جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه دکمه های رسانه های اجتماعی را به بهترین شکل طراحی کنیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه دکمه های رسانه های اجتماعی را به بهترین شکل طراحی کنیم

چگونه دکمه های رسانه های اجتماعی را به بهترین شکل طراحی کنیم 

چگونه دکمه های رسانه های اجتماعی را به بهترین شکل طراحی کنیم

رسانه های اجتماعی کلید رسیدن به محبوبیت هر وب سایت هستند . بهره گیری از پدیده روان شناختی  به عنوان مدرک اجتماعی باعث کمک به این موضوع میشه تا ما بفهمیم ، سهم اجتماعی تا حد زیادی تحت تاثیر این مهم قرار داره که مردم مطالبی رو که میخوانند به اشتراک هم میگذارند .  به همین دلیل است دکمه های رسانه های اجتماعی را در هر صفحه ای که به ان مراجعه کنید خواهید دید . 

سوال اینست که ، چه چیزی در طراحی این دکمه ها وجود دارد؟ این تصادفی نیست که وقتی آنها را مشاهده میکنند ، در بیشتر مواقع از آنها استفاده هم کنند، درسته ؟ بهتر اینطور فکر کنید که اندازه ، رنگ ، موقعیت قرار دادن دکمه ها میتونه باعث متقاعد کردن کاربران برای به اشتراک گذاشتن محتوا باشه . طراحان فقط به دنبال یک روش برای اینکه این دکمه ها را طراحی کنند نیستن بلکه برای طراحی این دکمه ها تفکر های زیادی انجام میشود .

طراحهان میخواهند دکمه های را طراحی کنند که کاملا جذاب باشند و در عین حال بسیار ساده . اگر می خواهید  محتوای صفحه شانس بیشتری در بدست اوردن اشتراک اجتماعی داشته باشد رفتن به دنبال این توصیه ها باعث میشود خودتان سود بببرید 

دادن الگوی F (البته در ایران این F میتونه برعکس باشه )

چیزهای اولیه که باید بدانید.

اول: قبل از اینکه نگران طراحی دکمه های واقعی باشید ، خوبه که محلی که باید در صفحتون قرار بگیرند فکر کنید

با توجه به مطالعه رفتار کاربر، بازدید کنندگان سایت شما مطالب سایتتون رو بر اساس الگویی F (در ایران F برعکس) جذب میکنند این الگو با اسکن کردن محتوا با چشمانشان از گوشه بالای سمت چپ صفحه و در حال حرکت به صورت افقی به سمت راست شروع می شود. سپس، چشم شان را کمی پایین تر از نقظه ای که شروع کردن میبرند بعد از مدتی دوباره چشمان خود را به صورت  حرکت افقی به سمت چپ جابه جا میکنند و این کار برای خواندن متن تا پایان ادامه داره در این جا نقاط شروع سمت راست میتونن هدف خوبی برای دکمه های شبکه اجتماعی باشن . 

طراحان فقط با استفاده از یک روش در هر حال ایجاد این دکمه ها نیستند  بلکه  یک بنیاد تفکر پشت طراحی دکمه وجود دارد.

توجه کنید که  دکمه های رسانه های اجتماعی معمولا در هر صفحه ، در طول قسمت فوقانی سمت راست صفحه ظاهر می شود. این تصادفی نیست ! طراحان که  دکمه ها  را در این منطقه قرار میدهند به دنبال گفته های علم در مورد "مردم در وب چگونه مطالب را میخوانند" هستند . اگر شما دکمه ها را در این منطقه قرار ندین ، شما ممکنه به سایتتان ضرر وارد کنید ، آن هم بخاطر اینکه مردم احتمالا حتی آنها را  نمیبینند.

و با توجه به اینکه اکثریت مردم یک صفحه را اسکن میکنند به جای آن که به طور کامل آن را بخوانند، چیز تعجب آوری نیست اگه اونها رو نبینند 

این موضوع در یکی از صفحات وال استریت ژورنال . در یک مقاله برای پوشش تصمیم اپل برای شروع ارائه خدمات جریان موسیقی مطرح شد ، توجه کنید که چگونه دکمه های رسانه های اجتماعی درست در جایی که شما انتظار داشته اید قرار گرفته شده اند: در سمت چپ بالای صفحه، درست در  کنار تیتر برجسته. با توجه به شکل الگوی F، مردم در دیدن صفحه ای مطالب شما همان اولین بار متوجه قسمت شبکه های اجتماعی میشوند و سپس به خواندن به صورت افقی  برای درک بهتر تیتر ادامه میدهند . در زمان نوشتن این مقاله تا کنون بیش از 2800 فیس بوک و تقریبا 1200 توییت Like دریافت کرده است.

اشکال تمیز و قابل تشخیص

از آنجا که مردم صفحه ها را اسکن و تند خوانی میکنند، همیشه این  بهترین کاره که سعی کنیم تا همه چیز را طوری طراحی کنیم که آنها را به راحتی بتوان شناخت.

شما بهتر با پایه ها کار کنید ، اشکال هندسی مثل مستطیل، دایره و حتی ترکیبی از این دو، بنابراین کاربران درک راحت تری که آن اشکال چه هستند و چه کاری انجام میدهند میتوان بدست می اورند. علاوه بر این، بسیاری از سایت ها از این اشکال برای دکمه های رسانه های اجتماعی استفاده میکنند  که نشان میدهد اتخاذ این رویکرد در واقع به تجربه کاربر شما آسیب نمی رساند.

بیشتر از همه ، کاربران باید درک کنند چه پلت فرم رسانه های اجتماعی را به  اشتراک میگذارند  و چگونه بسیاری از مردم در حال حاضر محتوای انرا به اشتراک گذاشته اند. برای رسیدن به این، نماد هر پلت فرم یا لوگو باید برای کاربران به وضوح قابل مشاهده باشد ، البته همراه با رنگ های متمایز آن . این بدان معناست که:

  • رنگ  دکمه های فیس بوک باید #3C5B97 باشد و  "F" متمایز برای نام شرکت.
  • رنگ دکمه توییتر باید #55ACEE باشد و از ویژگی های آن آرم پرنده شناخته شده است. 
  • رنگ دکمه LinkedIn باید  #008CC9  و آرم آن باید  “in” باشد.
  • رنگ آرم پینترست باید #BD081C  با آرم چرخش-P باشد.

در ضمن توجه داشته باشین ، از طراحی به اصطلاح دکمه های سفارشی که از این فروم ها جدا هستن اجتناب کنید، این بهترین شیوه در طراحی دکمه می باشد که وجود دارد همیشه وسوسه ای  به ساختن عناصر یک سایت بصورت هوشمند اضافی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان و یا  خود را به  عنوان یک طراح ثابت قدم نشان دادن، اما واقعا موثر نیست، به دلایلی که بالا ذکر شده است. بدترین سناریو  این است که کاربران قادر به درک چگونه  تعامل داشتن با دکمه  نباشد اگر آنها بیش از حد سفارشی باشند.

در یک مقاله در مورد مهندسی معکوس یک صفحه هدف ( Landing page )، به قرار دادن اشکال و رنگ های دکمه های رسانه های اجتماعی توجه داشته باشید و علاوه بر ان به رنگ علامت تجاری هر پلت فرم رسانه های اجتماعی دقت کنید

دکمه های مهم (چسبنده)

مانند منو ناوبری که در آن  منو ، کاربر را تا پایین صفحه مثل طومار(نوشته های طولانی) دنبال میکنند، با نوار به اشتراک گذاری شبکه اجتماعی خود هم باید همینکار را بکنید .  شما می خواهید مردم را به طور مداوم به یاد داشته باشند  که آنها می توانند مطالب شما را به اشتراک بگذارند. ترکیب دکمه های چسبنده همچنین باعث می شود که به اشتراک گذاشتن محتوا  بسیار آسان تر شود زیرا کاربران را مجبورنمیکند تا برای پیدا کردن دکمه ها به بالا و پایین صفحه بروند 

مسائله اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی 

این بر هیچ کس پوشیده نیست اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی فوق العاده باعث افزایش محبوبیت یک چیز میشود . هرچه  مردم بیشتر مطالب شمار را به اشتراک بگذارند بازدید کننده گان بیشتری  آن را کشف خواهد کرد و به طور بالقوه تبدیل به خوانندگان مداوم میشوند به همین دلیل ساخت دکمه های اجتماعی که به راحتی در دسترس و قابل توجه در تمام صفحات که شامل محتوای قابل اشتراک گذاری باشد یک ضرورت است.

چرا کار اشتراک گداشتن مطالب را برای کاربران خود سخت کنید درحالی واقعا آنها دوست دارند مطالب جدید و جالب شما را به اشتراک بزارن و یا با مطالب شما تعامل داشته باشن ! پس از همه اینها ، گرفتن سهم اشتراک بیشتر از شبکه های اجتماعی باعث افزایش رتبه بندی شما در موتور های جستجو میشود .

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است