۲۰ ایده برای رشد کسب و کار در سال ۲۰۲۰
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 17 دقیقه

۲۰ ایده برای رشد کسب و کار در سال ۲۰۲۰

حفظ یک کسب و کار خیلی سخت‌تر از راه‌اندازی آن است. موفقیت بلندمدت مستلزم برنامه‌ریزی روزانه، مدیریت فرایند و رضایت مشتری در کسب و کار است.

به این ترتیب، اگر این کارها را در سال ۲۰۱۹ انجام داده باشید، انتظار نداشته باشید که در سال ۲۰۲۰ به آن موفقیت بلندمدت برسید. یک سال جدید برای کسب و کار به این معناست که باید ایده‌های جدیدی را برای حفظ ارتباط با مشتری‌ها ارائه داد. فرایندهای معمولی کسب و کار مانند ایده‌پردازی محصول و مدیریت مالی نیاز به توجه بیشتری نسبت به سال قبل دارند.

۲۰ ایده برای رشد کسب و کار در سال ۲۰۲۰

علاوه بر همه‌ی این‌ها، مطمئنا همه‌ی کسب‌وکارهای تجاری شاهد افزایش زیاد رقبا برای تصاحب جایگاه خود در این بازار وسیع هستند. درک واقعیت‌های تجاری به این معنا نیست که شما را برای سال جدید بترساند. در عوض، ﺁن‌ها به این هدف می‌رسند تا به شما ایده‌ای بدهند که چگونه می‌توانید رشد کسب و کار خود را افزایش دهید.

حتی بالاتر از شروع و تداوم کسب و کار، مقیاس‌گذاری یک تجارت دشوارترین چالش برای غلبه بر آن خواهد شد. دلیل این امر این است که مقیاس‌گذاری در یک کسب و کار به یک کیفیت کلیدی نیاز دارد. این کیفیت، چیزی جز ثبات نیست.

در طول سال، تجارت شما باید برنامه‌ای داشته باشد که نهایتا در پایان سال به یک هدف بزرگ‌تر منتهی شود. آن‌چه که این کار را سخت می‌کند این است که یک اشتباه کوچک در طول مسیر به کسب و کار رقیب فرصت می‌دهد. در اکثر موارد، یک فرصت کوچک می‌تواند شما را در رقابت پیروز کند و باعث افزایش رشد کسب و کار شما شود. با در نظر گرفتن چالش‌های حفظ و مقیاس‌گذاری تجارت، اکنون می‌توانیم در مورد برنامه‌های مشخص فعالیت‌هایی که کسب‌وکارتان می‌تواند برای رشد ﺁن به کار گیرد، بحث کنیم.

به عنوان سلب مسئولیت باید چیزی را در همان اول کار برای شما روشن کنم که همه‌ی این ایده‌ها به همان اندازه که برای دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است برای کسب و کار شما مفید نباشند. این امر ناشی از عوامل کوچک اما قابل توجهی از قبیل اندازه‌ی کسب و کار، نیچ مارکت و اندازه‌ی بازار است؛ (niche به معنی شناسایی بخشی ویژه از بازار است که از دید سایر رقبا دور مانده). اما این نباید مانع از ﺁن شود که تجارت شما تا جایی که ممکن است از تلاش برای ایده‌های خود دست بردارد. به هر حال، هرچه ایده‌های بیشتری را امتحان کنید، فرصت‌های بیشتری برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ فراهم می‌شود.

۱. راه‌اندازی یک وبسایت تجاری وردپرس (اگر ندارید)

اگر در سال ۲۰۲۰ یک وبسایت اختصاصی نداشته باشید، مطمئن باشید که از رقابت عقب می‌مانید. امروزه ایجاد یک وبسایت یکی از اولین کارهایی است که باید هنگام راه‌اندازی یک تجارت انجام دهید. از طرف دیگر، اگر تجارت شما از قبل دارای وبسایت باشد، CMS یا پلتفرم قدرتمند وبسایت شما می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه‌ی رشد کسب‌وکارتان به صورت آنلاین و خارجی ایجاد کند.

در اکثر موارد، وردپرس یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم‌ها برای اجرای یک وبسایت است. وردپرس دارای تِم‌های نیچ ویژه، پلاگین‌های رایگان برای افزودن عملکردهای اضافی به سایت شما (مانند تجارت الکترونیکی یا عضویت) و یک جامعه‌ی پررونق از کاربران وردپرس است. به علاوه، دوره‌های ﺁموزشی زیادی از وردپرس را پیدا می‌کنید که به شما در افزایش مهارت‌هایتان کمک خواهد کرد.

۲. تبلیغات آنلاین کلیکی را اجرا کنید

پس از این‌که مطمئن شدید کسب و کار شما یک وبسایت وردپرس فعال و درحال اجرا دارد، گام منطقی بعدی این است که در ﺁن به صورت ﺁنلاین تبلیغ کنید. مشکل اینجاست که رقابت در تجارت آنلاین هم به همان اندازه‌ی رقابت در تجارت سنتی دشوار است. این امر به این دلیل است که کسب‌وکارها برای به دست آوردن مشتریان ﺁنلاین با هم مبارزه می‌کنند.

اینجاست که تبلیغات آنلاین کلیکی وارد کار می‌شود. دلیل موثر بودن این راهکار آن است که به شما این امکان را می‌دهد تا تبلیغات تجاری را در چه زمان و در کجا کنترل کنید. شاید بهترین قسمتش این باشد که هر تجارتی می‌تواند یک کمپین تبلیغاتی رو با ۵ دلار در روز راه‌اندازی کند.

۳. بهینه‌سازی سئو برای وبسایت تجاری

در کنار تبلیغات کلیکی، دیگر استراتژی بازاریابی آنلاین موثر را می‌توان در بهینه‌سازی سئو مشاهده کرد. سئو که با نام بهینه‌سازی موتور جستجو شناخته می‌شود، با ﺁوردن ترافیک مربوطه به یک وبسایت به صورت طبیعی کار می‌کند. به عبارت دیگر، این کار نیازی به بودجه اختصاصی ندارد. سئو در اصل یک راهکار بازاریابی رایگان است.

راهکارهای سئو به صورت فنی کار می‌کنند. با این حال، یادگیری آن‌ها به مرور زمان آسان می‌شود و می‌تواند منجر به راهیابی هزاران ترافیک رایگان به کسب و کار شما شود. به عنوان یک نکته‌ی حرفه‌ای، تلفیق تبلیغات کلیکی و سئو را در نظر بگیرید تا یک پوشش خوب از رشد تجارت آنلاین داشته باشید.

۴. راه‌اندازی محصول منظم

حتی اگر تمام فرایندهای تجاری دیگر طبق برنامه پیش بروند، راه‌اندازی محصول می‌تواند جلوی هر پیشرفتی را بگیرد. این همان چیزی است که روند راه‌اندازی محصول را برای کسب‌و‌کارها دشوار می‌کند. راه‌اندازی محصولات باید با کیفیت و خلاقیت بالا و همچنین به اندازه کافی بی‌نظیر باشد تا مشتری بتواند آن را خریداری کند.

مهم تر از همه، شما باید اطمینان حاصل کنید که راه‌اندازی محصولات به طور منظم انجام می‌شود و حداقل هر ماه یک محصول راه‌اندازی کنید. لازم نیست که بزرگ باشند، فقط باید به اندازه‌ی کافی سازگار باشند تا بتوانند تجارت شما را متمایز کنند.

۵. یک کمپین تحلیل رقابتی را اجرا کنید

اجرای یک کمپین تحلیل رقابتی یکی از مهم‌ترین فرایندی است که تجارت شما می‌تواند برای رشد خود استفاده کند. نحوه‌ کار تحلیل رقابتی، بررسی قبل و بعد برنامه‌ریزی‌های رقبا است. هدف این کار ایده دادن به کسب‌وکار شما برای پیشی گرفتن در این رقابت گسترده است.

ابزارهایی وجود دارد که تجارت شما می‌تواند از ﺁن‌ها برای درک راهکارهای رقابت و نحوه‌ی اجرایشان استفاده کند. با پیشی گرفتن از همه در این رقابت، تجارت شما به طور طبیعی مشتری‌های بیشتری را دریافت می‌کند که بعدها می‌توانند به مقیاس‌پذیری آن کمک کنند.

۶. قیمت محصولات رقابتی را تنظیم کنید

یکی دیگر از فواید راه‌اندازی یک کمپین تحلیل رقابتی این است که محدوده‌ی قیمت محصولی را که در کسب و کارتان برای حفظ رقابتی ماندن استفاده می‌شود را نشان می‌دهد. این کار ایده‌ای به کسب‌وکار شما می‌دهد که برای حفظ رقابتی ماندن باید چه قیمت‌هایی را تنظیم کنید. با این حال، ارائه‌ی یک قیمت برای محصول چندان ساده نیست. راهکارهای قیمت‌گذاری نیز نیاز به متعادل کردن رضایت مشتری با ارزش بازار دارد. به عبارت دیگر، کسب‌وکار شما باید تعادل بین قیمت‌های سودآور را پیدا کند که به شما در حفظ رقابت کمک می‌کند و همچنین از قیمت‌های بسیار بالا پرهیز کنید تا مشتریان بالقوه‌ی خود را از دست ندهید. شایان ذکر است، پیدا کردن محدوده‌ی قیمت مناسب بدون آزمایش و خطا نتیجه نمی‌گیرد.

۷. یک لیست ایمیل ایجاد کنید

یک قانون ناگفته در تجارت‌های سنتی و آنلاین می‌گوید که مشتری باید یک محصول را حداقل هفت بار ببیند تا به آن اعتماد کند. به همین دلیل است که برخی از کسب‌وکارها هزاران دلار در طول روز برای تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی خرج می‌کنند.

همچنین کسب و کار شما می‌تواند از این راهکار استفاده کند، اما نباید دشوار یا گران باشد. این کار می‌تواند به سادگی ایجاد یک لیست ایمیل باشد. با تنظیم فرم‌های ضبط و ثبت در صفحات وب خود، می‌توانید مشتری‌ها را تشویق کنید تا در ازای دریافت پاداش، اطلاعات تجاری خودشان را در اختیار شما قرار دهند. در حالی که بازاریابی از طریق ایمیل ممکن است به هزینه‌های فوری مانند هزینه پلتفرم نیاز داشته باشد، اما سود دراز مدت دریافت اطلاعات ایمیل مشتری بسیار با ارزش‌تر است.

۸. یکپارچه کردن تجزیه و تحلیل وبسایت

معمولا تجزیه و تحلیل وبسایت‌ها با راهکارهای رشد یک تجارت مرتبط نیستند. در عوض، تجزیه و تحلیل به عنوان یک مهارت فنی دیده می‌شود که فقط نابغه‌های داده می‌توانند بر آن تسلط داشته باشند. با این حال، این‌طور نیست. تجزیه و تحلیل وبسایت با توجه به مشاغل طراحی شده است. گفته می‌شود، روشی که تجارت شما می‌تواند از تجزیه و تحلیل‌ها بهره ببرد این است که زمان لازم را برای یکپارچه کردن صحیح ردیابی در وبسایت خود و یادگیری نحوه‌ی تفسیر داده‌ها صرف کنید. با انجام این کار، دسترسی شما به معیارهایی مانند تعامل مشتری، میزان بازدید کنندگان و سایر معیارهایی که می‌تواند برای افزایش رشد تجارت از وبسایت استفاده شود، امکان پذیر خواهد شد.

۹. حضور در رسانه‌های اجتماعی

با توجه به این‌که امروزه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار بزرگ و محبوب هستند، جای تعجب ندارد که بدانیم چگونه می‌توان از آن‌ها برای رشد کسب و کار استفاده کرد. رسانه‌های اجتماعی تاثیرگذار هستند،‌زیرا به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا روابط شخصی و قابل اعتمادی را با مشتری برقرار کنند.

علاوه بر ﺁن، میزان مشتریان بالقوه‌ای که از طریق رسانه‌های اجتماعی در معرض دید قرار می‌گیرند، بی نظیر است. اطمینان حاصل کنید که کسب‌و‌کار شما رسانه‌های اجتماعی را بر روی چند پلتفرم مختلف قرار داده است و همچنین ممکن است که فقط بر روی پلتفرمی تمرکز کنید که با بازار هدف شما بیشترین مطابقت را دارد. این کار باعث می‌شود تا شانس پیدا کردن مشتری با ارزش را داشته باشید.

۱۰. یک قیف فروش کامل بسازید

یکی از راهکارهای بارزی که می‌تواند برای رشد کسب‌ و کار شما در سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گیرد، داشتن قیف فروش است. با این حال، اشتباهی که بسیاری از کسب‌وکارها مرتکب می‌شوند این است که قیف فروش آن‌ها به صورت کامل و اطلاعاتی نیست. نتیجه‌ی این کار باعث خرید نکردن یک مشتری از قیف می‌شود. برای اطلاع از این موضوع، تا جایی که امکان پذیر است قیف فروش خود را با جزییات قرار دهید. جزییاتی مانند کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک‌ها، آموزش‌های ویدیویی و وبینارها به جذب مشتری بالقوه کمک می‌کند. با ایجاد این تغییرات، شما می‌توانید نرخ تبدیل را افزایش دهید که منجر به رشد تجاری از دیدگاه مالی می‌شود.

۱۱. یکپارچه کردن سیستم CRM برای ایجاد ارتباط با مشتری

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، ایجاد روابط با مشتری یکی از مهم‌ترین عوامل در مقیاس‌گذاری تجارت شماست. این‌جاست که اهمیت یکپارچه‌سازی یک سیستم CRM نمایان می‌شود. همچنین به عنوان یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می‌شود، یک ابزار CRM به کسب‌ و‌ کار شما اجازه می‌دهد که فرایندهای روابط مشتری را متمرکز کرده تا مشتریان جدید و فعلی را حفظ کند

۱۲. یک برنامه‌ی وفاداری مشتری ایجاد کنید

اگر مردم بدانند که پاداش می‌گیرند، کارهای زیادی را انجام خواهند داد. با کمال تعجب باید بگم که هنوز هم این ایده برای رشد تجارت شما موثر است. این راهکار به عنوان یک برنامه‌ی وفاداری مشتری شناخته می‌شود. روشی در بازاریابی است که موجب ارتقا شخصیت حقیقی و اعتباری مشتری شده و درنهایت به تکرار خرید مشتری منتهی می‌شود. انجام این کار بسیار ساده است؛ حتی پاداش‌ها هم می‌توانند خیلی ساده باشند. برای مثال، پاداشی به ارزش تخفیف یا گزینه‌ی برگشت نقدینگی برای متقاعد کردن مشتریان برای خرید محصولات بیشتر کافی است.

۱۳. رفتن به رویداد‌های شبکه‌سازی محلی و ملی

از دیدگاه سنتی تجارت، شبکه‌سازی هنوز هم تاثیرگذار است. تنها تفاوت این است که هم‌اکنون کسب‌و‌کارها دارای شبکه‌سازی ﺁنلاین هستند. با مراجعه به تعداد بیشتری از رویکرد‌های شبکه‌سازی، این کار به نفع شما خواهد شد. رویداد‌های شبکه‌سازی از قبیل: کنفرانس‌ها، نمایش‌های تجاری، ملاقات‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند در سطح ملی یا محلی برگزار شوند. شرکت در یک رویداد جدید به شما این امکان را می‌دهد تا شرکای تجاری و مشتریان جدیدی را پیدا کنید.

۱۴. ایجاد یک دوره‌ی niche به صورت آنلاین

یکی از راه‌های جایگزین برای رشد کسب و کار شما، ایجاد یک دوره‌ی آنلاین است. این دوره می‌تواند در مورد هر چیزی باشد. نکته‌ی جالب در مورد این راهکار این است که تقریبا هر کسب‌وکاری در هر مکانی می‌تواند آن را پیاده‌سازی کند. به عنوان مثال: اگر تجارت شما در مورد فروش کیک است، می‌توانید درباره‌ی بهترین راه‌های تهیه‌ی کیک خانگی دوره‌ای را برگزار کنید. امکانات موجود در این راهکار بی‌پایان است. به علاوه، شما می‌توانید از پلاگین WordPress LMS موجود در بازار استفاده کنید تا دوره‌ی خود را مستقیما از وبسایتتان ارائه دهید.

۱۵. بازسازی برند تجاری خود را در نظر بگیرید

اولین برداشتی که یک مشتری از شما دارد، برند تجاری‌تان است. به همین دلیل، برند شما باید به اندازه‌ی کافی حرفه‌ای، منحصر به فرد و خلاق باشد تا برای مشتری شفافیت ایجاد کند. همان‌طور که تصور می‌کنیم، به ندرت می‌شود تعادل کامل با یک برند در اولین آزمایش صورت گیرد. با این مباحث، شاید فکر بدی نباشد تا در مورد بازسازی برند خودتان کمی فکر کنید. نکته‌ی مثبت این راهکار این است که می‌تواند تجارت شما را به عنوان مشهورترین برند در نیچ قرار دهد.

اگر بازسازی جز گزینه‌های شما نیست، پس بهتر است به طراحی مجدد وبسایت فکر کنید. طراحی مجدد می‌تواند به سادگی تازه کردن رنگ‌های لوگو یا عکس صفحه‌ی اصلی شما باشد.

۱۶. متنوع کردن محتوای وبسایت

یک ایده‌ی دیجیتالی برای رشد کسب و کار شما مناسب است. داشتن محتوای متنوع وبسایت از دانسته‌های صاحبان کسب‌وکار مهم‌تر است. با داشتن ترکیب خوبی از محتوا برای فعال نگه داشتن بازدیدکننده و تعامل بهتر می‌توانید ﺁن‌ها را به یک قیف فروش موثر برای خرید یک محصول سوق دهید. محتواهایی مانند: کتاب‌های الکترونیکی، روزنامه‌های سفید، گزارش‌ها، فیلم‌ها، اینفوگرافیک‌ها، نظرسنجی‌ها، وبینارها، دانلودها و موارد دیگر را در نظر بگیرید.

۱۷. از نرم‌افزار ارتباطات تجاری استفاده کنید

ما نمی‌توانیم بدون مطرح کردن راهکارهای تجارت داخلی، از ایده‌های دیجیتالی و سنتی استفاده کنیم تا بتوانیم یک کسب و کار را توسعه دهیم. گفته می‌شود، استفاده از نرم‌افزار ارتباطات تجاری یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که یک تجارت می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند. به طور کلی، این ابزار به سرعت بخشیدن در نحوه‌ی ارتباط بخش‌های تجاری با یکدیگر کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که نیازی نیست تا از این ابزار به صورت اجباری استفاده کنید؛ انتخاب با شماست. به عنوان مثال، اگر تجارت شما هنوز تیم یا دپارتمانی ندارد، نیازی به استفاده از این ابزار نیست.

۱۸. از اینفلوئنسر و بازاریابی وابسته استفاده کنید

اینفلوئنسر مارکتینگ به دلایل مختلفی از محبوبیت بالایی برخوردار است. مهم‌ترین دلیلی که باعث جذابیتش شده، روش طبیعی‌اش برای جذب مشتری است. روش کار به این شکل است که یک اینفلوئنسر در رسانه‌های اجتماعی محصولی از کسب‌ و کار شما را با برند خود تبلیغ می‌کند.

به همین ترتیت، بازاریابان وابسته محصولات شما را از وبسایت‌ها، پروفایل‌های اجتماعی و لیست‌های ایمیل‌شان برای ارائه کمیسیون در مورد هر فروش حاصل از تلاش‌های خود تبلیغ می‌کنند. بازاریابان وابسته می‌توانند راهی عالی برای گسترش مشتری خود باشند،‌زیرا هرکسی انگیزه‌ای برای فروش دارد.

۱۹. از مزایای بازاریابی ارجاعی استفاده کنید

روش این کار به این شکل است که کسب‌ و کار شما به کسانی که مشتریان دیگری را برای خرید محصول ارجاع دهند، پاداش می‌دهد. این کار یک وضعیت برد-برد را ایجاد می‌کند که هم به مشتری ارجاعی و هم به تجارت کمک می‌کند. همان‌طور که می‌توان تصور کرد، این راهکار باعث رشد کسب و کار می‌شود.

۲۰. از روش‌های بازاریابی مستقیم شخصی‌سازی شده استفاده کنید

چون صنعت کسب و کار در حال تغییر به سوی روش‌های دیجیتالی است، به این معنا نیست که روش‌های سنتی دیگر قابل استفاده نیستند. نمونه‌ی بارز این امر را می‌توان با بازاریابی مستقیم شخصی‌سازی شده مشاهده کرد. با ساختن یک کمپین بازاریابی با استیکر‌های رایگان، نمونه‌ها، کارت‌های تولد یا دعوت نامه‌ها به مشتریان، می‌توانید با ارائه‌ی این "شگفتی" شغل خود را به همان اندازه صمیمی و خلاق‌تر کنید. تنها ترفند این راهکار، یافتن راهی برای به دست آوردن اطلاعات مشتری برای ارسال نامه به آن‌ها است. با این حال، هنگامی که شما استراتژی لازم را برای انجام این کار دارید، بازاریابی مستقیم از طریق نامه می‌تواند راهی برای پیشرفت تجارت شما در سال ۲۰۲۰ باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات