آشنایی با زبان برنامه نویسی GO
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آشنایی با زبان برنامه نویسی GO

هر زمان که قصد صحبت در رابطه با بهترین زبان های برنامه نویسی را داریم مواردی که همیشه به ذهن‌مان خطور می‌کند عبارت است از: جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت، سی پلاس پلاس و... .

اما جهان برنامه نویسی تنها شامل این زبان ها نبوده و موارد جدیدتری را نیز می‌توان در این حوزه مشاهده کرد که هر کدام کاربردهای متفاوتی را دارند. یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی Golang نام دارد.

در سال‌هایی که گذشت زبان برنامه نویسی Go توانست پیشرفت چشمگیری داشته و در بسیاری از شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مطلب اختصاصی از وبسایت راکت قصد داریم به صورت کامل شما را با ویژگی‌ها و نقاط ضعف این زبان برنامه‌نویسی آشنا کرده و موارد استفاده از آن را بیان کنیم.

زبان برنامه نویسی Golang چیست؟

زبان برنامه نویسی Go یا Golang یک زبان برنامه نویسی متن باز، ایستا و کامپایلی است که توسط Rob Pike، Robert Griesmer و Ken Thompson ایجاد شد. زبان برنامه نویسی Go در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار در بازار توسعه اپلیکیشن‌ها دیده شد و هدف‌ش نیز بهبود وضعیت بهره‌وری زبان های برنامه‌نویسی، اپلیکیشن‌های شبکه محور و چند هسته‌ای که دارای حجم عظیمی از کد هستند بود.

گوگل برای راه اندازی یک اپلیکیشن با چنین ویژگی‌هایی همواره مجبور بود که از چندین زبان برنامه نویسی مختلف استفاده کند. برای مثال:

  • استفاده از سی‌ پلاس پلاس برای اجرای بهینه برنامه‌ها
  • استفاده از پایتون و جاوا اسکریپت برای استفاده پذیری مجدد از کدها
  • استفاده از جاوا برای پیاده‌سازی مفاهیم عمیق شئ‌گرایی
  • پیاده‌سازی قابلیت همزمانی در شبکه‌ها با استفاده از Newsqueak

Go هدفش این بود که یک راهکار جامع برای تمام این موارد را ارائه داده و بتواند جایگزین همه این موارد شود. از زمان انتشار تا سال ۲۰۲۱ زبان برنامه نویسی Golang توانست که جایگاه خود را بین ۱۰ زبان برنامه نویسی برتر از دیدگاه IEEE ثابت کرده و همچنین به عنوان چهارمین زبان برنامه نویسی فعال در گیت هاب شناخته شود.

بنابر آمار سالانه Stackoverflow زبان برنامه نویسی Go پردرآمدترین برنامه نویسان را داشته و این میزان روز به روز نیز در حال افزایش است.

ویژگی‌های اصلی زبان برنامه نویسی Go

ویژگی اول: متن باز بودن

یکی از مهمترین ویژگی زبان برنامه‌نویسی Go متن باز بودن آن است. این بدان معناست که دسترسی به این زبان برای همگان امکان پذیر بوده و کسی که قصد ایجاد تغییر در هسته اصلی این زبان برنامه نویسی را داشته باشد می‌تواند بدون محدودیت این کار را انجام دهد.

ویژگی دوم: استاتیک تایپ بودن

Go یک زبان برنامه نویسی استاتیک است که با مکانیسم زبان های برنامه نویسی ایستا کار می‌کند. در مکانیسم زبان‌های ایستا یا استاتیک نوع‌های داده‌ای به صورت واضح تعریف شده و سطح سازگاری آن‌ها با نوع‌های مختلف داده‌ای تعیین می‌شود. این موضوع برای برخی از افراد به عنوان یک نقص قلمداد می‌شود اما افراد حرفه‌ای در حوزه برنامه نویسی می‌دانند که این موضوع چقدر می‌تواند به ایجاد برنامه‌هایی با مشکلات کمتر منجر شود.

ویژگی سوم: پشتیبانی از Concurrency یا همزمانی

یکی از ویژگی‌های اصلی زبان برنامه نویسی Golang پشتیبانی آن از Concurrency یا قابلیت همزمانی است. Golang برعکس بیشتر زبان‌های برنامه نویسی روش‌های بسیار آسان‌تر و قابل فهم‌تری برای پیاده‌سازی قابلیت همزمانی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد و این خود یکی از دلایل محبوبیت بالای زبان برنامه نویسی Go است.

ویژگی چهارم: کتابخانه‌های استاندارد حرفه‌ای

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که هر زبان برنامه نویسی باید ارائه دهد مجموعه‌ای از کتابخانه‌های استاندارد آن زبان است. وجود این کتابخانه‌های استاندارد باعث می‌شود که توسعه دهنده بجای استفاده از کتابخانه‌های بی کیفیت Third-Party شانس این را داشته باشد که از کتابخانه‌های حرفه‌ای و استاندارد استفاده کند.

در زیر می‌توانید چند مورد از کتابخانه‌های استاندارد زبان برنامه نویسی Go را مشاهده کنید.

  • Gofmt: با استفاده از این کتابخانه می‌توانید کدهای Golang خود را به صورت بهتری قالب‌بندی کرده و قابلیت خوانایی آن‌ها را بیشتر کنید.
  • Goget: با استفاده از این کتابخانه می‌توانید کتابخانه‌های موجود در گیت‌هاب را وارد پروژه کرده و آن‌ها را در GoPath ذخیره کنید. انجام چنین کاری باعث می‌شود که مدیریت کتابخانه‌های مربوط به یک اپلیکیشن برای‌تان آسان‌تر اتفاق بیافتد.
  • Godoc: با استفاده از این کتابخانه می‌توانید فرایند مستندسازی کدهای‌تان را به صورت بهتری انجام دهید.

ویژگی پنجم: سازگاری بالا با امر تستینگ

زبان برنامه نویسی Golang به شما قابلیت ایجاد تست های واحد را در کنار توسعه اپلیکیشن اصلی می‌دهد. در کنار این موارد شما می‌توانید تست‌های بنچمارک را نیز از طریق امکانات مربوط به تستینگ انجام دهید.

ویژگی ششم: Garbage Collection

Golang پشتیبانی کامل از Garbage Collection را ارائه می‌دهد. در این حالت برنامه نویسان نیازی به نگرانی در زمینه آزادسازی پوینتر‌ها ندارند. در نتیجه این موضوع شما می‌توانید کدهایی با میزان بهینه و سریع بودن زبان‌هایی مانند C و Cplus plus بنویسید اما نگرانی در رابطه با Garbage Collection نداشته باشید.

مزایای استفاده از زبان برنامه‌نویسی Golang چیست؟

Golang در حال حاضر توسط شرکت‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل، IBM، توییتر، اپل و یوتیوب تنها چند مورد از این شرکت‌ها هستند. اما چه مزایایی باعث می‌شود که Golang تا به این اندازه محبوب شده و مورد استفاده چنین شرکت‌هایی قرار بگیرد؟

مزیت اول: استفاده‌پذیری آسان

یکی از مزیت‌های اصلی زبان برنامه نویسی Go در کنار تمام ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد این است که سینتکس مختصر و کوتاهی داشته و در نتیجه امر یادگیری و استفاده بسیار آسانتری نسبت به زبان هایی مانند سی پلاس پلاس دارد. از طرفی دیگر مستندات Golang کاملا روشن و واضح ویژگی‌های این زبان را به اشتراک گذاشته و در نتیجه مشکلی در رابطه با این موضوع نخواهید داشت.

مزیت دوم: Cross-Platform بودن

پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف دومین مزیت مهم زبان برنامه نویسی Golang است که شما را قادر می‌سازد تا بهتر بتوانید برای سیستم عامل‌های مختلف اپلیکیشن‌های‌تان را توسعه دهید.

مزیت سوم: کامپایل سریع‌تر

به نسبت زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر که به عنوان زبان‌های محبوب شناخته مي‌شود (پایتون و جاوا اسکریپت) زبان برنامه نویسی Golang سرعت کامپایل بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد.

فرایند کامپایل کردن کدها در Go به این صورت پیش می‌رود که شما یک فایل اجرایی تنها خواهید داشت و در نتیجه مشکل مدیریت ملزومات را برای اجرا اپلیکیشن نخواهید داشت.

در کنار این موارد می‌توان موضوعات بسیار دیگری را به نیز به عنوان مزیت در نظر گرفت که در زیر تنها به صورت عنوان به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مقیاس‌پذیری بالا
  • توسعه سریع اپلیکیشن و در نتیجه ذخیره حجم بالایی از زمان مورد نیاز برای توسعه اپلیکیشن‌ها
  • پشتیبانی از پارادایم‌های مختلف برنامه نویسی
  • سازگاری بالا با تستینگ، همزمانی و کتابخانه‌های استاندارد
  • قابلیت استفاده در توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب، DevOps، سیستم عامل و... .

از معایبی که زبان برنامه نویسی Golang دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت خطاها کمی با چالش و سختی انجام می‌شود
  • نبود فریمورک‌های قدرتمند
  • نبود قابلیت حرفه‌ای برای توسعه اپلیکیشن‌های گرافیکی

در پایان

یادگیری زبان های برنامه نویسی جدید به شما کمک می‌کند تا بتوانید همواره بروز مانده و از هر فرصت شغلی که برای‌تان پیش خواهد آمد به خوبی استفاده کنید. Golang نیز یک زبان برنامه نویسی نو پا بوده و به نظر می‌رسد که آینده درخشانی خواهد داشت.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات