جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه پروژه‌های برنامه نویسی خود را خلق کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه پروژه‌های برنامه نویسی خود را خلق کنید

معمولاً بعد از اینکه یک پروژه را تکمیل کردیم، برای انجام دادن پروژه بعدی عجله داریم. اما چرا باید عجله داشته باشیم؟ اگر یک پروژه‌ی با کیفیت را خلق کردید، باید آن را بازیافت کنید. یعنی آن را تکرار کنید و در این مسیر پروژه‌های کوچک خودتان را ایجاد کنید. من این کار را انجام می‌دهم چون به من در کسب مهارت و درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند. به همین خاطر در این مقاله، با شما روند ساخت پروژه‌های برنامه‌نویسی را به اشتراک می‌گذارم. بیایید با روشی شروع کنیم که از مربی معروف بسکتبال یعنی John Wooden گرفته‌ام. این روش «whole-part» نام دارد.

1. روش Whole-Part

مربی وودن هنگام آموزش دادن یک بازی خاص بسکتبال به تیم از این روش استفاده کرد. او ابتدا تمام بازی را از اول تا آخر به تیم نشان می‌داد. سپس بازی را به بخش‌های مجزا تقسیم می‌کرد و تیم روی هر بخش مشغول به کار می‌شد. این یک استراتژی یادگیری ساده اما بسیار موفق است که می‌توانید برای برنامه‌نویسی از آن استفاده کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا توانمندی‌های اصلی یک مفهوم یا تکنولوژی را درک کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا ببینید که چگونه این بخش‌های واحد در یک زمینه گسترده‌تر قرار می‌گیرند. با پروژه‌ای شروع کنید که قبلاً آن را انجام داده‌اید، درست مانند مربی وودن که از ابتدا تا انتهای بازی را به تیم خود نشان می‌داد.

بیایید فرض کنیم که به تازگی یک پروژه‌ی React را به اتمام رسانده‌اید، همان جایی که کاربر todoها را وارد می‌کند. todoها روی صفحه به نمایش در می‌آیند. بیایید از این به عنوان نمونه‌ای برای یک پروژه پایه استفاده کنیم.

روی هر بخش تمرکز کنید

سپس پروژه را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید، دقیقاً مانند مربی وودن که هر بخش از یک بازی جدید را تقسیم می‌کرد. این‌ها چندین نمونه از پروژه‌های کوچکی است که می‌توانید به وسیله‌ی پروژه‌ی «todo» انجام دهید:

  • پروژه را با استفاده از توابع پیاده‌سازی کنید
  • پروژه را با استفاده از کلاس‌ها پیاده‌سازی کنید
  • CSS را به یک نسخه از پروژه اضافه کنید
  • برای حذف یک todo، قابلیت‌ها را اضافه کنید

دقت داشته باشید که هر کدام از پروژه های کوچک (مثلا استفاده از کلاس‌ها و توابع)، حول مفهوم اصلی React متمرکز شده‌اند. شناسایی مفاهیم اصلی و طراحی پروژه‌های کوچک از روی آن یکی از روش‌های تشخیص پروژه‌هاست. می‌توانید پروژه‌ی مورد نظر خود را در زمینه‌ای بسازید که می‌خواهید در آن بهتر شوید.

آن را بشکافید و درونی کنید

توجه داشته باشید که قرار نیست هر بار کل پروژه را دوباره انجام دهید. شما روی یک چیز تمرکز می‌کنید. هدف اصلی ما از این کار تقسیم کردن چیزی است که چندین بخش دارد. سپس باید روی هر یک از این بخش‌ها کار کنیم.

پروژه‌ی کوچک متمرکز بر روی کلاس‌ها را به یاد بیاورید. برای بدست آوردن todo از کاربران، چند کلاس را بنویسید. CSS را اضافه نکنید. قابلیت‌ها را برای حذف todo اضافه نکنید. بگذارید کاملاً ساده باشد چون هدف ما نیز همین است. شما تنها بر رو نوشتن کلاس‌ها تمرکز دارید.

به همین ترتیب وقتی روی پروژه های کوچک مربوط به CSS کار می‌کنید، باید تنها بر روی CSS متمرکز باشید. پروژه‌ی از قبل ساخته شده‌ای را بردارید و CSS را به آن اضافه کنید.

جداسازی جنبه‌های خاص یک پروژه و رفتن به اعماق آن‌ها راهی عالی برای درک واقعی و دورنی سازی مفاهیم اصلی و ایجاد مهارت است. این کار به نقاط ضعف نیز اشاره خواهد داشت. اگر در کار کردن با کلاس‌ها مشکل دارید، یعنی بخشی را پیدا کرده‌اید که می‌توانید روی آن کار کنید. وقتی یک پروژه‌ی کوچک را به اتمام رساندید، کمی زمان به فکر کردن اختصاص دهید:

  • چه کاری را به خوبی انجام دادید؟
  • آیا چیز متفاوتی را امتحان کرده‌اید؟
  • چه چیزی می‌توانست بهتر باشد؟
  • آیا موانعی در سر راه است؟

هدف ما نگاه کردن به کارهای خود و آنالیز کردن آن‌هاست. به خودتان بازخورد دهید. اگر در انجام یک پروژه مشکل پیدا کردید، بگذارید چند روز بگذرد و سپس دوباره آن را امتحان کنید. این یک فرصت عالی برای بازگشت به پروژه‌ی پایه‌ای و مقایسه کردن است.

آن را دوباره جمع و جور کنید

پس از به پایان رساندن پروژه های کوچک خود، همه چیز را جمع کنید و دوباره کل پروژه را از ابتدا انجام دهید. احتمالاً از روان بودن این پروسه تا به اینجا شگفت زده خواهید شد. با این کار درک کاملاً واضحی از نحوه‌ی قرار گرفتن بخش‌های جداگانه در کنار هم خواهید داشت.

2. آن را گسترش دهید

یکی دیگر از پیشنهادات موجود برای ساخت پروژه، گسترش دادن پروژه‌ی فعلی است. روش قبلی که در بالا گفته شد، بر روی مفاهیمی تمرکز دارد که شما از قبل با آن آشنایی دارید اما این روش چیزهای جدیدی را اضافه خواهد کرد. در اینجا هدف، گسترش دادن دانش شماست.

بیایید فرض کنیم که یک پروژه backend را به اتمام رسانده‌اید. اگر قبلاً از میان افزارها استفاده نکرده‌اید، می‌توانید پروژه را با اضافه کردن یک میان افزار گسترش دهید. سپس برای بار دیگر آن را با ایجاد یک برنامه‌ی جدید React و متصل کردن آن  به سرور گسترش دهید. می‌توانید پروژه را به هر روشی که می‌خواهید گسترش دهید، این موارد تنها چند مثال هستند.

هر باری که یک چیز جدید را به آن اضافه می‌کنید، از الزامات اصلی پروژه فراتر می‌روید. با این کار خودتان را کمی از منطقه راحتی خارج می‌کنید. هدف ما هم از انجام این کار همین است چون با این روش بهتر خواهید شد. وقتی از این روش‌ها استفاده کنید، می‌بینید که پروژه‌های‌تان را خودتان تماماً انجام می‌دهید. شما یک x را از فلان پروژه و یک y را از پروژه‌ی دیگری می‌گیرید و یک پروژه‌ی جدید خلق می‌کنید. این فرآیند باعث می‌شود تا با خلاقیت به پروژه های کاملاً جدید فکر کنید. این موضوع بسیار سرگرم کننده است.

وقتی یک پروژه‌ی خوب را پیدا کردید، نهایت استفاده را از آن داشته باشید. امیدوارم این مقاله به شما ایده‌هایی از چگونگی انجام این کار داده باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است