آشنایی با فریمورک NativePHP
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

آشنایی با فریمورک NativePHP

برای سالیان بسیار زیادی‌ست که PHP مورد حمله افراد مختلفی قرار گرفته و مدام این عنوان‌ها را می‌شنویم که «PHP مرده است» و... . اما حقیقتا وجود ابزارهای جدید و مختلف که مبتنی بر PHP هستند این موضوع را نفی کرده و PHP هنوز هم به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی شناخته می‌شود.

وجود فریمورکی مانند لاراول و سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس باعث شده که PHP جان تازه‌ای بگیرد و به نسبت رقبا خود کاراتر و فعال‌تر شود. حال امروز قصد داریم تا فریمورک جدیدی را به شما معرفی کنیم که در زمینه‌ای دیگر به توانمند شدن زبان PHP کمک می‌کند.

فریمورک NativePHP یک فریمورک توسعه اپلیکیشن دسکتاپی‌ست که به شما کمک می‌کند تا با همان دانش قبلی‌تان از PHP به صورت سریع، اپلیکیشن‌های دسکتاپی را ایجاد کنید. بنابراین اگر شما خودتان را یک توسعه دهنده زبان برنامه نویسی PHP می‌دانید، استفاده و یادگیری NativePHP بسیار ساده خواهد بود.

در دنیای NativePHP شما برای توسعه اپلیکیشن‌های‌تان نیاز به دانستن سه تکنولوژی اساسی دنیای وب یعنی HTML-CSS-JS و البته PHP دارید و تمام.

حال که به صورت کلی با این فریمورک آشنا شدیم بیایید به صورت کمی ریزبینانه‌تر با جزئیات آن آشنا شویم.

NativePHP دقیقا چیست؟

اگر به صورت بسیار دقیقی بگوییم، NativePHP در سه عنصر اصلی خلاصه می‌شود:

  • مجموعه‌ای از کلاس‌ها که به شما قابلیت ارتباط برقرار کردن با یکسری از ویژگی‌های سیستم عامل را می‌دهد.
  • مجموعه‌ای از ابزارها برای ایجاد یا باند کردن اپلیکیشن‌تان با استفاده از Electron و مرورگر Tauri.
  • یک محیط اجرایی PHP که به صورت چند-سکو منتشر شده و به کاربران قابلیت اجرا اپلیکیشن‌های‌شان را می‌دهد.

NativePHP چه کارهایی را نمی‌تواند انجام بدهد؟

حال که با سه عنصر کلیدی این فریمورک آشنا شدیم نوبت آن است که با ناتوانی‌های این فریمورک نیز آشنا شویم تا درک عمیق‌تری از آن را کسب کنیم.

اول از همه NativePHP یک روش استاندارد و عالی برای توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپی نیست. این اعتراف بزرگی‌ست اما باید از آن چشم‌پوشی نکنیم. در حال حاضر NativePHP براساس درایور Laravel کار می‌کند. در نتیجه اگر شما نخواهید به کلی از لاراول استفاده کنید، نمی‌توانید با NativePHP نیز اپلیکیشن‌های‌تان را به خوبی ایجاد نمایید. البته این بدان معنا نیست که سینتکس لاراول را باید بلد باشید. همانطور که گفته شد NativePHP براساس سینتکس خود PHP کار می‌کند.

دوم اینکه NativePHP یک فریمورک GUI یا رابط کاربری گرافیکی نیست. در این فریمورک تنها یکسری UI Toolset وجود دارد که باید از آن‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌تان استفاده کنید. اما در خلال توسعه اپلیکیشن‌تان به لحاظ رابط کاربری شما می‌توانید از فریمورک‌هایی مانند React، Vue و... استفاده کنید. حتی می‌توانید تنها از HTML استفاده کرده و رابط ساده‌ای را طراحی کنید.

چه چیزی در NativePHP وجود دارد؟

NativePHP همراه با یکسری ویژگی فوق العاده منتشر می‌شود که در زیر به موارد اصلی آن اشاره خواهیم کرد:

  • Window Management: این گزینه برای پیاده‌سازی و مدیریت پنجره‌ها در سیستم عامل به کار گرفته می‌شود.
  • Menu Management: این ابزار برای پیاده‌سازی منوها در صفحه و روی Title Bar استفاده می‌شود.
  • File Management: این ابزار مجموعه‌ای از امکانات برای مدیریت فایل‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • Database Support: در NativePHP یکسری قابلیت درونی برای مدیریت دیتابیس وجود دارد که در حال حاضر محدود به SQLite می‌شود.
  • Native Notification: این مورد نیز شامل امکاناتی برای پیاده‌سازی اعلان‌های محلی است.

چه چیزی را می‌توان با NativePHP ایجاد کرد؟

در حقیقت با توجه به ابزارهایی که در اختیار شماست و ترکیباتی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها انجام دهید، قابلیت ایجاد هر چیزی که بخواهید را دارید. اما باید به محدودیت‌ها نیز توجه داشته باشید. یادتان نرود که NativePHP یک فریمورک تازه کار بوده و مدت زمان طولانی می‌خواهد تا خودش را بتواند اثبات کند.

در پایان

برای اینکه بیشتر با این فریمورک و توانمندی‌های آن آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنم که مستندات آن را مطالعه نمایید. باز هم به عنوان یک نکته مهم باید متذکر شویم که NativePHP یک فریمورک تازه کار بوده و برای اینکه بتواند قدرتمند‌تر شود به زمان و مشارکت توسعه دهندگان نیاز دارد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا