چگونه می‌توان یک رزومه‌ فنیِ تاثیرگذار نوشت؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه می‌توان یک رزومه‌ فنیِ تاثیرگذار نوشت؟

تخصص شما در زمینه فناوری می‌تواند شما را به مراتب بالایی ببرد اما برای رسیدن به این هدف شما باید چندین مرحله را طی کنید. در اینجا تنها داشتن مهارت‌های لازم کافی نخواهد بود. شما باید بتوانید این مهارت‌ها را به طوری موثر در یک رزومه قرار دهید.

در اینجا چند نکته در مورد چگونگی نوشتن یک رزومه فنی بی عیب و نقص وجود دارد. شما می‌توانید با این رزومه یک قدم به شغل رویایی خود نزدیک‌تر شوید اما توجه داشته باشید که برای تحقق پیدا کردن این خواسته، رزومه‌ی شما باید با سایر رزومه‌های معمولی فرق داشته باشد:

یک رزومه‌ فنیِ استادانه ایجاد کنید

نوشتن یک رزومه نیازی به دردسر ندارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با رویکردی سازمان یافته و حرفه‌ای عمل کنید. قبل از اینکه رزومه فنی خود را تهیه کنید، وقت بگذارید و یک رزومه‌ی استادانه بسازید. شما می‌توانید در این رزومه تمام تجربه‌های حرفه‌ای، کارآموزی، تحصیلی، گواهینامه‌ها، جوایز، اطلاعات شخصی و غیره را نگهداری کنید.

هدف اصلی از ساخت این پوشه‌ی اطلاعاتی این است که در زمان خود صرفه جویی کنید. شما باید مطمئن شوید که هیچ جزئیاتی را جا ننداخته‌اید چون ممکن است همین جزئیات در موقعیتی خاص به درد شما بخورند. در افزودن جزئیاتی که احساس می‌کنید در حال حاضر مهم نیستند تردید نکنید. شاید شما هنگام تنظیم رزومه‌ی فعلی خود به این جزئیات احتیاج نداشته باشید، اما در صورت نیاز به بروزرسانی در آینده، وجود پوشه‌ای از اطلاعات حرفه‌ای شما می‌تواند مفید واقع شود. 

قبل از اینکه شروع به تهیه رزومه فنی خود کنید، یک رزومه استادانه بسازید و تفاوت در نوشتن این دو رزومه را مشاهده کنید. اینگونه شما می‌توانید در زمان خود صرفه جویی کرده و از جزئیاتی که می‌توانند رزومه کار شما را تقویت کنند بهره ببرید.

با تجربه‌های حرفه‌ای خود شروع کنید

بخش تجربیات حرفه‌ای شما یکی از مهمترین ویژگی‌های رزومه کاری شماست. آن را به شکلی موثر خلق کنید تا جزئیات تجربه‌ی کاری شما بتواند با استخدام کنندگان ارتباط برقرار کند. دو عامل مهمی که می‌توانند بخش تجربه حرفه‌ای شما را تقویت کنند عبارتند از:

۱. برجسته کردن نکات

از هرگونه فکر و اندیشه‌ای که باعث می‌شود بخواهید پاراگراف‌هایی از تجربه حرفه‌ای خود بنویسید خلاص شوید. زیرا ممکن است استخدام کنندگان با دیدن پاراگراف‌های طولانی، خواندن آن‌ها را اتلاف وقت فرض کنند و علاقه‌ی خود را به رزومه‌ شما از دست دهند. در عوض نکات مهم را هدف قرار دهید. بخش‌هایی را در رزومه خود ذکر کنید که مطمئن هستید استخدام کنندگان باید مطالعه کنند. به‌عنوان مثال:

- بک‌آپ گیری موثر و روش‌های بازیابی تدوین شده و ویژگی‌های امنیتی ایمن

- فعالیت‌های برنامه‌‌ریزی شده، تنظیم و مدیریت شده مربوط به سرورهای داده

۲. بخش بندی و برجسته سازی

یک بخش تجربه حرفه‌ای که به خوبی سازماندهی شده باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های خود را با روشی تاثیرگذار به استخدام کنندگان نشان دهید. تنها کاری که شما باید انجام دهید ایجاد عنوان‌های منحصر به فرد و فهرست کردن مطالب مشابه در یک بخش است. این کار می‌تواند سازماندهی مهارت‌های شما را آسان‌تر کرده و جنبه‌های استعدادهای حرفه‌ای شما را برجسته کند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند تجربه‌های حرفه‌ای شما را تقویت کند، بزرگتر کردن نکات برجسته در حرفه شما برای استخدام کنندگان است تا بتوانند به راحتی توانایی‌های شما را درک کنند. به عنوان مثال:

عملیات دیتابیس

- بک‌آپ گیری موثر و روش‌های بازیابی تدوین شده و ویژگی‌های امنیتی ایمن

- فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، تنظیم و مدیریت شده مربوط به سرورهای داده

یک عنوان پروفایل دقیق و فنی را تشکیل دهید

برای بالا رفتن از نردبان موفقیت، شما باید در دوره‌ی حرفه‌ای خود به سلسله مراتب مختلفی برسید. هر سطح به شما این امکان را می‌دهد تا با مشخصات کاری خاصی سر و کار داشته باشید. شما باید استخدام کنندگان را مجبور کنید تا سطح حرفه‌ای شما را تشخیص دهند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند بینش خوبی از توانایی‌های حرفه‌ای شما داشته باشند.

مراقب باشید که در عنوان پروفایل خود اغراق نکنید، زیرا این مثل دروغ گفتن به استخدام کنندگان است و می‌تواند درخواست شغلی شما را به خطر بیاندازد. شاید شما رزومه‌ی کاملی برای شغل رویایی خود در دست داشته باشید اما ممکن است شانس قبول شدن را از دست دهید. بنابراین از چنین خطراتی پرهیز کنید و عنوان پروفایل و رزومه‌ی کاری خود را به دقت تنظیم کنید. 

 به‌عنوان مثال «ارشد در فناوری» را در صورتی در رزومه‌ی خود بنویسید که در حرفه‌ی خود ارشد هستید.

مهارت‌های کلیدی خود را برجسته کنید

به‌عنوان فردی حرفه‌ای در این زمینه از شما انتظار می‌رود تا مهارت‌های عملکردی و فنی خاصی داشته باشید. تنها حرفه‌ای بودن در کاری که انجام می‌دهید کافی نخواهد بود، زیرا اگر نتوانید مهارت‌های خود را به استخدام کنندگان نشان دهید، آن‌ها نمی‌توانند شما را به‌عنوان یک متقاضی مناسب در نظر بگیرند.

به‌طور کلی استخدام کنندگان برای تجزیه و تحلیل کردن یک رزومه ۶ ثانیه زمان می‌گذارند و این به شما بستگی دارد که چگونه از این فرصت استفاده کنید تا شانس خودتان را در رسیدن به شغل دلخواه افزایش دهید. 

اول از همه توضیحات مربوط به شغل را مطالعه کنید و کلمات کلیدی استفاده شده در آن را مشخص کنید. سپس مهارت‌هایی که توسط تجربه‌های حرفه‌ای شما توجیه شده را انتخاب کنید. از آن مهارت‌ها و کلمات کلیدی در بخش مهارت‌های کلیدی خود بهره ببرید.

با انجام این کار می‌توانید رتبه‌ی بالایی در AST (سیستم ردیابی متقاضی) داشته باشید. این شما را یک قدم به شغل مورد نظر نزدیک می‌کند. همچنین به استخدام کنندگان این امکان را می‌دهد تا با یک نگاه به توانایی‌ها و پتانسیل شما پی ببرند.

نمایی کلی از رزومه‌ی خود را ارائه دهید

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سبب می‌شود استخدام کنندگان شما را به چشم یک متخصص درخشان  ببینند، خلاصه‌ی رزومه یا اهدافتان است. اگر سال‌ها تجربه‌ی کار دارید، خلاصه‌ای از رزومه‌ی کاری خود را در اختیار استخدام کنندگان قرار دهید. اینگونه آن‌ها می‌توانند دستاوردها و مشارکت‌های شما را در طی این سال‌ها مشاهده کنند.

اگر تازه کار باشید یا تجربه‌ی کاری کم‌تری داشته باشید یا به دنبال تغییر شغل هستید، تعیین کردن یک هدف می‌تواند مفید باشد. سعی کنید مهارت‌های خود را به استخدام کنندگان نشان دهید تا آن‌ها شما را به‌عنوان یک متقاضی مناسب و دارای مهارت برای شغل مورد نظر تصور کنند. سعی کنید خلاصه‌ی رزومه یا اهداف خود را در ۳ یا ۴ سطر بنویسید. این باعث می‌شود تا استخدام کننده مشتاق به خواندن مطالب شما شود. متن‌های طولانی اغلب زمانبر هستند و استخدام کنندگان زمان لازم برای خواندن چنین متن‌هایی را ندارند.

فقط جزئیات تماس لازم را ارائه دهید

بخش «اطلاعات شخصی» شما فقط به اطلاعات تماس از قبیل شماره تماس، آدرس ایمیل و آدرس فعلی موجود در رزومه نیاز دارد. تمام مطاحبه‌ها به صورت حضوری انجام نمی‌شوند. ممکن است برخی از استخدام کنندگان بخواهند تلفنی با شما مصاحبه کنند یا زمان قرارهای رسمی را به شما اطلاع دهند. بنابراین شما باید شماره تماس خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا بتوانند به راحتی با شما ارتباط داشته باشند.

همچنین آدرس ایمیل خود را در اختیار استخدام کنندگان قرار دهید، زیرا معمولاً ایمیل وسیله‌ای مناسب برای برقراری ارتباط می‌باشد. قبل از ذکر کردن جزئیات و اطلاعات شخصی خود، با روش‌های جدید استخدام آشنا شوید.

نتیجه گیری

خب به پایان مقاله‌ی خود با موضوع نحوه‌ی نوشتن روزمه‌ فنی رسیده‌ایم، در اینجا چند مورد لازم برای یادآوری به شما ذکر شده تا هنگام تنظیم رزومه‌ خود آن‌ها را مد نظر داشته باشید:

- همیشه یک رزومه‌ عالی ایجاد کنید و تمام جزئیات اطلاعات حرفه‌ای خود را در آن جمع آوری کنید.

- نکات مهم را مشخص کنید و آن‌ها را در بخش‌های مربوطه قرار دهید. همچنین کلمات و نکات مهم را برجسته کنید تا توجه افراد را به آن‌ها جلب کنید.

- عنوان پروفایل خود را دقیق انتخاب کنید و از هرگونه اغراق خودداری کنید.

- در بخش مهارت‌های کلیدی، توانایی‌های خود را به‌عنوان یک متخصص برجسته کنید.

- اطلاعات تماس خود را مطابق با دستورالعمل‌های استخدامی شرکت مورد نظر ارائه دهید.

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات