جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
تصویرسازی به UX احساس می‌بخشد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

تصویرسازی به UX احساس می‌بخشد

از نقاشی‌های 45 هزار ساله در غارها گرفته تا نمودارهای موشک فضایی در قرن 21، تصویرسازی نقش مهمی را در ارتباطات انسانی ایفا کرده است.

تصویرسازی به دیگران کمک می‌کند تا با حالات و احساسات پیچیده‌ای ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را درک کنند. عبارت «به تصویر کشیدن» دارای دو معنی است. اولی یعنی ساختن تصویری از یک چیز و دومی به معنای نشان دادن یک نمونه از فلان چیز است. تصویرسازی در زمینه وب، بخشی از موارد تزئینی به شمار می‌آید. این یک سیگنال احساسی بوده که فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این تصاویر استعاری باعث به وجود آمدن یک تصور خاص در ذهن کاربر خواهند شد.

چرا در وبسایت‌های خود از تصاویر استفاده می‌کنیم؟

تصویرسازی یک ابزار مفید برای انتقال احساسات یا حالات است. به کاربران کمک می‌کند تا صدای برند را به خوبی بشنوند. شاید با خودتان بگویید که آیکون‌ها نیز یک نوع تصویرسازی به شمار می‌آیند چون عکس هستند اما در واقع آن‌ها نماد محسوب می‌شوند. آیکون‌ها معمولاً باید از لحاظ سبک با تصاویر مطابقت داشته باشند اما تصویرسازی در نظر گرفته نمی‌شوند. نماد نمایشی ساده از یک شی، ایده و یا عمل است. به عنوان مثال جستجو کردن معمولاً به شکل ذره‌بین نشان داده می‌شود.

تصویرسازی تا حدودی پیچیده‌تر است. آ‌نها احساسات را به خوبی منتقل کرده و برقراری ارتباط لازم را بین مخاطب ممکن می‌سازند. تصویرسازی می‌تواند یک داستان را بدون وجود متن تعریف کند. اگر به درستی از آن استفاده کنیم، حتی ساده‌ترین وبسایت‌ها نیز دگرگون خواهند شد.

انواع محبوب تصویرسازی آنلاین

سبک های متنوع و زیادی در زمینه تصویرسازی وجود دارد. میزان استفاده از تصاویر در وبسایت‌ها متفاوت است. سبک‌های مختلف، احساسات متفاوتی را نیز برمی‌انگیزند. آن‌ها باعث بروز پاسخ‌های متفاوت می‌شوند بنابراین باید سبک تصویرسازی خود را به دقت انتخاب کنید. در این بخش دو فاکتور مهم وجود دارد که باید آن‌ها را مد نظر داشته باشید: اینکه هدف سایت چه بوده و می‌خواهید چه نوع شخصیتی به آن بدهید.

ما می‌توانیم موارد موجود را به چندین دسته تقسیم کرده و عملکرد هر یک را مورد سنجش قرار دهیم. در ادامه با یکدیگر می‌فهمیم که طراحان چگونه از تصویرسازی در 4 بخش استفاده خواهند کرد:

مالی و شرکتی

خدمات مالی، فین‌تک، نرم‌افزارهای سازمانی و سایت‌های شرکتی از تصویرپردازی به عنوان یک راهکار برای انسانی جلوه دادن خودشان استفاده می‌کنند. این سبک مینیمال بوده و از اشکال ساده استفاده می‌کند. Acorns از یک موتیف ساده‌ی برگ بلوط برای هماهنگ شدن با لوگوی خود استفاده کرده است. سایر تصاویر نیز با یک رنگ سبز در این تصویر جای داده شده‌اند.

Acorns در سال 2014 تاسیس شد اما این موضوع باعث شده تا شرکت، جدیدتر به نظر برسد.

شرکت‌های قدیمی‌تر از تصویرسازی برای اهداف مشابهی استفاده می‌کنند. شاید استفاده آن‌ها محدود به قسمت‌های خاصی باشد اما می‌توان از آن برای تاکید بر قابلیت دسترسی نیز استفاده کرد. برای مثال Danske Bank (تاسیس شده در سال 1871) از تصاویر در بخش «درباره ما» استفاده می‌کند.

Visa نیز به صورت محدود از تصویرسازی استفاده می‌کند. بخش Visa Direct تنها بخش از سایت است که در آن از تصویر استفاده شده و همین موضوع این سرویس خاص را از مابقی خدمات متمایز می‌کند.

گرافیک انتزاعی یکی دیگر از رویکردهای محبوب در این دسته است. گاهی اوقات نشان دادن برخی چیزها در تبلیغات دشوار است، به همین خاطر از گرافیک‌های انتزاعی استفاده می‌کنیم. مثلاً Instabase از اشکال هندسی برای جذاب جلوه دادن استفاده می‌کند. پالت‌های رنگی استفاده شده در آن دقیقاً مشابه آیکون سایت است.

یکی از نکات کلیدی در تصویرپردازی این نوع سایت‌ها، برقراری تعادل میان المان‌های مختلف است. ما باید وبسایتی دوستانه و در دسترس بسازیم اما نباید از امن و معتبر بودن آن چشم‌پوشی کنیم. اگر خیلی دوستانه برخورد کنید، مشتریان بالقوه شما را جدی نخواهند گرفت. صفحه Enterprise در Github از تصویرسازی استفاده کرده اما رنگ آن‌ها چندان روشن نیست.

غذا و نوشیدنی

در زمینه غذا و نوشیدنی، دست ما بیشتر باز است و می‌توانیم آزادانه‌تر عمل کنیم. سبک‌های بسیار متفاوتی در در این زمینه وجود دارد که می‌تواند قوی‌تر و شخصی‌تر باشد. به عنوان مثال می‌توانید به سایت‌های Palais Kitchen و Caleño نگاهی بیاندازید.

وبسایت My Drink برای متعادل کردن متن در صفحه اصلی از تصاویر متحرکی با سبک وینتیج (Vintage) استفاده می‌کند.

Melopeion Honey از تصویرسازی زیادی استفاده نمی‌کند اما همان تصاویر اندک نیز تاثیرات بزرگی را به دنبال دارند.

Monkey47 را می‌توان یک وبسایت مفهومی توصیف کرد زیرا نقش تصویرسازی در این وبسایت بسیار بزرگی است.

مهمان‌نوازی و اوقات فراغت

کاربران واقعاً در این بخش به دیدن عکس علاقه دارند اما تصویرسازی نیز می‌تواند مفید باشد. عکس‌ها فقط ظاهر را نشان می‌دهند اما تصویرسازی می‌تواند یک بعد احساسی را به کارها اضافه کند.

Protos Car Rental جنبه‌های تعطیلاتی تجارت خود را با چند تصویر زیبا و ساده به نمایش می‌گذارد.

Comptior Libanais با ترکیب کردن عکس‌ها و تصویرسازی، یک هویت بسیار متمایز را خلق می‌کند.

Hotel Frida نیز برای خلق یک احساس عجیب از تصاویر حیوانات شگفت‌انگیزی کمک می‌گیرد.

Highcourt از یک قالب تصویری ساده برای نشان دادن نمای داخلی ساختمان استفاده می‌کند.

Neverlands تنها از تصویرسازی استفاده نمی‌کند. تمام تجربیات این سایت براساس تصاویر است.

وب  مسئول

سایت‌هایی که مراقبت‌های پوستی، غذاها و نوشیدنی‌های طبیعی، محصولات گیاهی، مسئولیت‌های اجتماعی و غیره را تبلیغ می‌کنند، خیلی به تصاویر متکی هستند. معمولاً این موضوع به شکل یک طراحی با بافت گیاهی نشان داده می‌شود تا نمایانگر طبیعت باشد. با این کار می‌توان اطلاعات را به گونه‌ای خاص به کاربران منتقل کند.

Wild Souls  به شکلی از تصویرسازی استفاده می‌کند که انگار قرارگیری آن‌ها در صفحه کاملا تصادفی بوده است.

Superfood Gin در تصاویر خود از گیاهان استفاده می‌کند. این بخش به مواد گیاهی اشاره دارد، بنابراین با فضای آن مرتبط است.

صفحه اصلی در شرکت Capsul’in نسبتاً استاندارد است اما برای محصول Zero Impact خود یک بخش جداگانه دارد که در آن برای بیان خصوصیات محصولات خود از تصویرسازی استفاده کرده است.

برندهای کودکانه زیادی از تصویرسازی استفاده می‌کنند. Little Tawn Collective یک رویکرد دوستانه را دنبال کرده و از حیوانات خواب‌آلود در تصاویر محصولات طبیعی خود استفاده می‌کند.

استفاده از تصویرسازی در وب

تصویرسازی می‌تواند یک ابزار قدرتمند در اسلحه‌خانه یک طراح باشد، اما استفاده درست از آن کمی دشوار است. ما باید مانند رنگ‌ها و سبک‌ها، به درستی از آن استفاده کنیم. گاهی اوقات استفاده درست از تصویرسازی می‌تواند تفاوت بین یک طراح موفق و شکست‌خورده را مشخص کند.

این مقاله تنها شامل موارد اندکی از سبک‌های زیاد تصویرسازی و کاربردهای آن در وب است. امیدوارم توانسته باشم اطلاعات کافی را در زمینه تصویرسازی و مزیت‌های آن به شما داده باشم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است