جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
مقایسه Flask و Express.js
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

مقایسه Flask و Express.js

تا به حال هر چه در زمینه مقایسه فریمورک‌ها نوشته‌ایم و بررسی کرده‌ایم مربوط به فریمورک‌های بزرگی مانند جنگو، لاراول، روبی و مواردی از این دست بوده است. اما اگر تمام نیازهای ما با استفاده از یک فریمورک کوچک‌تر پیاده‌سازی شود چه؟ در آن صورت بهتر است از چه فریمورکی استفاده کنیم؟

در دنیای فریمورک‌ها دسته‌ای وجود دارد که شامل فریمورک‌های کوچکی می‌شود که تنها نیازمندی‌های اولیه برای توسعه یک اپلیکیشن را در اختیار ما قرار داده و هیچ کد پیچیده‌ و یا ویژگی از پیش آماده‌ای را برای ما ایجاد نمی‌کند. این دسته از فریمورک‌ها را میکروفریمورک نام گذاری می‌کنند.

تقریبا بیشتر زبان‌ها و تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی حداقل یک میکروفریمورک داشته که با توجه به بررسی‌ها ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو مورد از محبوب‌ترین این میکروفریمورک‌ها بپردازیم.

میکروفریمورک ExpressJS از خانواده نودجی‌اس و در نهایت جاوا اسکریپت و میکروفریمورک Flask از خانواده زبان برنامه نویسی پایتون. هر دو این میکروفریمورک‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و در زمینه‌های مختلف توسعه از جمله توسعه اپلیکیشن‌های کوچک، توسعه REST API، توسعه مبتنی بر میکروسرویس و... می‌توانند به ما کمک کنند.

در قدم اول بیایید به صورت جداگانه با هر کدام این فریمورک‌ها آشنا شده و سپس به بررسی جداگانه آن‌ها می‌پردازیم. بیایید با فریمورک اکسپرس شروع کنیم.

اکسپرس جی‌اس

به احتمال بسیار زیاد زمانی که قصد دارید برای اولین بار با استفاده از نودجی‌اس یک اپلیکیشن مبتنی بر وب را توسعه دهید از اکسپرس جی‌اس استفاده می‌کنید. اکسپرس جزو اولین و البته معروف‌ترین فریمورک‌هایی بود که برای تکنولوژی نودجی‌اس توسعه داده شد و در حال حاضر نیز محبوب‌ترین فریمورک این تکنولوژی است.

اکسپرس یک فریمورک کوچک بوده و به شما این قابلیت را می‌دهد که موارد اولیه‌ای که برای توسعه یک اپلیکیشن به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد را در اختیار بگیرید. البته از آنجایی که توسعه‌دهندگان مختلف نرم‌افزارهای میانی یا middlewareهای بسیاری را برای این میکروفریمورک توسعه داده‌اند، شما در حال حاضر قابلیت آن‌ را خواهید داشت که در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های بزرگ‌ نیز از این ابزار استفاده کنید.

فلسک

فلسک یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های زبان برنامه نویسی پایتون است که می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را به خوبی یاد بگیرید. از نکات مثبتی که فلاسک دارد این است که تقریبا برای هر بخش از توسعه اپلیکیشن یک کتابخانه مجزا را در اختیارتان قرار داده و به همین دلیل یک قدم فراتر از میکروفریمورک بودن است.

اما در هر صورت فلسک قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهد که آن را به عنوان یک میکروفریمورک به جامعه توسعه‌دهندگان معرفی کرده و در نتیجه نمی‌توان با این موضوع کاری کرد.

فلسک را می‌توان در فرایند توسعه اپلیکیشن‌هایی با مقیاس کوچک و متوسط مورد استفاده قرار داد و در نتیجه مقیاس‌بندی نسبتا منعطفی را ارائه می‌دهد. خود توسعه دهنده این فریمورک نیز گفته که فلسک به خوبی می‌تواند از پس پروژه‌های بزرگ تر نیز برآمده و در این رابطه مشکل اجرایی نخواهد داشت.

حال که کمی با هر کدام از این دو میکروفریمورک آشنایی پیدا کردیم سراغ بررسی مستقلانه این دو مورد رفته و در نتیجه مشاهده کنیم که کدام مورد برای شما می‌تواند خروجی بهتری را به ارمغان بیاورد.

مستندات و جامعه کاربری

هر دو فریمورک اکسپرس و فلسک از جامعه کاربری بزرگی بهره مند هستند و مستندات بسیار قدرتمندی را ارائه می‌دهند. اما از آنجایی که اکسپرس به عنوان اصلی‌ترین فریمورک تکنولوژی نودجی‌اس معرفی شده است از میزان پشتیبانی بالاتری برخوردار است. جامعه کاربری هر دو مورد نیز بزرگ بوده و در نتیجه شما از بابت یافتن سوالات و راه حل مشکلات خود با چالش روبرو نخواهید بود. هر کدام از این موارد در صفحات مختلف استک‌اور‌فلو کاربرانی داشته و در نتیجه نگران چیزی نباشید.

ساختار

اکسپرس و فلسک را به عنوان میکروفریمورک شناسایی می‌کنند بنابراین از این جهت ساختار مشابهی را ارائه می‌دهند. بهتر است هیچگاه این دسته از فریمورک‌ها را با فریمورک‌های بزرگ‌تری مانند لاراول و جنگو مقایسه نکنید چرا که هدف از ساخت این فریمورک‌ها با همدیگر متفاوت است.

اکسپرس از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و تکنولوژی نودجی‌اس پشتیبانی می‌کند که این دو مورد در زُمره پر استفاده‌ترین ابزارهای توسعه هستند. از طرفی فلسک از زبان برنامه نویسی پایتون قدرت گرفته و در نتیجه شما برای کار کردن با آن نیاز دارید که با ویژگی‌های حرفه‌ای پایتون آشنایی داشته باشید.

هر دو فریمورک رایگان بوده و به صورت متن باز روی گیت‌هاب قابل دسترس هستند.

سرعت

سرعت اجرایی هر دو فریمورک قابل قبول است. اما اکسپرس به لطف کمک گرفتن از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و تکنولوژی نودجی‌اس از سرعت اجرایی بالاتری برخوردار است. البته این موضوع را باید بیان کنم که تفاوت سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها به قدری نیست که یک کاربر آن را درک کند اما برای افرادی که روی این قضیه حساسیت بسیار زیادی داشته و پرفورمنس برای‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است باید بگویم که اکسپرس می‌تواند کارایی بهتری از خود را نشان دهد.

سینتکس

از آنجایی که این دو فریمورک از زبان‌های نسبتا ساده‌ای پشتیبانی می‌کنند کار با هر کدام‌شان راحت است. اما فلسک فریمورک بسیار مختصرتری بوده و یادگیری و کار با آن راحت‌تر است. سینتکس این میکروفریموک موجز بوده و در کمترین میزان خط کد شما را قادر می‌سازد تا اپلیکیشن‌تان را بنویسید. البته تفاوت بسیار زیادی میان فلسک و اکسپرس در این زمینه وجود ندارد.

پشتیبانی از دیتابیس

فلسک و اکسپرس در زمینه پشتیبانی از نوع دیتابیس رویکردهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهند. از آنجایی که اکسپرس مبتنی بر نودجی‌اس بوده و در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های بلادرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد سعی کرده تا پشتیبانی بهتری نسبت به بانک‌های اطلاعاتی NoSQL مانند MongoDB داشته باشد.

در ارتباط با فلسک چون از معماری‌های سه لایه مانند MVT پشتیبانی می‌کند داستان کمی متفاوت است. فلسک در زمینه پشتیبانی از دیتابیس‌های رابطه‌ای مانند PostgreSQL و MySQL بهتر پشتیبانی بعمل آورده و در رابطه با این موضوع نیز به خوبی می‌تواند از ORMهای متفاوت پشتیبانی کند.

در نتیجه اگر برای‌تان مهم است که از چه ساختار دیتابیسی استفاده کنید بهتر است سراغ فریمورک مناسب با آن دیتابیس بروید.

اهداف

اکسپرس فریمورکی است که برای اهداف مخصوص به خود توسعه یافته، برای مثال از آنجایی که نودجی‌اس از قابلیت‌هایی مانند Event-Driven و Non-blocking برخوردار است در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های بلادرنگ مانند اپلیکیشن‌های چت می‌تواند کارایی بسیار بهتری را نسبت به فلسک از خود نشان بدهد.

اما زمانی که بحث به توسعه اپلیکیشن‌های ساختارمند و دارای بانک اطلاعاتی پیچیده رابطه‌ای می‌رسد ممکن است اکسپرس جی‌اس نتواند به خوبی همه چیز را برای‌تان مدیریت کند. در این مورد شما نیاز خواهید داشت که سراغ گزینه‌ای مانند فلسک بروید.

البته به عنوان یک نکته مهم این را بگویم که توسعه هرگونه اپلیکیشنی با استفاده از این دو تکنولوژی امکان پذیر است اما اینکه کدام یک بهترین خروجی را به شما ارائه می‌دهند می‌تواند متفاوت باشد.

در پایان

بررسی این دو فریمورک مطمئنا در این قدم به پایان نرسیده و می‌توانیم ساعت‌ها در رابطه با تفاوت‌های تکنیکال و جزئی آن‌ها صحبت بکنیم. اما به خاطر داشته باشید که این یک مطلب وبلاگی بوده و طول آن جوابگوی چنین مقایسه‌ای نیست. اما به صورت خلاصه در رابطه با هر کدام از این موارد یک پیشنهاد ساده را مطرح خواهم کرد:

  • اگر با جاوا اسکریپت آشنایی دارید و قصد دارید از قابلیت‌های آن در زمینه توسعه سمت سرور استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنم که از ExpressJS استفاده بکنید. اما به یاد داشته باشید که در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های بسیار بزرگ و Enterprise ممکن است به مشکل برخورد کرده و نتوانید با بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای به خوبی کار بکنید.
  • اگر با پایتون آشنایی دارید و قصد دارید در زمینه توسعه وب از آن استفاده بکنید به شما پیشنهاد می‌کنم در قدم اول با فلسک شروع کنید. فلسک جدای از اینکه کارایی بالایی در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های مختلف به شما می‌دهد شما را قادر خواهد ساخت که با زمینه ذهنی بهتری سراغ فریمورک‌های پیچیده‌تری مانند جنگو بروید.

اگر قصد یادگیری نودجی‌اس و اکسپرس جی‌اس را دارید به شما دوره‌های آموزشی «نودجی‌اس» را پیشنهاد می‌کنم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.25 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است