Kanban  یا scrum ؟ راهکاری برای انتخاب راحت‌تر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

Kanban یا scrum ؟ راهکاری برای انتخاب راحت‌تر

باید حقیقت را پذیرفت که هیچ راه‌حل همه جانبه‌ای در دنیای توسعه به سبک چابک (agile) وجود ندارد. انتخاب درست در این حیطه می‌تواند موجب موفقیت بی قیدوشرط و یا شکست برای پروژه شما باشد. برای آشنایی با وجوه مختلف Scrum و Kanban به نکات زیر توجه کنید.

همه چیز راجع به Agile

فرقی نمی‌کند که کدام ‌یک از سبک‌ها را برای توسعه دیجیتالی محصول خود استفاده می‌کنید چون همگی آنها از یک پیشنیه یکسان نشات می‌گیرند.

manifesto، این نرم‌افزار که در سال 2001 بنیان گذاری شد، هنوز هم اکثریت کمپانی‌های نرم‌افزار جهان را تحت پوشش خود دارد. هرکدام شیوه‌های استفاده متفاوت بنابر نیازها و با کمک یک سری از 4 ارزش و 12 قانون هستند.

بنابر راهنمای نرم‌افزار scrum، این نرم‌افزار چارچوبی در راستای توسعه، انتقال، رساندن و حفظ پایداری محصولات پیچیده است.

خصوصیات ذکر شده کم‌حجم بودن، سهولت در درک ولی سختی در راه‌اندازی و حرفه ای شدن در کار را مشمول می‌شوند و می‎‌توان گفت محبوبترین در این زمینه می‌باشد.

کدام روش مواجهه با این مساله برای شما مناسب‌تر است؟ 

برای رسیدن به جواب این سوال باید تفاوت‌ها را بررسی کنیم.

تغییرات

بنابر نظر ما، مهمترین نکته در روند مقایسه این موضوع است. با این که Scrum ادعای سبک و کم حجم ‌بودن را دارد و یک پکیج کامل است، برای کار با آن، باید تمامی قوانین و تمارین و عملیات را از راهنما استخراج کنید و توانایی توسعه، انتقال و نگهداری این محصولات پیچیده را داشته باشید. 

"چیزی برای ارتقاء وجود ندارد؛ یا قبول کنید و یا رهایش کنید!" به عقیده سازندگان این برنامه، اکثریت ایرادها هنگامی رخ می‌دهند که مراحلی از روند طریقه استفاده حذف می‌شوند.

شیوه کار Kanban در این زمینه کاملاً متفاوت است. گاهی این سبک تحت عنوان (شروع از چیزی که می‌دانید) شناخته می‌شود که با طبیعت کارکرد آن همخوانی دارد. 

در این سیستم تغییر غیرقابل ‌اجتناب و مطلوب است. یکی از اصول مهم Kanban از ضرورت تغییر در رویه تغییر تکاملی با تقویت اقدامات رهبری در هر مرحله، صحبت می‌کند.

نتیجه این جدال بین Kanban و scrum چیست؟ در این مرحله ما یک رای به نفع Kanban صادر می‌کنیم.

بنابر تجربیات ما در شیوه‌های نوین مدیریت پروژه‌های IT، شما باید متدهای متفاوت را درک کنید تا بهترین نتیجه را به دست بیاورید. 

اگر با سبک‌های چابک (Agile) آشنایی داشته باشید و از آزمایش‌ها برای ارزیابی فرایض استفاده می‌کنید، می‌توانید از رویکرد تغییر مداوم استفاده کرده و به عنوان یک گروه رشد و تعالی داشته باشید.

نقش‌ها و وظایف

احتمالاً تا اینجا از خلاقیت و یا قانونمدار بودن هر یک از شیوه‌ها باخبر شده‌اید! شیوه کاری Kanban  احترام به تمامی جایگاه‌ها همان‌گونه که هستند می‌باشد. 

در این روش نیازی به خَلق سمت‌های جدید توسط کمپانی‌هایی که از آن استفاده می‌کنند وجود ندارد؛ با این حال ، دو نقش بر اساس تمارین و تجارب مربوطه در این زمینه تعریف شده‌اند. این دو نقش عبارتند از : 

۱. مدیریت درخواست سرویس 

۲. مدیریت رساندن و انتقال سرویس

اولی بر روی محصول بر اساس نیازها و خواسته‌های مشتری و دومی بر روی روند کارکرد و انتقال سرویس مورد نظر، تاکید دارند.

برنده احتمالی در این مرحله از مقایسه تقریباً از پیش تعیین شده است؛ این که یک تیم چگونه باید شکل بگیرد تاکید زیادی بر سازمان‌دهی فردی و عملکرد متقابل وجود دارد. 

سه وظیفه توسط scrum تعریف شده است. صاحب امتیاز اصلی محصول، مسئولیت خرابی‌های احتمالی و پاسخگویی را بر عهده می‌گیرد. بر اساس نظریات موجود، این‌که شخصی توانایی گرفتن تصمیم نهایی و قطعی را داشته باشد یک امتیاز بزرگ است. 

کارفرمای scrum یک رهبر خدمت‌گذار است که به تمامی افراد گروه کمک می‌کند که توسط راهنمای پروژه scrum، هر فرد بیشترین تلاشش را برای پیشرفت پروژه انجام دهند. 

سومین وظیفه با موارد قبلی کمی تفاوت دارد و راجع به یک گروه کامل است نه تنها یک نفر. 

گروه شامل تعداد زیادی از افراد حرفه‌ای و با استعداد و دارای آگاهی مورد نیاز برای به پیش بردن پروژه است. هیچکس حتی رییس یا کارفرمای scrum نمی‌تواند دستوری در حین پروسه کاری به آنها بدهد. در این مرحله یک امتیاز به scrum تعلق میگیرد؛ چون  هدفمند، ثابت و مشخص بودن یک نقش، مساله حیاتی است و تصمیم نهایی باید توسط یک فرد کاملاً آگاه صورت گیرد. 

حق مالکیت داشتن یک محصول به خیلی از مشکلات و افت‌‌وخیزها در طی روندکاری کمک می‌کند و راه را هموارتر می‌سازد.

اطلاعات و رویدادها

Scrum  به صورتی جدی برنامه‌ریزی شده است. تمامی موارد ذکر شده زمان‌بندی دقیق و اجباری دارند. 

با شروع از یک مرحله بالا، گروه‌ها با حداکثر سرعت و توان خود کار می‌کنند و کمتر از یک ماه بقا می‌یابند، ساعات کاری فشرده و متداوم دارند و تنها در شرایط بحرانی از بین می‌روند.

هدف از تشکیل این گروه‌ها، اِرائه محصولی با قابلیت‌های فراوان می‌باشد. علاوه بر آن وظیفه یک گروه برنامه‌ریزی‌های سریع، scrumهای روزانه، مرور سریع و درس گرفتن از تجارب گذشته می‌باشد. تمامی موارد ذکر شده از نظر زمانی محدود هستند ولی مانعی برای سریعتر رسیدن به هدف هم وجود ندارد!

یکی از شش نقش اساسی تمارین Kanban، به وجود آمدن حلقه‌های بازخوردی است که می‌تواند با استفاده از روش‌های پیشنهادی این متد، اجرا شود. انتخاب روش صحیح بستگی به محتوا دارد و انتخاب درست ترین روش برای صحت و کیفیت و تنوع بسیار مهم هستند.

در مرحله سازماندهی، می‌توان از مرور استراتژی‌ها و برگزاری جلسات مرور عملیات استفاده کرد. 

اگر می‌خواهید به روند کارتیمی خویش سرعت ببخشید، باید از بررسی و بازبینی سیستم انتقال سرویس و ریسک‌های پذیرفته‌ شده کمک بگیرید. کار و وظایف روزمره می‌توانند بر اساس رویه جلسات ذخیره‌سازی، جلسات Kanban و برنامه‌ریزی برای تحویل، شکل بگیرند؛ ولی به این معنا که تمامی افراد کمپانی باید شرکت داشته باشند، نیست.

ما این علت را می‌دانیم که چرا بنیانگذاران scrum تصمیم گرفتند با Sprints کار کنند. با این حال، تکنولوژی امروزه قابلیت استفاده و کمک گرفتن از نرم‌افزارها در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون خطر را فراهم کرده است. از ادغام موقعیت‌ها تا تحویل و استقرار مداوم آنها گرفته تا موارد دیگر.

برخی از کمپانی های بزرگ دنیا، نسخه های جدید نرم‌افزارهای خود را به صورت روزانه روانه بازار می‌کنند؛ به حداقل رساندن زمان توضیح دادن تغییرات و دلایل آنها و خصوصیات اضافه شده و طریقه راه اندازی نرم‌افزار توسط آنها، می‌تواند نکته تعیین کننده‌ای در راستای شکست یا موفقیت کلی پروژه باشد.

برنده بین scrum و Kanban

پاسخ به این سوال کار دشواری است؛ در اکثر مواقع نظر ما بر این است که به جمع‌بندی خنثی و بدون جبهه گیری برسد. 

پس از تجربه ما از سال‌ها کار با سبک‌های چابک و تجارب بسیار زیاد در حیطه کاری مرتبط با علم IT، تنها معیار مشخص‌کنندهِ نیاز هر پروژه این است که، هر کدام خواسته متفاوت و به نسبت هدف متنوعی دارند. برنامه‌ریزی درون‌ گروهی یا برون‌ گروهی، ارجاع داده‌ها، مراحل پیشرفت پروژه‌ها و یا دامنه‌های کاری غیرمعمول؛ شما باید توانایی و تسلط کاری بر تمامی موارد را داشته باشید و آن را به سمت و سوی رسیدنِ حداکثری به هدف از پیش تعیین شده هدایت کنید.

ما kanban را به Scrum ترجیح می‌دهیم. تشویق همیشگی پیشرفت و تغییرات تکاملی و ارتقاء و تبدیل شدن به یک گروه و سازمان بهتر از قبل از مهم‌ترین دلایل انتخاب بوده؛ با این که ریسک‌هایی هم در این روش وجود دارد!

گروهی از مهندسانی که با Scrum مشکل داشته‌ بودند به kanban روی آورده بودند، ولی هیچگاه به روند تغییر تکاملی و در جستجوی بهترین بودن علاقه‌ای نشان ندادند. 

در عوض، تنها تغییری که ایجاد کردند، کنار گذاشتن تمامی رویدادها و قوانین غیر ضروری به علت کارانبودن آنها بود. 

این دیدگاه proto-kanban نامیده می‌شود و می‌تواند برای پروژه و روند کارگروهی خطرات جدی ایجاد کند.

موارد ذکر شده دال بر بی ارزش یا بلااستفاده خواندن scrum نیستند؛ این سبک کار چابک هنوز هم محبوبترین در بازار است و وسیله رسیدن به موفقیت مثال‌زدنی خیلی از گروه‌های کاری می‌باشد. 

با داشتن شعار‌: راحتی در فهم و سختی در حرفه‌ای شدن در کار با آن است و به معنی اینکه اگر تا به حال با روش کار این سیستم آشنا نبوده‌اید، میتوانید اولین قدم‌های خود را در این دنیای کاملاً سریع بردارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات