15 فریمورک Node.js برای توسعه‌دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

15 فریمورک Node.js برای توسعه‌دهندگان

Node.js یک محیط اجرایی متن باز برای جاوااسکریپت است. این محیط اجرایی می‌تواند جاوااسکریپت را در خارج از مرورگر اجرا کند. این انقلاب به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های دنیا (جاوااسکریپت) اجازه می‌دهد تا در زمینه سمت سرور و سمت کلاینت مورد استفاده قرار گیرد. با رشد جامعه‌‌ی توسعه‌دهندگان Node، نیازهای برنامه‌نویسی و راه‌حل‌های آن‌ها نیز چندین برابر می‌شود. این راه‌حل‌ها در فریمورک‌های ذکر شده در پایین گنجانده شده است:

1. Moleculer

Moleculer یک فریمورک میکروسرویس برای Node است. این فریمورک دارای ماژول‌هایی مانند caching، transporter و serializer است. Moleculer یک فریمورک با تاب‌آوری خطا، زمان‌بندی و وقفه‌های اتومات است.

2. Lad

این فریمورک قابلیت‌های پیشرفته‌ای را در هر دو حیطه Frontend و Backend به شما ارائه خواهد داد. Lad دارای مجموعه‌ای از میکروسرویس‌های مختص امنیت، عملکرد و بارگذاری صحیح است. همچنین از مواردی مثل ترجمه خودکار، موتورهای ایمیل و سیستم مدیریت خطا برخوردار است.

3. ActionHero

ActionHero یک فریمورک سبک و سریع از Node.js بوده که برای توسعه‌ی سرویس‌های API پیش‌رونده و چندبار مصرف به کار گرفته می‌شود. این فریمورک با سرویس‌گیرندگان وب و سوکت‌های مختلفی مثل HTTP، HTTPS، TLS و TCP سازگاری دارد. شما به کمک این فریمورک می‌توانید وظایفی را در پس‌زمینه ایجاد کرده، آن‌ها را در ترتیب‌های متفاوتی قرار داده و بعداً انجام‌شان دهید. این پروسه به کمک کتابخانه Rescue امکان‌پذیر شده است. همچنین این فریمورک یک سیستم کش کردن عالی و توزیع داده‌ها از یک موجودیت به سرورهای مختلف را در اختیار شما قرار خواهد داد.

4. KOA

 Koa به شما امکان کار کردن با ژنراتورهایی را می‌دهد که استفاده از Callback را محدود می‌کنند. این موضوع به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا خطاها را بهتر مدیریت کنند. مدیریت کردن فرآیند شخصی‌سازی صفحات، به کمک Koa کارآمدتر صورت خواهد گرفت زیرا محتوای شخصی شده را در قالب یک URL ارائه می‌دهد.

Koa یک فریمورک سبک اما در عین حال قدرتمند است که برای ساخت اپلیکیشن‌های وب کارآمد و پیچیده استفاده می‌شود. به کمک آن قابلیت‌های برنامه بهبود یافته و نوشتن میان‌افزارها بسیار دلپذیرتر خواهد شد.

5. Hapi

Hapi.js یک فریمورک متن باز بوده که در ساخت اپلیکیشن‌های وب بکار گرفته می‌شود. این فریمورک با برنامه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها سازگار است. Hapi از MySQL، Postgres، MongoDB و دیتابیس‌های دیگر پشتیبانی می‌کند.

وجود قابلیت‌های امنیتی متعدد و ایمن در این فریمورک باعث شده تا به یک گزینه مناسب برای توسعه سرورهای پروکسی و REST API تبدیل شود. این فریمورک مجموعه‌ای از پلاگین‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد که به کمک آن‌ها می‌توانید از پتانسیل‌های این فریمورک بیشتر بهره ببرید.

6. Sails

Sails یک میکرو فریمورک MVC است. این فریمورک یک راهکار ORM را با دیتابیس های مهمی مانند MongoDB، MySQL و PostgreSQL ادغام میکند. این فریمورک به طور پیش فرض از Socket.io پشتیبانی میکند. همین موضوع باعث شده تا به یکی از بهترین انتخاب ها برای اپلیکیشن های اجتماعی، پیامرسان و غیره تبدیل شود. Sails از تکنولوژی هایی مانند Angular و React نیز پشتیبانی میکند.

7. LoopBack

LoopBack یک فریمورک Node.js بوده که در حیطه Backend مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما با کمک این فریمورک می‌توانید اپلیکیشن‌های خود را سریع‌تر و آسان‌تر توسعه دهید. ما داریم در مورد یک فریمورک متن باز صحبت می‌کنیم که دارای یک رابط خط فرمان (CLI) بسیار آسان است. کدهای ساختاریافته‌، مدولار بودن و توسعه‌پذیری آن را به خوبی نشان می‌دهند.

LoopBack با مدیریت فوق‌العاده در ذخیره‌سازی داده‌ها، دسترسی شخص ثالث و غیره تعریف می‌شود. گرچه نقطه قوت آن را می‌توان اتصال دانست. یعنی این فریمورک می‌تواند به دیتابیس‌های مختلفی مانند MongoDB، SQL، Oracle و Postgres متصل شود. در نظر داشته باشید که LoopBack قابلیت ادغام شدن با سایر فریمورک‌های Node و سرویس‌های API را نیز داراست.

8. Nest

Nest برای ساخت برنامه‌های کاربردیِ پویا و مقیاس‌پذیر در سمت سرور استفاده می‌شود. این فریمورک برای داشتن یک توسعه‌ی بهتر، معماری مدولار را به شما تضمین خواهد کرد. شما با استفاده از یک کیت قرار داده شده در این فریمورک می‌توانید به طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها دسترسی داشته باشید. این فریمورک الگوی MVC را پیاده‌سازی کرده و مانند Angular از TypeScript استفاده می‌کند. از اینجا متوجه خواهیم شد که nest و Angular اغلب در کنار هم برای اپلیکیشن‌های ساخته شده با Nest.js استفاده می‌شوند؛ اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که Angular در بخش Frontend مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9. Total

Total یک فریمورک متن باز بوده که کاملاً با جاوااسکریپت نوشته شده است. این مسئله دقیقا مانند Laravel و Django است زیرا آن‌ها نیز به ترتیب برای PHP و Python توسعه پیدا کرده‌اند. ما از این فریمورک در ساخت اپلیکیشن‌های وب و دسکتاپ، اینترنت اشیا و سرویس‌های ابری استفاده می‌کنیم. شما با کمک Total یک فرآیند توسعه‌ی خوب، سریع و مقیاس‌پذیر را با هزینه‌های نگهداشت پایین تجربه خواهید کرد. همچنین با فریمورک‌های مختلف Frontend مانند Angular، Polymer، Bootstrap، Backbone.js و دیتابیس‌های SQL و NoSQL سازگار است.

10. Adonis

Adonis یک فریمورک MVC است. این فریمورک یک محیط پایدار برای برنامه نویسی اپلیکیشن های مقیاس پذیر را به توسعه دهندگان ارائه میدهد. استفاده از این فریمورک آسان و ایمن است. برنامه نویسانی که از Laravel استفاده میکنند، با Adonis هم احساس راحتی خواهند کرد چون ساختار MVC آن کاملاً به ساختار MVC در Laravel شباهت دارد. این فریمورک از تکنیک ORM پشتیبانی کرده و مدیریت آسان را به کمک دیتابیس هایی مثل SQLite و Postgres ممکن میکند.

11. Derby

Derby یک فریمورک متن باز بوده که براساس فریمورک MVC ساخته شده است. ما از این فریمورک در زمینه Full Stack استفاده می‌کنیم چون با تمام دیتابیس‌ها سازگار بوده و از npm برای اضافه کردن ویژگی‌ها و قابلیت‌ها استفاده می‌کند.

Derby یک انتخاب ایده‌آل برای ساخت برنامه‌های مشارکتی است. این فریمورک از یک موتور همگام‌سازی داده به نام Derby Racer استفاده می‌کند تا داده‌ها را بین مرورگر، سرور و دیتابیس هماهنگ کند.

12. Feathers.js

Feathers.js یک فریمورک وب مینیمال و بسیار سبک است. این فریمورک به طور کلی با چندین تکنولوژی Frontend ادغام می‌شود و از طریق یک رابط، دیتابیس‌های رابطه‌ای و غیررابطه‌ای را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. Feathers.js برای آسان‌تر شدن پروسه توسعه وب و اپلیکیشن‌های موبایل طراحی شده است.

13. MEAN.io

MEAN به مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های متن باز اشاره دارد که یک فریمورک MVC مختص Full Stack را به منظور ساخت اپلیکیشن‌های پویا ارائه می‌دهد. منظور ما از MEAN همان MongoDB، Express، AngularJS و Node.js است.

Mean.io یک پشته توسعه‌ی کامل بوده که برای ادغام اجزای مختلف بدون نیاز به فناوری‌های اضافی طراحی شده است.

۱۴. KeystoneJS

KeystoneJS یک فریمورک Full Stack و متن باز برای ایجاد GraphQL API و CMS است. به لطف ادغام بومی این فریمورک با سیستم‌ عامل‌های آنلاینی مثل Google Places، Mandrill و غیره، مدیریت داده‌ها به شکل آسان‌تری صورت می‌گیرد. این فریمورک کراس پلتفرم است و روی سیستم عامل‌هایی مثل Mac، Windows، Linux و Solaris کار می‌کند.

Keystone دارای یک رابط کاربری فوق‌العاده برای مدیریت محتواست که متناسب با مسیرها و ساختار داده‌های لازم برای شما سفارشی می‌شود.

15. Restify

Restify یکی از اولین فریمورک‌های ساخته شده برای Nodejs است. این فریمورک برای ادغام یکپارچه با اقدامات HTTP، درخواست‌های حلقه و پاسخ‌های آن طراحی شده است. Restify به لطف Socket.io داده‌ها را بی‌درنگ (real-time) نگه می‌دارد چون ارتباط دوطرفه در سمت سرور و کلاینت را امکان‌پذیر می‌کند. این فریمورک به طور خودکار از DTrace پشتیبانی می‌کند. شما در این فریمورک با عملکردهای مختلفی جهت رهگیری و مدیریت خطاها روبرو می‌شوید که می‌توانند باعث بهبود و تسریع فرآیند برنامه‌نویسی شما شوند.

نتیجه‌گیری

ما چیزی به اسم بهترین فریمورک Node نداریم. همیشه در دنیای فناوری اطلاعات، راهکارهایی برای حل مشکلات خاص وجود دارد. تمام این فریمورک‌ها دارای مزایا و معایب هستند. ابتدا نیازهای خود را بشناسید و سپس مطابق با آن نیازها فریمورک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی