معرفی کتابخانه‌های کمتر شناخته شده CSS و Javascript
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

معرفی کتابخانه‌های کمتر شناخته شده CSS و Javascript

یکی از اهداف ما در راکت بروز نگه داشتن شما و مطلع کردن‌تان از آخرین تکنولوژی‌ها و کتابخانه‌هایی است که منتشر می‌شود. در این مطلب سعی شده تا شما را با ۲۰ کتابخانه جدید جاوااسکریپتی و البته CSS آشنا کنیم که مطمئنا هر کدام می‌توانند به شیوه‌ای مفید باشند.

Iro

IRO یک چرخ رنگ عالی است که می‌تواند از طریق جاوااسکریپت برای شما ایفای نقش بکند. این کتابخانه دارای APIهای مناسب، طراحی عالی و رابط کاربری مبتنی بر SVG است. این کتابخانه به صورت واکنشگر طراحی شده و می‌تواند در تمام دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین تمام مرورگرهای مدرن نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. 

Code Server

این مخزن گیت‌هاب به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید یک محیط کاری ریموت را بسازید. تنها چیزهایی که نیاز دارید یک سیستم عامل لینوکس و ویژوال استدیو کد است. بعد از آنکه بتوانید همه چیز را به خوبی پیکربندی کنید قابلیت آن را خواهید داشت که از هر جایی و از طریق هر دستگاهی تنها با باز کردن یک آدرس در مرورگر، کارهای خودتان را انجام دهید.

Handtrack.js

یک کتابخانه جالب جاوااسکریپتی که می‌تواند موقعیت قرارگیری دست را از روی ویدیو و یا تصاویر تشخیص دهد. البته خود این کتابخانه از یک شبکه عصبی از پیش ساخته Tensorflow استفاده می‌کند،‌ اما به صورت کلی هر چیزی که برای این فرایند بخواهید را در خود دارد. نصب کردن و استفاده از آن به آسانی قرار دادن یک لینک CDN در یک صفحه است.

Hotkeys

Hotkeys یک کتابخانه جاوااسکریپتی است که به صورت کاملا مستقل کار می‌کند. منظور از کاملا مستقل این است که از کتابخانه‌های دیگری بهره‌ نمی‌گیرد. با استفاده از این کتابخانه می‌توانید کلیدهای فشرده شده روی کیبورد، ترکیبات و... را مدیریت کنید. APIهای نوشته شده در این کتابخانه سرراست هستند و مستندات قرار داده شده در مخزن گیت‌هاب به شما در پیاده‌سازی و استفاده از این کتابخانه در مثال‌های مختلف کمک می‌کند.

Micromodal.js

Micromodal یک کتابخانه بسیار سبک است که برای ساخت دیالوگ باکس و پنجره‌های Modal استفاده می‌شود. حجم این کتابخانه تنها 1.9 کیلوبایت است. وجود یکسری قابلیت‌ها مانند بسته شدن با استفاده از دکمه x و کلید esc باعث شده که این کتابخانه استانداردهای لازم برای دسترسی‌پذیری بالا را داشته باشد. نصب کردن این ابزار بسیار راحت است و همچنین استایل‌های پیشفرضی را نیز از طریق فایل CSS اعمال کرده است.

AutoNumeric

AutoNumeric یک کتابخانه جاوااسکریپتی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید اعداد و واحدهای پولی را به سرعت به حالت بین المللی در بیاورید. البته فارغ از این امکان، گزینه‌های بسیار زیاد دیگری برای شخصی‌سازی وجود دارد که می‌توانید برای قالب‌دهی اعداد از آن‌ها استفاده نمایید.

QuickChart

این سرویس یکسری داده را به عنوان پارامترهای داخل یک URL دریافت کرده و در نهایت یکسری چارت‌ها با قابلیت شخصی‌سازی بالا را ارائه می‌کنند. خروجی این کار به فرمت‌های PNG و SVG خواهد بود. این سرویس را می‌توانید به سادگی روی هاست خودتان پیاده‌سازی کنید. 

Subsync

Subsync یک پروژه واقعا جذاب است که به شما کمک می‌کند تا زیرنویس یک فیلم را به صورت خودکار با خود فیلم همزمان کنید. ممکن است این موضوع بعید به نظر برسد اما مطمئنا با خواندن توضیحات متن مربوط به مخزن گیت‌هاب متوجه کارکرد آن می‌شوید. می‌توانید این ابزار را با پلیر VLC نیز ادغام نمایید.

Zero Server

Zero Server یک فریمورک عالی است که به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به پیکربندی سرور، مدیریت پکیج و یا روتینگ وب اپلیکیشن‌های مورد نظرتان را بنویسید. تنها کافی‌ست کدهای‌تان را در یک ترکیب نودجی‌اس، ری‌اکت، HTML، MDX و ویو نوشته و همه آن‌ها را در یک پوشه قرار دهید. در نهایت فریمورک کارهای لازم را برای اجرا کردن انجام می‌دهد.

Capture Website

Capture Website یک کتابخانه نودجی‌اس است که برای گرفتن اسکرین‌شات از صفحات وبسایت کاربرد دارد. این پروژه تمام چیزهایی که انتظار دارید را فراهم می‌کند. همچنین باید اشاره کرد که این کتابخانه از قدرت Chrome API بهره می‌برد. نسخه خط فرمان این پروژه نیز موجود است.

Cube.js

Cube یک فریمورک قدرتمند و البته متن باز است که به شما اجازه می‌دهد تا سیستم‌های تحلیلی پیچیده‌ای را توسعه دهید. این پروژه شامل یک SDK برای فرانت-اند و یک مجموعه API برای بک-اند با پشتیبانی از بانک‌های اطلاعاتی MySQL، PostgreSQL و MongoDB می‌شود.

Water.css

Water.css شکلی جدید از فریمورک‌های CSS است که برای کار کردن با آن تنها نیاز است تا آن را از طریق یک لینک CDN به پروژه اضافه کنید. بعد از آن همه کارها به صورت خودکار انجام می‌شود و رابط کاربری شما تغییراتی می‌کند. البته می‌توانید این پروژه را از طریق SCSS نیز شخصی‌سازی کنید.

Editor.js

یک تکست و مدیا ادیتور جدید که داده‌هایی را با قالب JSON به خروجی می‌فرستد. این ابزار کاملا ماژولار است و می‌تواند با پلاگین‌ها و ابزارهای مختلفی ادغام شود.

Stepper

اگر به یک شمارنده ساده و البته زیبا نیاز دارید، باید بگویم که این مخزن گیت‌هاب می‌تواند به خوبی به نیازهای‌تان پاسخ دهد. 

DropCSS

DropCSS را می‌توان یک CSS Cleaner دانست. کار این پروژه آن است که به کدهای HTML و CSS شما نگاه بیاندازد و هر چیزی را که فکر می‌کند بلااستفاده است پاک می‌کند. اینگونه می‌توانید کدهای بهینه‌تری داشته باشید.

Twemoji

یک کتابخانه عالی برای دوست داران اموجی. این کتابخانه توسط تیم توسعه توییتر ساخته شده است. در این کتابخانه بیشتر از ۳ هزار اموجی همراه با API وجود دارد. می‌توانید به سادگی این اموجی‌ها را به اپلیکیشن خودتان اضافه نمایید.

React LoadCon

React LoadCon یک کتابخانه ساده با یک هدف ساده است. متحرک سازی تصویر فاوآیکون. این تنها کاری‌ست که انجام می‌دهد و البته باید بگویم با تمام سادگی، بسیار زیبا و خلاقانه است.

Indigo Player

این پکیج شامل یک ویدیو پلیر مبتنی بر ری‌اکت است که قابلیت‌های متفاوتی از جمله زیرنویس، انتخاب کیفیت ویدیو، تصاویر بندانگشتی و... را دارد. می‌توان فرمت‌های مختلف ویدیویی را در این پلیر بکار برد. 

html2canvas

این پکیج می‌تواند تمام المان های یک صفحه را دریافت کرده و با رندر یک نسخه از DOM آن را به صورت یک اسکرین‌شات در بیاورد.

Choices

مورد آخر این مطلب یک کتابخانه با قابلیت شخصی‌سازی بالاست که به شما در ایجاد المان‌های ورودی زیبا کمک می‌کند. این کتابخانه به صورت کامل از جاوااسکریپت استفاده می‌کند.

در پایان

همواره دسته بسیار محدودی از کتابخانه‌ها و فریمورک‌های سی‌اس‌اس و جاوا اسکریپت وجود دارد که بسیار شناخته شده است اما دسته دیگری نیز وجود دارند که کمتر شناخته شده‌اند و نیاز است که آن‌ها را نیز برای پروژه‌های خود مورد استفاده قرار دهیم تا بدانیم که به چه صورتی می‌توانند به ما در پروسه ایجاد اپلیکیشن کمک کنند. در این مقاله از وبسایت راکت ما این موارد را بررسی کردیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا