واقعیت یا خیال ؟ UX ( تجربه كاربري ) کامل
روی تجربه کاربری(ux) تمرکز کنید، شگفت آوره، هنوز هم می تونيد روی یک پروژه که به نظريات اون تسلط داريد چيره بشيد. در حالي كه بر اساس قوانين تصميم گيري در کوتاه مدت براي هيچ كسي ممكن نيست ، تا بتونه رضايت مديران رو جلب كنه (یا حتی خود طراحان). به عنوان يه راه حل ، UX اطمينان شما رو از محصول نهايي كاهش ميده و از اون دور ميكنه ، پس طراح ها چطور ميتونن در مورد اهمیت ux (تجربه کاربری) روی پروژه هايی كه از قوانين تصوير استفاده ميشه كمك بگيرن؟
- تركيبي از سلیقه ها :
حتي طراحان خوب هم ناسزا ميشنوند.
از طرح های رنگی به فونتها، لايه ها به سازمان محتوا , از طراحي درست ،علم گرفتن باعث ميشه يه هنر در دستان يه شخص درست باشه ولي در حالي كه ممكنه در سليقه ها اختلاف داشته باشن.حتي با كساني كه ظاهرا جز هيچ كدوم از اونها نيستن.اين هنوز يه نقش مهم و يه حقيقت دشواره كه در طراحي خوب بايد، براي كاربران كار كرد.
UX متفاوت است.وقتي كه تصور در يك نقطه ارزش تست و ازمايش كردن براي واقعي بودن ،اندازه و ارزيابي اينكه چی كار كنه و چي كار نكنه.هر پروژه اي بايد يه راهنما داشته باشه تا به كمك تعامل واقعي با كاربران واقعي و توجه به نياز اونها كنن ، و هر دو بايد در موردشان صحبت بشه و نبايد ناگفته بمونن.
داشتن فرضيه در مورد اينكه چه اعضايي مثبتن ; UX موثر، در واقع بدتر از قضاوت شخصي در مورد آن چيزي كه جذاب است ميباشد ، يا اينكه مشكل ديگه از مزه اونه. بعد از همه اينها متوجه ميشيم كه طعم و مزه يه چيز ذهنيست. تجربه كاربري قابل سنجشه.
مشاهده و گذارش
مشاهده طراحي به دو شكل معني ميدهد يكي گوش دادن به باز خورد ها از طريق ازمايش كنندگان . و كاربران ،همچنين رفتار واقعي اي كه در مقابل طراحي اونها اتفاق ميوفته رو مشاهده ميكنن.
براي طراحان وب ،خوشبختانه تعداد زيادي منايع براي كمك هاي اوليه و سنجش رفتار كاربران وجود داره ،شبيه آناليزره گوگل . صرف كردن زمان ، پول و مقداري از دسترسي ها ، و راه اندازي ازمايشيش هم ميتونه ممكن باشه.
نكته مهم ، بازخورد عملي كاربران اينگونه است كه تا زماني كه از ايمني طراحي تون مطمن نشدن با صداقت دخالت نميكنند.اين سختر از اونه كه با مطالعه مستندات روي عملكرد كاربر استدلالي كنيد ، حتي در مراحل اوليه توسعه . بهترين راه براي جلوگيري از ظاهر شدن اين مشكل اينه كه بينش خلاق را بپذيريد.
در مصاحبه اي با توسعه دهنده ux سايت google ، Professor Ronnie Batista fromRutgers در مورد مدرسه كسب و كار توضيح داده شده ،لااقل اگه شما بتونيد خود واقعي تون رو نشون بدید و اينكه به نظر شما ، شما در ابتدا تنها انجام دهنده ان نيستيد......
چيز مهمي كه درست نيست اما به عينه ميشه سنجيدش اينكه چطور با كاربران ارتباط برقرار ميكنه
- پرسيدن سوال درست
ارتباط آشكاري بين زيبايي شناسي و ux وجود داره ، ظاهر يه رابط كاربري تحت تاثير رفتار وعملكرد ux است ، اما زيبايي شناسي شبيه مگس كش براي نظرات عمل ميكنه و در واقع درگيري طول پروژه هاست.
اينها اهميت اون رو مضاعف ميكنه كه درواقع طراح ها اطرافشون رو ميبينن ، وبه جاي اينكه به سادگي از اون بگذرن بازخوردش رو درخواست ميكنن.
قبل از اينكه هر طراحي كارش رو شروع كنه نياز داره اول اهداف رو مشخص كنه و از رفتار هاي مطلوب كاربران تعريف كنه.
چگونه نتايج رو ميسنجيد؟ چه چيزي ميتونه شما رو به عنوان یك موفق يا شكست خورده در مورد چگونگي رويكرد كاربران سايتتون بشناسونه؟ معيار هاي شما واقعا به مشاهده چه چيزي نياز دارن؟
تمام جنبه هاي طراحي در خدمت پاسخ دادن به پرسش هاي مشابه است. پس وقتي كاربران شروع ميكنن به همكاري با محصول شما ، شما نياز به هر تغييري براي شرايط اوليه داريد.
هر شركتي ، هر صنعتي و هر فرايندي از طراحي نياز داره يه حضور فعال داشته باشه.
كتابخانه ها دارن به سمت ديجيتالي شدن پيش ميرن ، اما تعدادي از الگو ها هنوز به شكل انالوگ هستن. تشخيص و فهميدن ، فهميدن براي كاربرانتان مشكل است به معناي در اختيارگرفتن زمان تا زماني كه شناسايي كرديد رو طراحي كنيد.
يادتون باشه ياد گرفتن صداهايتان بسيار زود تر انجام ميگيره تا اينكه در ذهنتئن اونو بزاريد.
- مردي ازجنس مردم
كاربران اغلب به طرفداران فقير براي كارهايشان نياز دارن.
يا به دليلي انها نميدونن كه چي بهتره ، يا اينكه به سادگي راه حل ها رو گسترش ميدن براي مقابله با يه طرح بهينه ، كاربران وقتي كه به سمت بهبود تجربه شون ميان نميخواهن هيچوقت به خودشان كمك كنن.
طراحان بزرگ تنها در ابزار ها و تكنيك ها استاد نيستن بلكه پروژه هايي هم نيزانجام ميدن : انها صدايي از مشترياني كه با محصولاتشان در تعامل اند رو ميگيرن . براي اينكه اين كارو موثر انجام بدن ، تلاش ميكنن با كاربراني كه نياز به يك اولويت در حال اجراي طراحي هستن درگير بشن.
نهايتا ميخوام اينو بگم كه، ux نياز بيشتري به مروجان صوتي و طرفداران بي ريا داره.
به قول شرلوك هلمز معروف كه ميگه : "اطلاعات ! اطلاعات ! اطلاعات ! نميتونه بدونه خاك رس آجر درست كنه".همينطور هم براي طراحان ،كه حتي در گذشته در مورد هر پروژه جديدي يه سري محدوديت هاي ازرشي جديدي رو تجربه ميكردن به خاطر اينكه تجربه كاربري كاملا محدوديت هايي در انتخاب داشتن و بيشتر در مورد ناظر و پاسخ گو بودن.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید