راهنمای رایگان و سریع نحوه یادگیری کد در سال ۲۰۲۱ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

راهنمای رایگان و سریع نحوه یادگیری کد در سال ۲۰۲۱ - بخش دوم

همانطور که در بخش اول اشاره کردیم؛ در این مقاله قصد داریم به ادامه‌ی مبحث یادگیری کد نویسی بپردازیم.

برای بخش‌های مختلف یک پروژه، می‌توانید آنچه را که دیگران برای الهام و ایده ایجاد کرده‌اند جستجو کنید تا بتوانید پروژه خود را به سطح بعدی برسانید.

بعد از راکت

این بدان معنا نیست که شما فقط باید با این وب سایت در تعامل باشید. وقتی به صورت اصولی یاد گرفتید می‌توانید به منابع دیگر روی بیاورید. شما می‌توانید پروژه خود را بسازید یا سایر آموزش‌ها و پست‌های وبلاگ مورد علاقه خود را دنبال کنید. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل کنید تا اصول اساسی را برای ایجاد چیزی که در ذهنتان دارید یاد بگیرید.

چه مدت طول می‌کشد تا کد نویسی را یاد بگیریم؟

یکی از سوالات متداول افرادی که به یادگیری کد نویسی فکر می‌کنند این است: چه مدت طول می‌کشد؟!. منطقی است، هیچکس نمی‌خواهد سفری را شروع کند بدون اینکه بداند با مقصد چقدر فاصله دارد.

پاسخ این سوال این است که در هر فرد متفاوت خواهد بود، اما بازه زمانی معمول آن بین ۳ تا ۱۲ ماه است. عوامل متعددی وجود دارند که به مدت زمان یادگیری کد نویسی مربوط می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

- یادگیری تمام وقت در مقابل پاره وقت

- تجربه گذشته

- استعداد شخصی

- استراتژی یادگیری

یادگیری تمام وقت در مقابل پاره وقت

این موضوع کاملا واضح است. کسی که می‌تواند تقریبا کل روز خود را صرفا به یادگیری کد نویسی اختصاص دهد، کمی سریع‌تر یاد خواهد گرفت. اگر شغلی تمام وقت دارید نگذارید که یادگیری تمام وقت بر روی کار شما تاثیر بگذارد.

کد نویسی می‌تواند از نظر ذهنی خسته کننده باشد، بیشتر مهندسان نرم افزار اذعان می‌کنند که قبل از خستگی بین ۲ الی ۴ ساعت کد نویسی می‌کنند. بنابراین قرار دادن چند ساعت اضافی برای یادگیری برای کسب اطلاعات بیشتر به شما کمکی نمی‌کند.

تجربه مربوطه

حتی اگر تجربه مستقیم برنامه نویسی را نداشته باشید، مواردی وجود دارد که مقدار مشخصی را به برنامه نویسی اختصاص می‌دهند و روند یادگیری را تسریع می‌بخشند.

استعداد شخصی

بیشتر مردم گاهی اوقات به یک جایی پر از استرس و نا امیدی می‌رسند و هیچ دلیلی ندارد که بر روی چیزهایی که نمیتوانید کنترلشان کنید تاکید داشته باشید، فقط تمام تلاشتان رو برای رسیدن به پیشرفت انجام دهید.

هدف و استراتژی یادگیری

اینجاست که دانستن هدف شما تاثیر زیادی بر روی جدول زمانی یادگیری شما خواهد داشت. اگر فقط می‌خواهید مهارت‌های خود را در شغل فعلی خود ارتقا دهید یا یک نمونه اولیه بسازید، یادگیری همه مواردی که باید بدانید زمان زیادی طول نخواهد کشید. شما می‌توانید به بسیاری از ابزارها و خدمات متکی باشید تا از عهده پیچیدگی‌ها برآیید و بیش از حد نگران مسائل سطح پایین نباشید.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید یک مهندس نرم افزار تمام عیار شوید، باید این موارد را یاد بگیرید، زیرا این انتظار از شما می‌رود که این این موضوعات را برای شغل خود بدانید.

ترفندها و نکاتی برای سهولت کارها

در این بخش، نکات کلی را برای شما بیان خواهم کرد و امیدوارم کارها برای شما راحت‌تر شود. این موارد عمدتا به انگیزه و موضوعات روانشناسی مربوط می‌شود تا شانس موفقیت شما را بهبود بخشد.

در یک ساعت خاص از روز کد نویسی کرده تا یک روال یا عادت در مورد کد نویسی ایجاد کنید.

اتکا به انگیزه می‌تواند خطرناک باشد. اگر تا به حال سعی کرده‌اید که به یک رژیم غذایی یا تمرین روزانه پایبند باشید، می‌دانید که من در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم.

با توجه به این نکته، توصیه من این است که هر روز زمانی را تعیین کنید که پشت رایانه خود بنشینید و کد نویسی کنید یا حداقل مطلبی راجع به برنامه نویسی بخوانید. ایجاد این عادت به عنوان یک عادت قوی و روزمره برای موفقیت بلند مدت ضروری است.

سازگار بودن مهم است، شما نیازی به تلاش روزانه ندارید. بعضی از روزها حس و حال کار کردن نخواهید داشت و عیبی هم ندارد. ۵ تا ۱۰ دقیقه کار کنید و به استراحت بپردازید. روز‌های دیگر احساس عالی خواهید داشت و می‌توانید به مدت ۲ ساعت متوالی کد نویسی کنید.

اجازه ندهید خودتان گیر بیفتید

گیر افتادن در بعضی از مشکلات دلیل تسلیم شدن بسیاری ازمردم در زمان یادگیری کد نویسی است. ﺁن‌ها ناامید می‌شوند و فکر می‌کنند که کد نویسی مناسب آن‌ها نبوده و ﺁن‌ها از این کار دست می‌کشند.

یادگیری خود را به کاری لذت بخش تبدیل کنید

مورد دیگری که FCC در آن عالی است این است که یادگیری کد نویسی را تا آنجا که می‌تواند سرگرم کننده و لذت بخش می‌سازد. آن‌ها این کار را با ایجاد مشکلات بسیار کوچک و سریع انجام می‌دهند. هر بار که مشکلی را حل می‌کنید، یک پیام تبریک و یک چک مارک به شما نشان داده می‌شود تا به شما نشان دهد که این مشکل را به صورت کامل حل کرده‌اید.

شاید احمقانه به نظر برسد، این چیزها باعث پیشرفت شما می‌شوند.

مغز شما طوری طراحی شده که عاشق این موفقیت‌های دوپامین سریع باشد و شما باید هر کاری که ممکن است را انجام دهید تا از آن استفاده کنید تا شانس‌ها رو به نفع خودتون جمع آوری کنید.

جدول زمان بندی برای یادگیری کد

ماه اول

در این مدت شما اصول اولیه را یاد خواهید گرفت، که با HTML و CSS شروع می‌شود. این‌ها برای طراحی صفحات وب استفاده می‌شوند و از نظر فنی برنامه نویسی نمی‌کنند، اما لازم است که به عنوان اصول اساسی بدانید.

وقتی که شما دانش اصول اولیه ساخت صفحات وب را بدست ﺁوردید، می‌توانید شروع به یادگیری جاوا اسکریپت کنید که برای ایجاد صفحات وب تعاملی استفاده می‌شود. وب سایت راکت به شما در یادگیری اساسی این زبان و درک اصولی برنامه نویسی کمک می‌کند.

ماه دوم

در ماه دوم یادگیری خود باید شروع به بررسی برخی موارد مهم در زمینه برنامه نویسی کنید. این امر به ویژه اگر می‌خواهید یک مهندس نرم افزار تمام وقت شوید، بسیار مهم خواهد بود.

عناوین دیگر برای بررسی:

- روش جستجوی گوگل و یافتن راه حل برای مشکلات خود را بیاموزید، Stack overflow به بهترین دوست شما تبدیل خواهد شد.

- چگونگی کار کردن با نکات اینترنت مثل DNS، HTTP و Web Servers را یاد بگیرید.

- اصول خط فرمان

- اصول گیت و کنترل ورژن را یاد بگیرید

- از Google Developer Tools و Chrome Developer Console استفاده کنید

ماه سوم

شما باید با اصول اولیه احساس اعتماد به نفس کنید که این مورد هم بستگی به FCC دارد.

عناوین دیگر:

- برنامه نویسی سنکرون و آسنکرون

- استفاده از API با جاوا اسکریپت

- حلقه رویداد جاوا اسکریپت (Event loop)

- دستکاری DOM

ماه چهارم

برای ایجاد پروژه از کتابخانه‌ها استفاده کرده و پا را فراتر از یادگیری اصول اولیه بگذارید. فریمورکی مانند ReactJS را انتخاب کرده و طریقه استفاده از آن را بیاموزید.

عناوین دیگر:

- یک وب سایت نمونه کاری ایجاد کرده و برخی از پروژه‌های خود را در آن قرار دهید

- اصول امنیت وب

- کانسپت‌های مدرن CSS

- یکی از فریمورک‌های CSS مانند Bootstrap را یاد بگیرید

- آموزش برنامه نویسی بک اند را با NodeJS و یک پایگاه داده دنبال کنید

ماه پنجم و بعد از آن

در این مرحله، اگر به دنبال تغییر شغل هستید، زمان مناسبی برای تمرکز بر آماده سازی مصاحبه است. ممکن است که احساس آمادگی نکنید، اما تا زمانی که سعی نکنید راهی برای دانستن آن پیدا نخواهید کرد، بنابراین شروع به ارائه برخی از تقاضانامه‌های خودتان کرده و ببینید چه نوع بازخوردی دریافت می‌کنید.

عناوین دیگر:

- برای مشاغل فرانت اند و جاوا اسکریپت، به راهنمایی مقدماتی مصاحبه نگاهی بیاندازید

- انجام برخی از یادگیری‌های اساسی اصول CS را در نظر بگیرید

- رزومه خود را ایجاد کنید

مزایای برنامه نویس بودن

اگر هنوز هم برای یادگیری کد نویسی متقاعد نشده‌اید، من باز هم برخی از مزایای کد نویسی را برای شما ذکر می‌کنم.

بهبود توانایی حل مسئله

همان مهارت‌هایی که برای تجزیه و تحلیل یک مسئله برنامه نویسی، برنامه ریزی و پیاده سازی استفاده می‌شوند، تقریبا در هر زمینه از زندگی قابل استفاده هستند.

اعتماد به نفس و مقاومت ذهنی

شما به طور مرتب به مشکل می‌خورید، می‌فهمید چه اشتباهی رخ داده و آن را برطرف خواهید کرد. خیلی با ارزش است که بعد از اشتباه کردن از خودتان ناراحت نشوید و هیچ چیزی سریع‌تر از یادگیری نحوه کد نویسی به شما نمی‌آموزد.

نتیجه گیری

بر پیشرفت مداوم تمرکز کنید. پیشرفت مداوم و دیدن نتایج یادگیری را سرگرم کننده می‌کند. نکته دیوانه وار در مورد یادگیری کد نویسی این است که هرچه بیشتر یاد بگیرید، لذت بیشتری خواهید برد، زیرا هر وقت چیز جدیدی یاد می‌گیرید می‌توانید چیزهای جالب‌تری بسازید. هر روز به خاطر داشته باشید که آموخته‌ی دیروزتان را در امروز خواهید ساخت.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 4 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات