چگونه وبسایت سریعی داشته باشیم؟ باید‌ها و نباید‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه وبسایت سریعی داشته باشیم؟ باید‌ها و نباید‌ها

مهم نیست چه شرکتی را مدیریت می‌کنید، در نهایت باید قبول کرد که وبسایت شما بخشی جدای ناپذیر از شرکت و استراتژی بازاریابی شماست. سرعت وبسایت شما تاثیری مستقیم روی فروش، ترافیک، نرخ تبدیلات و تعداد بازدیدها دارد. به صورت کلی مخاطبین معمولا سراغ وبسایت‌هایی که زمان بارگذاری‌شان بیشتر از ۳ ثانیه باشد نمی‌روند. با در نظر گرفتن چنین موضوعی، ایجاد یک وبسایت سریع موضوع مهمی‌ست چرا که می‌تواند باعث بالا رفتن نرخ تبدیلات شما و ترافیک ورودی بشود.

در زیر می‌توانید نکاتی را مشاهده بکنید که به شما در ایجاد وبسایت سریع‌تر کمک می‌کند. در این نکات باید‌ها و نبایدهایی وجود دارد که به شما می‌گویند دقیقا باید چه کارهایی را انجام دهید.

باید‌ها: کارهایی که باعث افزایش سرعت وبسایت می‌شوند

در بخش اول این مقاله سراغ کارهایی خواهیم رفت که با انجام دادن‌شان می‌توانید مطمئن شوید که وبسایت‌تان با سرعت بیشتری برای کاربران بارگذاری می‌شود. اسم این لیست را بایدها گذاشته‌ایم که بدانید این موارد الزامی بوده و حتما آن‌ها را انجام دهید.

۱. بروزرسانی پلن میزبانی وب

اغلب صاحبان وبسایت‌ها، برای شروع کار از یک وبسایت با پلن هاستینگ اشتراکی/معمولی استفاده می‌کنند. با این حال با گذشت زمان و بالاتر رفتن ترافیک وبسایت، باید این موضوع را در نظر بگیرید که محتوا و بازدید کنندگان شما افزایش پیدا می‌کنند و در نهایت سرعت بارگذاری وبسایت تان کاهش می‌یابد. این درست زمانی‌ست که باید پلن هاستینگ وبسایت‌تان را بروزرسانی کنید. در غیر اینصور سرعت وبسایت شما کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که از یک وبسایت با پلن اشتراکی استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که باید سراغ یک سرور خصوصی بروید.

۲. استفاده از Gzip برای فشرده‌سازی

معمولا زمانی که قصد کوچک کردن فایلی را روی کامپیوترمان داشته باشیم آن را zip می‌کنیم. از طرفی دیگر Gzip به ما این امکان را می‌دهد تا اندازه فایل‌های وبسایت‌مان را در حالی که روی کامپیوتر مخاطبین دانلود می‌شود کوچک نماییم. البته فایل‌ها به صورت زیپ شده به کاربر نمایش داده نمی‌شود، روند unzip کردن فایل‌ها درست در زمان دانلود کردن اتفاق می‌افتد. این تکنیک باعث می‌شود که حجم درخواست‌های HTTP کمتر شوده و زمان پاسخگویی به وبسایت تا ۷۰ درصد بالاتر برود. این کار همچنین باعث می‌شود که حجم زیادی از فضای پهنای باند شما ذخیره شود.

۳. استفاده از کش مرورگر

فایل‌های کش، فایل‌های موقتی هستند که به صورت خودکار دانلود شده و روی کامپیوتر کاربری که در حال مشاهده وبسایت است ذخیره می‌شود. کشینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید فایل‌های ایستا مانند فایل‌های جاوااسکریپتی، تصاویر و اسناد را با سرعت بسیار بالاتری برای کاربران بارگذاری نمایید. با استفاده از چنین تکنولوژی اگر کاربر برای بار دوم وارد وبسایت شما شود، دیگر نیازی به بارگذاری محتوا از سرور شما ندارد.

۴. بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی

اگر از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی به شما کمک می‌کند تا با سرعت بالاتری وبسایت‌تان را بارگذاری نمایید. بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی می‌تواند اندازه بانک اطلاعاتی شما را کمتر کرده و کوئری‌ها را با سرعت بالاتری اجرا کند. تمام این نکات باعث می‌شود تا برگه شما سریع‌تر بارگذاری شود. وردپرس جزو آن دسته سیستم‌های مدیریت محتوا است که اطلاعات بسیار زیادی را در سیستم بانک اطلاعاتی خود قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند به نفع شما نباشد.

۵. کوچک کردن فایل‌های HTML/CSS/JS

کوچک کردن فایل‌های HTML/CSS/JS به فرایندی گفته می‌شود که شما حجم و تعداد فایل‌های‌تان را کاهش می‌دهید. کم کردن تعداد فایل‌ها باعث می‌شود که درخواست‌های HTTP کمتری داشته باشید و در نهایت سرعت بالاتری را در بارگذاری وبسایت تجربه نمایید. همچنین کم کردن حجم فایل‌ها باعث می‌شود تا سرعت اجرای درخواست‌های HTTP بالاتر برود.

۶. بهینه‌سازی تصاویر

بهینه‌سازی تصاویر کار مهم دیگری است که باعث بالا رفتن سرعت و البته سئو وبسایت می‌شود. زمانی که یک تصویر را در وبسایت قرار می‌دهید، باید در نظر داشته باشید که حتما از حجم کم آن‌ها مطمئن شوید. استفاده از یک ابزار برای کم کردن حجم تصاویر بدون کاهش آنچنانی کیفیت‌شان می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. استفاده از یک اسکریپت برای بارگذاری به صورت lazy-load نیز ایده خوبی است.

۷. سریع کردن صفحات با ترافیک بالا

ممکن است برخی از صفحات وبسایت از حجم داده‌ای بسیار بیشتری نسبت به دیگر صفحات برخوردار باشند. این موضوع باعث می‌شود که وبسایت شما با یک ناهماهنگی روبر شود. در چنین حالتی باید این صفحات را پیدا کرده و به صورت سفارشی شروع به بهینه‌سازی آن‌ها نمایید. 

نباید‌ها: کارهایی که باعث کاهش سرعت وبسایت شما می‌شوند

در بخش دوم این مقاله ما موضوعاتی را بررسی خواهیم کرد که انجام دادن‌شان باعث می‌شود که وبسایت شما کندتر از حالت عادی شود. در نتیجه بهتر است مواردی که در این قسمت گفته می‌شود را انجام ندهید.

۱. اسکریپت‌های خارجی

اسکریپت‌های خارجی مربوط به پاپ‌آپ‌ها، صفحات شبکه‌های اجتماعی، فونت‌های مختلف، سرویس‌های آنالیز وبسایت و... همگی باعث بالا رفتن حجم وبسایت و در نهایت افزایش زمان برای باگذاری وبسایت می‌شوند. هر کدام از اسکریپت‌های خارجی که در قالب اسکریپت‌های جاوااسکریپت هستند، باعث بالا رفتن درخواست‌های HTTP و در نهایت کاهش سرعت وبسایت می‌شوند.Pingdom  ابزاری است که در پیدا کردن و حذف این اسکریپت‌های اضافی به شما کمک می‌کند.

۲. استفاده از محتوای Flashy

محتوای Flashy به دسته‌ای از محتوا در وبسایت گفته می‌شوند که قابلیت‌های تعاملی وبسایت را بالا می‌برند. با این حال این دسته از محتوا حجم بسیار زیادی دارند و به صورت کل باعث کاهش سرعت بارگذاری وبسایت می‌شوند. بهتر است برای بالا بردن سرعت وبسایت‌تان سراغ این دست از محتوا نروید. 

۳. کدهای بد نوشته شده

نوشتن کدهای وبسایت به صورتی نامناسب می‌تواند باعث نابود شدن وبسایت‌تان شود. بسیار مهم است که همواره کدهای مرتبی بنویسید و به بهترین شکل آن‌ها را بهینه نگه دارید.

۴. استفاده بیش از حد از المان‌های گرافیکی

تصاویر برای وبسایت عالی هستند اما استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را بوجود بیاورد. بهتر است همیشه در صورت امکان از متون بجای تصاویر استفاده کنید.

۵. افزونه‌های اضافی

وردپرس و دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا، معمولا تعداد بسیار زیادی افزونه رایگان دارند. هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی را ارائه می‌کنند و به طبع این کاربردها، وبسایت شما را سنگین‌تر می‌کنند. بهتر است تنها از افزونه‌هایی استفاده کنید که کاربردی هستند و می‌توانند مفید باشند.

بهینه‌سازی وبسایت یکی از سخت‌ترین و دشوارترین پروسه‌هایی است که باید با آن سر و کار داشته باشید. استفاده از ابزارهای رایگان مانند GTmetrix و PageSpeed Insights می‌تواند به شما در بالا بردن کارایی وبسایت کمک زیادی بکند.

در پایان

در نهایت حتما سعی کنید به موارد گفته شده توجه کنید و بایدها و نبایدها را رعایت کنید. فراموش نکنید که یکی از مهمترین ویژگی‌های یک وبسایت خوب، سریع بودن آن است. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا