نودجی‌اس و میکرو سرویس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نودجی‌اس و میکرو سرویس

استفاده از تکنیک میکروسرویس در محیط کسب و کاری امروزی می‌تواند فواید بسیار زیادی برای توسعه‌دهندگان وب مهیا سازد. حال زمانی که شما بتوانید با استفاده از NodeJS، میکروسرویس مورد نظرتان را پیاده‌سازی کنید می‌توانید جریان توسعه بسیار سریع‌تری نسبت به دیگر روش‌ها داشته باشید. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم تا تمام جوانب استفاده از NodeJS برای پیاده‌سازی میکروسرویس ها را بررسی کنیم.

ابتدای کار بیایید تا کمی با NodeJS آشنایی پیدا کنیم.

نودجی‌اس چیست؟ 

https://www.mindinventory.com/blog/wp-content/uploads/2016/08/nodejs-1.png

توسعه‌دهندگان از NodeJS برای توسعه بک-اند اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگی مانند Paypal، Uber و نت‌فلیکس از این تکنولوژی برای توسعه محصولات‌شان استفاده می‌کنند.

میکروسرویس

میکروسرویس ها، از طرفی دیگر نه یک فریمورک یا ابزار برای توسعه وب بلکه یک الگوی طراحی یا Design Pattern هستند. با استفاده از این تکنیک شما می‌بایست یک اپلیکیشن یا سرویس بزرگ را به چند سرویس کوچک‌تر تبدیل کرده و در نهایت این لایه‌ها را به همدیگر متصل نمایید. استفاده از این تکنیک اپلیکیشنی با قابلیت تست‌پذیری و نگهداری بالاتر به ما می‌دهد.

از آنجایی که در حال حاضر شرکت‌های بسیاری از این الگوی طراحی استفاده کرده‌اند بنابراین می‌توان با اطمینان خاطر از آن استفاده نمود.

اهمیت میکروسرویس ها برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن

در فرایند توسعه بیشتر اپلیکیشن‌ها، توسعه‌دهندگان سعی می‌کنند تا چندین مشکل را از یک برنامه‌ بزرگ حل کنند. هر کدام از این مشکلات مربوط به یک تیم منحصر به فرد خواهد بود. در این حالت چندین تیم برنامه‌نویسی را خواهیم داشت که روی یک سورس بسیار بزرگ در حال فعالیت هستند. در کنار آن مشکلات، ویژگی‌های جدیدی نیز از طرف کارفرما یا مدیر پروژه به تیم‌ها ابلاغ می‌شود که این موضوع نیز بر پیچیدگی توسعه می‌افزاید. در چنین شرایطی خواهد بود که مشکلات و ریسک‌های امنیتی افزایش پیدا کرده و کار نگهداری و بروزرسانی پروژه روز به روز سخت‌تر می‌شود.

راه حل برای این مشکل استفاده از روش میکروسرویس است. در این حالت هر تیم روی یک بخش کوچک‌تر نرم‌افزار کار می‌کند که در عین استقلال خود می‌تواند با بخش‌های دیگر نرم‌افزاری کار بکند.

همچنین یکی دیگر از فوایدی که این روش به ما می‌دهد این است که می‌توانیم سرویس‌های مختلف را با استفاده از زبان‌ها و تکنولوژی‌های متفاوت برنامه‌نویسی توسعه دهیم. این موضوع باعث می‌شود تا توسعه‌دهنده آزادی بسیار بیشتری برای توسعه داشته باشد.

همچنین از آنجایی که هر سرویس به یک تیم داده می‌شود (البته همواره این جلمه درست نیست چرا که بستگی به اندازه و تعداد کارکنان یک شرکت دارد) می‌توان بهتر روی کارکرد آن تیم نظارت داشت.

ارتباط میان میکروسرویس و NodeJS

میکروسرویس ها راه ارتباطی بسیار سازگاری با NodeJS فعال کرده‌اند. باید به این نکته نیز اشاره بشود که روند توسعه NodeJS در سال‌های اخیر بصورتی بوده که به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا بتوانند بهتر با فرایند توسعه میکروسرویس ارتباط برقرار کنند.

از این رو ارتباط میان این دو بسیار واضح و ساده است. شما چند اپلیکیشن NodeJS به صورت توزیع شده خواهید داشت و در نهایت تمام این موارد با استفاده از REST API به همدیگر متصل خواهند شد.

فواید کلیدی استفاده از میکروسرویس

اغلب توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بیش از آنکه به توانایی‌ها و ویژگی‌هایی که یک تکنولوژی به آن‌ها می‌دهد فکر کنند به مدل‌های اثبات شده در بازار و شرکت‌های فعال توجه خواهند داشت. از آنجایی که در حال حاضر استفاده از مدل میکروسرویس بیش از هر چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه توسعه‌دهندگان بسیار خوشحال هستند.

فواید: ساختار بهتر

در اپلیکیشنی که ساختار درستی دارد درک شدن ویژگی‌ها به صورت آسانی صورت می‌گیرد. در این مسیر میکروسرویس می‌تواند کمک شایانی به توسعه‌دهندگان کند. چرا که قطعات مجزایی توسعه‌ داده می‌شوند و در نتیجه ساختار مرتب‌تری خواهید داشت. نتیجه‌گیری این ساختار باعث می‌شود تا هزینه و زمان کمتری مصرف شده و در نتیجه هم توسعه‌دهندگان و هم کارفرمایان خشنود خواهند بود.

فواید: توسعه بی‌دردسر

در گذر زمان توسعه‌دهندگان متوجه خواهند شد که ایجاد و نگهداری حجم بزرگی از کدها بصورت همزمان و یکپارچه کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. از آنجایی که در سیستم طراحی میکروسرویس ما اپلیکیشن‌های بزرگ را به قطعات کوچکتری تقسیم می‌کنیم در نتیجه ساختار کدهای‌مان مدیریت‌ پذیرتر خواهند بود.

فواید: مقیاس‌پذیری بهتر

بزرگ‌ کردن و توسعه چند جانبه یک قطعه کد بزرگ دردسرهای بسیار زیادی به همراه دارد. از آنجایی که افراد زیادی روی آن کار خواهند کرد ممکن است با مشکلات امنیتی و توسعه‌دهی روبرو شوند. اما زمانی که قطعه کدهای مستقل از همدیگر را داشته باشید این مشکل حل خواهد شد. برای مثال زمانی که شما قصد بروزرسانی بخش پیشخوان را دارید نیازی نیست که با یک قطعه کد بزرگ سر و کله بزنید؛ تنها کاری که باید انجام دهید باز کردن اپلیکیشن مربوط به پیشخوان در سیستم میکروسرویس است.

فواید: خطاهای کمتر

استفاده از سیستم میکروسرویس در نهایت میزان خطاهای شما را کاهش می‌دهد. از آنجایی که هر قسمت در فرایند توسعه از همدیگر ایزوله است خطاهای یک مورد روی مورد دیگر تاثیر نداشته و کل سیستم شما در خطر انقراض قرار نمی‌گیرد.

از این رو حل کردن مشکلات و خطاها بسیار آسان‌تر شده و زمان کمتری برای حل آن‌ها نیازمند خواهید بود.

فواید: کارایی بهتر

هر کدام از سرویس‌هایی که در میکروسرویس توسعه می‌دهید تنها یک وظیفه را انجام می‌دهند. به همین دلیل توسعه‌دهنده می‌تواند با تمرکز بیشتری آن وظیفه را پیش برده و در نتیجه کارایی بسیار بهتری از آن سرویس را ارائه دهد. در بازار کسب و کار امروزی نیز قطعا کسی برنده خواهد بود که اپلیکیشن با کیفیت‌تری را نسبت به رقبا ارائه کند.

فواید ادغام NodeJS با سیستم طراحی میکروسرویس

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، NodeJS با طراحی میکروسرویس سازگاری بسیار بالایی داشته و توسعه‌دهندگان NodeJS نیز این موضوع را پیگیری کرده‌اند. در این بخش از مطلب ما قصد داریم تا در ارتباط با ادغام این دو مورد با همدیگر صحبت کنیم.

مهمترین موضوعی که باعث می‌شود تا NodeJS با این سیستم به خوبی کار کند وجود ماژول‌های مختلف NodeJS و البته بروزرسانی مداوم آن‌هاست. زمانی که شما یک ماژول NodeJS را وارد یک اپلیکیشن بسیار بزرگ می‌کنید این ریسک را انجام می‌دهید که کل سیستم شما به خطر بیافتد، مخصوصا زمانی که از سازنده ماژول اطمینان خاطر نداشته و ندانید که این کتابخانه در طول زمان ممکن است چه بلایی بر سر پروژه شما بیاورد. با ایزوله کردن سرویس‌های مختلف از همدیگر شما این توانایی را خواهید داشت تا بتوانید هر کتابخانه را بصورت مستقل از پروژه اصلی به اجرا در بیاورید.

از طرفی دیگر ریسک بروزرسانی کتابخانه‌ها و حتی خود NodeJS را نیز باید در نظر بگیرید. زمانی که یکی از مستقلات پروژه بزرگی را بروزرسانی کنید و متوجه شوید که این بروزرسانی مشکلاتی دارد کل سیستم شما با مشکل برخورد می‌کند. اما زمانی که تنها سرویس‌های کوچک‌تر را درگیر این قضیه بکنید مشکل بهتر حل خواهد شد.

در پایان

حال می‌توانید متوجه شوید که استفاده از میکروسرویس ها در NodeJS می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی در حال استفاده از این معماری هستند. برای درک بیشتر میکروسرویس و تفاوت آن با روش یکپارچه می‌توانید به مقاله «Monolith یا Microservice - کدام گزینه برای شما بهترین است؟» نیز مراجعه کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا