چگونه می‌توان منابع مالی فریلنس خود را در مواقع بحرانی مدیریت کرد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

چگونه می‌توان منابع مالی فریلنس خود را در مواقع بحرانی مدیریت کرد

وحشت کردن در مواقع بحرانی کار بسیار آسانی است. اما مثل تمام جوانب دیگر موجود در تجارت، شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی درست و مناسب از پس این شرایط برآیید. آیا تا به حال در مورد ریکاوری و تداوم در فعالیت‌های اقتصادی شنیده‌اید؟

این‌ها فرآینده‌هایی هستند که مشاغل را قادر می‌سازند از یک بحران جان سالم به در ببرند. منشا این مواقع بحرانی اهمیتی ندارد: این می‌تواند یک فاجعه‌ی طبیعی، رکود اقتصادی، مشکلات شخصی یا موارد دیگری باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ریکاوری، نحوه‌ی مدیریت کردن منابع مالی خود در طول بحران است. موضوع بحث ما فقط در مورد شرکت‌های بزرگ نیست. این روش‌ها واقعاً می‌تواند برای تمام مشاغل مفید باشد.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی احتمالاً از خودتان پرسیده‌اید که در شرایط بحرانی چگونه باید منابع مالی خود را مدیریت کنید. من امروز می‌خواهم در مورد همین موضوع با شما صحبت کنم.

گام اول: با مشتریان خود تماس بگیرید

قبل از اینکه مشتریان خود را با زنگ زدن کلافه کنید، بهتر است بدانید که تجارتتان چطور تحت تاثیر قرار گرفته است. با پی بردن به این جزئیات، می‌توانید با مشتریان خود گفتگویی واضح و بدون فشار را داشته باشید. 

اگر بحران فعلی فقط شما را تحت تاثیر قرار داده است، موارد زیر را انجام دهید:

- اول از خودتان مراقبت کنید

- هنگامی که در جای امنی هستید، به هر یک از مشتریان خود ایمیل ارسال کنید

- آن‌ها را از وضعیت خود مطلع سازید. اگر چیزی تغییر کرد، حتما آن‌ها را در جریان بگذارید

اگر بحران فعلی بر تمام مشتریان یا جهان تاثیر گذاشته است، موارد زیر را انجام دهید:

- اگر تحت تاثیر قرار گرفتید، ابتدا از خودتان مراقبت کنید

- به هر یک از مشتریان خود ایمیل ارسال کنید

- برای آن‌ها آرزوهای خوب کنید. به طور خلاصه به حل بحران بپردازید. به آن‌ها بگویید که شما هنوز اینجا هستید تا در صورت لزوم به آن‌ها کمک کنید

در اینجا نمونه‌ای از پیامی که می‌توانید ارسال کنید آورده شده است:

« سلام (نام مشتری)، امیدوارم حال شما و خانواده‌تان خوب باشد. من می‌دانم که این برای همه یک بازه زمانی نگران کننده است، بنابراین می‌خواهم به شما بگویم که برنامه کاری من مشخص است و اگر می‌خواهید هرگونه تغییر جدیدی را اعمال کنید، می‌توانم در این مورد به شما کمک کنم. اگر می‌خواهید روند انجام پروژه متوقف شود یا مهلت زمانی جدیدی مشخص شود تا همه چیز به حالت عادی برگردد، لطفاً من را در جریان بگذارید تا بتوانم با تمام توان به شما کمک کنم. (نام شما)»

این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا در مواقع بحرانی روابط خود را مشتریان حفظ کنید، بلکه  به شما نگرشی خاص از نحوه‌ی تغییر درآمد را خواهد داد. همین امر در مورد مشتریان شما نیز صدق می‌کند. با استفاده از این روش می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا بودجه‌ی خود را برای ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کنند و در صورت عدم دسترسی به شما، منبع دیگری برای کمک را پیدا کنند.

گام دوم: از سرمایه خود استفاده کنید

یکی از کارهایی که طراحان وب باید برای مدیریت امور مالی خود انجام دهند، جمع کردن پول برای روزهای مبادا است. ممکن است از برخی مردم شنیده باشید که شما به پس انداز کردن ۳ ماه پول اجاره احتیاج دارید؛ این در حالی است که برخی دیگر ادعا می‌کنند برای تامین هزینه‌های اساسی شما به ۱۰۰۰ دلار نیاز خواهید داشت.

اگر کنجکاو هستید که ببینید برای تامین مخارج خود به چه مقدار پول احتیاج دارید، یا می‌خواهید ببینید چقدر طول می‌کشد تا دوباره مانند گذشته مشغول به کار شوید، می‌توانید ارقام خود را در (Money Under 30’s Emergency Fund Calculator) وارد کنید:

چگونه می‌توان منابع مالی فریلنس خود را در مواقع بحرانی مدیریت کرد

اگر تا به حال برای روزهای مبادا پولی را پس‌انداز نکرده‌اید، باید مابقی پول و دارایی خود را بررسی کنید تا ببینید که چگونه می‌توانید با کمک آن‌ها این بحران را پشت سر بگذارید. در اینجا مواردی را برای بررسی کردن بیان کرده‌ام:

- پول در حساب‌های پس انداز صرفاً برای تامین هزینه‌های تجاری یا شخصی لحاظ شده است

- غذایی که در خانه وجود دارد و می‌تواند شما را برای مدتی از خرید مواد غذایی باز دارد. شما می‌توانید با غذاهای موجود در خانه تا مدتی دوام آورید

- کارت‌های هدیه، تخفیف در هتل، امتیازات کارت‌های اعتباری و هر چیز دیگری که می‌تواند هزینه‌های شما را تا بازگشت همه چیز به شرایط عادی کمتر کند.

 دقت داشته باشید که شما نباید در این دوره‌ی بحرانی از پس انداز بازنشستگی خود استفاده کنید. زیرا وقتی این بحران را پشت سر گذاشتید، دیگر دلتان نمی‌خواهد در این حساب‌ها پول پس انداز کنید. احتمالاً وام گرفتن هم ایده‌ی خوبی نیست. مطمئناً شما دلتان نمی‌خواهد پس از اتمام این مشکلات، با یک هزینه‌ی اضافی دیگر دست و پنجه نرم کنید. 

اگر پول زیادی ندارید، به خواندن ادامه دهید.

گام سوم: تمام هزینه‌های خود را فوراً کاهش دهید 

هنگامی که از نحوه‌ی تحت تاثیر قرار گرفتن درآمد خود مطلع باشید، زمان آن خواهد بود تا مخارج حرفه‌ای و شخصی خود را کاهش دهید. اگر تجارت شما بسته شده است، تا حد امکان مخارج مربوط به آن را کاهش دهید. همچنین شما می‌توانید به دنبال پایین آوردن سطح برنامه‌های خود باشید، این کار را تا زمان لازم انجام دهید. منظور ما از برنامه‌ها همان میزبانی وب، اشتراک در برنامه‌ها، وای‌فای و غیره است. 

اگر مشاغل شما با سرعتی آهسته در حال فعالیت هستند، احتمالاً نمی‌توانید هزینه‌های مربوطه را کاهش دهید زیرا شما برای ادامه دادن به کارهای خود به آن‌ها احتیاج پیدا خواهید کرد. اگر شما نیازی ضروری به کاهش هزینه دارید، لیستی از اولویت‌های خود را تهیه کنید. بدون چه چیزهایی می‌توانید به کارهای خود ادامه دهید؟ آن موارد را کاهش داده یا حذف کنید تا مخارج و هزینه‌هایتان کم‌تر شوند.

شما باید مخارج شخصی خود را بیشتر از همه چیز کاهش دهید. به مواردی فکر کنید که می‌توانید میزان هزینه‌های خود را در آن‌ها به حداقل ممکن برسانید. به‌عنوان مثال:

- بیرون غذا خوردن یا سفارش غذا دادن در مقابل پخت و پز مواد غذایی در دسترس

- هزینه‌های بیهوده در آمازون در مقابل استفاده از وسایل در دسترس

- قرارهای شبانه در مقابل خانه ماندن

- خرید محصولات برند در مقابل خریدهای معمولی

- تماشای تلویزیون با استفاده از سرویس‌های گران در مقابل سرویس‌های ارزان قیمت‌تر

- پرداخت هزینه‌های مربوط به باشگاه در مقابل استفاده از برنامه‌های مربوط به تمرینات بدنی

- رفتن به یک فضای همکار در مقابل کار از خانه

تنها هزینه‌ای که نباید کاهش داده شود، هزینه‌های مربوط به بیمه‌ی درمانی است. حتی اگر این بحران به صورت فیزیکی یا عاطفی بر روی شما تاثیر نگذارد، شما نباید این شبکه ایمن را از دست دهید. زیرا ممکن است بعد از گذشت این بحران به آن نیاز پیدا کنید. به جز این مورد ذکر شده، سایر هزینه‌های خود را کاهش دهید. سپس تا زمان برطرف شدن بحران و آرام شدن شرایط، از آن به منظور تامین بودجه‌ی مورد نیاز خود استفاده کنید.

گام چهارم: با وام دهندگان خود مذاکره کنید

دلایل زیادی سبب می‌شود تا مواجه شدن با بحران‌های شخصی، حرفه‌ای و جهانی احساس مضخرفی داشته باشند. یکی از بدترین حس‌های دنیا این است که ببینید قبض‌ها و مخارج زندگی‌تان بالاتر می‌رود اما نتوانید در میان این هرج و مرج کاری انجام دهید.

خوشبختانه بسیاری از وام‌دهندگان مثل شرکت‌های کارت اعتباری، ارائه‌دهندگان وام و شرکت‌های رهنی، می‌توانند در این مدت به شما کمک کنند. شما فقط باید از آن‌ها درخواست کمک داشته باشید. در بعضی موارد ممکن است بتوانید درباره‌ی کم‌تر کردن هزینه‌های ماهانه تا زمان عادی شدن مسائل با آن‌ها مذاکره کنید. در صورت کاهش درآمد شما، این می‌تواند به شما کمک کند. ممکن است در موارد دیگر بتوانید درخواست نرخ بهره پایین‌تری را داشته باشید. شما هنوز هم مجبور به پرداخت هزینه‌های ماهانه هستید، اما دیگر هزینه‌های بیهوده مزاحمت خاصی را برایتان به وجود نخواهند آورد.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که حداقل بدهی‌های هر ماه را پرداخت کنید. شاید این کار ایده‌آل نباشد، اما می‌تواند در صورت نیاز آن مقدار پول را برای شما فراهم کند. اگر این کار را انجام ندهید، می‌توانید در پایان ماه آن را جزو بدهی خود در نظر بگیرید.

گام پنجم: به دنبال راه‌های دیگری برای درآمدزایی باشید

اگر بحران بر روی تجارت شما یا مشتریانتان تاثیر گذاشته باشد، تا همه چیز به حالت عادی خودش برگردد، شما باید روش جدیدی برای درآمدزایی پیدا کنید. به‌عنوان یک طراح وب، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در این بین برای حمایت از خودتان انجام دهید:

وارد یک تخصص جدید شوید

با صاحبان مشاغلی تماس بگیرید که تجارتشان در طول این بحران پررونق بوده است. ممکن است آن‌ها برای اداره‌ی تجارت خود نیاز به ساخت و یا نگهداری یک وبسایت داشته باشند. به‌عنوان مثال بحران‌های مربوط به سلامت، شرکت‌های داروسازی و افراد تهیه کننده تجهیزات را درگیر خود می‌کند. اگر شما با ساختن وبسایت برای شرکت‌هایی که خارج از حوزه تخصص شما هستند مشکلی ندارید، این کار ارزش انجام دادن را خواهد داشت.

تبدیل به یک مربی شوید

شما می‌توانید دوره‌های طراحی و کدنویسی را ایجاد کرده و از طریق سایت‌هایی مثل Udemy و Skillshare به فروش بگذارید. البته کسب مخاطب و درآمدزایی خوب در این پلتفرم‌ها به زمان احتیاج دارد. در عوض می‌توانید از چیزهایی مثل Tutors.com یا Wyzant استفاده کنید تا مهارت‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

کار کردن به‌عنوان یک دستیار مجازی

افراد زیادی در رابطه با جوانب فنی آنلاین شدن و استفاده از خدمات مبتنی بر ابر به کمک نیاز دارند. دستیار مجازی بودن به معنای انجام فعالیت‌های پشتیبانی با افراد متفاوت است. شما می‌توانید این کار را با مجموعه مهارت‌های خاص خود سازگار کرده و یک دستیار IT شوید.

به‌عنوان مثال اگر یک بحران سبب شد تا افرادی مجبور به کار در خانه شوند یا به صورت مجازی به کلاس بروند، می‌توانید با استفاده از برنامه‌هایی سازماندهی شده، فضاهای ابری، نرم‌افزارهای کنفرانس مجازی و غیره به آن‌ها کمک کنید. حتی اگر برای مواقع بحرانی پول پس انداز کرده باشید، داشتن یک شغل دیگر می‌تواند ایده خوبی باشد. با این روش شما مشغول خواهید ماند و دیگر نگران بحران و تاثیراتش نخواهید بود.

جمع‌بندی

تصمیمات و انتخاب‌های بزرگی وجود دارد که باید در طول بحران گرفته شود، اما بدانید که شما و تجارت فریلنسرتان از این بحران عبور خواهید کرد. اگر می‌خواهید کارهایتان در آینده آسان‌تر شوند، امور مالی را به طور منظم (نه فقط در طول بحران) مدیریت کنید. هزینه‌های خود را پایین نگه دارید، درآمد خود را بالا ببرید و منابع مالی خود را به طور دائم رشد دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات