مقایسه زبان‌های Python، PHP و JavaScript: هر کدام برای چه پروژه‌هایی مناسب‌‌اند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

مقایسه زبان‌های Python، PHP و JavaScript: هر کدام برای چه پروژه‌هایی مناسب‌‌اند؟

آیا به دنبال ایجاد وب سایت یا اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارتان هستید؟ و می‌خواهید از فروشگاه فیزیکی به یک فروشگاه دیجیتال مهاجرت کنید؟ پس تا انتها همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد فناوری‌هایی که توسعه‌دهندگان برای پیاده سازی پروژه‌هایشان از آنها استفاده می‌کنند صحبت کنیم و سه زبان محبوب Python، PHP و JavaScript را با هم مقایسه کنیم.

این کار به شما کمک می‌کند تا یک تصمیم آگاهانه بگیرید و یکی را انتخاب کنید که مناسب پروژتان باشد.

چالش‌های پیش رو

وقتی برنامه‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کنید، ممکن است اغلب با خود فکر کنید در پشت صحنه چه چیزی باعث می‌شود که آنها بسیار قدرتمند و در عین حال برای استفاده آسان باشند. طراحی UI/UX، قابلیت‌ها، پیچیدگی، بک-اند و فرانت-اند همه در خلق یک شاهکار نقش دارند. اما مهمترین عامل فناوری است که برای توسعه برنامه انتخاب می‌کنید. اگر روی یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی سرمایه گذاری کنید، ممکن است تمام تلاش خود را به خطر بیاندازید و در بهره گیری از نسخه‌های جدیدتر به اندازه دیگران موفق نباشید.

چالش واقعی زمانی به وجود می‌آید که هنگام انجام پروژه باید زبان برنامه‌نویسی مناسب را انتخاب کنید. این دلهره آورترین تصمیمی است که شما به عنوان صاحب محصول می‌توانید بگیرید. امروزه فناوری‌های زیادی در بازار برای برنامه‌نویسی سمت سرور، سمت کلاینت یا بک-اند وجود دارد که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف خود هستند. برخی ممکن است در شرایطی خاص مناسب باشند و به درد هر پروژه‌ای نخورند.

کدام فناوری در کدام مورد بهتر عمل می‌کند؟

نگران نباشید، ما درک و مقایسه سه زبانPython ، PHP و JavaScript را برای شما آسان می‌کنیم. این به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها برای نیازهای تجاری شما مناسب‌تر است. اجازه دهید با شرح مقدمه‌ای برای هر مورد شروع کنیم.

مقدمه‌ای بر این سه زبان برنامه‌نویسی

مرور اجمالی

پایتون، جاوااسکریپت و پی‌اچ‌پی هر سه زبان‌های برنامه‌نویسی پیشرو در جهان هستند. پایتون یک زبان اسکریپت‌نویسی برای لینوکس، پی‌اچ‌پی یک زبان سمت سرور و جاوااسکریپت یک زبان فرانت-اند است.

PHP

این کلمه مخفف Hypertext Preprocessor است که قبلا "Personal Home Page" نامیده می‌شد. راسموس لردورف برنامه‌نویس دانمارکی-کانادایی و خالق اصلی PHP است که این زبان را در سال 1994 معرفی کرد. پی‌اچ‌پی به عنوان یک زبان سمت سرور شناخته ‌می‌شود، به این معنی که قدرت آن در پردازش بک-اند است. این یک ابزار قدرتمند برای ایجاد صفحات وب تعاملی و داینامیک به حساب می‌آید. PHP رایگان است، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و سینتکسی شبیه به زبان C دارد. همچنین بر روی سرور Apache و MySQL اجرا می‌شود. آخرین نسخه پایدار آن هم PHP 7 است.

شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند: Facebook،Slack ،Lyft ،WhatsApp ،Accenture ،Trivago ،Tesla Motors ،PayTM ،Upwork ،Wikipedia ،PostClick ، ​​Statista و موارد دیگر.

برای یادگیری پی‌اچ‌پی می‌توانید از این دوره مفید و رایگان در راکت بهره‌مند شوید.

JavaScript

ما جاوااسکریپت را به عنوان زبان برنامه‌نویسی صفحات وب می‌شناسیم. همچنین برای ایجاد برنامه‌های شبکه محور نیز مفید است. این یک زبان سازگار با چندین پلتفرم با پیاده سازی آسان است، زیرا با HTML ادغام می‌شود. اگر می‌خواهید یک برنامه سرور ایجاد کنید، به Node.JS احتیاج دارید تا کد یکسانی را روی سرور و کلاینت اجرا کند. در بسیاری از مرورگرهای معروف مانند کروم، سافاری و موزیلا این زبان بر روی آنها نصب شده است. این بدان معناست که برای کار با جاوااسکریپت نیازی به تنظیمات خاصی ندارید.

شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند:Airbnb ،Instagram ،Slack ،Reddit ،Tinder ،Alibaba ،Graphy ،Trivago ،eBay ،Asana ، DoorDash و موارد دیگر.

به منظور یادگیری جاوااسکریپت پیشنهاد می‌کنم از این دوره ارزشمند در راکت استفاده نمایید.

Python

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی است که با پلتفرم لینوکس سازگاری دارد. بسیاری از افراد سرورهای وب را توسط آن ساخته‌اند، زیرا انعطاف پذیر است. خالق پایتون یعنی گیدو ون روسوم بین سال‌های 1985 تا 1990 روی این زبان کار کرده و آن را توسعه داده است.

کد منبع پایتون تحت مجوز GNU General Public License (GPL) برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفته است. این یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا به شمار می‌رود که همه منظوره، تعاملی و شی‌گراست. همچنین برای پردازش هر خط کد در پایتون، به یک مفسر نیاز دارید، اما قبل از اجرای برنامه نیازی به کامپایل کامل آن نیست.

شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند:Uber Technologies ،Google ،Pinterest ،Netflix ، Instagram،Spotify ،Udemy ،Instacart ،Reddit ،Lyft ،Dropbox ،Tinder ، Paypal و موارد دیگر.

برای آشنایی با پایتون می‌توانید به این دوره رایگان در راکت مراجعه کنید.

اکنون که اندکی با فناوری‌ها آشنا شدید، اجازه دهید جنبه‌های مهم دیگر را مورد بحث قرار دهیم. این به شما کمک می‌کند تا تفاوت‌ها را واضح‌تر درک کنید و بتوانید یکی را مناسب پروژه خود انتخاب نمایید.

بررسی همراه با جزییات

وقتی به دنبال استخدام یک توسعه‌دهنده وب برای پروژه خود هستید، باید اصول اولیه فناوری مورد استفاده را بشناسید. به این ترتیب می‌توانید با تیم بهتر تعامل داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل بهترین راه حل را اتخاذ کنید. در اینجا برخی از ویژگی‌های مهم را که معمولا توسعه‌دهندگان هنگام مقایسه این سه زبان به دنبال آن هستند، لیست می‌کنیم.

1. سرعت و عملکرد

مرور کلی

این مهمترین جنبه هنگام مقایسه سه فناوری است که می‌تواند تفاوت زیادی در خروجی که به همراه دارد ایجاد کند. اکثر صاحبان محصول و توسعه‌دهندگان، فناوری را بر اساس عملکرد و سرعت آن انتخاب می‌کنند. در اینجا هر سه مورد را به سادگی با تجزیه و تحلیل زمان اجرای برنامه مقایسه می‌کنیم.

 JavaScript

جاوااسکریپت برنامه‌ها را در سمت کلاینت اجرا می‌کند، بنابراین عملکرد برنامه به نوع سیستم کلاینت بستگی دارد. اگر از اپلیکیشنی با کد پیچیده در iPad خود استفاده می‌کنید، به همان راحتی که روی سیستم‌های گیمینگ اجرا می‌شود، کار نخواهد کرد. قدرت جاوا‌اسکریپت از Node.JS گرفته می‌شود که کل کد را به طور همزمان بدون وقفه اجرا می‌کند. همچنین عملکرد آن با استفاده از اتصال ثابت به سرور، توابع بازگشتی و موتور V8 بهبود می‌یابد.

PHP

نسخه‌های قدیمی پی‌اچ‌پی مانند نسخه 5 بسیار کند هستند و در اجرای برنامه زمان زیادی لازم دارند. در حالی که آخرین نسخه یعنی PHP 7 بسیار سریع است و تقریبا 3 برابر سریعتر از یک برنامه معمولی پایتون عمل می‌کند. این نیز همزمان است، بنابراین تا زمانی که خطا را از خط اول تصحیح نکنید، نمی‌تواند خط دوم را اجرا کند که باعث می‌شود سرعت آن بسیار کمتر از جاوااسکریپت باشد.

Python

پایتون نسبتا کند است، زیرا مانند Node.JS قابلیت مالتی-تردینگ ندارد. هر چند استفاده از فریمورک جنگو توانایی حمل بارهای زیاد را تا حدودی بهبود می‌بخشد، اما فعلا برای برنامه‌های تلفن همراه گزینه مناسبی نیست.

2. پشتیبانی جامعه

مرور کلی

این نیز یکی دیگر از پارامترهای مهم در مقایسه است، زیرا هنگام بروز مشکل در کد، پشتیبانی توسعه‌دهندگان می‌تواند مفید واقع شود. شما در برخی مواقع به کمک احتیاج خواهید داشت، بنابراین بهره گیری از مجموعه استعدادهایی که در بسترهای آنلاین فعالیت می‌کنند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

JavaScript

این زبان متن باز نیست. با این حال در گیت هاب با بیش از 20 درصد درخواست pull، طرفداران زیادی دارد. محبوب است زیرا در همه جا در دسترس است و می‌تواند در ایجاد هر دو بخش فرانت-اند و بک-اند مفید واقع شود. همچنین دارای فریمورک‌های بسیار زیادی است.

 PHP

پی‌اچ‌پی یک فناوری متن باز است و مدتی است که در بازار وجود دارد. توسعه‌دهندگان زیادی هستند که از این زبان برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌کنند. در نتیجه پشتیبانی زیادی از آن وجود دارد که آماده ارائه کمک به هرگونه مشکل است.

Python

پایتون با اینکه نسبتا جدیدتر از دو زبان دیگر است، اما در حال حاضر تعداد زیادی توسعه‌دهنده دارد که به طور مداوم برنامه‌های پایتون را توسعه می‌دهند. این بدان معناست که پشتیبانی زیادی از جامعه برای پایتون وجود دارد.

3. عمومیت

مرور کلی

ممکن است به این فکر افتاده باشید که یک برنامه کاربردی ایجاد کنید و به دنبال بهترین گزینه برای پروژه خود باشید. این بخش به شما کمک می‌کند تا بدانید سیستم‌عامل‌های مختلف چگونه می‌توانند در انتخاب فناوری تاثیرگذار باشند.

JavaScript

مهمترین مزیت جاوااسکریپت، کامل بودن توسعه زبان است. شما می‌توانید یک برنامه وب یا تلفن همراه را با بهره گیری از JS بدون استفاده از هیچ فناوری دیگری توسعه دهید.

PHP

این فقط یک زبان توسعه بک-اند در نظر گرفته می‌شود. پی‌اچ‌پی بخشی از LAMP است (مخفف Linux، Apache، MySQL و Python/ Perl/ PHP) و برای توسعه یک برنامه وب با استفاده از این استک، توسعه‌دهنده باید چهار فناوری مختلف را یاد بگیرد. این می‌تواند زمان، تلاش و بودجه شما را به مقدار زیادی مصرف کند.

Python

شما می‌توانید از این فناوری برای توسعه کراس-پلتفرم هم در فرانت-اند و هم در بک-اند استفاده کنید. پایتون توسط هر سیستم‌عاملی پشتیبانی می‌شود. همچنین یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند برای توسعه وب و دسکتاپ است، اما فعلا برای توسعه اپلیکیشن موبایل یک انتخاب غیرعملی است.

 4. قابلیت توسعه

مرور کلی

این در تعیین ادغام یک زبان خاص با سایر سیستم‌عامل‌ها مفید است. در اینجا قصد داریم این سه زبان را با فریمورک‌های دیگر مقایسه کنیم. این امر می‌تواند یک عامل تعیین کننده برای هزینه، عملکرد، سرعت و سایر ویژگی‌های فنی برنامه آینده شما باشد.

JavaScript

می‌توانید جاوااسکریپت را با HTML ، XML و Ajax ترکیب کنید. به علاوه موارد جدید دیگری نیز وجود دارد که برخی از محبوب‌ترین آنها عبارتند از Angular ، React  و Vue.

PHP

می‌توانید پی‌اچ‌پی را فقط با HTML ترکیب کنید. متداول‌ترین کاربرد آن در ایجاد سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا دروپال است. این موارد هزینه توسعه وب شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید پی‌اچ‌پی را با فناوری LAMP و برنامه‌های تحت سرور به عنوان MySQL یا PostgreSQL توسعه دهید.

Python

می‌توانید به راحتی پایتون را با فریمورک‌های زیادی مانند Django ،web2py ، Flask و سایر موارد دیگر توسعه دهید. آنها می‌توانند به ایجاد محصولات تحت وب و توسعه فول-استک کمک کنند. همچنین می‌توانید با استفاده از API که در فایل منبع C موجود است، از ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی C/C++ استفاده کنید. Jython (نوعی پیاده سازی از پایتون که با زبان جاوا نوشته شده) هم فناوری دیگری است که برای ساده سازی برنامه‌نویسی و توسعه سریع آن در دسترس است.

5. منحنی یادگیری

مرور کلی

اگر کاملا با این سه فناوری آشنا شده‌اید، این بخش به شما کمک می‌کند تا بدانید یادگیری کدام زبان از بقیه ساده‌تر است. همچنین می‌تواند به یک برنامه‌نویس باتجربه کمک کند تا سطح دشواری بین هر یک را درک کرده و به آنها کمک کند تا یکی را برای خود انتخاب کنند.

 JavaScript

راه اندازی سمت سرور با جاوااسکریپت و به خصوص با Node.JS امری دشوار است. توسعه‌دهنده JS در مقایسه با سایر زبان‌ها باید دانش بیشتری داشته باشد. با این حال تلاش شما برای یادگیری زبان در نهایت نتیجه خواهد داد، زیرا در بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب است.

PHP

شباهت‌های زیادی بین زبان‌های C/C++ و PHP وجود دارد. می‌توانید از آن برای ایجاد برنامه‌های تحت وب مانند وب سایت‌های پیچیده و خاص منظوره استفاده کنید. بنابراین یادگیری پی‌اچ‌پی به زمان بیشتری نیاز دارد.

Python

توصیه می‌کنیم که اگر مبتدی هستید، حتما پایتون را یاد بگیرید. زیرا بسیار ساده‌تر است و پیچیدگی‌های هر فرآیند را از برنامه‌نویس دور می‌کند. به همین جهت برنامه‌نویسان نیازی ندارند به جزئیات بپردازند و به جای تمرکز بر نوشتن کد، روی طراحی تمرکز می‌کنند.

جمع‌بندی

هدف ما در اینجا این نیست که برنده مشخصی از بین این سه زبان پیشنهاد دهیم. ما فقط می‌خواهیم دانش شما را بالا ببریم و قضاوت را به عهده خودتان می‌گذاریم. در این مقاله، تفاوت‌های اصلی بین سه زبان Python ، PHP و JavaScript را ذکر کردیم. بنابراین می‌توانید از این راهنما هنگام ایجاد برنامه‌های جدیدتان در آینده برای کسب و کار خود استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.63 از 8 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات