راهنمای جامع زبان برنامه نویسی پایتون
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

راهنمای جامع زبان برنامه نویسی پایتون

برنامه نویسی از جمله رشته هایی است که علاقه مندان زیادی را به خود جذب نموده است. به جرات می توان گفت زبان های برنامه نویسی مانند زبان برنامه نویسی پایتون، پایه و اساس فناوری، تکنولوژی و صنعت است و از مهمترین ویژگی های این زبان برنامه نویسی، امکان آموزش صفر تا صد آن بدون نیاز به گذراندن واحدهای دانشگاهی است. هر آنچه که شما کاربران گرامی و مشتاق یادگیری پایتون در نظر دارید از مبتدی تا رسیدن به دانش فرد ماهر، به صورت راهنمای جامع زبان برنامه نویسی پایتون با متدهای آسان و تدریس شفاف، انجام خواهد گرفت.

همراه بودن شما با ما در محتوای حاضر منجر به آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون، نسخه های مختلف آن، قابلیت های آن و ... خواهد شد.

آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون

در سال 1990 میلادی زبان برنامه نویسی قدرتمند پایتون ( Python) به دنیای فناوری معرفی گردید. در مدت زمان کوتاهی این زبان به عنوان یک زبان رده بالا شناخته شد و استقبال زیادی در یادگیری و بکارگیری آن در عرصه های مختلف شد. زبان پایتون نوعی متن باز است که به صورت رایگان توسط سازمان نرم افزار Python مدیریت می شود. با وجود باز بودن این زبان، برنامه نویسان قادر خواهند بود از متون بسته آن نیز بهره ببرند. برنامه نویس به کمک زبان برنامه نویسی پایتون می تواند کدهای مربوط به اتوماسیون های متعدد را را راه اندازی کند و در واقع بنویسد. اما این حداقل کاری است که با پایتون می توان انجام داد. زیرا کارایی و عملکرد زبان برنامه نویسی پایتون فراتر از نوشتن کد برای اتوماسیون های گوناگون است. پیشرفت و مزیت های زبان برنامه نویسی پایتون در سال های اخیر، موجب ایجاد محبوبیت فراوان بین کاربران و افراد برنامه نویس شده است.

زبان پایتون به دلیل یادگیری سریع و کم هزینه بودن و مهمتر از همه در دسترس بودن، موجب شده است برنامه نویسی با این زبان فراگیر و نام آشنا با پیشرفت روز افزونی مواجه شود. یک برنامه نویس بعد از یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون قادر خواهد بود نه تنها کدگذاری های اتوماسیونی بلکه برنامه نویسی های پیشرفته و پیچیده را نیز توسعه بخشد.

مقایسه نسخه های زبان برنامه نویسی پایتون

زبان پایتون در دو نسخه 2 ایکس و 3 ایکس ارائه می گردد. برخی از زبان های برنامه نویسی تفاوت زیادی در ورژن آن مشاهده نمی شود. اما در نسخه های زبان برنامه نویسی پایتون می توان تفاوت های اساسی و توسعه بخشی را در مورد کارایی، دستورات و همچنین نحوه عملکرد مشاهده کرد. انتخاب هر یک از نسخه ها بر عهده یادگیرنده می باشد و می تواند برای شروع یادگیری هر یک را بنا به خواسته و عملکرد آن نسه انتخاب نماید. برخی از نسخه ها در نوع قدیمی تر محبوب تر هستند و برنامه نویسان هنگام کار با آن احساس راحتی بیشتری دارند. اما مسلما هر چه ورژن ها به سمت جلو می رود دارای قابلیت های بهتری خواهد بود که در مورد زبان برنامه نویسی پایتون در نسخ 3 ایکس نیز این اتفاق افتاده است. به طور کلی پایتون های نسه 2 ایکس را میراث و نوع 3 را زبان مربوط به حال و آتی می دانند.

تفاوت اساسی در مقایسه نسخه های زبان پایتون به کار گیری پرینت ( Print )  می باشد. پایتون نوع 2 دارای کتابخانه های بیشتری بوده که به نحوی حامی آن هستند. پایتون 3 نیز از لحاظ حضور در آینده، گسترده تر است. در حالت کلی هر یک از نسخه های زبان برنامه نویسی پایتون منابع آموزشی جامع و کاملی را دارند که می توان به دلخواه  و با توجه به دریافت منابع آموزشی بیشتر هر یک از ورژن ها را برای یادگیری زبان برنامه نویسی انتخاب نمود.

قابلیت های زبان برنامه نویسی پایتون

یکی از قابلیت های زبان برنامه نویسی پایتون پویا بودن آن است. مدیریتی که این زبان از حافظه انجام می دهد در کمتر زبان برنامه نویسی دیده شده است. زیرا به طور خودکار می تواند شی گرا باشد و به راحتی حافظه را آزاد کند.

از دیگر ویژگی ها و قابلیت های این زبان هوشمند و فوق العاده، نزدیکی آن از لحاظ نوشتاری به زبان انسان است و موجب محبوبیت آن نسبت به زبان هایی همچون پرل، روبی و تی سی ال شده است. این زبان قوی برای هر فردی که سر رشته ای از برنامه نویسی ندارد، بسیار مناسب است. زیرا کاملا ساده، مفهوم و قابل درک است. علاوه بر موارد ذکر شده در مورد ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون می توان موارد زیر را نیز بر خصوصیات برتر آن اضافه کرد:

  • استفاده در طراحی وب سایت
  • تحلیل و تجزیه داده ها
  • فراگیری ماشین های مختلف برنامه نویسی
  • فراگیری هوش مصنوعی
  • یادگیری بلاک چین
  • یادگیری وب اسکرپینگ
  • برترین زبان دنیا به دلیل نزدیکی به زبان انسان
  • سبک و قابل اجرا
  • امکان اضافه نمودن انواع ماژول ها
  • قابل استفاده از زبان پایتون در تمام سیستم عامل ها
  • دسترسی آسان و رایگان برای عموم و ...

راهنمای جامع زبان برنامه نویسی پایتون در اجرای نرم افزارهای کاربردی

زبان قدرتمند پایتون می تواند امکان پیاده سازی بسیاری از نرم افزارهای کاربردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، فراهم نماید. به دلیل انبوه کتابخانه هایی که در این زبان رایان وجود دارد، کاربران و در واقع متقاضیان آموزش برنامه نویسی می توانند بسیاری از حجم های بالای داده ها و اطلاعات را پردازش کنند. آموزشگاه های معتبر بسیاری به عنوان راهنمای جامع زبان برنامه نویسی نوه پایتون در اجرای نرم افزارهای کاربردی فعالیت دارند که نحوه بهینه سازی و آموختن انواع داده ها را به کارآموزان آموزش می دهند.

در این راهنمایی کامل زبان پایتون می توان به پردازش تصویر نیز اشاره کرد که حتما جز آموزه های مهم مراکز آموزش پایتون می باشد. به این ترتیب که پایتون قادر خواهد بود با دیدن چهره شما حالت  و احساساتتان را بیان کند. این دقیقا همان قابلیت حضور آینده آن است. پایتون کمک می کند که در اجرای برنامه های کاربردی، انواع اطلاعات را از وب سایت های متعدد استخراج نمایید و از آن بهره مند شوید. زبان برنامه نویسی پایتون  هم می تواند داده ها را تجزیه کند و هم به این دنیای اطلاعات ورود نماید. پایتون برای اجرایی شدن برنامه های کاربردی همچون بلاکچین و بیت کوین نیز کارساز است و به راحتی می توانید از طریق زبان برنامه نویسی نوع پایتون داده های مفید و دلخواهتان را جمع آوری نمایید.

از دیگر برنامه های کاربردی که به کمک پایتون اجرا می شود، طراحی بازی است که بسیار محبوبیت دارد. نقاط قوت و کاربرد زبان پایتون به پایتون به قدری زیاد است که در یک مقاله نمی گنجد. اما می توان گفت در هر زمینه ای می توان کاربرد زبان پایتون را به وضوح، مشاهده کرد.

نرم افزارهای کاربردی بسیاری با زبان برنامه نویسی پایتون  اجرا شده اند که می توان به زبان های برنامه نویسی، ماشین جاوا یا  python، آیرون پایتون و مایکروسافت، نرم افزار PyPy به عنوان قدرت دهی به سرعت و Stackless را نام برد. زبان برنامه نویسی پایتون  از کاربردی ترین زبان های دنیا است که به دلیل سادگی و یادگیری آسان و همچنین هزینه های پایین یادگیری مورد توجه تمام افراد علاقه مند به زبان برنامه نویسی قرار دارد.

منبع: وب وان

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.46 از 13 رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات