افسانه ها و تصورهای غلط عمومی در رابطه با سئو
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

افسانه ها و تصورهای غلط عمومی در رابطه با سئو

امروز حرف هایی را از مشتری خود در رابطه با سئو شنیدم که حتی باور کردن به آن هم سخت بود و در واقع بسیار از واقعیت دور بود. 

به نظر می رسد که داستان های بسیار زیادی در رابطه با سئو وبسایت شنیده‌ایم. اما در همین ابتدا من جمله‌ای از George Bernard Shaw را برای شما نقل می کنم:

“ در رابطه با دانش اشتباه آگاه باشید، چرا که آن از جهل و نادانی خطرناک تر است "

در دنیای سئو، این جمله هر روز به یک واقعیت تبدیل می شود. مقصر این اشتباهات نیز صاحبان تجارت هایی هستند که هر روز وقت اضافه‌ای دارند و آن را با دادن اطلاعات اشتباه در رابطه با بهینه سازی وبسایت تلف می کنند، و یا افرادی که سئو مربوط به شرکت‌شان مشکل دارد و با ساختن باور های غلط قصد دارد آن را درست کند. در حقیقت سئو اشتباه، همه جا هست. 

شاید بتوان مقصر بعدی این قضیه را موتورهای جستجوی دانست که همیشه در حال تغییر و تحول در الگوریتم های سئو هستند. اما اینها هیچکدام به اندازه آژانس های بهینه سازی موتورهای جستجوگر در ساختن این افسانه ها مقصر نیستند. برای درک واقعایت در رابطه با سئو Google’s webmaster blog می تواند کمک خوبی باشد. برای مثال در چند سال پیش آنها پستی در وبسایت قرار دادند که کل موضوعات راجع به خرید بک لینک و… را رد کردند. پس دنبال آنها نروید. 

هر متخصص قانونی سئو‌ی باید از بهترین و معتبرترین تکنیک ها برای افزایش بهینه سازی موتورهای جستجوگر استفاده کند. در این مقاله قصد دارم تا شما را با مهمترین دروغ های راجع به سئو آشنا کنم.

۱. تنها رتبه اول مهم است

واضح است که میان مکان قرار گیری لینک در نتیجه ها و نرخ کلیک ها ارتباطی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که همه فکر و ذکرمان را روی قرارگیری سایت در لینک اول وبسایت قرار دهیم. بعضی از وبسایت ها هستند که با وجود آنکه در لینک اول نتایج قرار دارند اما از تعداد کلیک های خوبی برخوردار نیستند. با این حال می شود که یکی از هدف های سایت را این مسئله قرار داد اما یادتان باشد که این تنها مسئله مهم نیست.

۲. هر فرد تکنولوژیستی می تواند سئو وبسایت را درست کند

دانش سئو فراتر از آن است که فقط یک مرد تکنیکی باشیم. اگر از بیشتر مدیران وبسایت های مختلف داستان سئو وبسایت را بپرسید مطمئن بیشترشان نتیجه افتضاحِ، دادن مدیریت سئو وبسایت به آی تی من های شرکت، طراحان و … را به شما می گویند. شاید آنها چند دوره‌ای در رابطه با مسئله سئو نیز دیده باشند. ممکن است بتوانند یک فایل XML برای نقشه سایت، فایل Robots.txt و… را بسازند. اما مطمئنا آنها نمی توانند سئو را در حد عالی درک کنند. زیرا کار اصلی شان سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر نبوده است. 

این کار مانند آن است که مرد الکترونیکی شرکت شما، مشکلات مربوط به AC را حل کند.

۳. سئو یک فعالیت است و بعد از آن تمام

بسیار از اوقات می شنوم که مدیران وبسایت های مختلف می گویند، سئو سایت تماما انجام شد. این هذیان گویی به شدت در اجتماعات آی تی دیده می شود و به سادگی می توان گفت که چرا. افرادی که در حوضه آی تی یک شرکت وجود دارند، کارشان بدین صورت است که مشکلی به آنها مراجعه می کند، آن را حل می کنند و سراغ مشکل بعدی می روند. به همین جهت با مسئله ای مانند سئو نیز اینچنین رفتار می کنند. سئو یک فرایند است که در طول زمان روی یکسری از موارد انجام می گیرد. پس یک زمان ثابت ندارد.

۴. سئو و شبکه اجتماعی به کلی به هم مرتبط نیستند

یک تصور غلط وجود دارد که می گوید سئو و شبکه های اجتماعی با هم هیچ ارتباطی ندارند. در حقیقت این تصور کاملا اشتباه است. موتورهای جستجوگر به محتوایی که جدای از وبسایت اصلی در شبکه های اجتماعی عناصری از آن دیده می شود را به صورت عالی مقدار دهی می کنند. این مسئله روی نتایج شبکه های اجتماعی نیز تاثیر می گذارد و براساس همین واقعیت باید گفت که سئو و شبکه های اجتماعی ارتباط مهمی با هم دارند. گوگل به شدت در حال کار روی این مسئله است. هر چقدر متن محتوای شما بیشتر در شبکه های اجتماعی قرار بگیرد به این معنا است که آن متن ارزش خواندن دارد و به همین دلیل ارزش بسیاری برای موتورهای جستجوگر نیز خواهد داشت.

۵. لینک های بیشتر » محتوای بیشتر

قرار دادن لینک های مختلف از مقالات مربوط بسیار مهم است. در حقیقت مانند نوشابه هایی است که در یک مجلس قرار داده می شوند. لینک ها در وبسایت بسیار مهم هستند اما در استفاده آنها باید دقت به عمل بیاید. مقدار لینک های داخل محتوا را به میزان مناسبی استفاده کنید در غیر اینصورت کیفیت محتوا به شدت کاهش پیدا می کند.

اما مشکل اصلی در این جاست که از لینک ها در محتوا بسیار کم استفاده می شود. نباید اینگونه باشد چون لینک ها باعث می شوند که محتوای شما مرتبط تر و پر ارزش تر نشان داده شوند. بعد از آن لطفا فکر نکنید که داشتن صرفا یک وبلاگ کافی است باید در نظر داشته باشید که شما به محتوا نیاز دارید، باید به کاربران وبلاگ توجه کنید، منابع ترافیکی را هدایت کنید، وبلاگ را بهینه کنید و هزاران کار دیگر.

۶. سئو یک مشکل Usability محسوب نمی شود

این مسئله را اخیرا بارها و بارها شنیده‌ام. اما وقتی به آن نگاه می کنم متوجه می شوم که حتی ذره‌ای به واقعیت هم نزدیک نیست. سئو در مرحله اول تنها مسئله ای است که با آن می شود در اینترنت دیده شد، البته بعد ها این مسئله تغییر کرد. حال سئو می تواند شامل این تعریف باشد که :

کاربران چگونه با وبسایت شما ارتباط و تعامل برقرار می کنند.

بله، درست است که سئو مخفف بهینه سازی موتورهای جستجوگر است، اما اگر کاربران روی وبسایت شما کلیک نکنند و یا بعد از کلیک به سرعت خارج شوند به این معنی است که سئو هیچ هدفی را دنبال نمی کند.

باید از قواعد دسترسی پذیری به وبسایت آگاه باشید تا بتوانید سئو خوبی هم داشته باشید. مطالبتان را بهینه کنید، وبسایت را با دید بهتری همراه سازید و … . تنها در این صورت است که جنبه های مختلف وبسایت دست به دست هم کار می کنند.

۷. <h1> کلید داشتن سئو عالی است

این مسئله بسیار قدیمی و کهنه شده است. ساختار محتوای شما برای موتورهای جستجوگر و البته کاربران بسیار مهم است. در زمانی استفاده از h1 بسیار مرسوم و مهم بود. اما با این حال گوگل نیز یاد گرفت چگونه برخورد کند. به این خاطر که در آن زمان هر وبسایتی که بیشترین استفاده را از h1 می کرد سئو بهتری داشت اما الان اینگونه نیست. 

۸. ردپای بیشتر وبسایت شما می تواند در نتایج بهتر شرکت داشته باشد

شاید فکر کنید که اگر وبسایت شما توسط برگه های زیادی ایندکس شود بهتر است و موتورهای جستجوگر به وبسایت بیشتر اهمیت می دهند، اما واقعیت اینگونه نیست. فقط به این خاطر که تعداد برگه های وبسایت شما بیشتر از یک رمان بلند است، دلیل نمی شود که گفت برگه های وبسایت کیفیت بالایی دارند و مناسب هستند. در حقیقت بیشتر این کار باعث خسارت به وبسایت می شود. سعی کنید هر برگه ای که اضافه می کنید با کیفیت و محتوای مربوط باشد.

۹. با وجود آنکه موتورهای جستجوگر نتایج را شخصی سازی می کنند قرار گیری در رتبه اول وجود ندارد.

شما درست می گویید که کاربران در بعضی از موتورهای جستجوگر -گوگل و بینگ- دارای تاریخچه‌ای هستند و نتایج براساس آن به نمایش گذاشته می شود. اما باور داشته باشید که همیشه این اتفاق نمی افتد. در حقیقت باید بدانید که نتایج موتورهای جستجوگر شخصی سازی شده و شخصی سازی نشده تنها تفاوت جزئی دارند.

۱۰. سئو خوب نیازمند یک هنر سیاه است

بسیاری از مردم فکر می کنند که برای داشتن سئو بهتر باید افرادی را استخدام کنند که به صورت غیر قانونی کار می کنند و دارای یکسری تکنیک های منحصر به فرد خودشان است.  اگر اینگونه بود هیچوقت نمی نشستم و ساعت ها در روز مشغول کار کردن باشم. پس مطمئن باشید که هیچگونه هنر سیاهی وجود ندارد.

در پایان

حال آینده سئو در دستان شما است. اینجا دهکده‌ای برای کشتن خرافات است. هرکدام از موضوعاتی که گفته شد باید به دقت خوانده شود. با دادن یک تجربه کاربری مناسب به کاربر می توانید سئو بهتری نیز داشته باشید. محتوای‌تان را قابل دسترس کنید و از هرگونه تکنیک سیاه دوری کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات