جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نحوه تغییر Permalink در سایت‌های وردپرسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

نحوه تغییر Permalink در سایت‌های وردپرسی

تغییر ساختار permalinkها در وب‌سایت یک مسئولیت بزرگ است. شما باید کاملا مطمئن باشید که می‌خواهید این تغییر را در سایت خود ایجاد کنید، زیرا به طور بالقوه می‌تواند تأثیرات زیادی بر سئوی سایت‌تان داشته باشد (یعنی در صورت عدم مدیریت صحیح ممکن است باعث خطاهای زیاد و بروز مشکل در لینک‌ها شود).

هر صفحه‌ای در سایت شما دارای یک URL دائمی و منحصربه‌فرد یا به عبارتی permalink است که به آن اختصاص داده شده و با استفاده از یک ساختار از پیش تعیین شده ایجاد می‌شود. تغییر ساختار یک لینک برای پست‌های شما گاهی ضروری است، اما می‌تواند باعث مشکلاتی در رتبه‌بندی جستجو، بک‌لینک‌های قدیمی ارجاع داده شده از سایت‌های دیگر و شکسته شدن لینک‌های داخلی در محتوای شما شود.

بهترین راه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی این است که قبل از انجام تغییرات، یک برنامه واضح برای به‌روزرسانی آن‌ها داشته باشید. سپس می‌توانید با خیال راحت تغییرات را ایجاد کنید و از ساختار لینک‌دائمی بهینه‌تری بهره‌مند شوید. به علاوه خواهید فهمید که چگونه به بهترین شکل ممکن ریدایرکت‌ها را پیاده‌سازی کنید تا از خطای 404 جلوگیری شود.

در ادامه می‌بینیم که permalinkها چه هستند و در مورد دلایل تغییر آن‌ها در سایت صحبت خواهیم کرد. همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی تغییر ایمن ساختار هر لینک و جلوگیری از خطاهای خارجی و داخلی ناشی از لینک‌های شکسته با استفاده از ریدایرکت‌ها ارائه خواهیم داد.

 

Permalink چیست؟

Permalink یا لینک دائمی بخشی از آدرس وب است که از نام دامنه پیروی می‌کند. به عنوان مثال به نشانی اینترنتی مقاله زیر نگاهی بیندازید:
/https://www.wpexplorer.com/break-into-blogging-niche.
wpexplorer.com نام دامنه و break-into-blogging-niche همان لینک‌های دائمی یا لینک‌دائمی است.

لینک‌های دائمی زمانی که به درستی تنظیم شوند، چندین هدف مهم را دنبال می‌کنند. مثلا:

  • به مخاطبان شما این امکان را می‌دهند که بدون نگاه کردن به محتوا، درک مختصری از مطلب یا صفحه داشته باشند.
  • توسط موتورهای جستجو برای کشف پست یا موضوع صفحه فقط از طریق URL استفاده می‌شوند.
  • یک مکان دائمی برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو فراهم می‌کنند تا بتوانند محتوای شما را بخوانند.
  • اساسا یک شناسه منحصربه‌فرد برای هر قطعه از محتوایی هستند که ایجاد می‌کنید و به شما کمک می‌کنند همه چیز را سازمان‌دهی نمایید.

برای تنظیم ساختار لینک‌های دائمی در وردپرس، باید به Settings > Permalinks در داشبورد خود بروید. به طور پیش‌فرض، لینک‌های دائمی وردپرس از گزینه Day and name استفاده می‌کنند. اگر تمرکز شما بیشتر بر محتوای پست است تا تاریخ ارسال آن، اغلب بهتر است از گزینه نام پست استفاده کنید. این ساختار هدف پست شما را برای خوانندگان و موتورهای جستجو روشن‌تر می‌کند.

اکثر مردم ساختار لینک‌های دائمی پیش‌فرض سایت وردپرس خود را هنگام ایجاد آن تغییر می‌دهند. چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد، اما متداول‌ترین دو گزینه ساختاری است که تاریخ را به دنبال نام پست یا نام پست را به تنهایی نشان می‌دهد. این انتخاب معمولا با در نظر گرفتن محتوای مورد نظر انجام می‌شود. برای مثال وب‌سایت‌هایی که بر روی اخبار متمرکز هستند، تاریخ را به عنوان بخشی از ساختار لینک دائمی خود دارند.

اغلب فکر می‌کنند از آنجایی که تغییر ساختار لینک‌های دائمی آسان است، باید یک فرآیند ساده برای وب‌سایت ایجاد شده نیز باشد. در حالی که این کار به سادگی انتخاب لینک جدید و کلیک کردن بر روی آن نیست و عواقب ناشی از آن به کمی بحث بیشتر نیاز دارد.

چرا باید ساختار Permalink را تغییر دهیم؟

دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد، به خصوص اگر از تنظیمات پیش‌فرض وردپرس استفاده کرده باشید. تغییر لینک‌های دائمی هم در یک سایت جدید و هم در یک سایت از قبل ایجاد شده نسبتا ساده است. با این حال اگر از قبل برنامه‌ریزی نکنید، ایجاد تغییرات در ساختار یک سایتی که قبلا ایجاد شده می‌تواند عواقب منفی به دنبال داشته باشد. بنابراین باید به دقت بررسی کنید که آیا لازم است ساختار لینک‌های دائمی خود را تغییر دهید یا خیر.

از این رو چندین دلیل معتبر برای ایجاد تغییرات وجود دارد:

  • اگر با نسخه قدیمی وردپرس شروع کرده‌اید، ممکن است همچنان از ساختار پیش‌فرض قبلی که شامل شناسه پست است استفاده کنید. این ساختار هیچ اطلاعات مفیدی در مورد محتوای شما ارائه نمی‌دهد و برای سئو بی‌ارزش است.
  • ممکن است سایت خود را در جهت دیگری پیش ببرید و باید ساختار را به روز کنید تا آن تغییر منعکس شود. به عنوان مثال اگر قصد دارید اخبار را منتشر کنید، ممکن است بخواهید تاریخ را در لینک‌های دائمی خود قرار دهید.
  • بسیاری از افراد وب‌سایت‌های تاسیس شده را برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند، بنابراین ممکن است شما سایت خود را از شخص دیگری خریداری کرده باشید یا به ارث برده باشید. اگر مالکیت یک سایت را به دست گرفته‌اید، ممکن است بخواهید ساختار لینک‌ها را برای اهداف برندسازی مجدد به‌روز کنید.

اما در صورتی که ساختار فعلی شما برای محتوا و برندتان جوابگو است، تغییر آن می‌تواند امری غیرضروری باشد و دردسرهایی ایجاد کند. با این حال اگر تصمیم گرفتید که باید ساختار لینک‌های خود را تغییر دهید، خوشحال خواهید شد که بدانید راه‌هایی برای اجرای ایمن و بدون دردسر این کار وجود دارد.

نحوه تغییر ایمن ساختار Permalink

قبل از اینکه تغییری در ساختار لینکهای سایت خود ایجاد کنید، مهم است که از آن‌ها یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید. همچنین به صورت هوشمندانه می‌توانید تغییرات را در یک سایت آزمایشی قبل از اجرای آن‌ها در سایت خود تست کنید، بنابراین اگر مشکلی ایجاد شود به راحتی آن را عیب‌یابی می‌کنید.

در صورت تصمیم قطعی برای تغییر لینک‌های دائمیی خود باید چند مرحله را طی کنید.

مرحله 1: در مورد ساختار لینک دائمی جدید تصمیم بگیرید

اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین ساختار لینک‌های دائمی جدید است. هنگام انتخاب یک ساختار جدید باید آنچه را که قرار است در لینک جدید خود قرار دهید، مشخص کنید. برای مثال آیا می‌خواهید یک تاریخ درج کنید؟ اگر این کار را می‌کنید، می‌خواهید چه بخش‌هایی از آن در لینک قابل مشاهده باشد؟

این یک تصمیم مهم است و تا زمانی که کاملا از انتخاب خود مطمئن نشده‌اید، به هیچ وجه نباید تغییری ایجاد کنید. همچنین می‌توانید ایده‌هایی برای ساختار جدید خود از راهنمای وردپرس بگیرید. به طور کلی گزینه نام پست برای اکثر کاربران ایده‌آل است، اگرچه سایت‌های خبری ممکن است بخواهند تاریخ را هم نمایش دهند. در هر صورت هنگامی که در مورد ساختار جدید خود تصمیم گرفتید، زمان آن رسیده‌است که تغییرات را در لینک‌های دائمیی خود اعمال کنید.

مرحله 2: ساختار لینک دائمی خود را در وردپرس تغییر دهید

هنگامی که تعیین کردید از چه ساختاری استفاده کنید، وقت آن است تغییر را انجام دهید. بدین منظور به Settings > Permalinks در داشبورد وردپرس بروید و انتخاب خود را از صفحه تنظیمات نهایی کنید:

پس از این‌که گزینه مورد نظر را مشخص کردید (یا از تگ‌های ساختار سفارشی استفاده کردید)، روی Save Changes کلیک کنید. حالا همه URLهای داخلی شما با ساختار جدید به‌روز می‌شوند.

همه لینک‌های داخلی در صورتی که به عنوان بخشی از وردپرس اضافه شده باشند، باید به درستی تغییر کنند. اما توجه داشته باشید هر لینک دستی وارد شده ممکن است نیاز به بروزرسانی داشته باشد. با این حال اکنون تمام بک‌لینک‌های سایت شما که از جاهای دیگر ارجاع داده شده‌اند کاملا شکسته شده و تمام محتوای ایندکس شده توسط موتورهای جستجو به مشکل می‌خورند.

مرحله 3: لینک‌های شکسته را با 301 Redirect برطرف کنید

همانطور که قبلا اشاره کردیم، تغییر ساختار لینک‌های دائمی کار آسانی است. اما باید با عواقب آن دست و پنجه نرم کنید. هر ارجاعی به لینک‌های قبلی شما، چه در محتوای داخلی و چه در سایت‌های خارجی، اکنون شکسته شده‌است. یکی دیگر از تاثیرات منفی این است هر محتوایی که توسط موتورهای جستجو ایندکس شده باشد نیز دچار مشکل خواهد شد.

یک راه حل ساده برای این مسئله وجود دارد که 301 Redirect را در وب‌سایت خود راه‌اندازی کنید. این نوع تغییر مسیر به هر مرورگری که با استفاده از یک URL ساختار یافته به سایت شما ارجاع می‌دهد، می‌گوید محتوای مربوطه در آن قرار دارد. همچنین به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد که بدانند این یک تغییر دائمی است. احتمالا باید صفحه 404 خود را سفارشی کنید تا لینک‌های داخلی یا دستی شکسته‌ای که ممکن است نادیده گرفته باشید را نیز بیابید.

در گذشته از شما خواسته می‌شد که همه این تغییر مسیرها را به صورت دستی به فایل htaccess. در وب سرور خود اضافه کنید. اما خوشبختانه امروزه پلاگین‌هایی برای وردپرس وجود دارد که می‌توانند تمام این موارد را برای شما انجام دهند.

استفاده از پلاگین Simple 301 Redirects

برای سهولت در ایجاد ریدایرکت‌ها در وردپرس، یکی از گزینه‌ها پلاگین Simple 301 Redirects است. هنگامی که آن را نصب و فعال کردید، منوی جدیدی به قسمت تنظیمات داشبورد شما اضافه می‌کند.

با وجود این پلاگین دیگر نگرانی زیادی وجود ندارد. در پنجره تنظیمات، دو فیلد به شما نشان داده می‌شود. یکی با عنوان Request و دیگری Destination. اساسا این جایی است که شما وارد ساختار لینک‌های دائمی قدیمی و جدید می‌شوید. حال فقط باید اطلاعات بعد از نام دامنه خود را به این فیلدها اضافه کنید.

در تصویر بالا، فیلد Request پیکربندی وردپرس برای لینک‌های دائمی نام و ماه است در حالی که قسمت Destination پیکربندی وردپرس برای ساختار لینک‌های دائمی نام پست است. وقتی این دو فیلد را اضافه کردید، تغییرات را ذخیره کنید. اکنون به هر ترافیک موتور جستجویی که وارد لینک‌های قدیمی می‌شود، می‌گوید که کجا باید برود.

استفاده از پلاگین Redirection

پلاگین دیگری که ما برای افزودن و مدیریت ریدایرکت‌ها توصیه می‌کنیم Redirection است.

برای استفاده از Redirection، ابتدا آن را روی داشبورد وردپرس خود نصب کنید. سپس می‌توانید به Tools > Redirections بروید تا صفحات و پست‌های سایت خود را با لینک‌های جدید نشان دهید. برای این کار لینک قدیمی را در قسمت Source URL و لینک جدید را در قسمت Target URL وارد کنید و سپس روی ذخیره کلیک نمایید:

استفاده از Yoast SEO Permalink Helper Tool (برای تغییر مسیر به /%postname%/)

ابزار دیگری که ممکن است برای شما مفید باشد، Yoast SEO Permalink Helper Tool است که یک کد بر اساس ساختار لینک فعلی شما ایجاد می‌کند، بعد می‌توانید آن را به صورت دستی به فایل htaccess. سایت خود اضافه کنید تا همه پست‌ها به طور ایمن به ساختار /%postname%/ جدید هدایت شوند. با این‌که ابزار بسیار مفیدی است اما فقط کدی را به شما می‌دهد تا ساختار نام پست را تغییر مسیر دهید، در حالی‌که پلاگین توصیه شده قبلی می‌تواند برای هدایت چندین فایل به مقصدهای مختلف استفاده شود.

اما اگر با تغییر فایل‌های سایت خود راحت نیستید، توصیه می‌کنیم یکی از سه پلاگین رایگان ذکر شده در بالا را نصب کنید.

مرحله 4: تغییر لینک‌های موتور جستجو به ساختار جدید (ایندکس کردن مجدد)

قبلا اشاره کردیم که موتورهای جستجو پس از به‌روزرسانی ساختار لینک‌های دائمی، اطلاعات نادرستی خواهند داشت. متأسفانه این مورد خارج از کنترل شما به عنوان مالک سایت است. موتورهای جستجو به طور منظم سایت‌ها را بررسی می‌کنند و با یافتن تغییرات به‌روز می‌شوند، بنابراین این مشکل به مرور زمان خودش حل می‌شود.

اما می‌توانید با ایجاد یک نقشه سایت XML و سپس ایندکس کردن مجدد سایت خود به صورت دستی، به این فرآیند کمک کنید.

جمع‌بندی

همیشه بهتر است قبل از راه‌اندازی یک سایت جدید، به عناصری مانند لینک‌های دائمی توجه کنید. با این حال ممکن است پس از راه‌اندازی سایت، همچنان نیاز به تغییر ساختار لینک‌های خود داشته باشید. اگر احیانا در این موقعیت قرار گرفتید، به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارید تا از اختلال در سایت خود (چه به صورت داخلی و چه خارجی) جلوگیری نمایید.

تغییر ساختار لینک‌های دائمی وب‌سایت شما چیزی است که باید قبل از انجام هر کاری در نظر گرفته شود و برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

هرچند ایجاد تغییر و محدود کردن مشکلات تا حدودی آسان شده‌است، اما همچنان می‌تواند به سئو سایت شما آسیب برساند. بنابراین اگر در حال تغییر ساختار لینک‌های دائمی خود هستید، ممکن است در کوتاه مدت خوب باشد، اما این چیزی نیست که بخواهید دائما با آن مقابله کنید. پس بهتر است ساختار لینک‌های دائمیی خود را از همان ابتدای کار انتخاب کرده و همان را نگه دارید.

آیا در مورد به‌روزرسانی ساختار لینک‌های دائمی وردپرس خود سوالی دارید؟ آیا در گذشته تغییراتی را در لینک‌های خود انجام داده‌اید؟ آیا با ترافیک موتورهای جستجو و لینک‌های شکسته شده مشکلی داشتید؟ چگونه آن‌ها را حل کردید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در زیر برای ما ارسال کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است