معرفی بلاک‌چین با زبانی ساده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

معرفی بلاک‌چین با زبانی ساده

 با وجود تمام هیاهویی که امروزه برای مقوله بلاک‌چین وجود دارد منطقی است که شما نیز بخواهید وارد عمل شده و با این موضوع آشنا شوید. از این رو ما تصمیم گرفتیم تا مقاله‌ای کامل در ارتباط با تمام آن‌ چیزهایی که برای درک بلاک‌چین نیاز دارید را به زبانی بسیار ساده بنویسیم. با خواندن این مقاله شما قابلیت آن را پیدا خواهید کرد که با تمام موضوعات اصلی بلاک‌چین و همچنین بیت‌کوین آشنا شوید. منظور از ماینینگ را توضیح خواهیم داد و همچنین شیوه تراکنش‌ها در این ساختار را تشریح می‌کنیم. جدای از این موارد، موضوعات بسیار دیگری نیز گفته خواهند شد. بنابراین راحت نشسته و از خواندن این مقاله و یادگیری لذت ببرید.

معرفی بلاک‌چین با یک مثال فرضی

بیایید با معرفی بلاک‌چین شروع کنیم. قصد داریم این کار را با یک مثال ساده پیش ببریم. شهرهای تاریخی  را در نظر بگیرید. زمانی که هیچ بانکی وجود نداشتند و مردم از طریق مبادله‌های کالا به کالا و پیمان‌هایی برای قرض گرفتن و وام دادن داد و ستد می‌کردند. اما مشکل آن‌ها در این ساختار چه بود؟ بگذارید نام این شهر را Block City بگذاریم. در این شهر در حدود ۱۰۰ خانواده زندگی می‌کردند و همچنین برای تمام داد‌ و ستدهای‌شان یک فرد میانجی به نام Azarath را داشتند. این فرد روی معاملات و پیمان‌هایی که بسته می‌شد نظارت می‌کرد و برای هر معامله نیز مقداری پول را دریافت می‌نمود. 

در بسیاری از حالت‌ها این فرد دقیقاً کاری شبیه به بانک را انجام می‌داد. در گذر زمان Azarath پول‌دارتر شده و تمام این درآمد نیز از آن موقعیتی بدست می‌آمد که وی داشت. بعد از مدتی برخی از تجار متوجه شدند که با پرداخت کردن رشوه به این فرد می‌توانند از Azarath بخواهند که به نفع آ‌ن‌ها در بین معامله‌ها و پیمان‌ها رأی بدهد. این وضعیت به همین حالت ادامه پیدا کرد تا زمانی که مردم شهر متوجه شدند که در چنین حالتی همه چیز تعادل خود را از دست داده و اقتصاد آن‌ها در حال نابودی است.

آن‌هایی که در این شهر دست از معامله کشیدن انگشت اتهام را به سمت Azarath کشیده و وی را غیرقابل اعتماد و فاسد خواندند. شهر Block City متوجه شدند که سیستم قدیمی باید نابود شده و ساختار جدیدی بوجود بیاید.

 یکی از اعضای جامعه پیشنهاد کرد تا Azarath را به عنوان فرد میانی حذف کرده و بجای آن همگان خودشان معاملات و پیمان‌ها را با دفاتر خودشان مدیریت کنند. در این دفاتر جدای از معاملات شخصی فرد تمام معاملات مربوط به دیگران نیز باید ضبط می‌شد. 

هر هفته نیز افراد شهر در کنار همدیگر جمع می‌شدند و معاملاتی که یادداشت کرده‌اند را با همدیگر مقایسه کرده و براساس راستی و درستی آن‌ها را ویرایش می‌کردند. در نهایت همگان به یک اجماع کلی می‌رسیدند. در این حالت که کاملاً همه چیز به صورت غیرمتمرکز پیش می‌رفت افراد دیگر برای معاملات خود نیازی به Azarath نداشتند.

بعد از یک هفته افراد شهر یک عصر را در کنار هم جمع شده و دفاترشان را با یکدیگر بررسی کردند. برای مثال اگر قرض یا وامی داده شده و همه افراد در دفترشان آن را نوشته‌اند فرد بدهکار باید قرض خود را به طلب کار داده و پس از آن تمامی دفاتر وضعیت خود را بروزرسانی می‌کردند. جالب اینجاست که در بین این صد خانواده اگر یک یا چند تن از آن‌ها تلاش می‌کردند تا رفتار غیر اخلاقی را پیش بگیرند به سرعت کشف می‌شدند چرا که با اکثریت افراد تناقض داشتند. در این ساختار جدید بجای اعتماد به یک نفر، نیاز بود که به تمام افراد جامعه اعتماد کرد و البته این موضوع از طریق عمل انجام می‌شد. تا زمانی هم که سیستم به خوبی پیش می‌رفت نیازی به نگرانی در این رابطه نبود. 

خب قصه گفتن کافی‌ست بیایید همین ایده‌های گفته شده را در خود مفهوم بلاک‌چین مشاهده کنیم.

بلاک‌چین – چگونه کار می‌کند

حال که متوجه شدیم بلاک‌چین یک distributed ledger یا دفتر توزیع یافته است که در آن تمام معاملات و تراکنش‌ها نوشته شده و براساس یکسری اتفاقات اعتبارسنجی و بروزرسانی می‌شود، بیایید با تمام روند‌ها و اجزایی که چنین ساختاری را بوجود خواهند آورد آشنا شویم. سعی می‌کنیم تا جای ممکن در ارتباط با این قضیه ساده و شفاف صحبت کنیم.

برای درک این موضوع نیاز است تا موارد زیر را یاد بگیریم:

  • غیر متمرکز و نود یا Decentralization و Node چه معنی می‌دهند؟
  • بلوک یا Block چیست؟ منظورمان از Chain یا زنجیر چیست؟
  • ماینینگ به چه معناست؟
  • تراکنش‌ها به چه صورتی کار می‌کنند؟

غیر متمرکز و نود یا Decentralization و Node چه معنی می‌دهند؟

در مثال Block City گفتیم که جامعه از افراد مختلفی تشکیل می‌شود که هر فرد در این جامعه باید یک دفتر منحصر به فرد برای ضبط معاملات و پیمان‌ها داشته باشد. در این تعریف به هر فرد یا موجودیت از جامعه که چنین دفتری را در اختیار دارد Node گفته می‌شود. در دنیای بلاک‌چین و بیت‌کوین هر کدام از این نود‌ها یک دفتر مخصوص برای بیت‌کوین در اختیار دارند که با استفاده از آن می‌توانند به تأیید کردن تراکنش‌ها و سالم بودن شبکه کاری این ارز دیجیتالی کمک کنند. نودهای مختلف میزان کاری متفاوتی را پیش می‌برند برای مثال برخی از آن‌ها روی این ساختار فعالیت بیشتری نسبت به برخی دیگر است. اما برای ساده‌سازی این مسأله همین کافی‌ست بدانید که هر نود باید نسخه‌ای از تراکنش‌های بیت‌کوین را در اختیار داشته باشد و با استفاده از نرم‌افزار بیت‌کوین سعی کند تا این ساختار پابرجا بماند.

یک مسأله مهم دیگر که وجود دارد آن است که مردم به اشتباه از کلمات نود و ماینر به صورت یکسان استفاده می‌کنند. در حالی که ماینر یک نود عادی نیست. ماینر شخصی است که باید نرم‌افزارهای مخصوص ماینیگ یا استخراج را دریافت کند. البته این شخص مانند یک نود عادی تنها روی صحت تراکنش‌ها کار نمی‌کند بلکه درخواست‌های تراکنش را نیز دریافت کرده و یک بلوک جدید را ایجاد می‌کند که در حقیقت تمام نودهای دیگر باید دفتر خودشان را با آن بلوک جدید هماهنگ سازند. بدون ماینرها شبکه بلاک‌چین کار نکرده و هیچکدام از تراکنش‌ها صورت نمی‌گیرد. می‌توانید این موضوع را اینگونه در نظر بگیرید که اگر کارمندی در بانک نباشد هیچ انتقال پولی نیز صورت نخواهد گرفت (در صورتی که ATM را نیز یک کارمند بدانیم). 

بلوک یا Block چیست؟ منظورمان از Chain یا زنجیر چیست؟

یک بلوک برخی از تازه‌ترین تراکنش‌هایی که در شبکه بوجود آمده‌اند را در خود ذخیره می‌کنند. در مثال بیت‌کوین یک بلوک حاوی تازه‌ترین تراکنش‌هایی است که در ۱۰ دقیقه گذشته اتفاق افتاده‌اند.

بیت‌کوین یک زمان بلوک یا Block time دارد که برابر ۱۰ دقیقه است. همانطور که اشاره شد این مقدار بدین معناست که در هر ۱۰ دقیقه یک بلوک جدید ایجاد و به ساختار اضافه می‌شود. منظور از Chain یا زنجیر نیز کنار هم قرار دادن تمام بلوک‌هایی است که تا به حال به وجود آمده‌اند. از طریق این زنجیره بلوک می‌توان به تمام تراکنش‌های اتفاق افتاده دسترسی داشت. هر بلوک به صورت رمزنگاری شده به بلوک قبلی خود متصل شده است. به صورت ساده هر بلوک یک لینک مرجع به بلوک قبلی خود دارد به همین دلیل توانایی دستکاری شدن بلوک رکورد شده دیگر وجود ندارد. این قابلیت را immutable بودن می‌گویند.

 همانطور که تصور می‌کنید دانلود زنجیره بیت‌کوین به نظر کاری بسیار زمان‌بر می‌رسد چرا که حجمی برابر با ۱۰۰ها گیگابایت دارد. شما به عنوان کاربر عادی که قصد استفاده از این شبکه را دارید نیازی به دانلود چنین چیزی نخواهید داشت.

ماینینگ به چه معناست؟

تقریباً بیشتر افرادی که به نحوی با دنیای تکنولوژی ساز و کار دارند با اصطلاح ماینینگ برخورد کرده‌اند. البته گمان می‌کنم بیشتر این افراد به خوبی با مفهوم تکنیکی این قضیه آشنایی ندارند. ماینینگ پروسه‌ای است که در آن یک درخواست تراکنش گرفته شده و به بلوک بعدی اضافه می‌شود. ماینر یعنی شخصی که این کار را انجام می‌دهد برای انجام چنین کاری جایزه دریافت می‌کند. به این جایزه Block rewards گفته می‌شود. البته این فرایند به صورت خودکار صورت می‌گیرد یعنی بدان معنی نیست که شما مانند یک بازی مجبور خواهید بود که مراحل را خودتان طی کنید، برای ماین کردن تنها کافی‌ست نرم‌افزار ماینینگ را دریافت کرده و اجازه دهید که کامپیوتر کار خود را انجام دهد.

در روند ماینینگ، ماینر باید به بلوک بعد از بلوک کنونی پاسخ دهد، این بدان معناست که کامپیوتر شما باید جواب معادله‌ای که باعث می‌شود تراکنش‌های در حال انتظار به بلوک بعدی بروند را حدس بزند یا بدست آورد، بعد از انجام چنین کاری ماینر جایزه را دریافت خواهد کرد. در دنیای بیت‌کوین زمان هر بلوک ۱۰ دقیقه است به این معنا که اگر یک ماینر در این ده دقیقه بتواند پاسخی را دریافت کند و البته نفر اول هم باشد جایزه را دریافت خواهد کرد. 

تراکنش‌ها به چه صورتی کار می‌کنند؟

شما یک بیت‌کوین را به دوست‌تان حسام ارسال می‌کنید، چند دقیقه بعد دوست‌تان حسام خبر می‌دهد که یک بیت‌کوین در Wallet وی بدستش رسیده است. اما چگونه؟

 بیایید این فرایند را به صورت مرحله به مرحله بررسی کنیم و نقش ماینر را نیز در این روال نگاه کنیم:

  • شما یک بیت‌کوین را به دوستان‌ حسام ارسال کرده و درخواست را با استفاده از کلید خصوصی یا Private Key امضا می‌کنید. با انجام چنین کاری درخواست تراکنش شما (ارسال یک بیت‌کوین به حسام) به جهان و یا بهتر بگوییم شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز ارسال می‌شود. در این مرحله حسام هنوز بیت‌کوینی را دریافت نکرده چرا که درخواست شما در مرحله برزخ قرار گرفته و منتظر تأیید شدن و افزوده شدن بلوک جدید است.
  • ماینرها تراکنش شما و چند فرد دیگر را دریافت کرده و سعی می‌کنند تا در یک مسابقه هیجان انگیز جواب معادله را پیدا کنند. 
  • زمانی که یک ماینر مسأله را حل کرد، به شبکه بیت‌کوین مخابره می‌کند که مسأله حل شده و نسخه‌ای جدید از بلوک‌‌چین برای بروزرسانی وجود دارد. 
  • در این حالت نودها و ماینرهای دیگر که در شبکه حاضر هستند همگان معامله را قبول کرده و بلوک جدید به بیت‌کوین اضافه می‌شود. بعد از این کار حسام بیت‌کوین خود را دریافت کرده و به ماینری که مسأله را حل کرده نیز پاداشی داده خواهد شد. 
  • بعد از این تراکنش روال عادی دوباره آغاز شده و ماینرها باز هم تراکنش‌ها را دریافت و برای حل آن‌ها تلاش می‌کنند… .

اگر ماینری در این ساختار وجود نداشته باشد درخواست من برای ارسال یک بیت‌کوین به حسام برای ابد در برزخ باقی می‌ماند.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت سعی کردیم تا به صورت مختصر و مفید شما را با جنبه‌های مهم بلاک‌چین و بیت‌کوین آشنا کنیم. البته مقاله اصلی این مطلب کمی طولانی‌تر بوده که ما تصمیم گرفتیم تا به این میزان آن را محدود کنیم. در صورتی که دوست داشتید ادامه این مقاله را مطالعه کنید می‌توانید به مقاله منبع مراجعه کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا