چگونه بهترین عملکرد را هنگام کار کردن از خانه داشته باشیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه بهترین عملکرد را هنگام کار کردن از خانه داشته باشیم

به تازگی کار کردن از خانه به یک چیز عادی تبدیل شده است. نبود رفت و آمد و همچنین حواس پرتی‌های موجود در محل کار این فرصت را به شما می‌دهد تا بهترین عملکرد را داشته باشید. آیا همین حالا بهترین عملکرد را دارید؟

اگر نمی‌توانید کارهای خوبی را انجام دهید، به خواندن این مطالب ادامه دهید. در اینجا برای شما ۴ روش برای نهایت استفاده از روزهای کاری را فراهم کرده‌ام.

۱. کار را از زندگی خود جدا کنید

مشخص کردن مرز بین کار و زندگی همیشه یک چالش رایج بوده است. من با کمک چند روش بین این دو فرق قائل می‌شوم. لباس‌هایی را برای "کار از خانه" مشخص کنید. وقتی لباس ورزشی به تن می‌کنید، می‌فهمید که زمان ورزش کردن رسیده است. این بدان خاطر است که شما لباس‌های مخصوص ورزش کردن را پوشیده‌اید.

به همین ترتیب وقتی لباس‌های " کار از خانه " را می‌پوشید، می‌دانید که زمان کار کردن فرا رسیده است. حال شاید لباس‌های شما یک شلوار لی و تیشرت یا شلوار راحتی و سوییشرت باشد. این ایده را جیسون فراید در کتاب خود بیان کرده است. من نیز برای سال‌ها این روش را دنبال کرده‌ام. این یک روش ساده برای ورود به ذهنیتی مناسب است.

یک فضای کاری پیدا کنید. حال این فضای کاری می‌تواند یک اتاق جداگانه و یا حتی میز ناهارخوری باشد. هدف ما این است که محل کار را از محل استراحت خود جدا کنیم. به همین خاطر محل رفع مشکلات برنامه نویسی شما باید با جایی که در آن فیلم می‌بینید فرق داشته باشد.

این دو پیشنهاد یک چیز مشترک با یکدیگر دارند: آن‌ها علامت‌های ذهنیِ کوچکی هستند که به شما کمک خواهند کرد تا به ذهنیت درستی دست پیدا کنید. این موضوع برای داشتن روزی سازنده بسیار حیاتی است. اینکه چه موقعی از کار کردن نیز دست بکشید به همان اندازه اهمیت دارد. به همین خاطر روشی دیگر برای جدا کردن کار از زندگی وجود دارد.

یک روتینِ "پایان روز" داشته باشید. روتین من برنامه ریزی کردن برای کارهای فرداست. این یکی دیگر از نشانه‌های ذهنی است. این نشانه سیگنالی را به مغز ارسال می‌کند که زمان آن رسیده تا از کار کردن دست بکشم و برای فردای خود برنامه ریزی کنم.

۲. محیط کار خود را سفارشی کنید

یکی از بهترین بخش‌های کار کردن از راه دور، توانایی شخصی‌سازی محل کار شما است. فضایی را خلق کنید که بتوانید از آن الهام بگیرید. وقتی در یک اداره مشغول به کار بودم، حق نظر دادن در مورد محیط کار خود را نداشتم. به من یک میز در کنار تیم پشتیبانی اختصاص داده شد. آن نمایندگان همیشه در حال صحبت کردن با مشتریان بودند.

همانطور که می‌توانید تصور کنید، نشنیدن صحبت‌های آن‌ها با مشتریان در یک دفترکار مشترک واقعاً غیرممکن بود. در چنین مواقعی دور کردن حواس پرتی‌های بصری واقعاً دشوار خواهد شد. همه جا پر از حواس پرتی بود. هیچ مکان ساکت و مشخصی وجود نداشت. من به دام افتاده بودم.

در یک دفترکار مشترک، حواس پرتی‌ها به ما هجوم خواهند آورد. فکر کردن در چنین محیطی بسیار دشوار می‌شود، چه برسد به اینکه بخواهید کارهای با کیفیتی را انجام دهید. کار کردن از راه دور یک چیز متفاوت به نام "کنترل" را به شما ارائه می‌دهد. شما قادر به شخصی‌سازی محیط خود هستید، بنابراین می‌توانید در بهترین حالت خود باشید.

کار من در فضای خانه بسیار ساده است. من یک میز ایستاده و رو به دیوار در کنار پنجره دارم. به همین خاطر نور طبیعی زیادی را دریافت می‌کنم. فضا ساده و ساکت است. برای من این بهترین حالت می‌باشد. شاید بگویید «اما من در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنم»، من هم سال‌ها در یک آپارتمان زندگی کردم. حتی در آن زمان هم محیط کار خود را در اولویت قرار می‌دادم. میز کار من روبروی دیوار و کنار پنجره قرار داشت. این به معنای داشتن فضایی کمتر برای سایر چیزها بود اما من با این مسئله مشکلی نداشتم.

ما روزانه ساعات بسیاری را صرف کار کردن می‌کنیم. بنابراین داشتن فضایی سفارشی و مشخص که باعث پرورش کارهایتان شود، قطعاً ارزشش را خواهد داشت. یک نقاشی روی دیوار بگذارید. کنار میز خود یک گل قرار دهید. فضایی را خلق کنید که در آن بتوانید کارهای بزرگی را انجام دهید.

۳. انرژی خود را مدیریت کنید

شما همیشه نمی‌توانید از تمام توان خود استفاده کنید. به منظور انجام کارهایی با کیفیت، باید زمانی را نیز به استراحت کردن اختصاص دهید. به مغز خود کمی استراحت دهید تا بتواند اطلاعات دریافتی از چند ساعت گذشته را کامل ثبت کند.

اگر این کار را انجام ندهید، کیفیت کارهایتان آسیب می‌بیند. اینجاست که اشتباهات رخ می‌دهند و مفاهیم به درستی درک نمی‌شوند. شما کار یک ساعته را طی دو ساعت انجام می‌دهید.

اگر وقت بگذارید و به آن فکر کنید، متوجه خواهید شد که هنگام کار کردن در یک اداره، وقفه‌های گوناگونی وجود دارد. شما هر روز در حال رفت و آمد هستید، در راهرو به سمت یک جلسه می‌روید، در بین راه می‌ایستید و با همکار خود صحبت می‌کنید یا برای خرید قهوه بیرون می‌روید.

وقتی از راه دور کار می‌کنید، باید در خصوص وقفه‌هایتان پیشگام باشید. به یاد داشته باشید که کنترل اوضاع در دستان شماست. آن‌ها را در ساعات روزمره خود لحاظ کنید و به طور موثر از آن‌ها استفاده کنید. کارهایی که در زمان استراحت انجام می‌دهید بسیار اهمیت دارند. هدف این است که با انرژی بیشتر به سراغ کارهایتان برگردید.

من ورزش کردن را انتخاب کرده‌ام. فعالیت بدنی به من روحیه می‌بخشد؛ حتی اگر فقط ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنم. من از لحاظ ذهنی، قویتر و بهتر به کارهای خود برمی‌گردم. با این کارها آشفتگی ذهنی برطرف شده، احساس خستگی از بین رفته و حالا ایده‌های جدیدی برای کار کردن دارم.

مطالعه کردن و مدیتیشن از دیگر پیشنهادات من است. بفهمید که چه کارهایی برای شما بهتر است، سپس این وقفه‌ها را در اولویت قرار دهید. با این کار می‌توانید دوباره ۱۰۰ درصد تمرکز کنید.

۴. یک برنامه‌ی روزانه بسازید

 در پایان هر روز، Evernote را در کامپیوتر خود باز می‌کنم و برای روز بعد برنامه ریزی می‌کنم. یعنی من در غروب روز سه شنبه، یک برنامه برای چهارشنبه درست می‌کنم. این برنامه شامل موارد زیر است:

  • وظایفی با اولویت بالا و زمانی که روی آن‌ها کار خواهم کرد
  • جلسات
  • وقفه‌ها و زمان‌های استراحت

یک برنامه‌ی روزانه می‌تواند مزیت‌های زیادی را به همراه داشته باشد. مزیت اول این است که به روزهای شما ساختار و نظم می‌بخشد. شما روز خود را شروع می‌کنید؛ در حالی که می‌دانید باید چه کارهایی را در چه زمانی انجام دهید. دیگر هیچ سوالی در مورد اینکه آیا روی طراحی جدید کار می‌کنید یا نه وجود ندارد چون تمام این جزئیات از قبل مشخص شده است. حدس و گمان از بین رفته است. شما فقط باید برنامه را انجام دهید.

مزیت دوم این است که می‌توانید با این روش کارهای بیشتری را انجام دهید. در انتهای روز خواهید دید که چقدر موفق بوده‌اید و این واقعاً احساس خوبی خواهد بود. آخرین کاری که هر روز انجام می‌دهم، ساخت برنامه برای روز بعد است. این یک نشانه ذهنی است که وقتی آن را به اتمام رساندم، می‌فهمم که کارهای برای آن روز به پایان رسیده است.

آن را مختص خودتان کنید

من چندین سال است که از راه دور کار می‌کنم و به طور مرتب روتین و عادات خود را اصلاح می‌کنم. یکی از بزرگترین درس‌هایی که تا به حال آموخته‌ام این است که بفهمم چه چیزهایی باعث تقویت کارها و چه چیزهایی باعث ضعف در کارهایم می شوند.

بنابراین وقتی ذهنتان پر از ایده است و به وضوح فکر می‌کنید، باید توجه داشته باشید چون این همان زمانی است که شما در اوج قرار دارید. متوجه شوید که چه زمانی انرژی شما افت می‌کند، چه زمانی تمرکزتان را از دست می‌دهید و چه زمانی مرتکب اشتباهات مکرر می‌شوید. عاداتی را پرورش دهید که به شما کمک می‌کند بهتر کار کنید. در واقع بهترین چیز در مورد کار از راه دور، فرصت کار کردن به روش دلخواه خودمان است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات