چگونه برنامه نویسان PHP می‌توانند جاوا یاد بگیرند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

چگونه برنامه نویسان PHP می‌توانند جاوا یاد بگیرند

برنامه نویسی جاوا برای من یک انتخاب شغلی مناسب و لذت بخش بوده است. کدهای نوشته شده توسط ما برنامه نویسان، برنامه‌های تلفن همراه، وب سایت‌ها، معاملات بانکی، خریدهای اینترنتی و تقریبا همه چیز را در دنیای دیجیتال مدیریت می‌کنند. من سال‌هاست که جاوا را آموزش می‌دهم و هدفم این است که نگرانی شما را از تغییر برنامه شغلی از برنامه نویسی php به توسعه دهنده جاوا کم کنم. در این مقاله، ما این دو زبان برنامه نویسی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد و خواهیم دید که چرا مهاجرت از php یک تغییر و تحول بزرگ برای حرفه شما خواهد بود.

تاریخچه، مرور کلی و برنامه‌ها

PHP - مخفف Hypertext Preprocessor به معنای پیش پردازنده ابر متن - یک زبان برنامه نویسی متن‌باز و سمت سرور است. در سال 1995 ایجاد شد تا به سرعت پورتال‌های وب پاسخگو و تعاملی را به روشی پویا و مقرون به صرفه ایجاد کند. شرکت‌های برتر فناوری مانند فیس بوک، یاهو، ویکی پدیا، تامبلر و ... از آن به عنوان بخشی از هسته وب سایت‌های خود استفاده می‌کنند.

Java - یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که بیش از 20 سال است وجود دارد. این زبان یکی از پایدارترین زبان‌های برنامه نویسی در نظر گرفته می‌شود، زیرا مبتنی بر اصل یک بار نوشتن و در همه جا اجرا کردن (WORA) است. به لطف ماشین مجازی جاوا که آن را با دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف سازگار می‌کند، ماهیتی جهانی دارد.LinkedIn ،AliExpress ،Amazon  و eBay برخی از سازمان‌های برجسته‌ای هستند که از جاوا استفاده می‌کنند.

کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟

همانطور که متوجه شدید، گفتیم که مهاجرت از php به جاوا واقعا ارزشش را دارد، این نشان دهنده مفید بودن جاوا است. در این بخش، بیایید یک چالش مستقیم بین دو موضوع داشته باشیم - عملکرد و سرعت.

عملکرد یک زبان منوط به استفاده، مهارت برنامه نویسان، طراحی برنامه و موارد دیگر است. بنابراین اعلام برنده به اتفاق آرا کاری غیرمنطقی است. بیش از دو دهه است که جاوا زبان برگزیده شرکت‌ها است و از تأثیر شبکه مطلوبی برخوردار است. در نتیجه ابزارهای بهینه سازی و تنظیم بیشتری برای جاوا در مقایسه با php وجود دارد. با شروع محبوبیت php، جاوا قبلا به عنوان یک محصول تمام شده تاسیس شده بود و هیچ دلیل واضحی برای تغییر کاربران وجود نداشت.

گزینه بهتر برای سازمان‌های بزرگ

هر دو زبان بر روی این پارامتر رقابت نزدیکی دارند، زیرا هر دو برای ماژولار بودن ساخته شده‌اند. کاربران در سطح سازمانی آن را به دلایل زیر ترجیح می‌دهند:

  • مستندات - جاوا دارای اسنادی کاملا منظم و جامع است که استانداردسازی شده‌اند. این امر نصب و عیب‌یابی فریمورک‌های جاوا را آسان‌تر می‌کند.
  • قابلیت‌ها - جاوا در مقایسه با php قابلیت‌های بیشتری دارد. از این رو سازمان‌ها برنامه نویسان باتجربه را که پروژه‌های پیچیده‌ای انجام داده‌اند، بهتر استخدام می‌کنند.
  • سازگاری - شرکت‌ها این ویژگی را دوست دارند، زیرا پروژه‌های آنها با جابجایی پرسنل‌هایشان مختل نمی‌شود. سازمان‌های بزرگی که روی ثروت بزرگی نشسته‌اند، کارمندان را ملزم به پیوستن و ترک مداوم می‌کنند. بنابراین سازگاری به عقب، تداوم عملیات را تضمین می‌کند.
  • امنیت و ثبات - معمولا استفاده از کدهای جاوا به مدت طولانی برای سازمان‌ها به ویژه صنایع بسیار حساس مانند بانکداری، هواپیمایی و ... هیچ تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کند. که در مورد php چنین نیست.
  • پشتیبانی صنعت - وقتی یک غول فناوری مانند Oracle از یک زبان پشتیبانی می‌کند و کیت توسعه خود را برای آن تهیه می‌کند، به این معنی است که آن زبان ماندگاری بالایی دارد. این ویژگی قابل قبولی است که جاوا در صنعت از آن برخوردار است.

توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل

سازمانهای بزرگ معمولا به عنوان بخشی از گردش کار خود، باید از برنامه‌های تلفن همراه استفاده کنند و در بسیاری از موارد این برنامه‌ها روی پلتفرم اندروید هستند که معمولا توسط جاوا یا کاتلین ساخته می‌شوند. این نوع اپلیکیشن‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند و از قابلیت پشتیبانی جاوا برخوردار هستند. Statistica پیش بینی می‌کند تا پایان سال 2020 تعداد تلفن‌های هوشمند 1.6 میلیارد نفر را شامل می‌شود و مشاغل در حال حاضر با استخدام برنامه نویسان باتجربه جاوا برای توسعه برنامه‌های موبایل اندروید، خود را در این زمینه آماده می‌کنند.

بیایید اکنون یک مقایسه آماری از زبان‌ها انجام دهیم. داده‌های سپتامبر 2020 که توسط شاخص TIOBE جمع‌آوری شده است، جاوا را در جایگاه دوم قرار می‌دهد، با سهمی 6 برابر بیشتر از php که در رتبه هشتم قرار می‌گیرد.

یادگیری کدام یک آسان‌تر است؟

یادگیری یک زبان برنامه نویسی نیاز به تلاش هدفمند دارد. جاوا مبتنی بر مفهوم OOP (شی‌گرایی) است و کسانی که تجربه قبلی در برنامه نویسی به زبان‌های سی و سی پلاس پلاس را دارند می‌توانند بهتر آن را دنبال کنند. همانطور که قبلا گفته شد، یادگیری جاوا شما را به یک برنامه نویس همه کاره تبدیل می‌کند.

ابزارها و محیطهای توسعه موجود

افزونه‌ها، ابزارها و محیط‌های پشتیبانی شده برای یک زبان برنامه نویسی نقش مهمی در پذیرش آن دارد. IDEها (محیط‌های توسعه یکپارچه) مانندEclipse ، IntelliJ IDEA و ... برای سیستم‌عامل‌های محبوب در دسترس هستند.

علاوه بر این، جاوا قابلیت‌های دیباگینگ پیشرفته را ارائه می‌دهد و از بسیاری ابزارهای بسته بندی مانندANT ،Maven ، Gradle و ... پشتیبانی می‌کند که برای مدیریت وابستگی‌ها و ساخت پروژه بسیار عالی عمل می‌کنند.

کدام یک آینده بهتری دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، هر دو زبان جاوا و php توسط شرکت‌های برتر فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین نمی‌توان در این بخش انتخاب اشتباهی انجام داد. هر چند نمودار زیر نمره بالاتر جاوا را با توجه به در دسترس بودن شغل و چشم‌انداز آینده نشان می‌دهد.

به علاوه جاوا در مقایسه با php توسط ابزارها و IDEهای بیشتری پشتیبانی می‌شود که نشان می‌دهد زبان مهمتری به حساب می‌اید.

مزایای شغلی

زمانی که قصد مهاجرت به زبان جاوا را دارید، پیشرفت شغلی یک پارامتر مهم است که باید آن را در نظر داشته باشید. بگذارید اینطور بگوییم که به لطف استفاده از جاوا در پروژه‌های متعدد، توسعه دهندگان جاوا همیشه مورد تقاضا هستند.

با شرکت در یک بوت کمپ یا گذراندن یک دوره آنلاین می‌توانید یک کار ابتدایی مناسب پیدا کنید.

هنگامی که شروع به تعامل با سایر توسعه دهندگان می‌کنید، تفاوت‌های ظریف را درک کرده و در ردیف شغلی خود پیشرفت می‌کنید.

من توصیه می‌کنم با گرفتن مدارک مختلف (OCAJP ، OCPJP و ...) دانش خود را بالا ببرید. این به شما کمک می‌کند تا با جدیدترین متدها و به روزرسانی‌ها همگام شوید.

یک دهه تجربه در حوزه جاوا فرصت‌هایی را برای موقعیت‌های ارشد و مدیر فناوری فراهم می‌کند. این مشاغل دارای حقوق بالایی هستند که دانش شما را به چالش می‌کشند و شما را به ادامه یادگیری سوق می‌دهند.

به دلیل داشتن محدودیت‌ها، php گزینه مناسبی برای برنامه‌های سازمانی نیست. در حالی که جاوا اغلب برای پروژه‌هایی در مقیاس بزرگ در شرکت‌های مهم استفاده می‌شود. شرکت‌ها معمولا برای یک کار معمولی به توسعه دهندگان مبتدی نیاز دارند. از این رو یافتن شغل در یک شرکت بزرگ آسان خواهد بود و یک مورد دیگر این است که برخلاف php، توسعه دهنده جاوا حقوق بیشتری نیز دریافت می‌کند.

چگونه برنامه نویسان php باید جاوا را یاد بگیرند؟

برنامه نویسان php در مقایسه با افرادی که هیچ تجربه برنامه نویسی ندارند، مهاجرت راحت‌تری به جاوا پیدا می‌کنند. این مسئله انتخاب منابع مناسب و اتخاذ رویکردی عمل محور است.

در اینجا یک لیست کوتاه از وب سایت‌ها وجود دارد که برای یادگیری جاوا توصیه می‌کنیم:

CodeGym

CodeGym معتقد است اگر رویکرد صحیحی در یادگیری نشان داده شود، همه می‌توانند یک برنامه نویس باشند. این تمرین کلید یادگیری جاوا است و 80 درصد دوره CodeGym شامل تمرینات عملی می‌باشد. بیش از 1200 تمرین و پروژه وجود دارد که باید انجام شوند. در هنگام حل مسائل برای رفتن به سطوح بالاتر (دشوارتر)، تمرینات گرافیکی وب سایت یک عنصر سرگرم کننده به یادگیری اضافه می‌کند.

این یک دوره تعاملی و دارای یک مربی مجازی است تا بلافاصله پیشرفت شما را تجزیه و تحلیل کند. انجمن‌های آنلاین نیز وجود دارد که در آن یک جامعه بزرگ ایده‌های خود را رد و بدل می‌کند. زبان آموزان جدید سوالات خود را ارسال می‌کنند و توسعه دهندگان با تجربه به آنها پاسخ می‌دهند. یک اپلیکیشن تلفن همراه هم دارد تا استفاده را برای شما آسان‌تر کند.

Javarevisited

Javarevisited یک منبع غنی برای زبان آموزان است که شامل مقالات، آموزش‌ها و سوالات متداول می‌باشد. مبتدیان جاوا منابع با کیفیتی را برای یادگیری در آن پیدا می‌کنند. برنامه نویسان باتجربه هم می‌توانند با مطالعه مقالات متخصصان مهارت‌های خود را افزایش دهند. برای کسانی که به دنبال تغییر شغل هستند، یک بخش اختصاصی از سوالات پرتکرار وجود دارد که شما را با انتظارات بازارکار آشنا می‌کند.

Codecademy

Codecademy به دلیل داشتن دوره‌های برنامه نویسی آنلاین سرشار از محتوا شناخته شده است. بیش از 300 ساعت محتوای جاوا دارد که طبق مهارت طبقه‌بندی شده‌اند. از سطح خود شروع کنید و مسائل را حل کنید تا مهارت‌های خود را یک درجه بالاتر ببرید. این دوره به شما امکان شخصی سازی برنامه را نیز می‌دهد. می‌توانید دوره خود را به شکلی که می‌خواهید ساختار بندی کنید و به یادگیری ادامه دهید.

Codechef

CodeChef برای تمرین کدنویسی طراحی شده است. به غیر از یادگیری و تمرین جاوا، این پلتفرم میزبان مسابقات و چالش‌های بسیاری برای آزمایش شما در برابر بهترین برنامه نویسان از سراسر جهان است. شما مطابق عملکرد خود امتیاز می‌گیرید که نشان دهنده سطحی است که در آن قرار دارید.

Pluralsight

Java Fundamentals در Pluralsight دوره‌ای است که برای کسب درک 360 درجه‌ای از جاوا طراحی شده. یادگیری برنامه نویسی فقط یادگیری سینتکس و نوشتن کد بدون خطا نیست. این دوره با معرفی الگوهای طراحی به شما بسیار موثر عمل می‌کند. همچنین کمک می‌کند روشی برای سازماندهی کد به گونه‌ای که ماژول‌های واضح و مشخصی برای انجام کارهای خاص در اختیار داشته باشید. تقسیم برنامه شما به چند بخش باعث کارآیی بیشتر و ساده سازی دیباگینگ می‌شود. شما می‌توانید به جای اینکه مجبور شوید هر بار چرخ را از نو اختراع کنید، از قطعات و ماژول‌های خاص استفاده کنید.

جمع بندی

جاوا در همه جای دنیا محبوب است و یک مسیر شغلی و با ارزش را برای سازمان‌های برتر جهانی ارائه می‌دهد. یادگیری آن ارزش تلاش کردن را دارد که با شرکت‌های برجسته جهان که در حال ساخت راه حل‌های فناوری برای مشکلات آینده هستند، کار کنید. گام به گام رویکرد خود را اتخاذ کنید، روی تمرینات تمرکز کنید، صبر خود را از دست ندهید و امیدوارم از زحمات سخت خود پاداش‌های مطلوبی بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید