حتما لاراول را انتخاب کنید.

چرا لاراول را انتخاب کنیم؟

  

اگر مایل به ساخت یک وب‌سایت یا وب اپلیکیشن پیچیده و بسیار پیشرفته هستید لاراول گزینه‌ی مناسبی برای شما است.

همانطور که قبلا گفتیم لاراول یک فریمورک برای php است که توسعه وب را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. همچنین تمامی کارهای توسعه را مانند routing, authentication, sessions, caching و ... آسان‌تر می‌کند.

علاوه بر این تمام مشکلاتی که برای وردپرس گفتیم را نیز حل می‌کند. به همین دلیل است که برای توسعه وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها باید بیشتر از لاراول استفاده کنیم، نه وردپرس.

بالابردن امنیت

امنیت همیشه در انتخاب یک پلتفرم مناسب برای توسعه وب‌سایت تجاری شما، باید در اولویت قرارگیرد. در مقایسه با وردپرس، لاراول امنیت بسیار بالاتری را برای وب‌سایت شما فراهم می‌کند.

با امکاناتی که لاراول دارد می‌تواند دسترسی غیرمجاز به منابع و اطلاعات مهم وب‌سایت شما را محدود کند. لاراول یک سیستم احراز هویت پیش‌فرض دارد که از رمزگذاری AES-256 برای پسورد استفاده می‌کند. علاوه بر این امکاناتی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم را برای محافظت از وب‌سایت شما فراهم می‌کند:

1.ذخیره رمز عبور

2.احرازهویت کاربران

3.جلوگیری از SQL injection (تزریق SQL )

4.محافظت از Route ها

5.جلوگیری  از حملات (Cross-site request forgery (XSS

انتخابی ایده آل برای اقدامات مبتنی بر کاربر ( User-based actions)

وردپرس بیشتر برای وب‌سایت‌های مبتنی بر محتوا انتخاب می‌شود، اما اگر می‌خواهید وب شما اعمال مبتنی بر کاربر مانند ثبت نام، رای‌گیری، پیام‌رسانی داخلی، بارگذاری محتوا، ایجاد پروفایل، تاریخچه پرداخت و ... را انجام دهد باید از لاراول استفاده کنید.

خطای پیکربندی و مدیریت حالت‌های استثنایی

حتی یک عیب کوچک در وب سایت شما، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی درتجارت شما داشته باشد، که نه تنها برتجربه کاربران اثر می‌گذارد بلکه باعث کاهش ترافیک شما نیز می‌گردد. متداول‌ترین مکان برای تشخیص عیب‌های وب‌سایت، فرم‌های ورود داده می‌باشد که می‌توان بعد از کلیک روی دکمه‌ی ارسال آن را تجزیه کرد. لاراول مجهز به کتابخانه یکپارچه Monolog logging  است؛ که مراقب نواقص پنهان و همچنین کاهش آن‌ها است. همینطور به طور منظم بروز می‌شود تا بیشتر خطاها را کاهش دهد.

نتیجه

ما می‌دانیم که انتخاب بین لاراول و وردپرس کار ساده‌ای نیست. وردپرس هنگام ایجاد یک وب‌سایت مبتنی بر محتوا مزایای خاص خود را دارد و تعداد زیادی افزونه برای کمک به وب‌سایت شما ارائه می دهد، اما در هر صورت با وردپرس فقط می توانید در یک حد مشخص کار کنید. در حالی که از طرف دیگر، شما می‌توانید با لاراول در توسعه وب بسیار گسترده و پیش‌رو باشید. جایی که وردپرس مشکلاتی را برای شما ایجاد می کند، لاراول می‌تواند راه حل‌هایی را برای شما ارائه دهد.

با این حال، هر دو، با روش‌های خاص خود و آنچه ارائه می‌دهند خوب هستند. این مهم است که بدانید که از هر کدام از این پلتفرم‌ها چه انتظاری دارید. شما تنها زمانی می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید که در مورد نوع وب‌سایت تجاری که می خواهید بسازید مطمئن شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید