رنگ یکی از المانهای اساسی در طراحی است که آن را تقریبا در تمام وبسایتها و اپلیکیشنهایی که استفاده میکنیم، میبینیم. همین حالا نیز در وبسایت راکت شما رنگهایی را مشاهده میکنید. اگر این مطلب را در یک اپلیکیشن نیز مشاهده کنید باز هم با رنگها سر و کار دارید. اصلا جای تعجب نیست.
هر ساله در زمینههای مختلف طراحی پیشبینیهای ترند مانند انجام میشود که معمولا رنگها جزو آنها نبودهاند. با گذشت زمان طراحان مجبور بودهاند که از رنگها به صورت بهتر و با استراتژی دقیقتری استفاده کنند. برخی اوقات از رنگها برای نمایش بهتر یک المان، بیان بهتر یک داستان و مواردی برای بهتر کردن یک تجربه کاربری استفاده میشود.
بیایید به چند نمونه از این موارد نگاهی بیاندازیم:
ایجاد یک پسزمینه قدرتمند
چند سال پیش یک روند عظیم که منجر به نمایش بهتر پسزمینه میشد، دنبال شد. اما جدای از آن من امروزه نیز مواردی را در این زمینه مشاهده میکنم. در یک طراحی خوب یک پسزمینه رنگی و قدرتمند میتواند به عنوان یک حرکت خوب برای مشخص کردن یک قسمت خاص استفاده شود. خواه نظر شما روی روندها هر چیزی باشد در نهایت وقتی رنگ پسزمینه به خوبی تعیین شود، به نمایش قدرتمند یک قسمت کمک بزرگی میکند.
بیاید با نمونه Root Studio شروع کنیم و چگونگی نمایش دقیق موضوعی که در رابطه با آن مطالعه میکنند را با استفاده از یک پس زمینه زرد رنگ مشاهده نماییم. این مورد مطالعاتی Chester Zoo است و میتوانید مشاهده کنید که پسزمینه به چه صورتی توانسته روی آن تاثیر بگذارد. علاوه بر این، چنین طرحی در دستهبندی طرحهای مینیمال قرار میگیرد و رنگ آن به عنوان یک المان مهم در نظر گرفته میشود. حال این موضوع میتواند به نحوی منحصر به فرد بودن مورد مطالعاتی را نیز نشان داد.
نمونه بعدی وبسایت Mambo Mambo است که از رنگ برای نمایش قسمتهای مختلف از یک برگه استفاده میشود. برخی قسمتها زرد، برخی دیگر آبی و حتی سیاه است. در تصویر زیر میتوانید درآمیخته شده رنگهای زرد، سبز و آبی را با همدیگر مشاهده کنید. آنها با همدیگر در یک هارمونی و نظم خاص قرار گرفتهاند.
ایجاد یک جمله
در مواردی دیگر از رنگ برای نمایش بهتر یک جمله استفاده میشود. بیاید با صفحه فرود یادگیری زبان علائم در Uber شروع کنیم. گرادینت نارنجی موجود در این طرح مطمئنا نظر شما را به خود جلب میکند. این موضوع میتواند استراتژی مناسبی برای یک طراحی خوب باشد که در آن سعی میشود با استفاده از المانهای بصری یک زبان علائمی را به طرف مقابل آموزش داد.
مورد بعدی طراحی وبسایت نمونهکار Kickpush است. همانطور که شما این مطلب را میخواهید متوجه این موضوع خواهید شد که آنها شخصیتهای متفاوتی از همدیگر را دارند. Kickpush میخواهد این تفاوت را نشان دهد و برای این کار از طرحهای مختلف رنگی استفاده میکند.
این مورد همچنین یک برند سازی بسیار خوب است که در رابطه با آن بعدا صحبت میکنیم.
بیان بهتر یک داستان
رنگ یکی از بهترین موارد در بیان یک داستان است. مثال خوبی از این حالت را میتوانید در وبسایت Bloom مشاهده کنید. آنها در طراحی خود از یک رنگ آبی-الکتریکی مانند استفاده میکنند. همراه با دیگر رنگها، رنگ آبی به کاربر کمک میکند که بتواند بهتر روند از بالا به پایین وبسایت را طی نماید. اگر هرکدام از بخشهای این وبسایت از یک رنگ اصلی متفاوت بهره بگیرند، در نهایت جریان داستانی به شکست منجر میشود.
میتوانیم دقیقا چنین چیزی را برای صفحه فرود Adobe’s Marketing Cloud نیز بگویم. این وبسایت یک صفحه عظیم همراه با بخشهای بزرگی است. هر کدام از قسمتها طرح رنگی منحصر به فرد خود را دارند. رنگها از یک رنگ آبی روشن به رنگ قرمز و حتی بنفش تغییر میکند. البته این طرح تنها رنگهای صرف نیست، بلکه در آنها ترکیبی از تصاویر نیز استفاده شده است.
ایجاد جذابیت و افزودن شخصیت
برخی اوقات رنگها منحصرا برای ایجاد زیبایی و جذابیت به یک طرح افزوده میشود. رنگهای عظیم و بولد همواره نیاز ندارند که همیشه در جلو یا وسط یک طراحی برای استفاده مؤثر از آنها استفاده شوند.
برای مثال قسمت Qards در وبسایت Designmodo از مجموعهای رنگها به صورت انفجازی استفاده کرده که باعث میشود صفحه فرود بسیار زیبایی بدون استفاده از یک مورد واحد ایجاد شود. جدای از اینکه این حالت یک استراتژی خوب است میتواند به عنوان یک ابزار رنگی مناسب نیز استفاده شود.
بهبود برندسازی برای محصولات یا شرکتتان
استفاده کردن از رنگ برای بهبود برندسازی در یک شرکت یا یک محصول یکی از رویکردهای بسیار پر استفاده است.
برای مثال وبسایتها و اپلیکیشنهای مختلف هر یک برای خود از یک طرح رنگی یا یک ترکیب رنگی استفاده کرده و آن را به نام خودشان ثبت میکنند -البته نه به صورت حقوقی-.
برای مثال در وبسایت asana از تعدادی رنگها به صورت گرادینت استفاده شده که باعث میشود هویت جدیدی به وبسایت داده شود.
چنین حالتی برای وبسایت Strip نیز صادق است. آنها در این وبسایت از یک گرادینت با رنگهای آبی و سبز استفاده کردهاند. البته در کنار این رنگهای دیگری نیز قرار گرفته شده که هیچ تاثیر منفی روی روند کاری نخواهد داشت.
نمونه آخر وبسایت Goulburn Valley است. در وبسایت آنها از یک رنگ غیر معمول استفاده شده است. اما در نهایت با وجود این رنگ طرح بسیار زیبایی حاصل شده است.
در پایان
میتوان استراتژیهای بسیار بیشتری از رنگها را در وبسایتها مشاهده کنیم. حال این استراتژیها هر کدام هدف متفاوتی را جلو میبرند اما در نهایت کار مثبتی را انجام میدهند.
در کنار تمام این موارد، رنگها کمک میکنند که شخصیت و هویت به برندهای ما وارد شود. استفاده از رنگها در طراحی وب هر روز در حال رشد و بهتر شدن است. همچنین استراتژیهای مختلفی برای استفاده از آن ها در حال پیاده سازی شدن است.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید