5 توصیه مشهور (اما بد) در فریلنسینگ که باید نادیده گرفته شود
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

5 توصیه مشهور (اما بد) در فریلنسینگ که باید نادیده گرفته شود

مهم نیست که در چه زمینه‌ای مشغول به کار فریلنسری هستید، بدانید که برای هر کاری که می‌کنید هزاران نکته و نصیحت وجود دارد. دقیقا همانطور که در وبلاگ نویسی نصیحت‌هایی وجود دارند که عملی نمی‌شوند، توصیه‌های محبوبی در فریلنسری نیز وجود دارد که همیشه کارساز نخواهند بود. فریلنسرهای جدید کار خود را با تحقیق شروع می‌کنند. آن‌ها در گوگل و سایت‌های فریلنسری محبوب به دنبال اطلاعات مفید می‌گردند تا متوجه شوند که بهترین راه فریلنسینگ چیست و با فریلنسرهای موفق درباره‌ی نحوه‌ی شروع کسب و کار خود گفتگوهای زیادی می‌کنند.

احتمالا آن‌ها نیز توصیه‌هایی مشابه می‌کنند. مهم نیست که آن نصیحت چقدر به نظرتان جالب بیاید، باید بدانید که تمام توصیه‌های آن‌ها کارآمد نیست. در زیر توصیه‌هایی را خواهید دید که به نظر درست می‌آیند اما همیشه کاربردی نیستند.

۱. اتاق خواب خود را به دفتر کارتان تبدیل نکنید

وقتی من شروع به کارهای فریلنسری کردم، این اولین نصیحتی بود که شنیدم. مهم نیست چه کار می‌کنید، دفتر خود را با اتاق خوابتان ادغام نکنید. دفتر کار را فراموش کنید، من وقتی شروع کردم حتی یک میز کار هم نداشتم. معمولا کارهایم را روی تخت خواب یا میز ناهارخوری انجام می‌دادم. وقتی ۱ ماه بعد میز خریدم، آن را مستقیما در اتاق خوابم قرار دادم. استدلالی که پشت این توصیه وجود دارد کاملا مشخص است. 

کار کردن روی تخت برای وضعیت بدنی شما مخرب است و اصلا مکان سالمی برای کار کردن نیست. احتمالا بعد از اینکه چند ساعت روی تخت کار کردید به جای بهره وری، احساس تنبلی و خستگی می‌کنید. اما هنگامی که کسب و کار جان می‌گیرد، اکثر فریلنسرها فاقد بودجه کافی یا فاقد امکانات لازم را برای داشتن یک دفتر کار جداگانه در خانه هستند. پس در واقع این توصیه به گونه‌ای مفید نخواهد بود. این غیر ممکن است که بخواهید توصیه‌ای را دنبال کنید که نمی‌توانید از پسش برآیید.

نحوه‌ی عملی کردن این موضوع

اگر در اتاق خواب خود کار می‌کنید، حتما مستقیم بنشینید و یک میز برای قرار دادن لپ تاپ خود تهیه کنید. هر نیم ساعت مکث کرده به بدن خود کمی کشش دهید تا از خواب آلودگی و تنبلی خودداری کنید. اگر یک میز در اتاقتان دارید، سعی کنید آن را نزدیک یک پنجره قرار دهید. اگر اتاقتان طوری است که پنجره ندارد یا پنجره داشته اما نمی‌توانید میز را در آنجا قرار دهید، کاری کنید که در هنگام کار کردن پشت شما به سمت تخت خواب باشد. یک گلدان گل روی میز خود بگذارید و از آن مراقبت کنید. زمانی که فردی در فضایی بسته قرار دارد، زیبا نگه داشتن آن مکان تاثیر زیادی در روحیه خواهد داشت. در صورت امکان از کار در اتاق خواب خودداری کنید. در عوض اتاق غذاخوری یا آشپزخانه را برای کار کردن انتخاب کنید چون به قهوه نزدیکتر است.

2. مجانی کار نکنید

فریلنسرهای جدید همیشه یک نمونه کار ندارند. برای داشتن نمونه کار آن‌ها به مشتریانی نیاز دارند که حاضر باشند به آن‌ها کارهایی را بسپارند و برای چنین کاری آن‌ها باید اول مشتری پیدا کنند. به نظر می‌رسد تنها راه حل این است که در ابتدا برای حداقل دو مشتری اول خود به صورت رایگان کار کنید. اما طبق نصیحت‌های فریلسنری، شما نباید مجانی برای کسی کار کنید چون این کار توانایی و قابلیت‌های شما را زیر سوال می‌برد. فریلنسر چه کسی است؟ چگونه می‌خواهید نمونه کارهای خود را آماده کنید؟

نحوه‌ی عملی کردن این موضوع

به جای اینکه رایگان کار کنید، تلاش کنید تا نمونه کارهای خودتان را بسازید. با این وجود بهتر است خدمات خود را به صورت داوطلبانه در یک سازمان غیرانتفاعی انجام دهید. این کار نه تنها رزومه کاری شما را بهتر کرده، بلکه باعث می‌شود آن سازمان تا ابد بابت خدماتی که ارائه دادید سپاسگزارتان باشد و وقتی از آن‌ها تقاضای گواهی داشته باشید، کارهای فوق‌العاده شما را نشان دهند. 

۳. همیشه یک فیش واریزی بگیرید

چند نفر از شما هنگامی که شروع به کار کردید از مشتریان خود مبلغی را دریافت کردید؟ 

در واقع این کاری است که من هنوز هم انجامش نمی‌دهم مگر اینکه پروژه یک پروژه‌ی مهم و اساسی باشد. بله من هم یک بار مورد سو استفاده قرار گرفتم پس بهتر است قبل از کار کردن مبلغی را دریافت کنید. اما مسئله اینجاست که مشتریان همیشه با این خواسته موافقت نمی‌کنند. اینکه بتوانید در ابتدای کار مقداری از پول را از مشتری دریافت کنید بستگی به نحوه‌ی کار نیز دارد. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که با پول نگرفتن در ابتدا، از شما کلاهبرداری کنند. اما همیشه این موضوع صادق نیست و شما نمی‌توانید سفارشات یک مشتری را صرفا به این خاطر که او حاضر نیست واریز اولیه را انجام دهد قبول نکنید. 

من از این نصیحت فقط در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کنم. من به سادگی و با آرامی با مشتری صحبت می‌کنم و به او توضیح می‌دهم که چرا وقتی پای پول زیادی وسط است، دست خالی کار کردن ریسک بزرگی است. آن‌ها معمولا حرف‌های من را درک می‌کنند و ۲۰٪ از مبلغ را همان اول می‌پردازند یا مبلغی را واریز می‌کنند که با یکدیگر توافق کردیم.

نحوه‌ی عملی کردن این موضوع

هرگز یک پروژه ی به اتمام رسیده را بدون دریافت حقوق به مشتری تحویل ندهید. همیشه یک برگ برنده در دست داشته باشید. اگر سفارش یک طراحی است، watermark خود را روی آن قرار دهید. اگر موضوع سر تم یک وبسایت است، برایشان اسکرین شات بفرستید یا مثلا اگر پروژه درباره‌‌ی یک نوشته است، بعد از تایید پیش نویس، از آن‌ها بخواهید مبلغ پرداختی را برایتان واریز کنند. هر کاری که انجام می‌دهید، راهی پیدا کنید تا علامت و نشان خود را روی آن قرار دهید یا آنقدر آن را پیش خودتان نگه دارید تا وجه پرداختی را به طور کامل برایتان واریز کنند.

۴. یک قرارداد فریلنسینگ داشته باشید

هر فریلنسر، سایت فریلنس و یا کتاب‌های تجاری یک حرف مشترک را می‌زنند: کار کردن بدون قرارداد، دعوت کردن یک فاجعه به میز شام است. با این حال، فریلنسرهای زیادی هستند که بدون قرارداد کار می‌کنند. این را می‌دانم چون خودم هم جزوی از آن‌ها بودم. ما به عنوان فریلنسرهای جدید، مشتاق به شروع کار هستیم. لابد با خودتان فکر می‌کنید:« تا زمانی که اطرافم پر از مشتری است، قرارداد به چه دردم می‌خورد؟» تا زمانی که با یک مشتری روبرو شده و آنقدر هیجان زده می‌شوید که همه چیز را در مورد قرارداد فراموش می‌کنید. یا اینکه صرفا ترسیده‌اید تا موضوع قرارداد را مطرح کنید. وقتی همه چیز به خوبی پیش می‌رود، مطرح کردن این مسئله برایتان کمی سخت به نظر می‌رسد. فقط چون این توصیه محبوب است به این معنی نیست که درست نباشد. فقط مشکل اینجاست که این نصیحت برای درصد زیادی از فریلنسرها کارآیی ندارد.

نحوه‌ی عملی کردن این موضوع

همیشه از طریق ایمیل با مشتری خود ارتباط برقرار کنید. حتی وقتی از پشت تلفن با آن‌ها صحبت کرده‌اید، برایشان گزارشی از تمام کارهایی که انجام داده‌اید را ایمیل کنید تا بفهمید آیا چیزی را جا انداخته‌اید یا خیر. ممکن است ایمیل فرستادن یک قرارداد نباشد اما بهترین کاری است که در این شرایط می‌توانید انجام دهید. در صورت بروز مشکل و اختلاف با مشتری، همیشه می‌توانید ایمیل‌های خود را چک کرده و به مشتری بگویید که این چیزی بود که در مورد نرخ‌ها، نوع کار و شرایط پرداخت تصمیم گرفته شد و مورد توافق قرار گرفت. با این وجود بهتر است پس از اتمام جزئیات کار، یک ایمیل کلی درباره‌ی تمام جزئیات معامله را به مشتری خود بفرستید.

۵. قیمت را طبق ارزش خود تعیین کنید

فریلنسرها یا طبق ارزش خود قیمت گذاری می‌کنند یا اصلا همچین کاری را انجام نمی‌دهند که اغلب هم همچین کاری را نمی‌کنند. در اینترنت مطالب زیادی در مورد تعیین قیمت بر حسب ارزش شخصی وجود دارد. به ما گفته شده است که نوع مشتریانی که جذب می‌کنیم، با نرخ های ما ارتباط مستقیمی دارد و این گفته نیز درست است. متاسفانه فریلنسرهای کمی حتی از قیمت تخصص خود بازار مطلع هستند چه برسد به ارزش شخصی خودشان. این آگاهی از ارزش وجودتان با زمان و داشتن اعتماد به نفس در کارتان بدست می‌آید. 

نحوه‌ی عملی کردن این موضوع

سعی کنید طبق قیمت‌های موجود در بازار پیش بروید. از Twitter و Linkedln برای پیدا کردن سایر فریلنسرهای هم تخصص با خود استفاده کنید. وب سایت‌های آن‌ها را چک کنید تا ببینید آیا مطلبی راجب قیمت‌هایشان ذکر کرده‌اند یا خیر. انجمن‌های آنلاین نیز منابع اطلاعاتی بسیار خوبی هستند. اگر در محیطی فریلنسری قرار دارید، راجب قیمت از دیگر فریلنسرها سوال بپرسید. به شما تضمین می‌دهم که با این کار کمک زیادی به شما خواهد شد.

بازتاب

نکته جالبی که در مورد فریلنسر بودن وجود دارد این است که ما افرادی سازگار هستیم. اگر چیزی کار نکند، یا آن را دور می‌زنیم و طور دیگری انجامش می‌دهیم یا اینکه آنقدر تلاش می‌کنیم تا راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم با استفاده از آن بهترین عملکرد را داشته باشیم. آیا تا به حال توصیه‌هایی به شما شده است که برایتان کارآمد نبوده باشد؟

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات