جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

ساخت محصولاتی که می‌توانند به نیازهای مشتریان پاسخ دهند، به یکی از رویکردهای استاندارد برای ساخت محصول تبدیل شده است. به منظور ایجاد بهترین تجربه در محصولات، طراحان همواره در رابطه با تکنیک‌های جدید تجربه کاربری که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا محصول بهتری را ایجاد کنند، جستجو می‌کنند و در رابطه با آن‌ها مطالعه می‌نمایند. یکی از متدهایی که اخیرا در میان طراحان تجربه کاربری بسیار محبوب شده، متدی است که به آن Gamification می‌گویند. 

در این مطلب قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که با آن می‌شود، Gamification را در دنیای طراحی وبسایت پیاده‌سازی کنیم.

GAMIFICATION چیست ؟

وقتی برای اولین بار کلمه Gamification به گوش ما می‌رسد، اولین چیزی که به ذهن ما می‌آید در رابطه با طراحی بازی است. درحالیکه Gamification و طراحی بازی تشابهاتی با همدیگر دارند اما آن‌ها مستقیما به یک مفهوم و معنا نیستند. Gamification یک تکنیک طراحی است که در آن مکانیزم بازی‌ها را برای روان ساختن جریانات کاربری و جلب توجه کاربر به خدمت محتوای (غیر بازی) در می‌آوریم. اگر این کار به درستی انجام شود، Gamification می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی جلب توجه و بالابردن میزان تعاملات بگذارد.

چگونه در حالی که المان‌های بازی سازی مشارکت دارند، تجربه‌کاربری بهبود می‌یابد

ما اغلب اوقات به Gamification با PBL (نقاط، پل‌ها و مدیران) متصل هستیم. انجام اینکار تنها با قرار دادن جایزه‌هایی در روند کار، می‌تواند تجربه کاربری را بسیار هیجان انگیز و جذاب کند (در واقع در این راه حل کاربر به یک نقطه از کار می‌رسد). اما این فرضیه اشتباهی است. هدف از Gamification این نیست که کاربر را به یک نقطه برساند، بلکه هدف آن تنها انگیزه دادن به کاربر است. اگر افرادی انگیزه انجام کاری را پیدا کنند، آن‌ را بیشتر و بیشتر نیز انجام می‌دهند. مردم بازی می‌کنند، نه به خاطر جایزه‌هایی که دارد، بلکه بخاطر هیجان انگیز بودن و چالشی بودن بازی این کار را انجام می‌دهند.

Gamification در طراحی وب

Gamification می‌تواند برای ایجاد یک مسیر که کاربر را مشتاق به رفتن در آن می‌کند، استفاده شود. استفاده از این تکنیک باعث می‌شود که به کاربر در حالی که مسیر را نشان می‌دهید و خود در رسیدن به آن مشارکت دارد، اهداف واضحی را بدهید. اینگونه طراحی به کاربر حس واقعی بودن استفاده از برنامه‌ را می‌دهد و خود را بخشی از روند می‌داند. این موضوع شبیه یک داستان است که در آن کاربر شما قهرمان داستان و چالشی که در مقابل وی قرار دارد غول داستان است، وقتی کاربر بتواند چالش را به پایان برساند جایزه بازی را دریافت می‌کند. این کار باعث می‌شود که پروسه تعاملات با وبسایت، بیشتر قابل پیش‌بینی باشد.

چالش‌ها و جایزه‌ها

مردم عاشق چالش هستند. چالش‌ها باعث می‌شوند که ما بتوانیم روی تلاش‌های‌مان تمرکز کنیم و این موضوع را اثبات نماییم که توانایی انجام هرکاری را داریم. آخرین دفعه‌ای که یک جورچین خریدید را به یاد بیاورید وقتی آن را خانه آوردید تنها بعد از چند ساعت کل آن را حل نمودید. انجام اینکار به اندازه زیادی تفریحی و جذاب است.

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

طبیعت هر انسان این است که چالش‌ها را دوست دارد و سعی در این دارد که به دیگران اثبات کند که می‌تواند آن‌ها را انجام دهد. 

مشابه با این تجربه و فعالیت، چالش در روند کاربران می‌تواند با کامل کردن المان‌های یک بازی در جهت انگیزه دادن به مردم برای انجام یک کنش است. استفاده از این تکنیک برای انجام کارهایی که ممکن است کاربران را خسته کند یا حوصله سر بر باشد، بسیار مفید و کاربردی باشد. 

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

قسمت درصدی که در بالا سمت چپ وبسایت پی‌پال قرار دارد همواره کاربران را برای پر کردن اطلاعات بیشتر از خودشان انگیزه می‌دهند.

می‌توانید در انجام کارهایی که ممکن است کمی سخت باشد با قرار دادن یک جایزه لذت‌بخش آن را ساده‌تر کنید. وقتی با انجام کامل یک کار، بازدیدکننده وبسایت جایزه‌ای دریافت می‌کند، در علاقه بسیاری برای مشارکت کردن پیدا خواهد کرد.

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

Product hunt وبسایتی است که بعد از پر کردن مطالب و جزئیاتی به کاربر این اجازه را می‌دهد که وارد مباحثه‌های گروهی شود.

مطالبات گروهی

مطالبات گروهی تکنیکی است که تا حدی به تجربه چند نفره بازی‌های ویدیویی شباهت دارد. برای بردن در بازی تمام بازیکنان باید مانند یک تیم با همدیگر مشارکت داشته باشند. این تجربه بازی باعث می‌شود که مردم با همدیگر بیشتر متحد شوند و بسیار بیشتر از چیزی که هستند حس بزرگی داشته باشند.

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

Kickstarter مثال بسیاری خوبی است، به این دلیل که در وبسایت آن ها تکنیک‌های طراحی بازی ویدیویی بسیاری وجود دارد. وجود یک زمان سنج در وبسایت باعث می‌شود که کاربر بیشتر و بیشتر حس ضروریتی برای انجام یک کنش و تعامل در وبسایت داشته باشد. اما چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، این است که تنها زمانی درخواست‌های مالی تایید می‌شود که این کار به صورت گروهی انجام شود.

یادگیری قدم به قدم

یادگیری قدم به قدم تکنیکی است که با استفاده از آن می‌توانید به کاربر یاد دهید که چگونه از وب سرویس شما استفاده کند. تمام برنامه‌های این آموزش به قدم‌های کوچکتری تقسیم می شود و کاربر می‌تواند به هر مرحله‌ای دسترسی پیدا کند تنها در صورتی که مرحله قبلی را به درستی انجام داده باشد. 

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

این تکنیک برای روندهای همیشگی بسیار کاربردی و مفید است. این مکانیزم یادگیری به صورت بازی سعی دارد که درک و روند یادگیری را تا جایی که می‌تواند آسان‌تر و قابل فهم‌تر کند. ProdPad یکی از جمله مواردی است که این روش را استفاده می‌کند. ProdPad تجربه استفاده از وبسایت را به این صورت تبدیل کرده و به هرکاربر اجازه می‌دهد که در یک بازه زمانی کارهای لازم را انجام دهد و تمام ویژگی‌ها را درک نماید.

نفوذ اجتماع

مردم موجودات اجتماعی هستند. کاری که ما انجام می‌دهیم بیشتر اوقات تنها براساس فکر دیگر افراد است. این موضوع یکی از ویژگی‌های رواشناختی هر فردی است که می‌شود در تجربه کاربری از آن استفاده کنید.

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

Opower شرکتی است که سعی دارد تا میزان قبض‌های برقی را کمتر از حالت کنونی کند. آن‌ها یک راه‌حل بسیار خوب برای تغییر دادن رفتارهای مردم کردند – بجای اینکه از چکیده اعداد و مواردی مانند آن بهره بگیرند، شرکت سعی کرد تا با یک حالت درک پذیر بهترین همسایه ها و میانگین همسایه‌ها را نمایش دهد. وقتی مردم چنین چیزی را مشاهده کردند، تمام سعی‌شان از آن به بعد این بود که بتوانند خود را در میزان عادی مصرف قرار دهند.

توسعه و پیشرفت

این تکنیک بر این اساس است که، به کاربران در زمانی که در روند توسعه قرار می‌گیرند و خود عملا آن‌ را مشاهده می‌کنند، انگیزه می‌دهند. این موضوع انگیزه کاربران را بیشتر می‌کند و آن‌ها را به یک انضباط می‌رساند. 

یک مثال خوب از این روند وبسایت Duolingo است که با استفاده از روند یادگیری به صورت بازی تجربه سرگرم کننده و جذابی را تحویل کاربران می‌دهد. هر مرحله مانند یک چالش برای کاربران ظاهر می‌شود. وقتی کاربری وظایف را به خوبی انجام می‌دهد، وقتی کاربران در هرکدام از مسیرها رشد می‌کنند، Duolingo به آن‌ها یک نشان یا جایزه می‌دهد.

چگونه GAMIFICATION تجربه‌کاربری را بهتر می‌کند

در پایان

مطمئنا هسته اصلی تجربه کاربری براساس استفاده‌پذیری و ساده‌بودن است اما در کنار این یک بخش دیگر هیجان انگیز نیز برای تجربه کاربری وجود دارد و آن لذت بردن است.

کلیت ماجرای تجربه کاربری تنها این نیست که کاملا در استفاده راحت باشد در کنار این موضوع باید تا جایی که می‌تواند لذت بخش نیز باشد. به درستی مدیریت کردن روند gamification می‌تواند تاثیر بسیار عظیم و خوبی روی تعاملات با وبسایت بگذارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است