چگونه ترافیک وبسایت را بعد از طراحی مجدد آن کنترل کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

چگونه ترافیک وبسایت را بعد از طراحی مجدد آن کنترل کنیم؟

اگر به تازگی وبسایت‌تان را مجددا طراحی کرده‌اید، مطمئنا از این موضوع که نرخ ترافیک، تبدیلات و فروش‌های‌تان افزایش پیدا کند هیجان زده باشید، اگر چنین اتفاقی بیافتد پس نشان می‌دهد که شما همه کارها را به درستی انجام داده‌اید.

متاسفانه این موضوع همیشه بدین صورت نیست – در حقیقت در برخی از حالت‌ها ترافیک وبسایت بسیار کاهش پیدا می‌کند. 

اگر در حال حاضر چنین موضوعی را تجربه می‌کنید، پس ۳ دلیل احتمالی که در این مطلب ارائه شده است را بخوانید، همراه با هر کدام از این موارد شیوه رفع آن‌ها نیز گفته شده است.

دلایل کم شدن ترافیک بعد از طراحی مجدد وبسایت

اولین نکته‌ای که در نظر داشته باشید این است که پایین آمدن میزان کمی از ترافیک در روزهای اول بعد از طراحی مجدد کاملا عادی است. اگر این مدت کمتر از یک هفته است و میزان ترافیک از دست رفته حدود ۱۰ درصد است پس جای نگرانی نیست.

گوگل برای ایندکس کردن صفحات نیاز دارد که مدت زمانی را سپری کند، این موضوع باعث می‌شود که نسخه‌ای با ترتیب جدید برای کاربران ایجاد شود، بنابراین از دست دادن میزانی ترافیک بعد از طراحی مجدد وبسایت بسیار مهم است.

اما اگر مدت زمان گفته شده گذشت و ترافیک شم کمتر شد، پس بدانید که مشکل بسیار بزرگی در حال اتفاق افتادن است. بنابراین بهتر است که سه مورد زیر را بررسی کنید:

۱. ریدایرکت‌ها

یکی از مهمترین بحث‌ها بعد از طراحی مجدد وبسایت در نظر گرفت موضوع ریدایرکت است، پشت چشم این قسمت می‌تواند یکی از دلایل بسیار مهم برای از دست دادن ترافیک وبسایت‌تان باشد.

البته در صورتی که در طراحی وبسایت جدید آدرس صفحات درست همان موارد قبلی باشد، دیگر نیازی نیست که این مورد را آنقدر جدی بگیرید، اما در غیر اینصورت ریدایرکت بسیار مهم است. ریدایرکت به مرورگر و موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا بتوانند مکان نسخه جدید برگه قبلی را بدست بیاورند و به آن دسترسی پیدا کنند. بدون استفاده از این تکنیک برگه‌های شما از دست خواهند رفت.

اگر ساختار URL خودتان را تغییر داده‌اید و یا اینکه مکان یک صفحه را تغییر داده‌اید اما هیچ گزینه‌ای برای ریدایرکت را در نظر نگرفته‌اید، پس مطمئن باشید این مورد یکی از دلایل اصلی کم شدن ترافیک وبسایت‌تان است. 

اگر از این موضوع که این مورد یکی از دلایل کم شدن ترافیک وبسایت‌تان است پس می‌توانید به ابزار Google’s Search Console مراجعه کنید. در قسمت Crawl < Crawl Errors می‌توانید تعداد صفحات پیدا نشده را مشاهده کنید. 

چگونه ترافیک وبسایت را بعد از طراحی مجدد آن کنترل کنیم

اگر در اینجا برگه‌ای وجود داشته باشد که ریدایرکت نشده باشد، نمایش داده می‌شود.

در صورتی که با این مشکل مواجهه هستید پس نیاز است که برای هر برگه قدیمی ریدایرکت را در نظر بگیرید. بعد از این موضوع اگر مشکل دیگری نداشته باشید،‌ ترافیک وبسایت به حالت عادی خود باز می‌گردد. 

۲. ساختار وبسایت

ساختار وبسایت نقش بسیار مهمی در شیوه ایندکس گذاری گوگل و درک وبسایت‌تان ایفا می‌کند، بنابراین در صورتی که با شدت بالایی در فرایند طراحی مجدد وبسایت تغییر کند، پس نیاز دارید که یک نقشه وبسایت جدید را ایجاد کنید.

نقشه وبسایت شما لیست پایه‌ای از برگه‌های مهم وبسایت‌تان را تهیه می‌کند، این موضوع باعث می‌شود که فرایند ایندکسینگ گوگل بسیار سریع‌تر شود. بعد از طراحی مجدد وبسایت باید ساختار آن را نیز مجددا طراحی کنید.

اضافه بر نقشه وبسایت، شما نیاز خواهید داشت که لینک‌های داخلی وبسایت‌تان را بازبینی کنید. لینک‌های داخل برگه‌تان مخصوصا قسمت ناوبری نقش بسیار مهمی را در اینکه گوگل چگونه وبسایت شما را ایندکسینگ می‌کند دارد. اگر برخی یا تمام لینک‌های داخل این صفحه از کار افتاده باشند بنابراین مشکلاتی برای خزنده‌ها ایجاد می‌کنید.

۳. کپی وبسایت

در برخی از حالات وبسایت با طراحی مجدد می‌تواند یک کپی از وبسایت به حساب بیاید. البته این حالت در صورتی که نویسنده از این موضوع با خبر باشد و از کلمات کلیدی اصلی استفاده کند می‌تواند کمک کننده باشد، اما در غیر اینصورت ممکن است بسیار به وبسایت ضربه بزند.

اگر برگه‌هایی که دارید دیگر حاوی کلمات کلیدی اصلی وبسایت‌تان نباشند پس بدانید که یک مشکل وجود دارد و به همین دلیل وبسایت آسیب پیدا می‌کند. الگوریتم گوگل اینگونه است که اطلاعات مربوطه را به کاربران نمایش می‌دهد و اگر اطلاعات وبسایت در دسترس نباشد گوگل نیز شما را در نتایج نمایش نمی‌دهد. 

بهترین راه حل برای این موضوع این است که با یک متخصص سئو مشورت کنید، چنین فردی می‌تواند کلمات کلیدی را به صفحات‌تان بازگرداند. همچنین اگر نسخه قدیمی وبسایت را در اختیار داشته باشید می‌توانید با استفاده از آن کلمات کلیدی استفاده شده در هر برگه را مشاهده کنید.

چه مدت زمان برای برگشت ترافیک وبسایت به حالت عادی زمان نیاز دارد؟

اگر ترافیک وبسایت‌ شما بر اساس یکی از دلایل بالا کم شده است پس باید آن‌ها را در اولویت قرار دهید و هر چه سریع‌تر درست‌شان کنید. البته ترافیک شما در این حالت ها نیز یک شبه باز نمی‌گردد.

ایندکس‌گذاری مجدد گوگل حدود هفته‌ها طول می‌کشد، با گذشت این مدت وبسایت شما دوباره می‌تواند همان نتیجه‌های قبلی را بازگرداند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات