درک ساختار فریمورک‌ها! (برای تمام فریمورک‌ها)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

درک ساختار فریمورک‌ها! (برای تمام فریمورک‌ها)

وقتی که شروع به ساختن ساندویچ می‌کنید ابتدای کار باید براساس ساندویچی که درست می‌کنید به نوع نان آن توجه نمایید. دنیای نرم افزار نیز به همین شکل است. براساس اینکه چه نوع اپلیکیشنی را ایجاد می‌کنید باید به فریمورک‌های مختلف توجه نمایید و آن‌ها را بشناسید. 

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم کلی فریمورک‌ها آشنا کنیم و یک درک کلی از اینکه فریمورک‌ها چه هستند بسیار مهم است.  

فریمورک‌ها باعث می‌شوند که ما مجبور به اختراع دوباره چرخ نباشیم. آن‌ها یک اسکله‌بندی کلی را در اختیار توسعه‌دهندگان و طراحان قرار می‌دهند. این افراد براساس ویژگی های منحصر به فردی که در نظر دارند اپلیکیشن‌شان را ایجاد می‌کنند. 

برخی از فریمورک‌ها نیز در مقایسه با موارد دیگر ویژگی‌های منحصر به فردی را به ما می‌دهد. برای مثال جانگو برای ما محیط مدیریت کاملی را فراهم می‌کند. در هر صورت انتخاب یک فریمورک باید براساس پروژه‌ها صورت بگیرد. فریمورک درست به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر اپلیکیشن‌تان را ایجاد کنید. این موارد به صورت کامل روی روند توسعه پروژه تاثیرگذار هستند.

دو نوع از فریمورک‌ها

هدف اصلی فریمورک‌ها این است که فرایند کلی توسعه را ساده کنند و زمان گران‌بهای یک توسعه‌دهنده را ذخیره نماید. همچنین در روند انجام کارهای تکراری به توسعه‌دهنده کمک می‌کند که با آسانی بیشتری ادامه بدهد. فریمورک‌های مختلف بسیاری در بازار وجود دارند که هرکدام برای پیاده‌سازی یک سناریو استفاده می‌شوند. 

بیشتر اپلیکیشن‌های Back-End مانند وب سرویس‌ها، وب اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌ها توسط چنین فریمورک‌هایی توسعه پیدا می‌کنند. با این حال با دسته‌بندی کردن فریمورک‌ها به دو مورد می‌توان بهتر از استفاده آن‌ها متوجه شد:

۱- فریمورک‌های نرم افزاری

فریمورک‌های نرم افزاری بخشی از یک فریمورک نرم‌افزاری بزرگ‌تر هستند که در آن کدهایی انتخاب شده و برای کارایی‌های خاصی دوباره نوشته یا تغییر داده می‌شوند. 

ویژگی‌های یک فریمورک نرم‌افزاری شامل انعطاف‌پذیری، کنترل معکوس، رفتار پیشفرض و... است. فریمورک‌های نرم‌افزاری همچنین شبیه به اسکله‌بندی هستند که در آن مجموعه‌های نرم افزاری قرار دارد تا بتواند وظایف خاصی را انجام دهد. این موارد بسیار مهم هستند به این دلیل که آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا روی منطق نرم افزاری تمرکز کنید و کاری به کاربردهای سطح پایین نداشته باشید. 

۲- فریمورک‌های وب اپلیکیشن

فریمورک‌های مربوط به وب اپلیکیشن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب را ایجاد کنید. می‌توانید با استفاده از این فریمورک‌ها وبلاگ ساده، اپلیکیشن‌های مبتنی بر آجاکس پیچیده و... را ساخت. هدف اصلی این فریمورک‌ها نیز مانند تمام فریمورک‌های دیگر ذخیره کردن زمان بیشتری برای شماست.

فریمورک‌ها براساس زبان برنامه‌نویسی

در زیر می‌توانیم لیستی از زبان‌ها را که بیشتر فریمورک‌ها براساس آن‌ها ساخته شده‌اند را مشاهده کنیم:

۱. پایتون: پایتون زبان برنامه‌نویسی منعطفی است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند وب اپلیکیشن‌های مختلفی را راه‌اندازی کنند. این اپلیکیشن‌ها در مقیاس‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. پایتون مجموعه بسیار قدرتمندی از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها را در اختیار دارد که به شما برای برنامه‌نویسی سوکت‌ها، پروتکل‌ها و... کمک می‌کند. برخی از فریمورک‌های پایتون عبارت است از جانگو، فلسک، Bottle و Pyramid.

۲. پی‌اچ‌پی: پی‌اچ‌پی یک پلتفرم پایه‌ای برای توسعه اپلیکیشن‌های وب است و به شما اجازه می‌دهد که بدون انجام کارهای تکراری و وقت گیر به سرعت اپلیکیشن‌های وب‌تان را توسعه دهید.  فریمورک‌های مختلف بسیاری نیز با استفاده از این زبان نوشته شده‌اند که از آن‌ها می‌توان به Codelgniter، لاراول، زِند و... اشاره کرد. 

۳. روبی: روبی یک زبان برنامه‌نویسی متن باز و پویا است که سینتکس بسیار زیبایی را برای توسعه اپلیکیشن‌ها در اختیار شما می‌گذارد. فریمورک‌های مختلفی برای روبی نوشته شده است که برای آن‌ها می‌توان روبی ان ریلز، سیناترا و... را نام برد.

۴. PERL5: پرل یک زبان منعطف و در عین حال بسیار قدرتمند برای توسعه اپلیکیشن‌های Server-Side است که باعث می‌شود تا فرایند توسعه وب اپلیکیشن‌ها بسیار بسیار ساده شود. سمفونی، Catalyst و مواردی از این دست جزو فریمورک‌های این زبان هستند.

۵. جاوااسکریپت: با استفاده از فریمورک‌های توسعه جاوااسکریپت، برنامه‌نویسان می‌توانند با سرعت بیشتری وب اپلیکیشن‌های خود را ایجاد کنند. این اپلیکیشن‌ها براساس استانداردهای وب نوشته می‌شوند. انگولار، ری‌اکت، اکسپرس جی‌اس و... بخشی از فریمورک‌های این زبان قدرتمند هستند.

چرا باید از یک فریمورک استفاده کرد؟

فریمورک‌ها به شما اجازه می‌دهند که بتوانید محصولات تجاری را تولید کنید و اپلیکیشنی را طراحی نمایید که کاربران آن را دوست داشته باشند. همچنین فریمورک‌ها به شما اجازه می‌دهند که کدهایی با قابلیت نگه‌داری و ارتقا‌پذیری را ایجاد کنید. بنابراین می‌توانید روی قسمت‌های دیگری از پروژه برای کدنویسی تمرکز کنید. به صورت کلی دلایلی برای استفاده از یک فریمورک وجود دارد که می‌توان عبارت از موارد زیر باشند:

  1. اختراع نکردن دوباره چرخ.
  2. هدر ندادن زمان برای انجام کارهای سطح پایین.
  3. قرار دادن قواعد و اصول کامل در یک منطق شرکتی.

انتخاب کردن درست یک فریمورک به شما این اطمینان را می‌دهد که اپلیکیشن در یک مسیر طولانی مدت برای‌تان کار خواهد کرد و قابلیت بروزرسانی و ارتقای اپلیکیشن در آینده وجود خواهد داشت. در این قسمت می‌توانید ویژگی‌های اصلی یک فریمورک را به صورت کلی مشاهده کنید:

  • امنیت: مسئله امنیت در یک فریمورک بسیار مهم است. به صورت عادی یک انجمن بزرگ از توسعه‌دهندگان معمولا در استفاده‌های بیش از حد می‌توانند مشکلات امنیتی یک فریمورک را شناسایی کنند و آن را معلوم نمایند. مشکلات امنیتی به سادگی توان شناخته شدن و حل شدن را در چنین فضایی دارند.
  • بهره‌وری: در پروسه توسعه یک اپلیکیشن یا نرم افزار شما نیاز به نوشتن همه چیز ندارید. تابع‌های داخلی بسیاری در فریمورک‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید زمان و تلاش‌های‌تان را ذخیره کنید. چیزی که زمانی ساعت‌ها کار می‌طلبید حال با انجام کارهای بسیار ساده‌ای قابل حل است.  
  • پشتیبانی: همانطور که قبلا اشاره شد فریمورک‌های خوب انجمن‌های پشتیبانی عالی دارند. این مسئله به راحتی قابل درک است. مستندسازی‌های مربوط به چنین فریمورک‌هایی نیز می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. 
  • هزینه: برخی از فریمورک‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شوند. برخی دیگر به صورت متن باز ارائه می‌شوند بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند براساس کارهایی که می‌خواهند آن‌ها را تغییر دهند. 

در پایان

انتخاب درست یک فریمورک کار ساده‌ای نیست. اما می‌توان براساس خواسته‌های‌تان انتخاب‌تان را انجام دهید. در هر صورت باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید. در این مطلب تلاش شد تا شما را به خوبی با این مفاهیم آشنا کنیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا