مهم‌ترین نکات UX برای کسب و کارهای آنلاین در وردپرس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

مهم‌ترین نکات UX برای کسب و کارهای آنلاین در وردپرس

احتمالا می‌دانید که راه‌اندازی یک وب سایت با وردپرس چقدر آسان است. اما بعد از این‌که ماژول‌ها و محتوا را اضافه می‌کنید، همه چیز پیچیده می‌شود. به همین منظور یکی از جنبه‌های مهمی که باید در نظر داشته باشید، نکات مربوط به تجربه کاربری (UX) در وردپرس است. تجربه کاربری به نوعی موفقیت کسب و کار شما را تضمین می‌کند، زیرا این کاربران هستند که کالاها و خدمات شما را می‌خرند و از آن‌ها استفاده می‌کنند، نه موتورهای جستجو.

معمولا صاحبان وب سایت یا حتی توسعه دهندگان و طراحانی را می‌بینیم که UX را با رابط کاربری (UI) اشتباه می‌گیرند. با این‌که هر دو مفهوم ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما در جزییات متفاوت هستند.

تفاوت بین UX و UI

برای درک بهتر می‌خواهیم آن‌ها را در قالب زیر تعریف کنیم:

  • رابط کاربری (UI): جایی که در آن انسان‌ها با ماشین‌ها تعامل دارند. به عنوان مثال یک دکمه بخشی از رابط کاربری است. توسعه دهندگان از ابزارهایی برای توسعه رابط کاربری استفاده می‌کنند که باید با نیازهای تجاری هماهنگ باشد.
  • تجربه کاربری (UX): این اصطلاح به کاربران و احساس آن‌ها در مورد وب سایت مربوط می‌شود. طراحان باید اطمینان حاصل کنند که تجربه کاربر همیشه در اولویت بوده و تعامل او با برنامه خوشایند باشد.

به عنوان مثال یک قالب وردپرس عالی می‌تواند رابط‌های کاربری زیادی داشته باشد (مانند قالب Total)، اما هر یک از آن‌ها باید بهترین تجربه ممکن را متناسب با کاربران ارائه دهند.

اگر یک وب سایت شرکتی دارید، صفحه اصلی باید مشخص کند که تجارت شما در مورد چه چیزی است، هدف و ارزش‌های اصلی آن چیست که احتمالا محصولات شما را نمایش داده یا راهی برای دریافت قیمت ارائه می‌دهد. بسیاری از وب سایت‌های شرکتی از یک عکس بزرگ یا اسلایدشو (در بالای صفحه اصلی) یا یک ویدیوی پس‌زمینه استفاده می‌کنند. از این طریق می‌توانند محصولات اصلی، نحوه ساخت و مزایایی که ارائه می‌دهند را به نمایش بگذارند. پس اگر یک وب سایت شرکتی دارید، فورا این بخش را در آن اعمال کنید.

تصویر بالا با بهره‌گیری از تم توتال وردپرس، نمونه‌ای عالی برای نشان دادن اهداف و خدمات یک کسب و کار در صفحه اصلی وب سایت است.

در نمونه‌های دیگر، عوامل مختلفی ممکن است وارد عمل شوند. مثلا اگر یک وبلاگ نویس هستید، مردم می‌خواهند درباره شخص شما، رزومه و سوابق کاریتان بیشتر بدانند. بنابراین برای ایجاد اعتماد، روی شفاف‌سازی و دوست‌داشتنی بودن خود تمرکز کنید. یا اگر نوازنده هستید بهتر است موسیقی و آخرین آلبوم خود را ارائه دهید.

قابلیت استفاده و کاربردپذیری بخش جدایی‌ناپذیر یک رابط کاربری عالی است. رابط کاربری هم خود جلوه‌ای از حضور برند شما است، زیرا مستقیما بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد. اکنون که می‌دانیم تفاوت آن‌ها در چیست، بیایید به سراغ مهم‌ترین نکات تجربه کاربری برای وردپرس برویم.

مهم‌ترین نکات UX برای وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که در ارائه ابزارهای ساخت وب سایت عالی عمل می‌کند، اما تضمین نمی‌دهد که از هر نظر عالی باشد. به همین جهت نکاتی را باید مد نظر قرار دهید تا برای وقت مخاطبان خود ارزش قائل شده و از اولین تعامل آن‌ها با برندتان اعتماد ایجاد کنید.

- طراحی ساده و تمیز

آیا می‌دانید چه چیزی بیشتر کاربران را جذب می‌کند؟ یک طراحی ساده و تمیز. اغلب توسعه دهندگانی را می‌بینیم که تلاش می‌کنند همیشه یک وب سایت پر از امکانات بسازند. اما معمولا فراموش می‌کنند که دلیل واقعی ایجاد وب سایت چیست. بنابراین دقت کنید تا زمانی که کاربران نتوانند به راحتی از وب سایت استفاده کنند، به عملکرد آن اهمیتی نمی‌دهند.

بهتر است همیشه این سوال را از خود بپرسید: «آیا بازدیدکنندگان یا مدیران وب سایت می‌توانند بدون مشکل یا سردرگمی از آن استفاده کنند؟» تا اطمینان حاصل کنید که طراحی نهایی شما مطابق با استانداردهای جهانی انجام شده‌است. اما اگر در هر مرحله پاسختان منفی بود، باید به قالب خود برگردید و ببینید چگونه می‌توانید آن را ساده‌تر و قابل درک‌تر جلوه دهید.

هنگامی که کاربران با صفحات متمرکز و مرتب مواجه می‌شوند، شانس بیشتری وجود دارد که به مخاطب و یا مشتری شما تبدیل شوند. پس وظیفه شماست که این کار را برای آن‌ها انجام دهید. خبر خوب این است که بیشتر تم‌های وردپرس یک طراحی ساده و بدون درهمریختگی را ارائه می‌دهند که به راحتی قابل سفارشی‌سازی است. به این ترتیب اگر به دنبال طراحی وب سایت وردپرسی خود هستید، مطمئن شوید که به سادگی پایبند هستید.

- طراحی رسپانسیو

یکی از جنبه‌های حیاتی تجربه کاربری مدرن داشتن یک طراحی رسپانسیو (واکنش‌گرا) است. امروزه شاهد این هستیم که دستگاه‌های تلفن همراه بیشتر حجم ترافیک اینترنت را در اختیار گرفته‌اند و مردم هم مدیریت کسب و کار خود را با گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. این امر ایجاب می‌کند که وب سایت‌های وردپرسی واکنش‌گرا باشند و با تمام اندازه‌های صفحه نمایش و همچنین وضوح مخلف سازگار شوند.

 داشتن طراحی واکنش‌گرا نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود، بلکه ترافیک شما را نیز بهبود می‌بخشد. Dwell Time چیزی است که گوگل این روزها از آن استفاده می‌کند تا میزان رضایت کاربران را هنگام کلیک بر روی لینک وب سایت در SERPها (صفحات نتایج جستجو) ارزیابی کند. اگر آن‌ها زمان کمتری را نسبت به سایر نتایج نزدیک صرف کنند، به این معنی است که یک چیزی در وب سایت شما درست نیست و آن را در SERP به نتایج پایین‌تر منتقل می‌کند.

دو چیز اصلی که همیشه می‌توانید در وب سایت خود بهبود دهید:

  • کیفیت اطلاعات
  • نحوه ارائه اطلاعات

تجربه کاربری خوب به این معنی است که وب سایت اطلاعات قابل استفاده را در همه صفحات ارائه می‌دهد.

- پیمایش و مرور آسان

تقریبا هر وب سایتی که امروز می‌بینیم دارای یک معماری اطلاعاتی پیچیده است. به این صورت که اغلب صفحات یا پست‌های چند سطحی دارند. به همین منظور طراح باید با توسعه دهنده هماهنگ کند تا مطمئن شود بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی از طریق پیمایش مناسب در وب سایت پیش بروند. وردپرس تمام ابزارهایی که برای افزودن منوی پیمایش نیاز دارید را ارائه می‌دهد، اما اگر لینک‌های زیادی دارید می‌توانید از یک پلاگین مانند Uber Menu کمک بگیرید.

همچنین در صورت امکان باید یک ساختار Permalink ساده را انتخاب نمایید. مثلا برای وب‌سایت خبری که چندین مقاله در روز منتشر می‌کنید، پیشنهاد من این است از ساختار Post Name بهره بگیرید (برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید این راهنما را بخوانید).

اکثر مردم هنگام مرور صفحات وب فقط به پیمایش متکی نیستند. بنابراین یک وب سایت کاربردی خوب باید شامل موارد زیر باشد:

  • کادر جستجو
  • دسته‌بندی‌ها
  • آرشیو مطالب

یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های وردپرس یعنی Yoast SEO گزینه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید به قالب وردپرس خود Breadcrumb اضافه کنید. قالب وردپرس Total با Yoast SEO سازگار است و اضافه کردن Breadcrumbها در آن به سادگی انجام می‌شود.

در نتیجه فراهم کردن راه‌های گوناگون برای پیمایش کاربران در وب سایت، قابلیت استفاده بهتر و تجربه کاربری دلپذیرتری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

- طراحی متناسب با محتوا

بدون محتوا هیچ وب سایتی کامل نیست. یک طراحی حرفه‌ای می‌تواند جذاب باشد اما این محتواست که به شما کمک می‌کند تا محصول خود را به مخاطبان هدف بفروشید. چیدمان متمرکز بر محتوا نه تنها برای کاربران دلپذیر است، بلکه آن‌ها را قادر می‌سازد تا محتوای شما را به راحتی هضم کنند. هرچه کاربران محتوای شما را بهتر درک نمایند، در مورد کسب و کارتان اطلاعات بیشتری کسب کرده و به شما اعتماد می‌کنند.

یک طراحی UX طبق جدیدترین متدها همیشه ابتدا متن را در نظر می‌گیرد. پس یک تایپوگرافی مناسب برای خود انتخاب کنید و UX را پیرامون محتوا در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید قسمت‌های مهم محتوای خود را هایلایت کنید تا متن برجسته شود و نوشته شما جذاب‌تر به نظر برسد.

به عنوان مثال نوع فونت، اندازه و رنگ آن می‌تواند باعث بیشتر دیده شدن محتوای شما شود و کاربران را به آن موضوع علاقه‌مند کند. قالب‌بندی نیز باید جریان محتوای شما را تکمیل نماید. به این معنی که سرفصل‌ها، عناوین فرعی و لیست‌ها را به صورت پررنگ یا مورب برای تأکید بر کلمات مهم، تصاویر، فهرست‌ها و ... به کار ببرید. همه اینها باعث می‌شود مطالب شما برای خواندن جذاب‌تر شوند.

- Micro-interaction

Micro-interaction روشی ساده است که از این طریق بازدیدکننده با وب سایت شما ارتباط برقرار می‌کند. مثلا وقتی روی عنوان یک مقاله یا tooltip کلیک می‌کنید، جلوه‌های شناور همراه با نوعی انیمیشن متناسب با آیکون مربوطه به نمایش درمی‌آید.

این روش دو مزیت عمده به همراه خواهد داشت:

  • تعاملات را تقویت می‌کند
  • بازخورد بیشتری دارد

با این‌که خیلی مهم به نظر نمی‌رسد، اما در واقعیت بر تجربه کاربری تاثیرگذار است. Micro-interactionها پاداش‌های کوچکی برای کاربران شما هستند، پس با اجرای آن‌ها تجربه کاربری را بهبود ببخشید.

جمع‌بندی

ایجاد یک وب سایت جذاب کار ساده‌ای نیست. هرچند وردپرس ساختن وب سایت را در عرض چند دقیقه برای هر کسی آسان می‌کند، اما ایجاد یک UI مطلوب همراه با UX عالی خلاقیت و تفکر زیادی را می‌طلبد. همیشه باید در نظر داشته باشید که بازدیدکنندگان چگونه از یک صفحه یا یک بخش استفاده می‌کنند و سپس ویژگی‌ها و عملکردها را متناسب با آن پیاده‌سازی کنید. همچنین مهم است که وب سایت خود را نسبت به خطاها مقاوم سازید و مطمئن شوید که یک قالب سفارشی برای صفحه 404 دارید.

اگر کم‌حوصله هستید یا زمان و تلاش کافی به منظور تمرکز بر روی بهترین شیوه‌های UX برای وردپرس را ندارید، می‌توانید به سادگی از قالب‌های دست‌ساز و سفارشی موجود در بازار استفاده کنید. همه آن‌ها نکات و استانداردهای UX را در نظر می‌گیرند و یک نقطه شروع عالی برای طراحی هر وب سایت جدیدی هستند.

ناگفته نماند که تجربه کاربری یک مفهوم پیچیده است و نمی‌توان همه چیز را در یک مقاله کوتاه گنجاند. امیدوارم این توضیحات مقدمه‌ای باشد بر نکات کلیدی UX در وردپرس و چیزی که باید هنگام ایجاد یا خرید قالب بعدی وردپرس خود در مورد آن فکر کنید.

برای درک بهتر رابط کاربری و تجربه کاربری می‌توانید در صورت تمایل از این دوره در وب سایت راکت بهره‌مند شوید.

نظر شما در مورد بهترین روش‌های تجربه کاربری چیست؟ آیا قالب فعلی وردپرستان تجربه کاربری خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش زیر برای ما ارسال کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید