بهینه‌سازی وبسایت وردپرسی برای موتورهای جستجوگر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

بهینه‌سازی وبسایت وردپرسی برای موتورهای جستجوگر

حتی اگر از شروع راه‌اندازی اقدامات لازم در مورد بهینه‌سازی و وارد کردن کلمات کلیدی انجام دهید، وب‌سایت شما همچنان نیاز به نظارت خواهد داشت. به خصوص با وجود الگوریتم‌هایی که دائما تغییر می‌کنند.

با این حال اگر می‌خواهید سایت وردپرس‌تان پیشرفت کند، باید در بین پنج صفحه اول جستجو که 60/67 درصد از کلیک‌ها را تشکیل می‌دهند، بالا بمانید.

آیا مطمئن نیستید که سئوی شما خوب است؟ آیا می‌خواهید بدانید چه چیزی شما را از گرفتن رتبه بالاتر منع می‌کند؟ در این مقاله 8 مورد عنوان شده که نشان می‌دهد وب‌سایت وردپرس شما مناسب سئو نیست.

1. بارگیری کند

به طور خلاصه 53 درصد از کاربران اگر بیش از 3 ثانیه طول بکشد تا سایت لود شود، آن را ترک می‌کنند. چرا که افراد به دسترسی فوری به اطلاعات عادت کرده‌اند و می‌دانیم وب‌سایت‌های زیادی وجود دارد که اطلاعات را سریعا ارائه می‌دهند. گوگل نیز از سایت‌های پرسرعت استقبال کرده و آن‌ها را در رتبه بهتری قرار می‌دهد. 

برای اندازه‌گیری سرعت لود صفحه می‌توانید از ابزارهایی مانند WebPageTest یا PageSpeed ​​Insights استفاده کنید.

اگر متوجه شده‌اید که وب‌سایت وردپرس شما کند است، در اینجا چند راهکار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید.

انتخاب هاست مناسب

شما باید یک سرویس‌دهنده هاست با کیفیت انتخاب کنید و متناسب با حجم وب‌سایت خود برنامه‌ریزی نمایید. یک هاست ارزان و اشتراکی ممکن است برای وب‌سایت‌هایی که کمتر از 1000 بازدیدکننده در روز دارند خوب کار کند. با این حال اگر یک وب‌سایت بزرگ دارید، باید پلن خود را برای مدیریت موثر چنین حجم ترافیکی نیز افزایش دهید. علاوه بر این ما همیشه توصیه می‌کنیم یک هاست قابل اعتماد با امکانات کش داخلی مانند WP Engine (WPExplorer هم از آن استفاده می‌کند) را برای کمک به بهبود عملکرد کلی سایت خود انتخاب کنید.

کاهش حجم تصاویر

تصاویر معمولا سنگین‌تر از هر محتوای دیگری هستند و این می‌تواند یکی از دلایل اصلی کندی سایت شما باشد. بنابراین به وسیله فتوشاپ یا با کمک یک ابزار آنلاین رایگان مانند Kraken اندازه آن‌ها را بدون از دست دادن کیفیت اصلی کاهش دهید. یا حتی می‌توانید به سراغ پلاگین‌های رایگان مانند EWWW Image Optimizer یا WPCompress بروید.

کوچک کردن فایل‌های CSS و JS

سعی کنید تعداد فراخوانی‌های CSS و JS و همینطور تعداد فایل‌های سایت خود را کاهش دهید. یک راهنمای ارائه شده توسط گوگل وجود دارد که می‌توانید از آن برای انجام این کار به صورت دستی کمک بگیرید، یا می‌توانید از پلاگینی مانند Autoptimize برای مدیریت این فرآیند استفاده نمایید. نکات کلیدی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • استفاده از CDN برای تنظیم سرعت اینترنت در کشورهای مختلف
  • غیرفعال کردن پلاگین‌های استفاده نشده
  • داشتن یک پایگاه داده تمیز (داده‌های اضافی، کامنت‌های ربات و پیش‌نویس‌های قدیمی را پاک کنید)
  • کاهش تعداد اسکریپت‌های خارجی

2. طراحی غیر واکنش‌گرا

امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش بزرگ‌تری از زندگی ما نسبت به کامپیوترها تبدیل شده‌اند. به طوری که می‌توانیم بدون لپ‌تاپ به سفر یا تفریح در پارک برویم. اما بدون گوشی هوشمند چطور؟ همیشه باید در دستمان باشد.

تا حدی که ترافیک تلفن همراه در طول سال 2020 به طور مداوم به بیش از 50 درصد رسیده است، به این معنی که ممکن است 50 درصد از ترافیک را فقط به این دلیل که نسخه مناسب موبایل برای وب‌سایت خود ندارید از دست بدهید. زیرا هیچ کس حاضر نیست در صفحات شلوغ پیمایش کرده و روی اسلایدها و طرح‌بندی‌های به هم ریخته بزرگ‌نمایی کند، دیگر مهم نیست محتوا چقدر خوب باشد.

به همین جهت می‌توانید یک طرح واکنش‌گرا ایجاد کنید. اگر هم نخواهید تم فعلی خود را تغییر دهید، نیاز به دانش کدنویسی دارد و زمان و تست زیادی را می‌طلبد.

همچنین می‌توانید از پلاگین‌هایی مانند JetPack یا WP touch برای کمک به ایجاد یک نسخه موبایل با تم فعلی خود کمک بگیرید. این آسان‌تر از کدنویسی است، اما بهترین گزینه نیست.

بهترین انتخاب شما این است که به سادگی یک تم واکنش‌گرا انتخاب کنید. وردپرس تم‌های رایگان متعددی را ارائه می‌دهد که دارای طراحی واکنش‌گرا هستند. مزیتش این است که همه چیز توسط توسعه‌دهنده کدنویسی و تست شده تا اطمینان حاصل شود سایت شما در نسخه موبایل هم عالی به نظر می‌رسد. بنابراین دیگر نیازی به انجام کارهای غیرضروری ندارید.

به عنوان مثال به قالب وردپرس Total نگاهی بیندازید. این تم به طرز ماهرانه‌ای با طراحی روان و واکنش‌گرا کدنویسی شده است تا در هر دستگاهی عالی به نظر برسد. به علاوه اگر می‌خواهید طرح‌بندی‌های سایت خود را به دلخواه تنظیم کنید، حتی تنظیماتی هم برای این کار در اختیار دارد.

3. ساختار URL گیج‌کننده

URLهای منظم بیشتر برای الگوریتم‌ها مهم هستند، نه برای خوانندگان. بنابراین یک URL خوب باید حاوی موضوع محتوا و کلیدواژه‌های اصلی آن باشد، زیرا ربات‌ها آن را همانطور که ما کاربران عادی می‌خوانیم، در نظر می‌گیرند. اگر لینک از اعداد و حروف تصادفی تشکیل شده باشد، ربات دیگر به صورت عمیق‌تر صفحه وب را بررسی نمی‌کند.

به علاوه به خاطر داشته باشید که کاربران هم به احتمال زیاد آن لینک را دنبال نمی‌کنند. در این صورت دو دلیل عالی برای ارتقای سطح URL خود دارید.

Permalink

به منظور تغییر نحوه ایجاد URLها، به صفحه مدیریت سایت وردپرس خود مراجعه کنید. سپس به تنظیمات بروید و بخش Permalink را بیابید. تنظیمات شما در حال حاضر احتمالا بر حسب تاریخ و زمان است، بهتر است به دنبال نام پست مدنظر باشید (اگر قبلا محتوایی با ساختار URL متفاوتی ایجاد کرده‌اید، ممکن است نیاز باشد این راهنما را برای تغییر لینک‌های خود بررسی کنید تا مطمئن شوید در صورت بروز مشکل به سئو سایت خود آسیب نمی‌رسانید).

URL Slug

با در نظر گرفتن ساختار خود می‌توانید همزمان با افزودن محتوای جدید، لینک‌های پست و لینک‌های صفحه را سفارشی‌سازی کنید. هنگام ویرایش یک پست یا صفحه جدید فقط کافی است روی دکمه "Edit" کنار permalink در بالای ویرایشگر کلیک نمایید.

نکاتی وجود دارد که به شما در درک نحوه بهینه‌سازی بهتر URLها کمک می‌کند:

  • دسته‌بندی محتوا
  • اجتناب از حروف بزرگ
  • حذف کلمات ربط (مثل a, an, as, it, may, of, to)
  • استفاده از خط تیره (Dash) برای جدا کردن کلمات، نه زیر خط (Underline)
  • اضافه کردن URLهای واکنش‌گرا به صفحات برای نشان دادن سازگاری با موبایل
  • اجرای 301 Redirect برای صفحاتی با مقصد URL جدید

علاوه بر این برخی پلاگین‌ها نیز وجود دارد که به شما بهترین URL‌های سئو را نشان می‌دهند، اما همچنان استفاده از نکات بالا می‌تواند کمک بزرگی باشد.

4. عدم وجود نقشه سایت XML

بخش مهم هر وب‌سایت نقشه XML آن است. این لیستی از مواردی است که ساختار کلی سایت شما را مشخص می‌کند تا موتورهای جستجو بتوانند سایت را بخزند و شروع به ایندکس کردن صفحات کنند. داشتن نقشه سایت برای هر وب‌سایت ضروری است و مهم است که آن را فراموش نکنید و در صفحات خود قرار دهید.

در حالت ایده‌آل نقشه سایت محتوای سایت شما را به روشی طبیعی سازماندهی می‌کند. می‌توانید آن را مانند درختی با شاخه‌هایش در نظر بگیرید. به عنوان مثال شما یک وبلاگ دارید و پست‌هایی در آن منتشر کرده‌اید، سپس برای آن پست‌ها ممکن است یک دسته‌بندی، نام نویسنده، عنوان و موارد دیگر را داشته باشید.

شما می‌توانید به صورت دستی نقشه سایت بسازید، اما خوشبختانه برای ایجاد نقشه سایت وردپرس فقط نیاز به نصب یک پلاگین دارید. اکثر پلاگین‌های خوب سئو شامل نقشه‌های سایت XML به عنوان یک ویژگی اساسی هستند.

5. تگ عنوان نامناسب

نتایج در موتورهای جستجو به ترتیب لینک، تگ عنوان و توضیحات متا نمایش داده می‌شوند. اما از آنجایی که لینک‌ها معمولا با فونت کوچک نوشته شده و اولین اولویت کاربر نیستند، پس ابتدا عنوان را پیدا می‌کنند.

موتورهای جستجو قطعا به عناوین توجه دارند و حتی ممکن است سایت‌های پربازدید را در رتبه بدتری قرار دهند، فقط به این دلیل که تگ عنوان آن‌ها محتوای مقاله را منعکس نمی‌کند. همچنین پیدا کردن صفحات با عناوین توصیف شده در تب‌های باز مرورگر و به اشتراک‌گذاری آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی آسان‌تر است.

بنابراین سعی کنید عناوین خود را تا حداکثر 60 کاراکتر نگه دارید، از کلمات کلیدی سوء استفاده نکنید و نام برند یا سایت خود را در پایان اضافه نمایید. توصیه اصلی این است که محتوای صفحه را منعکس کنید: عناوین شوخ و خندهدار جذاب هستند اما ممکن است بهترین گزینه برای رتبه‌بندی سئو نباشند.

6. توضیحات متا

توضیحات متا به جای موتورهای جستجو، کاربران را هدف قرار می‌دهد. این یک پیش‌نمایش از محتوا است و بر اساس آن کاربران تصمیم می‌گیرند که آیا صفحه وب به جستجوی آن‌ها مرتبط است یا خیر. در نتیجه یک meta description خوب ممکن است شما را به نرخ کلیک بالا برساند.

از آنجایی که گوگل تمایل دارد صفحاتی که بیشتر بازدید می‌شوند را رتبه‌بندی کند، استفاده از توضیحات متا راهی غیرمستقیم برای افزایش سئو سایت شماست.

اما meta description چگونه باید باشد؟

این بهتر است حدود 160 کاراکتر در نظر گرفته شود، حاوی کلمات ساده و جملات کوتاه باشد و در واقع توضیح دهد که صفحه شما در مورد چیست. همچنین منطقی است که آن را با برخی از کلمات کلیدی (پرهیز از پر کردن به هر قیمتی) چاشنی کنید و یک دعوت به اقدام (CTA) اضافه نمایید. یکی از بهترین توصیه‌ها این است که توضیحات متا خود را به عنوان یک تبلیغ در نظر بگیرید (متوسل شدن به نیازها و توصیف ضرورت). به علاوه استفاده از یک پلاگین مناسب می‌تواند بهینه‌سازی توضیحات متا شما را بسیار آسان‌تر کند (همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود).

7. کلمات کلیدی بیش از حد

موتورهای جستجو آنقدر به انسان نزدیک نیستند که محتوا را بخوانند و ارزیابی کنند. بنابراین آن‌ها فقط ارتباطات و تعداد کلمات کلیدی را جستجو و بررسی می‌کنند.

زمانی که سئو برای اولین بار معرفی شد، الگوریتم‌ها بسیار ساده بودند و فقط کلمات پرتکرار را در مقالات پیدا می‌کردند. اما امروز چطور؟ امروزه دیگر چنین چیزی وجود دارد و باید از پر کردن کلمات کلیدی اجتناب شود.

گوگل نه تنها برای محتوای مرتبط‌تر، بلکه برای اطلاعات بهتر نیز تلاش می‌کند. دلیل اینکه پر کردن کلمات کلیدی به شدت کیفیت را بدتر می‌کند این است که متن بسیار غیرطبیعی می‌شود. بازاریابها برای استفاده از یک کلمه کلیدی خاص، جملات نامربوطی را ارائه می‌کنند و می‌توانید مشاهده کنید که همان کلمه سه بار در یک پاراگراف سه جمله‌ای تکرار می‌شود. به همین دلیل گوگل ممکن است صفحات را در جایی که کلمات کلیدی زیادی وجود دارد، پایین‌تر رتبه‌بندی کند.

ممکن است بپرسید این تعداد چه زمانی زیاد است؟ خوب موتورهای جستجو اسرار خود را فاش نمی‌کنند، اما متخصصان معمولا کلمات کلیدی را به نسبت 3 الی 5 درصد حجم کل محتوا در نظر می‌گیرند.

نکات دیگر برای استفاده بهتر از کلمات کلیدی، تنوع آن‌هاست. برای مثال گوگل از صفحاتی با کلمات کلیدی و مترادف‌های مختلف بسیار بیشتر از پست‌هایی با کلمات مشابه در تکرار بالا استقبال می‌کند.

8. محتوای تکراری

تولید محتوا به این آسانی نیست که ما آن‌ها را دریافت می‌کنیم. شما همیشه باید روندها را دنبال کرده و برای نوشتن یا خلق اثر تلاش کنید. حتی اگر شده محتوای کمتری تولید کنید اما یک اثر منحصر به فرد ارائه دهید.

چرا که موتورهای جستجو به سادگی محتوای کپی شده را در پایین‌ترین رتبه قرار می‌دهند (آن‌ها ربات‌های اخلاق‌مداری هستند!).

گاهی اوقات ممکن است محتوای تکراری در یک وب‌سایت وجود داشته باشد. به عنوان مثال توضیحات محصول بسیار شبیه هستند یا پارامترهای URL یکسانی دارند. بنابراین سعی کنید توضیحات را در صفحات متمایز کنید (بررسی کنید که آن‌ها با سایت‌های دیگر یکسان نباشند).

اما اگر شخصی از محتوای شما کپی کند چه؟

اگر شخص دیگری محتوای شما را کپی کرده‌است از ارسال پیام به آن‌ها نترسید. شما می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید که یک تگ rel=”canonical” به سایت شما اضافه کنند، با این کار اعتبار سایت شما به عنوان منبع اصلی قرار می‌گیرد (Medium زمانی که قصد دارید مقاله‌ای تکراری را مجددا در سایت آن‌ها منتشر کنید، اینگونه عمل می‌کند). اگر می‌خواهید سایت متخلف به سادگی محتوایی را که از شما دزدیده است حذف کند، می‌توانید یک اخطار حذف DMCA ارسال کنید. هر دوی اینها برای مقابله با محتوای تکراری در وب هستند.

سئو یک فرآیند مداوم است

سئو دیگر به سادگی سال‌ها پیش نیست. با این حال به کارگیری تمام نکات توضیح داده شده در این مقاله کار دشواری نبوده و می‌توانید اکثر آنها را با کمک هاست خوب (مانند WP Engine) و یک پلاگین سئو مدیریت کنید، که هر دو به طور قابل توجهی تلاش شما را برای بهینه‌سازی صفحه کاهش می‌دهند.

به طور خاص ما Yoast SEO را پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند بسیاری از نکات را مشخص و برطرف کنید. نسخه پریمیوم آن شامل گزینه‌های آسان برای سفارشی کردن عنوان، اسلاگ و متا است. به علاوه این پلاگین ایجاد XML به صورت خودکار و بررسی خوانایی محتوا را نیز فراهم می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که آیا محتوای تکراری دارید، آنالیزور سئو هم می‌تواند به شما بگوید آیا از کلمات کلیدی خود به اندازه کافی (یا بیش از حد) استفاده کرده‌اید یا خیر.

همچنین می‌توانید روی یک سرویس ممتاز مانند arefs یا Moz سرمایه‌گذاری کنید تا به ردیابی، مدیریت و بهبود سئوی کلی خود کمک کنید. هر دو اشتراکی معادل 99 دلار در ماه دارند و شامل ابزارهای سئو هستند که می‌توانید از آن‌ها برای پیگیری علائم هشدار سئو بهره بگیرید.

اگر اجرای یکباره این مراحل خیلی طاقت‌فرسا است، آن‌ها را قدم به قدم انجام دهید. بهتر از این است که هیچ کاری نکنید و به موتورهای جستجو اجازه دهید رتبه شما را به دلایل احمقانه‌ای مانند URL نامرتب پایین بیاورند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا