Ember.js در مقابل React.js – تفاوت این دو فریمورک در چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

Ember.js در مقابل React.js – تفاوت این دو فریمورک در چیست؟

انتخاب میان دو فریمورک  قدرتمند مانند Ember.js و React.js کار سخت و به نظر چالش برانگیزی است دلیل آن نیز ساده است چرا که هر دو فریمورک دارای قابلیت‌هایی هستند که آن‌ها را حرفه‌ای کرده و برای تولید نرم افزار و اپلیکیشن‌های قدرتمند مناسب می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع نیاز است که ما به صورت دقیق‌تری به تفاوت‌های این دو فریمورک نگاه کنیم تا متوجه شویم که کدام یک از این دو مورد می‌توانند بیشترین کاربرد را برای ما داشته باشند.

ما در مجموعه آموزشی راکت تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا مجموعه‌ی آموزشی مناسبی از ابزارها و فریمورک‌های توسعه رابط کاربری را ارائه دهیم. تا به اینجا نیز در ارتباط با سه فریمورک محبوب Angular، React و Vue دوره‌های آموزشی تولید کرده‌ایم. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که ما قصد داریم به صورت حرفه‌ای این بررسی را انجام دهیم. حال بیایید سراغ مقایسه دو فریمورک Ember.js و React.js مورد برویم.

جاوا اسکریپت و نقش کلیدی آن

براساس آمارهای مختلف، جاوا اسکریپت همواره جزو زبان برنامه نویسی پر استفاده بوده و تعداد بسیار زیاد توسعه دهندگان آن و همچنین دامنه وسیع اپلیکیشن‌های ساخته شده با آن، گواه خوبی بر این موضوع است. از این نظر جاوا اسکریپت به شدت کاربردی بوده و نمی‌توان به آسانی از آن گذر کرد. هر دو فریمورکی که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد براساس این زبان برنامه نویسی ایجاد شده و در نتیجه جزو فریمورک‌های جاوا اسکریپتی به حساب می‌آیند.

Ember.js vs React.js: What is the Difference Between?

اطلاعات اولیه هر کدام از فریمورک‌ها

از آنجایی که حجم فریمورک‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی برای توسعه فرانت-اند بسیار زیاد است ما در این مرحله از کار ترجیح دادیم تا دو مورد از فریمورک‌های استاندارد که در بیشتر شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را با همدیگر بررسی کنیم.

Ember.js یک فریمورک جاوا اسکریپتی با ساختار استاندارد برای توسعه اپلیکیشن‌های قدرتمند و مقیاس پذیر در سمت کاربر است. این فریمورک در اصل براساس فریمورکی با نام SproutCore MVC ایجاد شده و بیشتر توسعه دهندگانی سراغ آن می‌روند که دنبال طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های بسیار پیچیده و پر جزئیات هستند. دلیل اصلی این موضوع نیز داشتن ویژگی‌ها و ابزارهای بسیار زیاد عالی است.

از طرفی دیگر React.js یک فریمورک قدرتمند جاوا اسکریپتی دیگر است که برای ایجاد رابط های کاربری پویا و داینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف React در این است که نهایت قابلیت ایجاد کامپوننت را به توسعه دهندگان بدهد و در این قسمت است که تفاوت اصلی میان دو فریمورک Ember و React آشکار می‌شود چرا که Ember روند توسعه Component Base را دنبال نمی‌کند بلکه به دنبال ایجاد اپلیکیشن بزرگ و یکپارچه است.

تفاوت‌ها براساس فاکتورهای مختلف

حال که با اطلاعات جزئی از این دو فریمورک آشنا شدید بیایید سراغ تفاوت‌های اصلی آن‌ها برویم.  به عنوان یک موضوع نیز این را بگوییم که هر کدام از این تفاوت‌ها بیشتر در اپلیکیشن‌های بزرگ خود را نشان داده و در اپلیکیشن‌هایی با مقیاس و کاربری کوچک معمولا تفاوت چندانی حس نخواهد شد.

کارایی و راندمان

یکی از مشخصه‌های اصلی فریمورک React سرعت اجرا آن است. با تشکر  از وجود VDOM و صد البت قابلیت مبتنی بر کامپوننت بودن آن، در نهایت React باعث می‌شود که کمی سرعت اجرا بهتری داشته باشد. از طرفی دیگر با داشتن گزینه‌ای مانند Hot Reloading تغییر پذیری المان‌های رابط کاربری به سرعت اتفاق افتاده و همین موضوع باعث می‌شود که React در برنامه هایی با مقیاس متوسط به صورت هنرمندانه‌ای زیبا عمل کند.

از طرفی دیگر Ember.js به دلیل در نظر گرفتن کلیت ماجرا و مناسب بودن برای اپلیکیشن‌های بزرگ باز هم سرعت نسبتا خوبی دارد، همچنین Ember.js به دلیل آنکه به صورت نیتیو حاوی قابلیتی مانند Server-Side Rendering است این قابلیت را به شما می‌دهد تا بتوانید برخی از پردازش‌ها را بسیار سریع انجام دهید. زمانی که با یک اپلیکیشن بسیار بزرگ سر و کار دارید سرعت Ember.js به دلیل شیوه پردازش اطلاعات به صورت همگانی نسبت به React.js بیشتر خواهد بود چرا که در React.js این موارد معمولا جداگانه انجام می‌شوند.

معماری

هر دو فریمورک در بحث کارایی و راندمان حاوی مزیت‌های خاص خودشان هستند اما در ارتباط با معماری هر دو با هم بسیار متفاوت عمل می‌کنند. کار کردن با Ember.js برای توسعه دهندگان معمولا لذت بخش‌تر است و دلیل آن نیز معماری  و ساختار پیشفرضی‌ست که دارد. الگوی معماری این فریمورک بسیار ساده بوده و با داشتن ویژگی‌های بسیار زیاد باز هم می‌تواند فرایند یادگیری آسانی داشته باشد.

از طرفی دیگر React.js دارای یک معماری پیشفرض نبوده و همین کمی باعث سردرگمی در بین کاربران می‌شود. برخی از کاربران می‌گویند این انعطاف React را می‌رساند اما برخی از توسعه دهندگان حرفه‌ای می‌گویند این موضوع باعث سردرگمی می‌شود.

مستندات و جامعه کاربری

هر دو فریمورک دارای مستندات عالی هستند که از طریق وبسایت‌های‌شان قابل دسترس است اما در ارتباط با جامعه کاربری یک تفاوت وجود دارد. React.js از جامعه کاربری بسیار بزرگ‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل بیشتر کامیونیتی‌ها و انجمن‌ها بیشتر در ارتباط با React صحبت می‌کنند تا Ember.js.

در حال حاضر در کشور ایران نیز وضعیت به همین شکل است و کمتر کسی با فریمورک امبر کاری را انجام می‌دهد. لینکدین، توییچ و گروپن از شرکت‌هایی هستند که از Ember.js استفاده می‌کنند و فیسبوک، اینستاگرام، نت فلیکس و اوبر از مطرح‌ترین وبسایت‌هایی هستند که از React.js استفاده می‌کنند.

در پایان

همانطور که در ابتدا گفته شد تفاوت این دو در مرحله اجرا بیشتر زمانی حس می‌شود که شما یک اپلیکیشن با مقیاس بزرگ را توسعه دهید در غیر آن صورت تفاوت چندانی حس نمی‌شود. اما در ارتباط با معماری ساخت به نظر می‌رسد که توسعه دهندگان حرفه‌ای با Ember.js بیشتر موافق باشد با این حال جامعه کاربری React.js بسیار بزرگ بوده و بیشتر افراد نیز تمایل خودشان به یادگیری این فریمورک را نشان می‌دهند.

اگر به یادگیری کامل React علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنم دوره‌های آموزشی کامل React را مشاهده کنید.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا