چگونه چند پروژه را به صورت همزمان توسعه دهیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه چند پروژه را به صورت همزمان توسعه دهیم؟

یکی از مشکلات کار به صورت فریلنسری و پروژه‌ای این است که انسان دوست دارد پروژه‌های بیشتری را قبول کند و در نهایت حقوق بالاتری را بدست بیاورد. برای اینکار گاهی پیش می‌آید که نیاز است چندین پروژه را به صورت همزمان توسعه دهید و این موضوع چالش‌های مختلفی را بوجود خواهد آورد.

شروع کار فریلسنری به عنوان یک طراح وب حرفه‌ای هم مهیج است و هم برخی اوقات ترسناک! شما در چنین بازاری استعداد خود را به میان گذاشته اید و امیدوار هستید که موفق شوید. اگر در این مسیر به صورت تمام وقت کار کنید، با چالشی که همراه با جریان کاری مداوم و پیوسته‌ای است، روبرو می شوید. 

به همین دلیل در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با نکات و موضوعاتی آشنا کنیم که در مسیر توسعه همزمان پروژه‌ها کمک‌تان می‌کند. سعی داریم تا از نکات عملی و تجربی خودمان بگوییم و راه‌حل‌های منطقی و سرراستی را تحویل‌تان دهیم.

اولویت‌بندی

اولویت‌بندی از جمله اصلی‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. البته خود این مسئله نیز چالش‌هایی دارد. برای مثال اینکه اولویت را به پروژه x بدهید و بعد سراغ پروژه y بروید خود یک مسئله مهم است. 

در یک دنیای ایده‌آل، شما باید با تمام پروژه ها به صورت برابر نگاه کنید. اما وقتی وارد دنیای واقعی می شویم خواهیم دید که بعضی پروژه ها نیازمند نگاه دقیقتر هستند و میزان توجه بیشتری را از ما و تیم توسعه دهندگان می‌خواهند. این موضوع بدین معنی است که ما برای کارهای مختلف‌مان باید اولویت بندی درستی بکنیم. 

عموما پروژه هایی که زمان تحویل پروژه ‌شان بسیار کوتاه است و یا پول بیشتری پرداخت می‌کنند در اولویت کاری قرار می‌گیرند. البته این تنها یک نگاه کلی است ممکن است شما فاکتورهای دیگری برای اولویت دهی به کارهای‌تان را در نظر بگیرید. برای اینکار بهتر است که روزها و هفته‌های خود را به خوبی زمان بندی کنید که به همه کارها برسید. بیشتر اوقات شما با زمان باقی مانده زیادی نیز مواجه می شوید که می توانید از آن برای انجام قسمتی از پروژه های بعدی‌تان نیز استفاده کنید. به این صورت می‌توانید براساس یک لیست درست براساس اولویت‌هایی که از پیش تعیین کرده‌اید کار را پیش برده و نگران عقب ماندن کارها نباشید. 

آماده کردن لیست وظایف

صحبت از لیست وظایف است، بگذارید با شما روراست باشم، شما حتما باید برای انجام هر پروژه لیستی از وظایف را در اختیار داشته باشید. برای چنین کاری ابزارهای مختلفی عرضه شده که من Trello را پیشنهاد می کنم. جدای از آن به شخصه همیشه با خود دیالوگ‌هایی را تکرار می‌کنم مبنی بر اینکه چه قسمت هایی را انجام داده‌ام و چه قسمت های هنوز نیازمند کار است. 

در دنیای آنلاین سرویس‌های مختلفی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید به خوبی لیستی از وظایف انجام شده را مشاهده کنید. البته باید بدانید که جدای از این اپلیکیشن ها استفاده از یک فایل متنی و یا کاغذ و خودکار نیز لازمه مدیریت وظایف است. در نهایت باید بگویم که به عنوان یک فرد موفق باید روی پروژه ها و کارهایی که انجام می دهید نظارت داشته باشید.

تعیین کردن چنین لیستی یک چراغ را در مسیرتان روشن می‌کند و در نتیجه بهتر می‌توانید کارها را پیش برده و دقیق‌تر بدانید که چه کارهایی را باید انجام دهید. استرس اینکه کاری جا مانده یا ممکن است کاری برای‌تان پیش بیاید تا حد زیادی در این فرایند از بین می‌رود.

تنظیم انتظارات

قطعا همه ما دوست داریم که مشتریانمان را خوشحال نگه داریم. اما اگر تمام مشتری ها انتظار داشته باشند که کارشان را در یک روز به آنها ارائه دهید، آیا می گوید: باشه هیچ مشکلی نیست؟ به نظر ایده خوبی نمی آید. خب بهترین ایده این است که برای مشتری‌هایمان سطح انتظاراتی را تعیین کنیم و به آنها بگوییم که پروژه‌شان به چه میزان زمان نیاز دارد. به جریان کاری خود نگاهی بیاندازید و با توجه به مسائل مختلف به مشتری یک زمان صادقانه را برای کار روی پروژه‌ش اعلام کنید. هیچوقت خودتان را نگران این قضیه نکنید، در نهایت ممکن است برخی چیزها از چیزی که انتظارش را داشتید، کار بیشتری را بطلبد. 

اگر شما بتوانید پروژه تان را زودتر از زمانی که تعیین کرده‌اید به مشتری ارائه دهید شبیه به یک طراح قهرمان خواهید شد. این کار باعث می شود مشتری شما خوشحال‌تر باشد و شما احساس پیروزمندانه‌ای داشته باشید.

همانطور که گفته شد با مشتری‌ و خودتان صادق باشید. داشتن صداقت در تعیین زمان DeadLine می‌تواند شما را از استرس‌های بسیار زیادی دور نگهدارد. 

شناخت محدودیت‌های‌تان

شاید به نظر واضح بیاید، اما واقعیت این است که بیشتر ما در رابطه با محدودیت های کاری خود در زمان گرفتن یک پروژه با خبر نیستیم. فریلنسرها معمولا افراد دلگرم و با استعدادی هستند، ما باور داریم که هیچ کاری وجود ندارد که از پس آن برنیایم. 

محدودیت ها برای هر فردی متفاوت است. برخی از ماها روزهای آخر هفته را کار می کنیم بعضی دیگر با خانواده بیرون می رویم و بالاخره هر کسی مواجه با زندگی روزمره‌اش نیز با برخی از محدودیت ها روبرو خواهد بود.

مسئله اصلی بعد از شناخت محدودیت ها این است که باید بدانید که با گرفتن چه تعداد پروژه راحت هستید و می توانید آنها را مدیریت کنید. اگر چنین حالتی را در نظر نگیرید با استرس بسیار زیادی مواجه خواهید شد. گرفتن مسئولیت های بیش از حد باعث می شود که حتی نتوانید وظایف اصلی را نیز انجام دهید. 

تمام این موارد را در کنار همدیگر قرار دهید

با وجود اینکه داشتن استعداد تنها بخش معینی از کار است، شما نیازمند سطحی از سازمان دهی و مسئولیت پذیری برای رشد کردن در امر فریلنسری دارید. 

پروسه ای را درست کنید که شما در مشارکت با آن در کارتان راحت باشید. وظایف‌تان را دسته بندی و اولویت بندی کنید. متوجه شوید که چه کارهایی در برنامه ریزی شما مؤثر هستند و چه کارهایی نه. جدای از تمام موارد به یاد داشته باشید که چیزها را تا حد ممکن ساده نگه دارید. این کار کمک می کند که لیست انجام کارها با موفقیت پیش برود و شما به تمام پروژه ها در زمان موعود برسید.

در پایان

چند پروژه بودن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بیشتر ماست. مایی که نیاز به کار بیشتر و درآمد بیشتر برای گذران زندگی هستیم باید بتوانیم به درستی مالتی‌تسکینگ را پیش ببریم. در این مطلب سعی شد تا برخی از رویکردی‌ترین روش‌ها برای انجام پروژه‌ها به صورت همزمان را با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم از آن‌ها نفعی برده باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا