آیا پایان PWA نزدیک است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آیا پایان PWA نزدیک است؟

آیا بعد از فایرفاکس، مرورگرهای دیگر نیز این روند را دنبال می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا در ادامه این موارد را بررسی کنیم.

برنامه‌های وب پیش رونده (PWA) با ارائه تجربه‌ای مشابه در قالب وب، درك ما را از برنامه‌ها تغییر می‌دهند. این یک روش برای توصیف برنامه‌هایی بود که از ویژگی‌های جدید پشتیبانی شده توسط مرورگرهای مدرن از جمله سرویس دهنده‌ها و مانیفست برنامه‌های وب استفاده می‌کردند و همچنین به کاربران امکان می‌داد بدون توجه به سیستم‌عامل دستگاه، برنامه‌های وب را به برنامه‌های وب پیش رونده ارتقا دهند تا به صورت بومی روی دستگاه مورد نظر نصب شده و قابل استفاده باشد.

اما PWA در طول سال‌ها با چندین نگرانی درباره حریم خصوصی مرتبط بوده است. این امر باعث شده بود تا اپل چندین ویژگی آن را در سافاری مسدود کند. می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره آن را از اینجا مطالعه کنید.

با این وجود مرورگرهای دیگری مانند کروم و فایرفاکس به طور گسترده پشتیبانی از توسعه برنامه‌های وب پیش رونده را ادامه داده‌اند.

به تازگی موزیلا فایرفاکس ورژن جدید را که هدف آن محافظت در برابر ابر کوکی‌ها بود، منتشر کرده است. به نظر می‌رسد که این نسخه پشتیبانی از ویژگی ضروری PWAهای دسکتاپ را حذف کرده است. اکنون بیایید نگاهی به آنچه که در آن است بیندازیم.

چه چیزی از بین رفته است؟

فایرفاکس در حال حذف یک ویژگی آزمایشی است که از نصب وب اپلیکیشن‌های پیش رونده بر روی دسکتاپ پشتیبانی می‌کرد. این ویژگی به عنوان SSB (مرورگر مخصوص سایت) شناخته می‌شود.

برای کسانی که این وضعیت را مشاهده می‌کردند، موزیلا قبلا اعلام کرده بود که ممکن است در نسخه‌های بعدی پشتیبانی از SSB را کنار بگذارند. دلیل این حذف را می‌توان یک اشکال رایج در ردیاب آن دانست.

ویژگی SSB فقط از طریق یک پیش فرض پنهان در دسترس بوده است و دارای چندین اشکال شناخته شده است. علاوه بر این تحقیقات هیچ فایده‌ای را متوجه کاربر نمی‌کند که از این ویژگی بهره مند باشد، بنابراین فعلا قصد ادامه توسعه آن وجود ندارد. از آنجا که این ویژگی از نظر وجود مشکل برای ما زمان زیادی را صرف می‌کند و حفظ آن باعث ارسال سیگنال اشتباهی مبنی بر اینکه این یک ویژگی پشتیبانی شده است، پس تصمیم گرفته شد که این ویژگی از فایرفاکس حذف شود.

SSB چیست؟

SSB یک ویژگی آزمایشی است که به هر وب سایتی اجازه می‌دهد تا در یک پنجره مخصوص در حالت دسکتاپ اجرا شود. ویژگی Site Specific Browser که در فایرفاکس 73 به بالا در دسترس بود، به شما امکان می‌داد هر وب سایتی را در یک پنجره با حداقل رابط کاربری مورد نیاز راه اندازی کنید.

آیا این یک نقص به حساب می‌آید؟

همه چیز به دیدگاه شما و میزان استفاده شما از وب اپلیکیشن‌های پیش رونده بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید PWA راهی برای به دست آوردن برنامه‌هایی مستقل از سیستم‌عامل است که مانند برنامه‌های بومی عمل می‌کنند، ممکن است از این تصمیم ناامید شوید. اما اگر فکر می‌کنید PWAها همانند یک میانبر یا شورتکات ساده در دسکتاپ شما عمل می‌کنند، احتمالا با این تغییر مشکلی نخواهید داشت.

عده‌ای از افراد از این تصمیم ناراضی هستند، اما تعداد آنها نسبت به تعداد کل کاربران بسیار کم است. عمدتا به این دلیل است که این یک ویژگی تجربی بود و برای بسیاری شناخته نشده بود.

همانطور که آقای یان می‌گوید:

"کاربران ناراحت نخواهند شد زیرا نمی‌دانند چه چیزی از آنها محروم می‌شود و به هر حال باید توجه داشته باشند که دیگر مجبور هستند برای پیاده سازی یک برنامه بومی تلاش بیشتری انجام دهند."

از آنجایی که فناوری با سرعت بالایی در حال پیشرفت است، شرکت‌ها منابع زیادی را صرف تحقیق و توسعه در این زمینه می‌کنند. ویژگی‌های تجربی برای تصمیم گیری در مورد آینده برنامه ضروری هستند. وقتی چیز قابل توجهی رها می‌شود، یک سیگنال اشتباهی را برای کاربران ارسال می‌کند.

اما وقتی زمان آن فرا می‌رسد و PWA به یک ویژگی برجسته در مرورگر تبدیل می‌شود، ممکن است فایرفاکس به دلیل این حرکت تعداد قابل توجهی از کاربران را به مرورگرهای دیگر از دست دهد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا عنوان مقاله برای کلیک بیت است؟ نه این طور نیست.

یک روند رایج در دنیای فناوری این است که:

  1. یک شرکت اقدامی عجیب انجام می‌دهد.
  2. رقبا آن را مسخره می‌کنند.
  3. پس از چند سال رقبایی که آن را مسخره کردند، همان اقدام را اتخاذ می‌کنند.

می‌توانید این امر را با چندین مورد قابل توجه مانند حذف جک هدفون و حذف دکمه هوم در تلفن‌های همراه و آخرین اخبار مربوط به آن در نظر داشته باشید، همچنین حذف شارژر از جعبه تلفن همراه!

در نهایت دلیل حذف SSB هم اشکالاتی بود که باعث دردسر و از دست رفتن وقت گرانبهای کاربران می‌شد. در این صورت مرورگرهای جایگزین مانند Chrome و Edge نیز ممکن است احساس کنند که این حرکت برای آنها مفید است. در چنین سناریویی ممکن است PWA را در دسکتاپ برای مدتی از دست بدهیم زیرا حوادث مشابهی در گذشته اتفاق افتاده است. اگرچه این اتفاق بسیار بعید است، اما همیشه فرصتی برای رخ دادن چنین چیزی به خصوص در دنیای فناوری وجود دارد.

نظر شما در مورد اقدام موزیلا چیست؟ در زیر با ما در میان بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

3 سال پیش
/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید