جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
هر چه که باید درباره JAMstack بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

هر چه که باید درباره JAMstack بدانید

وقتی که بحث توسعه وب در میان است، انواع مختلفی از Stackهای توسعه وجود دارند؛ استک LAMP، استک MEAN و استک MERN. با تکامل توسعه وب مدرن، مورد جدیدی به عرصه آمده است، به نام JAMstack. در این مقاله، هر چه که باید درباره JAMstack بدانید را می‌توانید بیابید.

جدول محتویات:

  1. JAMstack چیست؟
  2. چرا JAMstack؟
  3. چگونه با استفاده از JAMstack، پروژه‌ای بسازیم؟
  4. نتیجه گیری

JAMstack چیست؟

وبسایت‌های استاتیک نه تنها در حال جذب محبوبیت بیشتر هستند، بلکه عملکرد بهتری نیز به دست آورده‌اند. روزهایی که وبسایت‌های استاتیک فقط مقداری HTML و CSS با هیچگونه تعامل بودند، گذشته‌اند. امروزه،‌ وبسایت‌های استاتیکی داریم که کارهایی مانند پردازش پرداخت، رسیدگی به فعالیت‌های Realtime و... را انجام می‌دهند. اگر این وبسایت‌ها را همواره وبسایت‌های «استاتیک» بنامیم، کمی آن‌ها را دست کم گرفته ایم. از این رو، آن‌ها را JAMstack می‌نامیم.

JAMstack نمایانگر JavaScript، APIها و Markup‌ است. طبق گفته وبسایت رسمی آن، JAMstack به معنای «معماری توسعه مدرن وب، بر پایه جاوااسکریپت سمت کاربر، APIهای با قابلیت استفاده مجدد و Markupهای از پیش ساخته شده» است.

با JAMstack، دیگر درباره فناوری‌‌های خاص، سیستم عامل‌ها، وب سرورها، زبان‌های برنامه‌نویسی Backend یا دیتابیس‌ها حرف نمی‌زنیم. این روش جدیدی برای ساخت وبسایت‌ها و برنامه‌ها است که کارایی، امنیت بالاتر، هزینه کمتر و تجربه توسعه بهتر را به ارمغان می‌آورد.

چرا JAMstack؟

پس از این که ببینید JAMstack چیست، ممکن است بپرسید که چرا باید مسیر JAMstack را در پیش گرفت. در اینجا، دلایلی را مشاهده می‌کنید که به خاطر آن‌ها باید JAMstack را در نظر داشته باشید:

  • اجرای سریع‌تر: از آنجایی که یک وبسایت JAMstack فقط HTML از پیش ساخته شده است که قابلیت اجرا بر روی یک CDN را نیز دارد، این واضح‌ترین برتری آن است.
  • امنیت بالاتر: از آنجایی که نیازی نیست نگران هک شدن یا ضعف دیتابیس در وبسایت‌های JAMstack باشید، آن‌ها فوق العاده امن هستند.
  • هزینه کمتر: از آنجایی که وبسایت‌های JAMstack منابع کمتری مانند سرور و دیتابیس مصرف می‌کنند، هزینه اجرای یک وبسایت JAMstack بسیار پایین‌تر است.
  • تجربه توسعه بهتر: با استفاده از JAMstack، هیچ اتصال سختی میان Backend و Frontend وجود ندارد؛ زیرا می‌توانیم از میان گزینه‌های فراوان CMS و زیرساخت‌های محتویات، مواردی را انتخاب کنیم، که با انجام این کار نیازی به داشتن یک stack دیگر برای محتویات وبسایت وجود ندارد. همچنین می‌توانیم از سرویس‌هایی مانند Algolia و Netlify Forms استفاده کنیم.

به علاوه موارد بالا، سرویس‌های زیادی برای ادغام عملکرد دینامیک به وبسایت‌های JAMstack که هر روزه بیشتر می‌شوند، وجود دارند. اینگونه سرویس‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

چگونه با استفاده از JAMstack، پروژه‌ای بسازیم؟

حال دیدیم که JAMstack چیست. برای ساخت یک پروژه با استفاده از JAMstack،‌ آن پروژه باید این شاخص‌ها را داشته باشد:

  • جاوااسکریپت: هر برنامه‌نویسی دینامیکی، در حین چرخه درخواست/پاسخ، توسط جاوااسکریپت رسیدگی می‌شود، که کاملا بر روی کلاینت اجرا می‌شود. این می‌تواند هر فریم‌وورک Frontendای مانند Vue.js، React، Angular یا حتی Vanilla JavaSrcipt و... باشد.
  • APIها: تمام پردازش‌های سمت سرور یا فعالیت‌های دیتابیس در APIهایی با قابلیت مصرف مجدد خلاصه شده‌اند، که با استفاده از جاوااسکریپت بر روی HTTP قابل دسترسی هستند. این‌ها می‌توانند سرویس‌های سفارشی یا ثالث باشند.
  • Markup: Markupهای الگوسازی شده باید در زمان انتشار، معمولا با استفاده از یک مولد وبسایت مانند GatsbyJS، Nuxt.js، Hugo و...، یا یک ابزار ساخت مانند Webpack، PerceIJS و... از قبل ساخته شده باشند.

با توجه به این موارد، پروژه شما با استفاده از JAMstack ساخته نشده است، اگر:

  • یک CMS سمت سرور مانند WordPress، Drupal و... ساخته باشید.
  • یک وب‌اپلیکیشن یکپارچه تحت سرور که بر پایه یک زبان Backend مانند PHP، Node و... است، باشد.
  • یک برنامه تک صفحه‌ای، که از رندر ایزومورفیک برای ساخت View بر روی سرور در هنگام اجرا استفاده کند.

وقتی که می‌خواهید با استفاده از JAMstack پروژه‌ای بسازید، بهتر است این شیوه‌ها را در نظر داشته باشید:

  • کل وبسایت بر روی CDN باشد.
  • Cacheها در لحظه باطل‌سازی شوند.
  • همه چیز به صورت زنده بر روی Git قرار گیرد.
  • ساخت Markupها به صورت خودکار باشد.

نتیجه گیری:

در این مقاله دیدیم که JAMstack‌ چیست، و چرا باید برای پروژه بعدی خود آن را در نظر داشته باشیم. در آخر، دیدیم که یک پروژه برای ساخته شدن بر پایه JAMstack مستلزم چه مواردی است. برای دیدن مثال‌های ساخته شده توسط JAMstack، به این صفحه بروید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید