جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
تحقیق – نتایج استفاده نکردن از الگوهای تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

تحقیق – نتایج استفاده نکردن از الگوهای تجربه کاربری

بیشتر مردم خالقان عادت ها و الگوها هستند. ما هم به همان شیوه و روزها در پی روزها عاشق انجام دادن چنین چیزهایی هستیم. تحقیقات به ما می گوید که ما برای پیش بینی ها به هم متصل هستیم، اما این چیزی نیست که خود به خود به وجود آید. در واقع این یک احساس پاداش برانگیز پر از رضایت و امنیت است.

اما چه می شود اگر ما از این سنت ها آزاد شویم و سعی کنیم بدون استفاده از این عادت ها و الگو ها زندگی کنیم؟ 

بیاید به داخل تجربیات جدید شیرجه بزنیم و نتیجه ها را ببینیم:

الگوهای طراحی UX چیستند؟

تعریف ساده، الگوهای طراحی UX راههای پیش بینی شده توسط طراح برای جذب کردن کاربر به وبسایت است. یک مثال از دنیای واقعی، چینش حروف و کاراکترهای کیبورد است که به صورت یک پیش بینی در کنار هم قرار گرفته اند و از زمان ساخت تا به کنون تغییر نکرده است.

طراحان وبسایت ها مداوما کارهای تکراری بازدیدکنندگان وبسایتشان را زیر نظر می گیرند و سعی می کنند که انجام عمل های مختلف را تا حد ممکن برای آنها ساده کنند. برای مثال ثبت نام کردن، وارد شدن، ارسال یک ایمیل و وظیفه ها مهم دیگر.

اگر تا به حال سایتی را ساخته باشید، میدانید که درگیر شدن با مسائل تجربه کاربری از دو طرف front facing و scenes side سخت و مشکل است. برای مثال :

همانطور که می دانید اغلب کاربران امروزی به شکل سختی به دنیای اپلیکیشن های تحت موبایل و وب علاقه مند شده اند. اما به یاد داشته باشید که هر بار وارد کردن اطلاعات کاربران برای وارد شدن به اپلیکیشن می تواند برای آنها چقدر خسته کننده باشد. برای اینکار شما باید حتما این تجربه کاربری را روی اپلیکیشن خود پیاده سازی کنید.

چگونه UI , UX به همدیگر جوش می خورند؟

تفاوت های بسیار فاحشی بین UI , UX وجود دارد. رابط کاربری وبسایت بخش اساسی و مهمی است که به مجرد ورود کاربر با وبسایت با آن ارتباط برقرار می کند. تجربه کاربری که خود دامنه گسترده ای دارد، اما می شود گفت که رفتار و عملکردی را که کاربر در ارتباط با وبسایت برقرار می کند، است. به صورت واضح تر رابط کاربری با ظاهر ماجرا و تجربه کاربری با کارایی وبسایت ارتباط دارد. اما با این وجود برخی از اوقات الگوهای استفاده شده در رابط کاربری و یا در تجربه کاربری با هم تداخل دارند و باید یک جابجایی یا تغییر ایجاد شود. همچنین برخی از استادان و فیلسوفان طراحی می گویند که رابط کاربری بخش تکمیل کننده تجربه کاربری است و این دو باید حتما با هم باشند. بدون داشتن یک رابط کاربری خوب هرگز نمی توانید یک تجربه کاربری خوب داشته باشید. برخی از کتابخانه های رابط کاربری با داشتن ایده ها و راه کارهایی می توانند مسائل مربوط به تجربه کاربری مانند «user flows» و «empty states»  را حل کنند. کتابخانه ها دیگر هم به منظور ایجاد طراحی رابط کاربری جالب ساخته شده اند.  خب حالا که تا حدی با الگوهای رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا شدیم، بیاید نگاهی به مفهوم «تجربه کردن» بندازیم و الگوهای مفیدی را تست کنیم:

تجربه کردن

به تازگی یک طراح UX و یک دانشمند علوم شناختی آزمایش ساده ای را انجام داده اند که در آن می شود از میزان تاثیر الگوهای مخرب را بر عملکرد وظایف اطلاعاتی کسب کرد. به طور مثال ما اینگونه حس کرده  ایم که اگر راههای قراردادی برای طراحی را دور بزنیم و یا از آن ها منحرف شویم، می تواند تاثیر منفی روی بهروری، زمان واکنش و میزان رضایت مندی داشته باشد. اما در این راه مهم ترین سوال باید جواب داده شود و آن همین این است که آیا حس ما درست است؟

در تجربیات ما از یک الگوی کلید تلفن مناسب و یک حالت متفاوت با یک الگوی مخرب استفاده کرده ایم. یک کلید تلفن مناسب به تلفنی گفته می شود که از کلید های چرخشی بهره نبرد، چیزی که کار با آن ساده باشد و به میزان درک، تمرکز و تلاش زیادی وابسته نباشد.

به هر حال، ایده تلفن های چرخشی با آن کلید ها به نظر یک الگوی منفی و مخرب می آید. کاربران به راحتی نمی توانند با آن ها کارشان را انجام دهند و شاید برای کار با آن حتی احتیاج به آموزش دیدن نیز باشید. پس این نمی تواند یک انتخاب منطقی و معقول باشد.

چیزی که در اینجا بسیار مهم است ایده رقابت الگوهای استاندارد با الگوهای منفی و مخرب گونه است. چیزی که جالب است، استفاده کردن از الگوهای استاندارد ما را به این قضیه واداشت که استفاده کردن از الگوهای مخرب با همان سواد لازم برای الگوهای استاندارد کافی نیست.

ما برای آزمایش این تجربه یک اپلکیشن موبایل ساده را با جی کوئری ساختیم و در آن برای ذخیره داده از بانک اطلاعاتی MySql استفاده کردیم. اپلیکیشن ساخته شده را به یک مشارکت کننده در این آزمایش دادیم. خب ما از این شرکت کننده خواستیم که ده تا شماره را از طریق حافظه خود با الگوهای تلفنی استاندارد و مخرب وارد نماید. برنامه در این حین میزان زمان را برای هر کدام از حالت ها ذخیره کرد و به شکل زیر میزان زمان را به ما نمایش داد:

در این آزمایش ما از سیستم عامل آندروید و مرورگر گوگل کروم استفاده کردیم، این آزمایش بیش از ۱۵۰ نفر شرکت کننده داشت. برخی از شماره ها که توسط شرکت کننده ها آسان وارد می شدند و در واقع شماره های معتبری نبودند «مثل ۱۲۳۴۵۶» در نتایج ثبت نشدند. بر اساس نتیجه های آزمایش ها، استفاده کردن از کلیدهای استاندارد ۳۵ درصد کارایی را نسبت به کلیدهای مخرب افزایش می دهد و متوسط زمان وارد کردن ورودی ها در حالت مخرب ۵۴ درصد دیرتر نسبت به حالت استاندارد بود. 

نتیجه گیری

خب، مثالی که از کلیدهای استاندارد و مخرب زده شد می تواند به شما اعلام کند که استفاده نکردن از الگوهای تجربه کاربری می تواند برای شما بد تمام شود. وقتی که چنین چیزهایی نادیده گرفته می شوند واقعا باید شاهد تخریب کارایی، عملکرد و تاثیرات محصول خود باشید. 

هیچوقت صرفا به ایده هایی که در قبل وجود داشته اند فکر نکنید، کارهایی را که در حال حاضر اجرا می شوند و موجب موفق هستند را نیز در نظر بگیرید. این کار سبب می شود که کارهای تکراری را انجام ندهید و از آزمایشات الکی دوری کنید.

مطابق یک سخن که می گوید: «اگر چیزی نشکسته است، آن را تعمیر نکن!»

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است